پرسپولیس

بازار سیاه ظاهرا چندی است در هر موضوعی در کشور تشکیل می‌شود، از بلیت بازی فوتبال، پوشک و رب گوجه‌فرنگی گرفته تا سکه و دلار! اما جایگاه نهادهای نظارتی کجاست؟

به گزارش مشرق، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات مدتی است که با گسترش زیرساخت‌ها در کشور رشد داشته است، یکی از خدماتی که از این طریق به فروش می‌رسد بلیت بازی‌های ورزشی و بالاخص فوتبال است که البته در همه بازی‌ها هم نیست و در برخی بازی‌هایی هم که اعلام می‌شود بلیت فروشی الکترونیکی است در روز بازی بلیت فروشی کاغذی هم صورت می‌گیرد.

بلیت فروشی الکترونیکی قطعا مزایای بسیاری دارد اما اتفاق عجیبی ظرف چند روز گذشته در ماجرای بلیت فروشی الکترونیکی بازی السد و پرسپولیس اتفاق افتاد و بلیت‌هایی که  سامانه رسمی فروش بلیت بازی پرسپولیس برای طبقه اول بین ۳۵ تا ۱۵ هزار تومان و برای تمام صندلی‌های طبقه دوم نیز ۱۵ هزار تومان اعلام شده بود در ساعات اولیه به اتمام رسید و به ناگهان در فضای مجازی و برخی سایت‌هایی آگهی کالاها و خدمات منتشر می‌کنند، با قیمت‌های فضایی برای فروش گذاشته شد.

بیشتر بخوانید:

پشت‌پرده بازار سیاه بلیت پرسپولیس - السد

ورود پلیس فتا به بلیت فروشی پرسپولیس-السد

حجم مراجعه به سایت فروش بلیت آنقدر زیاد بود که بعد از دقایقی، سایت فروش از دسترس خارج شد! این اتفاق در کنار عرضه بلیت با قیمت گزاف حکایت از ورود دلالان و سودجویان در این ماجرا دارد.

*دلال نیستم همه همین قیمت می‌فروشند

یکی از افرادی که در سایت آگهی فروش بلیت بازی پرسپولیس و السد را منتشر کرده است و ۲ بلیت وی آی پی را دارد و آنها را ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشد، می‌گوید: من دلال نیستم، بلیت‌ها را هم نخریدم، به من داده‌اند و نمی‌توانم به ورزشگاه بروم، بین قیمت‌هایی هم که برای بلیت این بازی گذاشته‌اند بلیت من قیمتی ندارد.

با یکی دیگر از آگهی‌دهندگان تماس می‌گیرم، یک بلیت با شماره کارت ملی خود خریده، بلیت برای طبقه دوم است و قیمت آن ۳۰۰ هزار تومان، می‌پرسم چرا خودتان نمی‌روید؟ پاسخ می‌دهد: دیدم وضع مالیم خوب نیست، شرایط رفتن ندارم، گفتم بلیت را بفروشم! و در جواب اینکه چرا حالا به این قیمت، پاسخ می‌دهد: چون الان قیمت همین است، دلال نیستم همه همین قیمت می‌فروشند.ژ

*قرص قلب که نیست بلیت است باید از فرصت استفاده کنم!

فروشنده دیگری هم بلیت طبقه دوم را ۱۵۰ هزار تومان می دهد، او هم می‌گوید دلال نیست اما کاری که همه می‌کنند را می‌کند چون قیمت همین است.

یک آگهی‌دهنده دیگر که ۶۵۰ هزار تومان برای بلیتش قیمت گذاشته است، می‌گوید: ۴ بلیت خریدیم، دانشجو هستیم، قرار بود برویم و بازی را ببینیم اما استاد پروژه ما را در روز بازی گذاشت و تغییر نداد، ما هم از فرصت استفاده کردیم، ۳ بلیت را هرکدام ۹۵۰ هزار تومان فروخته‌ام، قرص قلب که نیست این فضا به وجود آمده باید استفاده‌ام را بکنم.

*اول بازار سیاه و بعد شاید نظارت و برخورد!

آگهی‌ها زیاد است، البته یکی از سایت‌ها پس از اعتراضاتی که دیروز در فضای مجازی در اعتراض به این قیمت‌های فضایی بلیت بازی فوتبال به وجود آمد، برخی آگهی‌ها را حذف کرده و آگهی‌های بدون قیمت و با قیمت توافقی دارد اما یک سایت معروف دیگر پر است از آگهی‌هایی که قیمت‌های عجیب و غریب دارند.

بازار سیاه ظاهرا چندی است در هر موضوعی در کشور تشکیل می‌شود، از بلیت بازی فوتبال، پوشک و رب گوجه‌فرنگی گرفته تا سکه و دلار! در اینکه ریشه این مسئله یک معضل اجتماعی و فرهنگی است تردیدی نیست، اما جایگاه نهادهای ناظر در جلوگیری از ایجاد و تقویت این بازارهای سیاه کجاست؟

سوال اصلی این است که چرا بعد از ایجاد بازارهای سیاه نهادهای ناظر به فکر برخورد می‌افتند؟ چگونه است که سایت‌های آگهی دهنده به راحتی این بازار را ایجاد می‌کنند و به شدت آن دامن می‌زنند؟ 

معاونت فضای مجازی و دادسرای جرائم رایانه‌ای دو نهاد نظارتی!

در کشور از چند سال قبل در دادستانی کل معاونت فضای مجازی تشکیل شده است نهادی که همانگونه که از اسمش پیداست وظیفه نظارت بر فضای مجازی را دارد.

در کنار این معاونت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران هم دادسرایی با نام دادسرای جرائم رایانه‌ای وجود دارد که به جرائم فضای مجازی هم از قضا رسیدگی می‌کند.

حال سوال اینجاست که چرا دو نهاد بالادستی در کنار حضور پلیس فتا نوانسته اند به برخی از سایت‌ها دستور العملی بدهند تا به گونه‌ای بر این خرید و فروش‌های اینترنتی نظارت داشته باشند.

نوشدارویی که پس از مرگ سهراب رسید

براساس شنیده‌های موجود پس از اتفاقات یکی دو روز اخیر مسئولان پلیس فتا و مسئولان دادستانی تهران به برخی از گردانندگان سایتها در خصوص قیمتهای درج شده برای خرید و فروش بلیت تذکر داده‌اند.

امروز خبری هم از احضار گرشاسبی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به دادسرای فرهنگ و رسانه، منتشر شد که شاید بی‌ربط به ماجرای بلیت فروشی این روزها نباشد.

اما همواره باید توجه داشت پیشگیری و نظارت دواست و نوش‌دارو پس از مرگ سهراب کمک چندانی به درمان این بیماری‌های رواج‌یافته اجتماعی نمی‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس