باب کورکر

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با بیان اینکه سعودی‌ها در توضیح نحوه قتل خاشقچی دیگر اعتباری ندارند، می‌گوید معتقد است که ولی‌عهد سعودی در این قتل نقش داشته است.

به گزارش مشرق، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز یکشنبه گفت توضیحات سعودی‌ها درباره نحوه مرگ «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی «معتبر» نیست و او معتقد است که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل او دخیل بوده است.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه‌ سِری خاشقچی از بن‌سلمان و سیاست‌هایش

۹ واقعیت در مورد توپخانه آنلاین بن‌سلمان در شبکه‌های اجتماعی

باج‌خواهی ترامپ از قتل خاشقجی

وی که با شبکه «سی.ان.ان» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان روایت رسمی ریاض درباره کشته شدن خاشقچی در جریان یک «درگیری» را باور کرد یا نه، گفت: «نه، آن‌ها در ارتباط با توضیح اینکه چه اتفاقی افتاد، تمام اعتبار خود را از دست داده‌اند. امیدوارم ظرف چند روز آینده فایل‌های صوتی‌ای را که ترکیه‌ای‌ها دارند، دریافت کنیم... فکر نمی‌کنم کسی آن داستان را باور کرده باشد.»

این سناتور ارشد آمریکایی در ادامه در توجیه اینکه چرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا توضیحات سعودی‌ها را «معتبر» توصیف کرد، گفت ترامپ تلاش می‌کند کانال‌های ارتباط با ریاض را باز نگه دارد، اما سناتورها می‌توانند صریح‌تر در این مورد صحبت کنند.

دولت عربستان روز گذشته بالاخره بعد از دو هفته و تحت فشار سنگین رسانه‌ها، کشته شدن خاشقچی در کنسلوگری این کشور در استانبول را پذیرفت، اما نحوه مرگ او را به شکلی به تصویر کشید که اولا گویا کشته شدن او یک اتفاق بوده و ثانیا افراد دخیل در مرگ او به صورت خودسرانه و با فراتر رفتن از اختیارات خود، عمل کرده‌اند، بی‌آنکه مجوزی از بن سلمان برای کشتن خاشقچی داشته باشند.

کورکر در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است که بن‌سلمان در قتل خاشقچی بی‌تقصیر بوده، گفت: «احساس من این است که او پشت این کار بوده است. من هنوز هم می‌خواهم اسناد و اطلاعات بیشتری در این مورد دریافت کنم. اما این احساس من است.نمی‌خواهم کسی را محکوم کنم و می‌خواهم این تحقیقات کامل شود.»

وی در مورد دلیل تمجید ترامپ از بن سلمان، گفت ولی‌عهد سعودی زمانی که در مورد برنامه‌هایش درباره آینده عربستان صحبت می‌کند، انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در عمل او مرتکب اشتباهات متعددی شده است. بازداشت دسته‌جمعی شاهزادگان، بازداشت نخست‌وزیر لبنان و محاصره قطر بدون هماهنگی با آمریکا، از جمله «اشتباهاتی» است که کورکر برشمرد.»

او با اشاره به قتل خاشقچی به دستور بن سلمان، می‌گوید: «او حالا از یک خط [قرمز] عبور کرده و باید تنبیهی باشد و سزایی پرداخته شود. البته باز هم می‌گویم که من پیش‌داوری نمی‌کنم. اما آیا فکر می‌کنم که او این کار را کرده؟ بله. فکر می‌کنم کار او بوده است.»

کورکر با اشاره به توانمندی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، گفت باید تحقیقات درباره خاشقچی تکمیل و مشخص شود که او چطور کشته شده است.

خاشقچی که خود را منتقد بن سلمان و نه معارض آل‌سعود، می‌خواند، حدو سه هفته پیش وارد کنسلوگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر هرگز خارج نشد. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، خاشقچی پس از ورود به ساختمان کنسولگری، بازداشت، شکنجه و سپس تکه تکه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس