وزارت خارجه نمایه

اسلامی، امینیان، بادامچی، مرادی و حق‌بین سفرای جدید ایران در دوبلین، نیکوزیا، سئول،کی‌یف و کانبرا اخیرا در محل ماموریتشان مشغول به فعالیت شدند و تازه منصوب شده‌ها نیز به زودی راهی می‌شوند.

به گزارش مشرق، در پی نقل و انتقال‌های اخیر در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران آن هم به رسم هر ساله که تعدادی از سفرایی که ماموریتشان پایان یافته با نیروهای جدید و تازه نفس جایگزین می‌شوند، امسال هم تعدادی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تغییر کرده و افراد جدیدی عهده‌دار مسئولیت شدند.

چند سالی است که نقل و انتقال سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در فصل تابستان صورت می‌گیرد و سفرایی که مأموریتشان پایان یافته به مرکز بازگشته و سفرای تازه نفس عازم محل مأموریت می‌شوند تا سه سال عهده‌دار این سمت باشند.

در همین راستا برخی از سفرای تازه منصوب شده در محل ماموریت حضور یافته و فعالیتشان را آغاز کرده اند و عده‌ای هم قرار است به زودی به محل ماموریتشان عزیمت کنند.

«مسعود اسلامی» سفیر ایران در دوبلین، «سعید بادامچی شبستری» سفیر جدید ایران در سئول، «فریدون حق بین» سفیر جدید ایران در استرالیا، «سید محمدجواد رسولی محلاتی» سفیر جدید ایران در بلغارستان، «منوچهر مرادی» سفیر جدید ایران در اوکراین، «کاظم شافعی» سفیر جدید ایران در اسلوونی، «حمید بیات» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در رم، «مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جدید ایران در ورشو ، از جمله سفرایی هستند که این اواخر ماموریتشان را آغاز کرده اند.

* مسعود اسلامی سفیر جدید ایران در دوبلین

«مسعود اسلامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند که جایگزین «جواد کچوئیان» شده، چهارم مهر ماه 1397 ضمن ملاقات با «فیلیم مک لاگلن» مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه و تجارت ایرلند، رونوشت استوارنامه خود را به وی تسلیم کرد.

سفیر کشورمان در این ملاقات ضمن تشریح جایگاه و ظرفیت‌های ایران، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه و تقویت مناسبات بین دو کشور اعلام کرد.

مک لاگلند نیز ضمن آرزوی توفیق برای سفیر جمهوری اسلامی ایران در ماموریت جدید خود، گفت که فرصت‌های زیادی برای تقویت مناسبات فراهم است و با همکاری یکدیگر می‌توانیم مناسبات را تعمیق بخشیم.

اسلامی که دارای دکترای روابط بین‌الملل، کارشناسی ارشد حقوق و دیپلماسی و همچنین کارشناس ارشد حقوق از دانشگاه‌های «فلچر» و «یل» در ایالات متحده آمریکا و کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است، به مدت پنج سال مدیرکل امور حقوقی وزارت نفت و به مدت دو سال مدیرکل آمریکا در وزارت امور خارجه بوده است.

اسلامی سال‌ها در سمت مشاور وزیر امور خارجه در حوزه‌های حقوق و روابط بین‌الملل خدمت کرده و چندین سال در سازمان‌های بین‌المللی بین دولتی مانند سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی مشورت‌های حقوقی آسیا و آفریقا  (آلکو) و بین پارلمانی مانند مجمع مجالس آسیایی به عنوان سفیر و معاون دبیرکل به کار اشتغال داشته است.

*سعید بادامچی شبستری عهده‌دار سفارت ایران در سئول شد

از سوی دیگر «سعید بادامچی شبستری» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی نیز به جای «حسن طاهریان» عهده‌دار سفارت ایران در سئول شد.

بادامچی شبستری در تاریخ 19 مهر ماه سال جاری وارد سئول شد.

وی پیش از این به عنوان رئیس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و نیز معاون سفارت و کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین فعالیت کرده است.

«حسن طاهریان» از خرداد 1393 عهده‌دار سفارت ایران در سئول بود. 

*امینیان طوسی سفیر ایران در نیکوزیا

«حسین امینیان طوسی» رئیس اداره آسیای غربی وزارت امور خارجه کشورمان  نیز به عنوان سفیر جدید ایران در قبرس فعالیتش را آغاز کرد.

امینیان طوسی به جای «رضا زبیب» عهده‌دار این سمت شد و پیش از این عهده‌دار سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در تفلیس (گرجستان) و داکا (بنگلادش) نیز بوده است.

کارشناس اداره اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، وابسته سیاسی سفارت ایران در توکیو، معاون اداره آسیای شرقی، معاون سفارت ایران در پکن، رئیس اداره جنوب و شرق آسیا و رئیس اداره جنوب و شرق آسیا از دیگر سمت‌های امینیان طوسی در دوران فعالیتش در وزارت خارجه است.

*منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین

منوچهر مرادی سفیر جدید ایران در اوکراین نیز 12 مهرماه 1397 با «سرگئی کسیلیتسا» معاون وزیر امور خارجه اوکراین ملاقات و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد. 

در این دیدار که در  محل وزارت خارجه اوکراین در کی‌یف انجام شد، مقام اوکراینی بر لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های بین دو کشور تأکید کرد.

شایان ذکر است در اوکراین عرف است که رونوشت استوارنامه سفرا تسلیم معاون وزیر امور خارجه می‌شود.

مرادی همچنین سفیر آکردیته ایران در مولداوی نیز شده است.

وی پیش از این عهده‌دار ریاست اداره اول کشورهای مشترک المنافع (روسیه، اوکراین، بلاروس، مولداوی) به مدت پنج سال از  1392 تا 1397 بود و قبل از آن نیز سکان سفارت ایران در قرقیزستان (1392-1388)  را برعهده داشت. 
رئیس مرکز مطالعات کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه، معاون سفارت ایران در اسپانیا و رئیس اداره دوم مشترک المنافع وزارت امور خارجه از دیگر سمت‌های مرادی است.

وی به جای «محمد بهشتی منفرد» عهده‌دار سفارت ایران در کی‌یف شد.

*سفیر ایران در لوبلیانا

بر اساس این گزارش، «کاظم شافعی» سفیر جدید کشورمان در اسلوونی نیز دوازدهم شهریور ماه رونوشت استوارنامه خود را تسلیم «روبرت باسی» مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه اسلوونی کرد.

کاظم شافعی پیش از این ریاست اداره مرزی در معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت. مرتضی درزی رامندی پیش از شافعی عهده‌دار این سمت بود.
 

* بیات سفیر ایران در دانمارک

«حمید بیات» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در رم نیز 19 شهریور ماه 1397 در محل کاخ ریاست جمهوری ایتالیا، استوارنامه خود را به «سرجو ماتارلا» رئیس جمهور این کشور تقدیم کرد.

بیات سابقه سفارت در سودان و دانمارک را داشته و قبل از تصدی این سمت نیز دستیار مدیرکل اروپا بوده است.

وی جایگزین «جهانبخش مظفری» شد که از خرداد 1392 سفیر ایران در رم بود.

* مسعود ادریسی کرمانشاهی سفیر ایران در ورشو و سفیر آکردیته در لیتوانی

«مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جدید ایران در ورشو همچنین 15 شهریور ماه 1397 با «آندژی دودا» ریاست جمهوری لهستان دیدار و استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

ادریسی کرمانشاهی که سفیر آکردیته ایران در جمهوری لیتوانی نیز هست 24 مهر ماه 1397 استوارنامه خود را تقدیم «دالیا گریباسکایته» رئیس جمهور لیتوانی کرد.

وی جایگزین «رامین مهمان‌پرست» شد. مهمان‌پرست اخیرا و پس از پایان ماموریتش به تهران بازگشت.

* رسولی محلاتی عهده دار سفارت ایران در بلغارستان شد

«سید محمدجواد رسولی محلاتی» نیز به عنوان سفیر جدید ایران در صوفیا (بلغارستان) مشغول به فعالیت شد.

وی 21 شهریور ماه 1397 رونوشت استوارنامه خود را به «گئورگ گئورگیف» معاون وزیر امور خارجه بلغارستان و چهارم مهر ماه نیز اصل استوارنامه خود را به «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان، تقدیم کرد.

وی که از 1393 مدیرکل امور مجلس و قوانین وزارت خارجه بود، قبل از آن هم (1393 -1389) سفیر ایران در ریاض بود. مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، سرکنسول ایران در هامبورگ، رئیس اداره امور اجتماعی وزارت خارجه، سرکنسول ایران در مونیخ، معاون اداره گذرنامه و کاردار در سفارتخانه‌های ایران در فیلیپین و قطر از دیگر سمت‌های رسولی محلاتی است.

*حق‌بین سفیر ایران در کانبرا

فریدون حق‌بین سفیر جدید ایران در استرالیا نیز هفتم شهریور 1397 در دیدار با «پیتر کاسگرو» فرماندار کل استرالیا استوارنامه خود را تقدیم کرد.

وی که پیش از این مدیرکل هماهنگی و راهبرد امور اقتصادی وزارت امور خارجه بود و به جای عبدالحسین وهاجی به کانبرا رفت، در مدت فعالیتش در وزارت امور خارجه عهده‌دار سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان و گرجستان نیز بوده است.

*غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین

«کاظم غریب‌آبادی» معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز به جای رضا نجفی نیز عهده‌دار دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین شد.

غریب‌آبادی پیش از این در سمت‌های مختلف از جمله معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خدمت کرده است. وی در وین مستقر و اعتبارنامه‌های خود را به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، مدیرکل صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی (اوفید) و مدیرکل سازمان ملل تسلیم کرد.

*سایر سفرایی که در محل ماموریتشان مستقر و مشغول به فعالیت شدند

«محمدرضا حاجی‌کریم جباری» مدیرکل پیشین وزارتی نیز به عنوان سفیر جدید ایران در سوئیس در مشغول فعالیت در سمت جدیدش است. جباری پیش از این نیز سفیر ایران در ساحل عاج نیز بوده است.
از دیگر سفرایی که در این مدت به محل ماموریت رفتند می‌توان از «مرتضی رحمانی موحد» سفیر ایران در توکیو (ژاپن)، «سید محمدجلال فیروزنیا» سفیر ایران در بیروت (لبنان)، «سید طه هاشمی» سفیر ایران در واتیکان و «اسماعیل بقایی هامانه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو نام برد.

*صمدزاده صابر به محل ماموریت می رود

مجید صمدزاده صابر رئیس دبیرخانه خزر وزارت خارجه از جمله سفرایی است که به زودی راهی محل ماموریت می شود، وی به جای مجتبی دمیرچی‌لو سکان سفارت ایران در آستانه پایتخت قزاقستان را به دست خواهد گرفت.

صابر پیش از این سفیر ایران در گرجستان، رئیس دبیرخانه خزر و نفر دوم سفارت ایران در اوکراین بوده است.

دمیرچی‌لو از سال 1393 عهده‌دار سفارت ایران در قزاقستان بود.

*پنج سفیر تازه منصوب شده

گفتنی است، اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه نیز اخیرا از تعیین سفرای جمهوری اسلامی ایران در ۵ کشور خبر داد و اعلام کرد که سفرای جدید به زودی عازم محل ماموریت خود می شوند. بر این اساس حسن قشقاوی، محمد ایرانی، مرتضی ابوطالبی، محمدرضا نفر و اکبر خسروی‌نژاد به عنوان سفرای جدید ایران در اسپانیا، کویت، رومانی، بنگلادش و سیرالئون منصوب شدند.

حسن قشقاوی معاون پیشین کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه جایگزین «محمدحسین فدایی‌فر» شده که از فروردین 1393 در این سمت مشغول به فعالیت بوده است.

قشقاوی همچنین پیش از این به عنوان سفیر ایران در سوئد و قزاقستان نیز فعالیت کرده است. نماینده دوره‌های چهارم و ششم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی وزارت خارجه از دیگر سمت‌های قشقاوی بوده است.

محمدحسین فدایی‌فرد از فروردین 1393 عهده‌دار سفارت ایران در مادرید بوده است.

محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا نیز قرار است به جای «علیرضا عنایتی» به عنوان سفیر جدید ایران به کویت برود.

محمد ایرانی همچنین در کارنامه کاری خود سابقه رئیس نمایندگی ایران در بیروت (لبنان) را نیز دارد.

محمدرضا نفر  معاون مدیرکل مشترک المنافع هم به جای «عباس واعظی دهنوی» عهده‌دار سفارت ایران در بنگلادش شده است.

مرتضی ابوطالبی سفیر اسبق ایران در اوگاندا هم به جای «حمید معیر» سفیر ایران در رومانی شد. 

«اکبر خسروی نژاد» رئیس اداره امور غرب آفریقا نیز به عنوان سفیر ایران در سیرالئون منصوب شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیش از این از تعیین سفرای جدید ایران در هند و چین خبر داد، ولی اشاره‌ای به نام آنها نکرد.

در همین زمینه اخبار شنیده شده حاکی از آن است که «علی چگنی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه قرار است به جای «غلامرضا انصاری» عهده‌دار سفارت ایران در دهلی‌نو شود. انصاری بهمن ماه سال گذشته (1396) به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی ظریف منصوب و اسفند ماه در سمت جدید مشغول به فعالیت شد.

پس از آنکه «عبدالناصر همتی» سفیر منصوب شده برای پکن حدود دو هفته بیشتر در سفارت ایران در چین نماند و به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی منصوب شد، این سفارتخانه در سطح نفر دوم اداره می‌شود و علیرغم اینکه سخنگوی وزارت خارجه از تعیین فرد جایگزین برای سفارت ایران خبر داد، ولی تا زمان مخابره این گزارش، هنوز مشخص نیست چه کسی عهده دار این سفارتخانه می شود.

از سوی دیگر با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، «علی ماجدی» سفیر ایران در آلمان و «محمدابراهیم طاهریان‌فرد» بایستی به تهران بازگردند و آنگونه که  بهرام قاسمی پیش از این گفت: «وزارت امور خارجه به اجرای قوانین خود را متعهد می‌داند و حتما در موعد مقرر، دیپلمات‌ها و مقاماتی که در این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند، حتما بازنشسته خواهند شد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره تعدادی از سفرا که ماموریتشان پایان یافته و به سن بازنشستگی نزدیک شده‌اند و مشمول قانون جدید عدم بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوند، نیز گفت: این دیپلمات‌ها یا ماموریتشان پایان یافته و یا به سن بازنشستگی رسیده‌اند که برخی از آنها از همان کشور محل ماموریت تقاضای بازنشستگی خود را ارسال کرده‌اند و یا اینکه به تهران بازگشته‌اند و نفرات جدید به جای آنها عهده‌دار سفارتخانه‌ها شده یا خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 0
    هر چه زودتر یک اصلاح طلب دوآتشه دوتابعیتی هم بعنوان سفیر چین انتخاب کنند با ماهی بیست هزار دلار حقوق از بیت المال مردم بدبخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس