کد خبر 903727
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کتاب های جدید نیستان

انتشارات کتاب نیستان دو مجموعه داستان «سهم من از درخت سیب» و «خدا لعنت کند سیاوش را» روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش مشرق، مجموعه داستان «سهم من از درخت سیب» نوشته طیبه نجیب را باید تلاشی در راستای بازگشت به پیشینه داستان کوتاه در ایران دانست.

نجیب در این اثر از نویسنده‌ای خبر می‌دهد که چیزی جز مفهوم و معنایی که در صدد انتقال آن است و از قضا مفاهیمی ساده و گاه زنگارگرفته در زیست روزمره انسان امروز است، برایش دغدغه نیست. او ابایی ندارد که مفاهیمی فلسفی و گاه اجتماعی را در دل روایت‌ داستانی خود و به ساده‌ترین شکل ممکن روایت کند. مفاهیمی که البته برای درک آن گاه باید با تأمل و طمأنینه و چندباره برخی از این داستان‌ها را خواند، مفاهیمی که مانند داستان نخست این مجموعه به ظاهر چیزی جز یک صندوق خالی نیستند اما در این خالی بودن حرف‌های بسیاری برای اهل نظر وجود دارد.

نجیب ساده می‌نویسد. به سنت داستان‌نویسان دهه هشتاد و نود اهل بازی‌های فرمی در داستان کوتاه نیست. هدفش که روایت‌گری از دغدغه‌های اجتماعیش است را نه با وسیله فرم که با محتوای نازک و شیرین و نیز زبان بسیار ساده و لطیف نگارشش تأمین و توجیه می‌کند و همین مسئله بستر کشف‌های تازه‌ای را در این مجموعه از سوی او فراهم می‌سازد.

کتاب نیستان مجموعه داستان «سهم من از درخت سیب» را در ۱۱۶ صفحه و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.  

مجموعه داستان «خدا لعنت کند سیاوش را» اثر محمد لله‌گانی نیز نگاهی تازه و متفاوت به طرح مفاهیم در داستان کوتاه داشته است. لله‌گانی در قالب استفاده از عناصر بومی دست به خلق شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و حتی دیالوگ و جهان‌بینی تازه‌ای برای روایت می‌زند و با خلق داستان در این فضا سعی دارد نوعی تازه از بیان داستانی را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد.

للـه‌گانی در داستان‌های کوتاه خود دغدغه و اندیشه خود را از زبان روستاییانی ساده روایت می‌کند. سادگی و بکر بودن و در عین حال صراحت داشتن آنها ابزاری است که نویسنده به کمک آنها سعی دارد تا مفاهیم عالی مد نظر خود را منتقل کند که در این مسیر موفق نیز بوده است. او نه راوی صرف لذت‌ها و آرزوهای فراموش شده خود در حیات روستایی و از دست رفته‌اش که راوی تیزبینی است که دریچه بکری و سادگی روستا را برای روایت انتخاب کرده است و از این دریچه است با مخاطب خود به گفتگو می‌نشیند.

طعم خوش زبان و بیان و اندیشه جاری در داستان‌های مجموعه «خدا لعنت کند سیاوش را» یادآور دوران اوج بومی‌نویسی در ادبیات داستانی ایران در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد است و بار دیگر غنا و قوت روایت فولکلورگونه داستان ایرانی و راز و رمزگونگی آن را به رخ می‌کشد.

کتاب نیستان مجموعه داستان «خدا لعنت کند سیاوش را» را در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان منتشر کرده است. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس