کد خبر 903303
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
بن‌سلمان

سوابق بن‌سلمان نشان می‌دهد که آمر بودن او در قتل خاشقچی اصلا بعید نیست، حتی اگر واشنگتن نخواهد که آن را به‌صراحت بیان کند.

به گزارش مشرق، ماجرای جمال خاشقچی این روزها رسانه به رسانه می چرخد، یک منتقد نه‌چندان تندزبان سعودی که وارد کنسول‌گری سعودی در استانبول شد و ناپدید شد. اکنون تقریبا مسجل شده که خاشقچی جان خود را از دست داده و سعودی‌ها دست به قتل او زده‌اند.

از ظواهر چنین برمی‌آید که تحقیقاتی برای یافتن حقیقت در خصوص سرنوشت جمال خاشقچی در جریان است. آنچه در نهایت باید از این تحقیقات بیرون آید این نیست که خاشقچی کشته شده یا نه؟ این که دیگر تقریبا مسجل است. حتی برخی گزارش‌های رسانه‌ای جزئیاتی از کیفیت قتل خاشقچی را مشخص می‌کنند. خروجی این تحقیقات باید این باشد که آمر قتل که بوده است؟

از هم‌اکنون مشخص است آمریکایی‌ها به‌دنبال تبرئه مقامات ارشد سعودی از جمله «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی هستند. دونالد ترامپ می‌گوید که ممکن است افراد خودسر خاشقچی را کشته باشند. وی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز نیز گفته است که «ما به عربستان سعودی نیاز داریم.»

وی علت این نیاز را هم تشریح کرده است: «عربستان سعودی متحد ما علیه ایران است. آنها متحد فوق‌العاده‌ای برای من بوده‌اند.»

اما سوابق بن‌سلمان نشان می‌دهد که آمر بودن او در این قتل اصلا بعید نیست، حتی اگر واشنگتن نخواهد که آن را به‌صراحت بیان کند. دست‌کم به‌نظر می‌رسد روحیات بن‌سلمان می‌تواند روحیات آمر به تکه‌تکه کردن یک منتقد باشد، حتی اگر آن منتقد زبانش آن‌قدر هم گزنده نباشد.

گفته شده که شخص بن‌سلمان ناظر اعدام شیخ نمر بوده و همچنین در مورد شاهزاده‌های بازداشتی در عربستان سعودی هم گزارش‌هایی از صدور اوامر بن‌سلمان برای اذیت و آزار آنها در دست است.

ماجرای سعد الحریری و استعفا و اظهارات اجباری او نیز که مشهور است. همان زمان برخی مقامات لبنانی به رویترز گفتند که سعد الحریری در عربستان سعودی در بازداشت است.

«بولا یعقوبیان»، نماینده پارلمان لبنان نیز در خصوص بازداشت سعد الحریری گفت: مسئله‌ای که مشخص است وی در عربستان مورد توهین قرار گرفته است اما در مورد این که  این توهین‌ها تا چه حد بود و به چه شکل صورت گرفته نقل قول‌هایی را شنیده‌ام اما نمی‌توانم به طور دقیق به آن اشاره کنم.

وی افزود: در زمانی که سعد الحریری در عربستان بود کاملا مشخص بود که وی خسته و تحت فشار است و در زمانی که با وی مصاحبه شد کاملا مشخص بود که تمایلی برای استعفا ندارد.

دقیقا روشن نیست که آنچه یعقوبیان شنیده و نمی‌خواسته نقل کند، چه بوده اما نشان می‌دهد که آنچه وی به‌عنوان توهین یاد کرده، می‌تواند فراتر از توهین باشد. همین بس که هنگام استعفا، چهره الحریری پر از ترس و اضطراب بود.

همچنین گفته می‌شود که خاشقچی تنها قربانی بن‌سلمان در میان روزنامه‌نگاران سعودی نبوده و بوده‌اند روزنامه‌نگاران دیگری که با نپذیرفتن اتوریته او، جان خود را از دست داده‌اند.
همه اینها و شواهد و قرائن مشابه دیگر، نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، شخصی است که چنین اقداماتی از او بعید نیست. کسی که آن تصاویر فجیع از کشتار کودکان یمنی را می‌بیند و هر روز باز دستور تداوم جنایات را می‌دهد می‌تواند دستور قطعه‌قطعه کردن خاشقجی را هم بدهد و نباید از صدور رفتار مشابه از او تعجب کرد.

«مرتضی رکن آبادی»، برادر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان که در جریان فاجعه منا به شهادت رسید می‌گوید: «وقتی جسد شهید رکن‌آبادی پس گذشت بیش از ۶۰ روز از قبر خارج شد آثار برش روی بدن برادر شهیدم کاملا مشهود بود.»

وی می‌افزاید: «بیرون کشیدن مغز و قلب و امعا و احشای پیکر شهید رکن‌آبادی هم نشان‌دهنده همان حقد و کینه‌ای است که سران شجره خبیثه ملعونه از شهید رکن‌آبادی داشتند. امروز باز هم شاهد تکرار این حادثه با مثله کردن پیکر خاشقجی هستیم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
    0 0
    بی خبری امریکاییها و ترامپ فقط فیلم بازی کردنه. آل سعود بدون اجازه امریکا آب هم نمیخوره
  • LB ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
    0 0
    ماجرای رکن آبادی هیچ ربطی به خاشقجی نداره و با این حرف اشتباه، خاشقجی رو تطهیر میکنید. خاشقجی یک سعودی راستین بود که در افغانستان فعالیت مسلحانه تروریستی داشت، و از فعالیت های تروریستی عربستان در متنطقه دفاع می کرد و به ایران و حزب الله می تاخت. آقای رکن آبادی شما که برادرتون متخصص و کارشناس بود چرا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس