اخبارویژه

یک مقام مسئول با ارسال ابلاغیه ای به همه اعضای کابینه از آن ها خواسته است ظرف یک ماه آینده زمینه های کاهش هزینه های مجموعه خود را شناسایی و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

سایه‌نشینی آنها که ارز را بردند و آنها که ارز را نیاوردند


یک روزنامه حامی دولت می‌گوید لیست ارزبگیران سانسور شده و پتروشیمی‌ها نیز ارز حاصل از صادرات را عرضه نکرده‌اند.


روزنامه سازندگی نوشت: 55 هزار نفر، 68 هزار نفر و اکنون 79 هزار و 968 نفر تعداد افرادی است که اعلام شده از اول فروردین تاکنون ارز دریافت کرده‌اند. 18 میلیارد دلار و 15 میلیارد دلار هم دو عدد متفاوتی است که در مورد ارزبگیران دولتی اعلام شده است. 10 میلیارد دلار و 9/5 میلیارد دلار هم عددهای قطعی نشده در مورد میزان عدم بازگشت ارز به کشور است. همچنین حداکثر یک میلیارد دلار یا 4 میلیارد دلار میزان تخمین بازگشت ارز به کشور است. تقریبا در مورد نتایج تخصیص ارز 4200 تومانی هیچ رقم قطعی‌ای وجود ندارد.


بانک مرکزی نزدیک به یک ماه قبل لیستی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده بود که در آن اسامی 55 هزار نفر دریافت‌کننده ارز 4200 تومانی آمده بود ولی  لیستی که به تازگی منتشر شده با رشد بیش از 8 هزار نفری همراه است. این در حالی است که وزارت صنعت هم مدعی لیست 68 هزار نفری است و نهادهای نظارتی هم از لیست 72 هزار نفری ارزبگیران 4200 تومانی خبر می‌دهند.


آشفتگی در زمینه ارائه آمارها در شرایطی رخ می‌دهد که پرداخت ارز 4200 تومانی به ایجاد بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد منجر شده و طی شش ماهه گذشته مسئله اول کشور بوده است. به تازگی بانک مرکزی باز هم لیست جدیدی منتشر کرده که مدعی است اسامی تمامی دریافت‌کنندگان ارز در آن قید شده ولی بررسی‌های سازندگی و اسنادی که در اختیار روزنامه قرار دارد نشان می‌دهد چند نام سرشناس در این لیست سانسور شده‌اند.


همزمان با کسانی که ارز دولتی گرفتند و در سایه ماندند، گروه دیگری نیز در اقتصاد ایران خود را پنهان کرده‌اند؛ «کسانی که باید ارز می‌آوردند.» پتروشیمی‌ها و صنایع فولادی می‌توانستند با تزریق ارز حاصل از صادرات خود وضعیت آشفته اقتصادی کشور را سامان دهند. تا مردادماه سال جاری پتروشیمی‌ها تقریبا تمام منابع ارزی حاصل از صادرات خود را در دبی نگهداری کرده‌اند. پس از آغاز فعالیت ‌جدی سامانه نیما، بخشی از این منابع به کشور بازگشت ولی همچنان خبرها نشان می‌دهد که بخشی از منابع به قیمت آزاد در بازار فروخته می‌شود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که هیچ وزارتخانه دولتی خود را مکلف به پیگیری وضعیت پتروشیمی‌ها نمی‌داند.


اعتراض «وطن امروز» به عملکرد هیئت نظارت بر مطبوعات


روزنامه وطن امروز با انتشار نامه‌ای به هیئت نظارت بر مطبوعات اعتراض کرد.


در بخش‌هایی از این نامه آمده است: روزنامه «وطن امروز» که حاصل تلاش‌های جمعی از جوانان انقلابی است، از نخستین روز انتشار، حرکت در مسیر اصول انقلاب اسلامی و پاسداری از این اصول، افزایش آگاهی جامعه، افشای توطئه‌های دشمنان، توجه به مشکلات کشور و مردم و ارائه راهکار برای حل این مشکلات و نیز حمایت از ارکان مختلف نظام را سرلوحه کار خود قرار داده و در این مسیر همه فشارها، تهدیدها و سختی‌ها را به جان خریده است.


«وطن امروز» به علت مسیری که برای خود انتخاب کرده است همواره تحت فشار دولتی‌ها بوده و بویژه در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهانه‌های مختلف و اغلب واهی راهی دادگاه شده است. یکی از مهم‌ترین ابزارها در این راه، هیئت نظارت بر مطبوعات بوده که با توجه به اینکه اکثریت اعضای آن را نمایندگان و حامیان دولت تشکیل می‌دهند، ده‌ها مورد تذکر و شکایت درباره مطالب منتشر شده در روزنامه «وطن امروز» و البته سایر رسانه‌های انقلابی و منتقد دولت صورت گرفته است. (و البته اینها غیر از شکایاتی است که از سوی ریاست جمهوری و سایر وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولت از روزنامه طرح می‌شود.)


برخوردهای غیرمنطقی و جانبدارانه، تبعیض‌آمیز، سیاسی و از روی عصبانیت طیف دولتی هیئت نظارت بر مطبوعات نسبت به روزنامه «وطن امروز» در طول سال‌های گذشته جریان داشته به گونه‌ای که هم اکنون 10 مورد شکایت از روزنامه از طرف این هیئت در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی است.


این برخوردها در حالی است که رسانه‌های حامی دولت و روزنامه‌های زنجیره‌ای در حاشیه امنی به سر می‌برند که حتی اگر مطالبی خلاف امنیت ملی منتشر کنند نه تذکری می‌گیرند و نه شکایتی از آنان مطرح می‌گردد و نکته جالب‌تر اینکه تذکرات و شکایت‌های هیئت نظارت بر مطبوعات درباره «وطن امروز» همواره در سطح گسترده و اغلب توسط رسانه‌های حامی دولت منتشر می‌شود و حتی اگر در مواردی خاص تذکری به رسانه‌های حامی دولت داده شده باشد هرگز رسانه‌ای نشده است. در مورد اخیر نیز هیئت نظارت بر مطبوعات با عجله‌ای بسیار عجیب در همان روز انتشار و ساعتی پس از آغاز کار اداری، روزنامه را بررسی و در همان روز تذکر و طرح شکایت را رسانه‌ای کرد. سؤال این است که آیا در همه موارد شما با این سرعت اقدام می‌کنید؟ آیا درباره مطالب خلاف امنیت ملی که در رسانه‌های چند تن از اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات منتشر شد نیز همین گونه تذکر دادید؟ چرا درباره انواع تهمت‌ها به نظام اسلامی در رسانه‌های زنجیره‌ای سکوت عامدانه اختیار می‌کنید؟ به نظر طیف دولتی هیئت نظارت بر مطبوعات، تخریب مناسبات دو ملت ایران و عراق و کمک به پروسه تحریم ملت ایران حتی قابل دریافت تذکر هم نیست؟ اینها تنها نمونه‌ای از رفتار تبعیض‌آمیز هیئت نظارت بر مطبوعات است.


برخی از شکایت‌ها و تذکرات هیئت نظارت به «وطن امروز» که دستپخت طیف دولتی این هیئت است تعجب‌برانگیز و در مواردی مایه تمسخر اهالی رسانه شده است. به طور مثال شکایت از تیترهای «بیمار سعودی» و «خبر مرگش».


این فشارهای بی‌سابقه آن هم در دولتی که از بستن دهان منتقدان به خدا پناه برده بود و درباره مطالبی که اصولاً در راستای وظیفه خطیر مطبوعات در نظام اسلامی منتشر شده است علاوه بر سیاسی‌کاری و عدم تشخیص صحیح موضوعات رسانه‌ای از سوی طیف دولتی هیئت نظارت بر مطبوعات، نشان‌دهنده حرکتی هدفمند برای تحت فشار قرار دادن و تغییر رویه روزنامه «وطن امروز» در انجام رسالت مطبوعاتی و انقلابی خود است.


نشست با کارشناسان «بی‌سواد و کج فهم»!


دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور، منتقدان اقتصادی دولت را بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت معرفی کرد.


موضع توهین‌آمیز مسعود نیلی نسبت به منتقدان اقتصادی - از جمله برخی حامیان روحانی در انتخابات- در حالی است که رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران گفت با اقتصاددانان منتقدی که برای وی نامه نوشته‌اند، جلسه گذاشته است. البته او گفت برخی اساتید اقتصاد را که نامه نوشته بودند، فردا دعوت کردم، یک حرف‌هایی دارم که مستقیم به آنها می‌گویم».


اما مسعود نیلی که جزو تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت به شمار می‌رود چند روز قبل به منتقدان حمله کرد. به گزارش مشرق، در مطلب مفصلی به انتقادات اقتصاددانان موسوم به نهادگرا پاسخ داد.


این اقتصاددان‌ها که از لحاظ سیاسی، اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند و در میان آنها نام افرادی چون فرشاد مؤمنی، حسین راغفر و عباس شاکری دیده می‌شود، علت گرانی شدید ارز و افزایش طاقت‌فرسای تورم و بروز رانت و فساد هزاران میلیارد تومانی ارزی در سال جاری را نتیجه اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری خوانده‌اند که در دو دهه اخیر مسعود نیلی پرچمدار آن بوده است.


با این حال، مسعود نیلی در مطلبی که شنبه منتشر کرد، اقتصاددان‌های نهادگرا را بی‌سواد، کج‌فهم، نفرت‌پراکن و پرچمدار خشونت معرفی کرده است.


نیلی تعداد این اقتصاددان‌ها را کمتر از انگشتان یک دست خوانده است. این در حالی است که نامه این اقتصاددان‌ها را تعداد بسیاری امضا کرده بودند. نیلی انتقادات آنها را دچار ضعف شدید استدلالی و فاقد انسجام و ناشی از کج‌فهمی برخی مفاهیم اقتصادی خوانده است که در مطالب آنها حتی یک ارجاع آکادمیک نیز دیده نمی‌شود.


مهمترین نکته‌ای که نیلی در مطلب خود بیان کرده این است که پای خود را از التهابات اقتصادی امسال که نتیجه سوء مدیریت اقتصادی دولت بود، به طور کامل بیرون کشیده و ادعا کرده که او دیگر در نظام تصمیم‌گیری دولت حضور ندارد و این اتفاقات ربطی به او ندارد.


این ادعای آقای نیلی در حالی است که همگان می‌دانند او طراح اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بوده و اتفاقاً کارشناسان و منتقدان از سال 1392 به آقای روحانی هشدار می‌دادند که نتیجه پیروی از تفکرات آقای نیلی و همفکرانشان، قطعاً به تکرار حادثه تورمی دولت دوم سازندگی خواهد انجامید که تورم به 50 درصد هم رسید.


یادآور می‌شود اجرای نسخه اقتصادی پیشنهادی تیم نیلی از سال 74 به تورم 49/6 درصد منجر شد و اکنون نیز به تورم افسارگسیخته بیش از این رقم منتهی شده است.


شاید به اعتبار همین رویکرد تبخترآمیز است که آقایان فرشاد مؤمنی و حسین راغفر در نشست با رئیس‌جمهور شرکت نکردند و سعید لیلاز هم که گفته بود چوب خشک بهتر از روحانی می‌توانست مدیریت کند، پس از جلسه گفت بهتر است خفه‌خون بگیریم!


گزارش سازندگی از درگیری میان تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی


ارگان کارگزاران از اختلافات میان برخی احزاب تندرو اصلاح‌طلب و ازجمله حزب اتحاد ملت، طیف عارف و طیف موسوم به ادوار تحکیم پرده برداشت.


روزنامه سازندگی که توسط محمد قوچانی (از همکاران دفتر روحانی و حاضر در دیدار روحانی با اصلاح‌طلبان) اداره می‌شود، به بهانه این نشست نوشت: از ابتدای امر برای دعوت از افراد و نیز برای آن‌که کدورت و ناراحتی پیش نیاید دو قرار گذاشته شد. قرار اول بر این بود که دبیران کل احزاب و اعضای مرکزیت حزب دعوت شوند و قرار دوم این نکته را گوشزد می‌کرد فقط از احزابی که مجوز فعالیت دارند دعوت به عمل آید. به همین دلیل تنها نمایندگان دو تشکل سیاسی نتوانستند به این جمع راه یابند. ابتدا مجاهدین انقلاب اسلامی و دوم ادوار تحکیم وحدت.


غیبت نمایندگان ادوار ناراحتی برخی از اعضای فعلی و سابق آن را در پی داشت. ازجمله عبدالله مومنی که در توئیتی نوشته بود: «ترکیب شرکت‌کنندگان در دیدار با رئیس‌جمهور بیشتر به دنبال حل معاملات و مشکلات شخصی خود بودند تا منافع مردم و بیان مشکلات نفسگیر مردم؛ از اصلاحات اگر رمقی مانده بود به دست بی‌کفایت همین افراد از نفس افتاد و در پیش پای منافع افرادی که به دنبال جایابی فرزندان و خویشاوندانشان بودند قربانی شد.»


شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که چرا ادوار تحکیم با حزب اتحاد ملت و به تبع آن با شورای عالی اصلاح‌طلبان به مشکل برخورد.


پس از آنکه دلخوری‌ها از بی‌کنشی محمدرضا عارف بالا گرفت، در آستانه دوره جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان بحثی درخصوص حضور جوانان در شورای عالی راه افتاد. برخی از اعضای ادوار با هدایت محسن میردامادی که جانشین محمد نعیمی‌پور در حزب اتحاد شده بود و امور اجرایی حزب را برعهده گرفته بود، نامه صدنفره‌ای را منتشر کردند که خطابش به سیدمحمد خاتمی بود و از او خواسته بودند که به اصلاح اصلاحات بپردازد. در واقع یک دوگانه عارف - خاتمی ناخواسته شکل گرفته بود و منتقدین گلایه از عارف به مجلس خاتمی می‌بردند. این خواسته به یک مطالبه سیاسی میان جوانان اصلاح‌طلب تبدیل شد تا محمدرضا عارف نه‌تنها کناره‌گیری کند بلکه اعضای جدید شورای عالی نیز از جوانان انتخاب شوند. در این چارچوب نظری، پیشنهاد جوانان این بود که عبدالله نوری یا مصطفی معین رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان شوند. معین اگرچه عضو شورای عالی بود اما در همان دوره نیز در جلسات حاضر نمی‌شد و عبدالله نوری نیز از پذیرش حضور در شورای عالی و حتی مدیریت آن استنکاف کرد. در نتیجه بازی‌ای که یکی از اصلاح‌طلبان شروع کرده بود به ضد خود تبدیل شد و محمدرضا عارف که میدان را خالی از رقیبان دید، تغییرات مدنظر خود را انجام داد و نهایتا نیز از جمع نامه صدنفره فقط سه نفر به شورای عالی راه یافتند.


این انتخاب خشم جوانان اصلاح‌طلب خصوصا اعضای ادوار را برانگیخت و از آن پس آنها انتقادات تند و تیزی را علیه اصلاح طلبان و خصوصا حزب اتحاد مطرح کرده و می‌کنند.
 

این ادعا که روحانی ناگفته دارد فقط باعث سرخوردگی طرفداران می‌شود


عضو فراکسیون امید از مشورت‌ناپذیری روحانی نسبت به نمایندگان مجلس انتقاد کرد.


جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا و درباره این ادعا که برخی می‌گویند روحانی باید در مورد مشکلات کشور با مردم صحبت کند، گفت: به نظر من این ادبیات که من می‌خواهم بیایم و چیزهایی را بگویم و بعد هیچ چیزی هم گفته نشود ادبیات احمدی‌نژاد است که باعث یاس و سرخوردگی طرفداران هم می‌شود.


وی گفت: به نظر من صحبت کردن به گونه‌ای که در جامعه ایجاد التهاب کند تأثیر منفی بیشتری روی شاخص‌های اقتصادی و بازار می‌گذارد و عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد را تشدید می‌کند و باعث افزایش قیمت ارز و طلا خواهد شد.


این عضو فراکسیون امید با اشاره به توصیه‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور شده بود، تأکید کرد: رهبری از منظر و جایگاه خود که به شرایط کشور اشراف دارند قطعاً واقف هستند که حتی ناآرامی ذهنی تأثیر منفی بر شرایط کشور می‌گذارد و باعث گسترش اختلافات و عدم انسجام بیشتر می‌شود.


وی با اشاره به نوع نگاه تعدادی از اصلاح‌طلبان و برخی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها این انتظار را در جامعه افزایش می‌دهند که آقای رئیس‌جمهور باید ناگفته‌ها را بگوید، اما ناگفته چیست؟ الان اصحاب مطبوعات و سایت‌ها در طول روز موارد زیادی از این ناگفته‌ها را می‌گویند.


وی اظهار کرد: ما سطح انتظارات را در جامعه آن قدر بالا می‌بریم که وقتی کسی حرفی می‌زند می‌بینیم که اصلاً این گفته‌ها ناگفته نیست که این خود باعث سرخوردگی می‌شود.


وی در واکنش به این گفته رئیس‌جمهور که در تصمیمات با فکر جمعی مشورت می‌کنم، گفت: در این مدتی که در مجلس هستیم چیزی به عنوان مشورت از آقای روحانی ندیده‌ایم. وقتی می‌خواهید وزیری را انتخاب کنید درست است که قانون گفته جزو اختیاراتتان است اما شما در جامعه و محیط اجتماعی که موافقان و منتقدانی دارید در حال زندگی کردن هستید.


میرزایی با اشاره به مسائل اقتصادی کشور عنوان کرد: آقای روحانی اگر شما تصمیمی می‌خواهید برای صنعت بگیرید باید حتماً با کمیسیون صنایع و معادن مشورت کنید و تصمیماتی که می‌خواهید در حوزه اقتصاد بگیرید حتماً باید در مشورت با کمیسیون اقتصادی و انجمن‌های اقتصادی باشد و باید حمایت آن‌ها را جلب کنید.

خراسان

یک ماه زمان به اعضای کابینه برای کاهش مخارج


با توجه به الزاماتی که تبصره 20 قانون بودجه امسال برای کاهش هزینه های قوه مجریه مشخص کرده، یک مقام مسئول با ارسال ابلاغیه ای به همه اعضای کابینه از آن ها خواسته است ظرف یک ماه آینده زمینه های کاهش هزینه های مجموعه خود در اموری مثل برگزاری همایش، هزینه های مصرفی و ملزومات اداری، سفرهای خارجی و ماموریت اداری داخلی را شناسایی و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.


بی برنامگی در برنامه جامع انرژی کشور


در حالی که دولت بر اساس ماده 45 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه موظف شده از طریق وزارتخانه های نفت و نیرو برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور را تا پایان سال 96 تهیه و در راستای سند ملی راهبرد انرژی ارائه کند، گزارش یک مقام مسئول به مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد این برنامه اجرایی چون هنوز به تایید هیئت دولت نرسیده، دستگاه های مسئول ملزم به اجرای آن نیستند.

ایران

رد ادعای نزدیکی به ایران از سوی ریاض

خبر اول اینکه، یکی از مسئولان سعودی در واکنش به مقاله مدیر شبکه العربیه که گفته بود در صورت تحریم عربستان از سوی امریکا، روابط ایران و عربستان خوب خواهد شد، گفت: این موضع حکومت عربستان نیست. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21، فیصل بن فرحان، مشاور ارشد سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به مقاله مدیر شبکه العربیه که امریکا را به افزایش قیمت نفت و ایجاد روابط با ایران تهدید کرده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: این مقاله بازتاب دهنده موضع حکومت و ریاست عربستان نیست. بر اساس گزارش پایگاه خبری البوابه، ترکی الدخیل نویسنده سرشناس سعودی و مدیر شبکه العربیه که نزدیک به حکومت عربستان است، در واکنش به تهدیدات امریکا برای تحریم عربستان در رابطه با پرونده جمال خاشقجی در مقاله‌ای نوشت: اگر امریکا، عربستان را تحریم کند، دولت عربستان در مقابل 30 اقدام اتخاذ خواهد کرد که مهم‌ترین آنها، عدم سرمایه‌گذاری در امریکا، بالا بردن قیمت نفت، ایجاد پایگاه‌های روسی در خاک عربستان و صلح با ایران است.

ادعای توافق ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های نفتی امریکا

خبر دیگر اینکه، بر اساس یک سند محرمانه وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس، توافق نفتی بین ایران و روسیه می‌تواند تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران را دور بزند. به گزارش تابناک آن طور که رسانه‌های صهیونیستی چون شبکه خبری «هاداشات تی وی» با استناد به اسناد محرمانه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گزارش کرده‌اند، این سازوکار امکان صادرات نفت خام ایران به روسیه از طریق دریای خزر را فراهم می‌کند. این نفت سپس با تصفیه در پالایشگاه‌های روسیه به دیگر کشورها صادر می‌شود. قرار است در عوض، مسکو نیز امتیازات و خدمات تجاری به ایران ارائه دهد. بر اساس سند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، هدف این سازوکار جدید قادر ساختن ایران به دور زدن تحریم‌های امریکا بر صنعت نفت خود است. این دور از تحریم‌ها قرار است در چهارم نوامبر (13 آبان) اجرایی شود. بر اساس این گزارش، توافق بین ایران و روسیه در تهران و در جریان نشست ماه گذشته بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه حاصل شد. در گزارش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اشاره شده که این سازوکار، تأکیدی بر منافع مشترک بین مسکو و تهران است.

30 میلیارد دلار ارز خانگی در اختیار مردم

دست آخر اینکه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از افزایش میزان ارز خانگی در اختیار مردم خبر داد. هادی قوامی در گفت‌وگو با «ایبِنا»  افزود: طبیعتاً نوسانات اخیر ارزی این ذخیره ارزی خانگی را افزایش داده است.وی با تأکید بر اینکه اگر سال گذشته میزان ارز در اختیار مردم ٢٠ میلیارد دلار بوده پیش‌بینی می‌شود که اکنون نزدیک به ٣٠ میلیارد دلار ارز در اختیار مردم در خانه نگه‌داری می‌شود، تصریح کرد: علت تمایل مردم به خرید و نگهداری ارز استفاده از سود حاصل از نوسانات ارزی و همچنین حفظ ارزش دارایی‌های خود است.قوامی با بیان این‌که بی‌اعتمادی مردم به شبکه بانکی و دولت علت ذخیره‌سازی ارز خانگی بوده است، افزود: دولت باید با اعتمادسازی ارز خانگی را به سمت شبکه بانکی و بورس هدایت کند.

آرمان

تشکیل دو فراکسیون جدید در مجلس

دو فراکسیون «حمایت از کودک و نوجوان» و «پاسخگو» در مجلس تشکیل و اعضای هیات رئیسه آن مشخص شدند. پس از برگزاری انتخابات اعضای هیأت رئیسه فراکسیون حمایت از کودک و نوجوان، علی گلمرادی، نماینده مردم بندر ماهشهر و امیدیه و هندیجان و بخش جولکی به عنوان رئیس، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز و باوی حمیدیه و کارون و سلام امینی، نماینده مردم ایلام به ترتیب به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. همچنین محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم آباد و دوره به عنوان سخنگو و سیدقاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه و اصغر مسعودی، نماینده مردم نی ریز و استهبان به ترتیب به عنوان منشی اول و دوم انتخاب شدند. پس از برگزاری انتخابات اعضای هیأت رئیسه فراکسیون پاسخگو، علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار به عنوان رئیس، علی کرد، نماینده مردم خاش و محمد ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین به ترتیب به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

توئیت روحانی درباره ستاره‌دارها

رئیس‌جمهور گفت: دولت لایحه‌ای را به مجلس فرستاده تا اساس سنجش و ورود به همه مقاطع تحصیلی، تنها صلاحیت علمی باشد و سایر مقررات موجود، ملغی گردد. حسن روحانی در توئیتر خود نوشت: دولت لایحه‌ای را به مجلس فرستاده تا اساس سنجش و ورود به همه مقاطع تحصیلی، تنها صلاحیت علمی باشد و سایر مقررات موجود، ملغی گردد. امیدوارم این لایحه توسط نمایندگان ملت به تصویب برسد تا دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم.

وزرای احتمالی دولت برای 4 وزارتخانه

یک نماینده مجلس، گزینه‌های احتمالی برای ۴ وزارتخانه را اعلام کرد. محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه هفته آینده دولت وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت را به مجلس معرفی می‌کند، گفت: آقایان محمد شریعتمداری و فرهاد دژپسند به عنوان وزرای کار و اقتصاد به مجلس معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: روز گذشته بنده با آقای دژپسند درباره انصراف از گزینه وزارت اقتصاد صحبت کردم که وی اعلام کرد، انصراف نداده است. نماینده جهرم در مجلس تصریح کرد: احتمالاً حاج‌محمدی مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه در امور زیربنایی و عمرانی به عنوان وزیر راه به مجلس معرفی شود. رضا ویسه نیز احتمالاً به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی می‌شود.

انهدام باند قاچاق سوخت

با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان فارس چند باند فعال قاچاق سوخت شناسایی و 6 نفر از عوامل اصلی آن دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند. قاچاقچیان با استفاده از جاسازی و افزایش ظرفیت باک اتوبوس‌ها سوخت قاچاق را در مسیر شیرازبه زاهدان،‌ ایرانشهر و بندر چابهاربه فروش می‌رساندند. سربازان گمنام امام زمان (عج) همچنین تعدادی از عوامل تهیه و فروش کارت‌های سوخت خودروهای غیرفعال و اسقاطی به قاچاقچیان و کارگران جایگاه‌ها را شناسایی و دستگیر کردند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده تا کنون قاچاق حدود 5 میلیون لیتر سوخت نفتگاز خودروهای دیزلی توسط این باند اثبات شده است.

تشکیل کمیته برای تقویت صادرات به 15 کشور

وزیر کشور گفت: کمیته‌ای با همکاری وزارت امور خارجه، گمرک، ناجا و وزارت اطلاعات، استان‌های مرزی تشکیل داده‌ایم تا صادرات به 15 کشور تقویت شود. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: این کمیته تاکنون دو نشست در این زمینه تشکیل شده و قرار است همه موانع و مشکلات در مسیر تبادل کالا تجارت را حل کنیم. وی از نشست آتی کمیته مشترک با حضور سفیران کشورهای هم مرز و رئیسان اتاق‌های بازرگانی و استانداران ایران و کشورهای همجوار خبر داد و افزود: این نشست به منظور افزایش صادرات به این کشورهاست. وی تقویت صادرات در مناطق مرزی را ضروری دانست و گفت: باید مکانیزم‌هایی برای بازگشت ارز ناشی از صادرات تدوین و با قاچاق کالا در مناطق مرزی به صورت جدی مبارزه کنیم.

فعال شدن 3 قرارگاه پلیس در مرزهای عراق

معاون عملیات نیروی انتظامی کشور گفت: سه قرارگاه استانی درکرمانشاه، ایلام و خوزستان برای تأمین امنیت زائران اربعین فعال شدند و به مردم اطمینان می‌دهیم هم در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه و هم در سراسر کشور امنیت زائران با اطمینان کامل تامین می‌شود. سردار حسین ساجدی‌نیا افزود: از چند روز گذشته زائران مسافرت خود را آغاز کردند اما در مجموعه ناجا ماموران، از یک ماه پیش در مرزبانی یگان ویژه راهنمایی و رانندگی و تمام مجموعه‌های دیگر حضور فعال داشتند و تمهیدات لازم را اتخاذ کردند تا بتوانند مسیر را تسهیل و روان کنند و در خدمت زائران باشند. وی اظهارکرد: از 24 مهر به صورت 100درصدی در خدمت مردم و زائران خواهیم بود در همه شهرهای ایران همکاران ناجا خدمات رسانی خود را تا 3 مرز مطرح شده آغاز می‌کنند.

50 امضا برای استیضاح حجتی

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از تهیه طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیش از 50 امضای نمایندگان در مجلس خبر داد. یحیی کمالی‌پور افزود: طی مدت اخیر ما منتظر بودیم تا آن اهداف از پیش تعیین شده در حوزه کشاورزی و نهادهای کشاورزی و همچنین اقلام مورد نیاز کشاورزان تأمین شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل کاشت هستیم متأسفانه راندمان تولید کشاورزی به حداقل رسیده و در حال حاضر کشاورزان که در حوزه تأمین ملزومات بخش کشاورزی دچار مشکل شده‌اند. نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد:‌ امروز یکی از نیازهای اساسی کشاورزان در بحث محصولات کشاورزی و ملزومات مرتبط با آن است اما متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه مستقیمی برای کمک به بخش کشاورزی کشور ندارد.

افزوده شدن دو مرز به مرزهای ایران و ترکیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: دو مرز رسمی دیگر در جغرافیای آذربایجان غربی به مرزهای بین ایران و ترکیه افزوده می‌شود. محمدمهدی شهریاری اظهار کرد: بر اساس نتایج ملاقات‌های وزیرکشور ایران با وزیر کشور ترکیه چگونگی استفاده دو کشور از همه ظرفیت‌های مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی تصریح کرد: در این سفر موضوع ایجاد مرز رسمی در منطقه کوزه‌رش سلماس و منطقه بورالان ماکو مورد بررسی قرار گرفت. شهریاری گفت: با توافق وزرای کشور ایران و ترکیه مقرر شد یک کمیته مشترک بررسی کارشناسی موضوع ره اندازی مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو را به سرعت انجام دهد.

انتصاب سفیر جدید ایران در کره جنوبی

سعید بادامچی شبستری بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر جدید ایران در کره جنوبی منصوب شد. پیش از این مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی با حسن طاهریان بود. رئیس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیز معاون سفارت و کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین از جمله مناصب سعید بادامچی شبستری سفیر جدید ایران در کره جنوبی در گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    سعود نیلی مامور پیاده کردن نظریه ها و خواسته های صندوق بین المللی پول هیچ اعتقادی به تئوری درون گرایی از نظ اهمیت اقتصاد مقاومتی ندارد آشفته بازار ارز نتیجه دست پخت اوست تحصیل کرده انگلستان و..........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس