به گزارش مشرق، محمدرضا سرشار از داستان نویس ایرانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

اخیرا چاپ دوم (۱۳۹۶) کتاب "حقیقت سمیر"، اثر یعقوب توکلی را خواندم.

یک کتاب ۵۴۱ صفحه ای که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

این کتاب که چاپ اول آن در سال ۹۴ انتشار یافته حاصل بیش از پنجاه جلسه مصاحبه تاریخنگار معاصر کشورمان، آقای یعقوب توکلی با شهید سمیر قنطار، قدیمیترین زندانی لبنانی در اسارتگاه‌های رژیم اشغالگر قدس مشهور به سردار اسرای لبنان است که ده سال پیش در یک جریان مبادله اجساد دو سرباز رژیم جعلی مذکور با عده ای از اسرایی که حزب الله لبنان خواستار آزادی شان شده بود آزاد شد.

سمیر (متولد ۱۹۶۲ ) در سن هفده سالگی، در حالی که فرماندهی یک گروه چهار نفره از مبارزان فلسطینی را برعهده داشت، در جریان یک حمله شبانه به یکی از شهرکهای تحت اشغال، پس از به هلاکت رساندن پنج اسرائیلی که یکی از آنها نیز از دانشمندان اتمی به نام آن رژیم بود، دستگیر و پس از تحمل شکنجه های وحشتناک بسیار، به پنج بار حبس ابد و چهل و هفت سال و شش ماه ( پانصد و چهل وهفت سال و شش ماه) زندان محکوم شد. اما پس از گذراندن سی سال زندان، سرانجام در سال ۲۰۰۸، به طریقی که گفته شد، آزاد شد.

او که یک دروزی مذهب مارکسیست بود، در زندان مدتی با چند تن از اسرای حزب الله همبندشد و به مطالعه و تحقیق در باره تشیع روآورد. تا اینکه سرانجام در همان زندان به تشیع گروید و به محض آزادی نیز عضو حزب الله لبنان شد.

این رویداد که یک شکست بزرگ سیاسی و نظامی برای رژیم اشغالگر محسوب می شد، هرچند بعدا با ترور ناجوانمردانه قنطار توسط عومل ترور موساد به مسیری دیگر افتاد، اما این داغ ننگ برای همیشه بر پیشانی این رژیم ماند.

این خاطرات جذاب و پرکشش، حاوی اطلاعاتی دقیق و کاملا بدیع از درون تقریبا همه زندانهای این رژیم جنایتکار همراه با ریزه کاری های بسیار از فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی مردم آن است؛ و مطاله آن برای همه، خاصه اهالی قلمی که مایلند در باره فلسطین و اسرائیل داستان بنویسند مغتنم است.

جدا از خاطرات، اطلاعات وسیع و دقیقی که توسط مولف، از شخصیتهای مشهور مبارز جهان عرب و رژیم اشغالگر قدس و سازمانهای مبارز فلسطینی در پانوشتها به مطالب ضمیمه شده، خود دایره المعارفی غنی است، که به مطالب کتاب وضوح و عمقی مضاعف داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس