کد خبر 902459
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
پرسپولیس

ضعف نظارت و مدیریت در مجموعه پرسپولیس باعث شده،‌ صفحات مجازی و پرمخاطب زیادی در فضای مجازی با نام "پرسپولیس" فعالیت کنند.

به‌ گزارش ‌مشرق، سال‌هاست باشگاه‌های حرفه‌ای دنیا با پدید آمدن شبکه‌های مجازی و با تاسیس صفحه‌های رسمی به دنبال ایجاد رابطه نزدیک با هواداران خود بوده‌اند. در همین راستا چند سالی است باشگاه‌های ایرانی به ویژه باشگاه‌های پرطرفدار هم به این سمت سوق یافته‌اند تا با ایجاد صفحات رسمی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط نزدیک‌تری با هواداران خود داشته باشند اما در این میان وقتی شبکه‌های مجازی باشگاه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم به نکات پرابهامی در مورد صفحات رسمی و هواداری باشگاه پرسپولیس در شبکه‌های مختلف اجتماعی برمی‌خوریم.

حدود سه سال قبل و با روی کار آمدن علی‌اکبر طاهری در باشگاه پرسپولیس و همراه با سیاست‌های روابط عمومی جدید باشگاه، پرسپولیسی‌ها یک صفحه اینستاگرامی را در سایت باشگاه به عنوان صفحه اصلی و رسمی باشگاه معرفی کردند که این صفحه در آن زمان حدود ۳۵ هزار دنبال کننده داشت و به نام پرسپولیس فعالیت می‌کرد. صفحه‌ای که بعدها با تصمیم مدیران وقت باشگاه ناگهان به نام "صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس" تغییر نام داد و با تبلیغ آن در سایت رسمی باشگاه و همین طور توسط عوامل پرسپولیس پس از مدت حدود یک سال و نیم دارای یک میلیون فالوور شد اما به یکباره نام این صفحه دوباره به "صفحه هواداری" تغییر کرد و گفته شد مدیریت آن نیز در اختیار باشگاه نیست!

این صفحه که با تبلیغ رسمی پرسپولیس بزرگ شد، امروز هم علاوه بر انتشار اخبار دست اول باشگاه و تیم، تبلیغات زیادی منتشر می‌کند و حتما درآمد خوبی هم دارد، در آمدی که سهم باشگاه از آن صفر است!

اینکه درست زمانی که مدیران پرسپولیس تصمیم گرفتند، صفحه اینستاگرامی به نام باشگاه پرسپولیس ایجاد کنند، فردی که هیچ وقت مشخص نشد چه ارتباطی با کارکنان باشگاه داشته، صفحه‌اش را به باشگاه ارائه کند از موضوعاتی است که سوال‌های زیادی را می‌تواند ایجاد کند.

به راستی مدیران وقت باشگاه بر چه اساس و معیاری اجازه دادند فردی بیرون از باشگاه بیاید و صفحه شخصی خودش را به باشگاه بدهد و هر زمانی که خواست به راحتی از همکاری با باشگاه کناره‌گیری کند؟ آیا رابطه‌ای میان کارمندان باشگاه و این صفحه اینستاگرامی وجود داشته یا دارد؟ آیا اصلا کسی دلش به حال این اتفاقات و احتمالا سوء استفاده‌ها سوخته است؟

در آن مقطع خیلی‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند اما مدیران باشگاه که پاسخ شفاف و مشخصی برای این موضوع نداشتند، با مطرح کردن مشکلاتی، در صدد ایجاد صفحه جدیدی برای باشگاه برآمدند و درست پس از این اتفاق مدیران وقت باشگاه در اقدامی حرفه‌ای صفحه دیگری را با عنوان "صفحه رسمی پرسپولیس" تاسیس کردند و این بار با نامه نگاری‌هایی که به طور دقیق انجام شد از مدیران اینستاگرام خواستند این صفحه را به طور رسمی تایید کنند. اینستاگرام هم با ثبت "تیک آبی" که با عنوان تیک احراز هویت شناخته می‌شود، صفحه باشگاه پرسپولیس را تایید کرد.

صفحه‌ای که دوباره با تبلیغات گسترده پرسپولیسی‌ها به کارش ادامه‌ داد تا در حال‌ حاضر به یک و نیم میلیون فالوور رسیده اما باز هم پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که این صفحه که خیلی‌ها آن را صفحه "رسمی باشگاه پرسپولیس" می‌دانند در اختیار پرسپولیس نیست!؟

چگونه است که اگر این صفحات در اختیار باشگاه نیست اطلاعات خبری دست اول و عکس‌های آنلاین تمرین و رخدادهای باشگاه در این صفحات منتشر می‌شود؟

سرعت عمل انتشار مطالب در این صفحات به قدر بالاست که تقریبا غیرممکن است بدون هماهنگی و بدون اطلاع روابط عمومی باشگاه فردی بتواند در تمرین‌ها حضور داشته باشد و این‌گونه مطالب و حاشیه‌ها و عکس‌های تمرین را در اختیار مدیران این صفحات مجازی قرار دهد.

این که چرا و چگونه این صفحه از اختیار مدیران پرسپولیس خارج شده و در بیرون از باشگاه اداره می‌شود، سوالی است که باید نهادهای نظارتی به آن ورود کرده و با بررسی‌ها مشخص کنند چگونه این اتفاقات به ظاهر ساده اما جدی در پرسپولیس رخ داده است.

مساله مهم و حائز اهمیت این است که اگر خطایی در این صفحه رخ دهد یا مطلبی بر خلاف عفت عمومی، شرع یا علیه مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران منتشر شود، آیا مدیران حال حاضر باشگاه مسئولیت آن را می‌پذیرند؟

البته این مسائل و حواشی پر ابهام فقط به اینستاگرام محدود نمی‌شود. این موضوع در توییتر هم وجود دارد. در حال‌ حاضر اکانتی در توییتر با نام "اکانت رسمی باشگاه پرسپولیس" فعالیت می‌کند که باز هم وقتی از مدیران باشگاه درباره آن سوال می‌شود با قاطعیت می‌گویند باشگاه پرسپولیس هیچ اکانتی در توییتر ندارد. اما به راستی اگر این ادعا درست است چگونه مدیران پرسپولیس اجازه می‌دهند اکانتی با نام اکانت رسمی باشگاه پرسپولیس در توییتر فعالیت کند؟

یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس در پاسخ درباره این که چرا باشگاه پرسپولیس برای جلوگیری از فعالیت صفحه‌های متفرقه به نام باشگاه اقدامی نمی‌کند، گفت: در حال اقدام جدی برای همه فضاهای مجازی با استفاده از شرکتی در خارج از کشور هستیم، چون از داخل حرف کسی برای آنها خریدار ندارد.

ابهاماتی زیادی درباره ارتباطات احتمالی و فعالیت برخی از این صفحات وجود دارد که پاسخ مناسبی برای آنها وجود ندارد. امید است که پیگیری‌ها و ورود نهادهای ناظر و مسوولان عالی وزارت ورزش و جوانان بتواند پاسخ سوالات موجود را برای افکار عمومی روشن کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس