کد خبر 902450
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
آلزایمر

محققان توانستند اولین مدل رایانه ای را ابداع کنند که با بررسی پروتئین های مسموم منتشر شده در شبکه عصبی مغز انسان می تواند نحوه گسترش بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزامیر را بررسی کند.

به گزارش مشرق، گروهی از محققان بین المللی توانستند اولین مدل رایانه ای را ابداع کنند که با بررسی پروتئین های مسموم منتشر شده در شبکه عصبی مغز انسان می تواند نحوه گسترش بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزامیر را بررسی کند. توانمندی مدل رایانه ای یادشده این است که بررسی خود در زمینه انتشار پروتئین های مسموم در بدن را در یک بازه زمانی 30ساله انجام می دهد و لذا جزئیات ارزشمند و بی نظیری را در دسترس دانشمندان قرار می دهد.

پزشکان با بررسی اطلاعات به دست آمده از این نرم افزار رایانه ای هم می توانند تشخیص خود در مورد ابتلا به بیماری های فوق الذکر را تقویت کنند و همین روش های درمانی جدیدی را برای مبارزه با این دو بیماری خطرناک و مرگبار که هنوز درمان قطعی ندارند، ابداع کنند.

گفتنی است که این مدل برای تشخیص و مقابله با یک بیماری خطرناک دیگر در شبکه عصبی مغز موسوم به amyotrophic lateral sclerosis (ALS) مناسب است. این بیماری که در فارسی به  بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شهرت دارد، موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مهار دیابت نوع ۲ با نسخه‌ای خانگی

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. به‌طوری‌که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. گفتنی است که استفان هاوکینگ فیزیکدان مشهور هم به همین بیماری مبتلا شده بود.

مدل یادشده در مورد بیماری آلزایمر از مدل سازی دو نوع پروتئین مسموم تائو و amyloid beta برای شناسایی نحوه پیشرفت بیماری یادشده استفاده می کند. انتظار می رود با تکمیل این نرم افزار با همکاری دیگر دانشمندان روش های درمانی موثرتری برای بیماری های فوق الذکر به دست آید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    مرگ بر مشرق با این اخبار فیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس