اربعین

توئیتر که گذشته به رسانه‌ای برای تمسخر ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اعتقادی تبدیل شده بود؛ اکنون به صورت جدی در اختیار و تحت اراده کاربران مذهبی یا به تعبیر چهره‌های معارض، «ارزشی‌ها» قرار گرفته است.

حسینیه مشرق - سنت پسندیده و مستحب گرانقدر زیارت اربعین در منابع دینی اعتبار و وزن بالایی دارد، آن چنان که در بیان امام حسن عسکری علیه‌السلام از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است. این سنت مقدس، چند سالی است با شکوه و عزت و عظمتی مثال‌زدنی از سوی ایرانیان برپا و برگزار می‌شود. هر سال با فرا رسیدن ماه صفر، دیده‌ها و توجهات به سوی این رویداد بزرگ جهانی جلب می‌شود.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته، اربعین و اربعینی‌ها فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی را در برگرفته‌اند. توئیتر که تا چند سال گذشته به رسانه‌ای فراگیر برای توهین به مقدسات و تمسخر ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اعتقادی تبدیل شده بود؛ اکنون به صورت جدی در اختیار و تحت اراده کاربران مذهبی یا به تعبیر چهره‌های معارض، «ارزشی‌ها» قرار گرفته است. کاربران ارزشی در توئیتر استقبالی کم‌نظیر از فرا رسیدن سنت پیاده‌روی اربعین داشته‌اند که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم.

قصه عکس‌های اربعین یک عاشق مبارزه با صهیونیسم:

«محمدرضا ایزدی» کاربر سخاوتمند شیرازی که با هشتگ «#زندگی_سگی_اسرائیلیها» تمامی تحولات و رخدادهای سرزمین‌های اشغالی را پوشش می‌دهد، در حرکتی جالب و منحصربه‌فرد، هشتگی به نام «قصه_عکسهای_اربعین» تعریف کرد و عکس‌هایی که از پیاده‌روی اربعین گرفته بود، به همراه داستان آدم‌های عکس‌ها، توئیت کرد. هشتگ ابداعی ایزدی به سرعت با استقبال دیگر کاربران روبرو شد و آنها هم عکس‌ها و تصاویر و خاطراتی که از میزبانان خونگرم یا مهمانان سختکوش پیاده‌روی اربعین داشتند؛ به اشتراک گذاشتند.

تجربه‌هایی از عربی سخت: «علی رجبی» خبرنگار پرکار خبرگزاری مهر که از نخستین منتقدان طرح تحول سلامت وزارت بهداشت به شمار می‌آید، خاطرات طنزی از پیاده‌روی اربعین منتشر کرده و دوستان خود را ترغیب کرده آنان نیز خاطراتی که از عربی صحبت کردن ایرانی‌ها دارند؛ منتشر کنند. نتیجه، مجموعه‌ای از توئیت‌ها در یک موضوع یا مومنت شده است که رجبی آنها را «تجربه‌هایی از عربی سخت» نامگذاری کرده است:

خاطرات طلب: «زهرا طباخی» چهره فعال رسانه‌ای و مطبوعاتی که در پرونده بازداشت محیط‌زیستی‌ها توئیت‌های مستند و روشنگرانه‌ای منتشر کرده بود، توئیتی منتشر کرده است تا نشان دهد زائر امام حسین (ع) تنها و تنها با نگاه و توجه امام است که راهی کربلا می‌شود. کاربران مخاطب این دکتر داروساز نیز خاطرات طلبیده شدن خود را توئیت کرده‌اند تا جامانده‌ها زیارت اربعین امسال همچنان امیدوار بمانند:

پرتره‌های یک شاعر: «حامد عسکری»، شاعر خوش‌ذوق، خلاق و مبتکری که تاکنون اشعار آیینی زیادی از او شنیده‌ایم، در موج جالبی که در توئیتر راه انداخته، به استقبال چشم‌ها رفته است؛ چشم‌های زائران. چیزی که با کارهای مشابه تصویربرداری و عکاسی متمایز و متفاوت است. چند نمونه از توئیت‌های او را ببینید:

نذر اربعین: برخی از کاربران نیز کوشیده‌اند در میان کسانی که توفیق زیارت اربعین ندارند، جنب و جوشی ایجاد کنند و با کلید زدن کمپین «#نذر_اربعین» ثواب کمک به برگزاری این رویداد بزرگ جهانی را یادآوری کنند. موضوع این کمپین، خبررسانی در مورد انواع کمک‌هایی است که می‌تواند به برپایی باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین کمک کند. انتشار عکس‌ها، پیام‌ها و ویدئوهایی از مردم عراق که تصمیم گرفته بودند با کم کردن هزینه‌هایی مانند کرایه حمل و نقل بین شهرهای زیارتی عراق، میزبانی کامل‌تری از ایرانی‌ها داشته باشند؛ در شکل‌گیری این کمپین بی‌تأثیر نبود. مشرق پیش از این در مورد این کمپین، گزارشی تهیه کرده بود.

توئیت‌های پراکنده: برخی کاربران نیز علاوه بر شرکت در موج‌ها و کمپین‌های قبلی، توئیت‌های متفاوتی در مورد رویداد اربعین منتشر کرده‌اند. برای نمونه باید از توئیت «فاطمه کیا» که در مورد مادری و فرزندداری توئیت‌های جالبی منتشر می‌کند؛ یاد کرد:

«زینب هاشمی» کاربر فعالی که در حوزه کتاب و کتابخوانی توئیت‌های متعددی منتشر می‌کند؛ نیز نوشته است:

یک روحانی به نام «حسین ابراهیمی» هم به نکته دقیقی اشاره کرده و خواستار آن شده که میزبانی در زیارت اربعین همچنان در اختیار عراقی‌ها بماند و کسانی که می‌خواهند خدمتی کنند، لیاقت و شایستگی میزبانی از زوار اربعین را که هویت‌بخش مردم رنج‌دیده و نجیب عراق است؛ نگیرند:

کاربری به نام «دختری به نام یاس» هم دست به کار جالبی زده و تمامی کمک‌های پزشکی مورد نیاز برای زائران را فهرست کرده است:

تنوع و تعدد این توئیت‌ها تا اندازه‌ای است که برای پوشش آنها باید چندین گزارش تهیه کرد. فراگیری موضوع اربعین در توئیتر به شکلی است که هر موضوع و رخدادی را به حاشیه می‌برد. اگرچه زیبایی و شکوه زیارت اربعین را باید با چشم دید و جز با حضور در این رویداد بزرگ معنوی نمی‌توان به عظمت آن پی برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس