کد خبر 902236
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
حادثه

استان کهگیلویه و بویراحمد به فاصله ۱.۵ سال شاهد دو حادثه و بحران بود که مسؤولان برای رفع مشکلات در هنگامه حوادث از این دو حادثه عبرت نگرفتند.

به گزارش مشرق، در آخرین ساعات روز ۱۸ آبان سال ۹۵ بود که خبری ناگوار به گوش رسید، خبری تکان دهنده مبنی بر این که اتوبوس حامل مسافران یزد در محور اقلید به یاسوج واژگون شده است.

اخبار ناگوار هر چند دقیقه یک بار به روز می‌شدند چرا که لحظه به لحظه آمار کشته‌های آن تصادف دردناک افزایش می‌یافت.

تقریبا ساعتی از بامداد روز ۱۹ آبان گذشته بود که خبرها تکمیل شد و دکتر رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد تاکنون ۳۰ نفر بر اثر این تصادف کشته شده‌اند.

در آن حادثه دردناک و تلخ که کام همه ملت ایران را به تلخی کشاند هر چند اتوبوس در مرزهای استان کهگیلویه و بویراحمد واژگون نشده بود اما اقدام امدادگران استان از استانی که در آن این اتفاق رخ داد سریع‌تر بود به نحوی که بیشتر زخمی‌ها و مصدومان آن حادثه با همکاری نیروهای اورژانس ۱۱۵ و آتش‌نشانی و هلال‌احمر و سایرین به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال یافتند.

 اما در آن حادثه تنها مشکلی که به عیان مشاهده می‌شد کمبود فضای اورژانس در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بود که مصدومان حادثه با حالی بسیار خراب و وخیم در راهروهای اورژانس و به صورت تخت‌های چسبیده به هم مداوا می‌شدند.

مداوای مصدومان واژگونی اتوبوس در بیمارستان یاسوج 


 

پس از این حادثه بود که تنها به فاصله دقیقا یک ماه و در روز ۲۹ آذرماه سال ۹۵ مسؤولان استان با حضور پژمان نیک‌ اقبالی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، شهردار یاسوج، مسؤولانی از دانشگاه علوم پزشکی استان و مسوولان بیمارستان شهید بهشتی سوله ۱۰۰ تختخوابی بحران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج کلنگ‌زنی شد. 

در آن روز سید ذاکر سعیدی‌نژاد رئیس بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج با اشاره به نیازی که این بیمارستان به چنین مکانی داشت اظهار کرد که بعد از وقوع تصادف هولناک در جاده اقلید به یاسوج که به مرگ نزدیک به ۳۰ نفر از هموطنان انجامید قرار بر این گذاشتیم که چنین مکانی را احداث کنیم.

سعیدی‌نژاد در آن روز گفت که به همین منظور در همان شب تصادف جلسه‌ای با حضور استاندار و نماینده مردم برگزار کردیم و در آن تصمیم گرفتیم که چنین مکانی برای مواقع بحرانی در استان احداث شود.

وی گفت که زمین آن در بیمارستان شهید بهشتی و در جنب اورژانس کنونی به متراژ ۴۰۰ متر مربع قرار دارد که با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی ساخته و در آن تعداد ۱۰۰ تخت اورژانس نیز تدارک دیده خواهد شد.


 

کلنگ‌زنی سوله بحران توسط معاون استاندار در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

خلاصه آن روزها مسؤولان استانی که وضعیت سخت درمان و مداوای مصدومان حادثه اتوبوس اقلید یاسوج را به عیان دیده بودند و تاکنون با چنین حادثه‌ای با این تعداد مجروح و کشته مواجه نشده بودند تصمیم گرفتند تا قبل از این که حادثه‌ای دیگر رخ دهد و امکانات استان زیر سؤال برود سوله بحران را احداث کنند.

  اما این کلنگ همچنان در زمین ماند و مسؤولان هیچ اقدامی انجام ندادند تا این که با گذشت بیش از یک و نیم سال از آن حادثه تلخ، استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج دوباره شاهد حادثه‌ای تلخ به مانند واژگونی اتوبوس اما در مقیاس بزرگتر شد.

عقربه‌های ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت را نشان می‌داد که به یکباره شهر یاسوج به شدت لرزید و مردم هراسان به کوچه و خیابان‌ها پناه بردند.

چند دقیقه بعد سایت زلزله‌نگاری کشور عدد ۵.۲ ریشتر را برای این زلزله در صفحه خود حک کرد و موجب شد که بسیاری از منازل روستایی در حاشیه شهر یاسوج آسیب ببینند و هر چند تعدادی مجروح و مصدوم بر جای گذاشت اما خوشبختانه تلفات جانی در این زلزله شدید نداشتیم.

بعد از وقوع زلزله تعداد زیادی مصدوم و مجروح به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال داده شدند و باز هم فضای اورژانس بیمارستان جوابگوی تعداد مصدومان نبود.

در روزی که زلزله شدید و بی‌سابقه در شهر یاسوج اتفاق افتاد با دیدن تعداد زیادی مصدوم که در بیمارستان و در محوطه آن در حال مداوا بودند به یاد کلنگی که در روز ۲۹ آذر سال ۹۵ به زمین زده شد افتادیم.

و اما بعد از آن حادثه همین چند روز پیش بود که دوباره چشممان به زمین خالی و عاری از سوله بحران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج افتاد و به فکر فرو رفتیم که چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد کسی به فکر روزهای بحرانی نیست و همه از زیر بار مسؤولیت‌ فرار می‌کنند.

برای پی بردن به آخرین وضعیت ساخت سوله بحران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با کیا جاوید مدیر بیمارستان هم‌کلام شدیم.

وی اظهار کرد: در زمان دکتر خادمی استاندار سابق و پس از واژگونی اتوبوسی که ۳۰ نفر از سرنشینان آن در جاده اقلید- یاسوج جان خود را از دست دادند و به دلیل کمبود فضا در مواقع بحرانی قرار شد که سوله بحران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ساخته شود.

جاوید گفت: قرار بر این شد که شهرداری یاسوج مجری چنین کاری شود و به دلیل کمبود فضا در چنین مواقعی به عنوان فضای پشتیبانی این مکان در محل بیمارستان ساخته شود که با حضور معاون استاندار و شهردار وقت کلنگ آن در بیمارستان به زمین زده شد.

وی با بیان اینکه بعد از کلنگ‌زنی و به عبارتی تغییر و تحولات مدیریتی در استان شاهد اقدامت بعدی برای ساخت این فضا نبودیم افزود: چیزی که شنیدیم این است که بنا شده چنین مکانی در کنار بیمارستان جدیدالتأسیس یاسوج در بلوار قرنی ساخته شود.

جاوید در پاسخ به سؤالی که آیا علاوه بر ساخت چنین فضایی در کنار بیمارستان بزرگ و تازه تاسیس شهر یاسوج، در بیمارستان شهید بهشتی هم نیاز به ساخت چنین فضایی هست یا نه؟ اظهار کرد: حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و ممکن است که حادثه و یا بحرانی بزرگ به مانند زلزله ۵ ریشتری اخیر در شهر رخ دهد که باید مکان‌ها و فضاهای بیشتری برای مواقع بحرانی و رسیدگی به مصدومان و مجروحان داشته باشیم بنابراین هیچ گاه ساخت سوله بحران در کنار بیمارستان بزرگ و جدید نافی ساخت آن در بیمارستان شهید بهشتی نیست.

وی به مشخصات سوله بحران که قرار بود در محل بیمارستان شهید بهشتی ساخته شود اشاره کرد و گفت: برای این فضا ۷۰۰ متر مربع زمین در داخل خود بیمارستان در نظر گرفته شده بود که قابلیت رسیدگی به حدود ۱۰۰ مجروح و یا مصدوم در مواقع بحرانی را داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    18 2
    اول چند تا را از درخت اویزان کنید بعدا به قدرت یاد گیری شان افرین میگویید وقت استفاده از طناب دارد تلف میشود
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 2
    مگر مشرق و ... از این همه خسارت به مردم و رای مردم و سرنوشت صدام و قذافی و ... درس عبرت می گیرند ؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 0
    مگه قرار نبود اتوبوس اردوها شبانه حرکت نکنه
  • علی DE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    در ایران فقط کلنک زدن و حفهای بدون کارشناسی و وعده دادن رواح دارد. اقایان بجای پز دادن اینکه اعلام کنند که مثلا چندین هزار پروژه بزودی کلنگ میخورد(ساخت ان شروع میشود) و برای عکس گرفتن کلنگی هم میزنند بیایند یک پروژه را شروع و انرا بپایان برسانند که این افراد بظاهر مسئول قادر به انجام یک پروژه هم نیستند چون تمام بودجه به جیب مبارک ریخته میشود.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 5
    در قدیم جنگهای زیادی نسبت به قرن امروز اتفاق می افتاد و همچنین کشف نشدن داروی بسیاری از بیماریها بیشترین تعداد مرگ و میر را داشت ولی الان بیشتر مرگ و میر در تصادفات اتفاق می افتد با این حال اگر به تعداد آمار در این رابطه در جهان توجه کنید تعداد تولدها دو یا سه برابر مرگ و میرها هستند و این یعنی جمعیت جهان بطور زیادی در حال افزایش است
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      2 0
      خوبه نگفتی استفاده ار وسایل نقلیه به کل حرام است داعشی
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    2 0
    چرا فرعون ازاون همه معجزات غیرقابل انکارحضرت موسی عبرت نگرفت.. درکشورما عبرتو ایمان انسانیتو اسلامو اینا .لق لقه زبانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس