کد خبر 901723
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
سعودی‌ها دست به دامان امارات شدند

یک وبگاه خبری تحلیلی عربی نوشت که ولی‌عهد عربستان سعودی در پرونده روزنامه‌نگار ناپدید شده در ترکیه و متهم بودن کنسولگری سعودی به کشتن او، خواستار کمک از ولی‌عهد ابوظبی شده است.

به گزارش مشرق، «منابع دیپلمات غربی گفتند که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان برای خروج آبرومندانه از بحران ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی پس از مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه در دوم اکتبر جاری، خواستار کمک محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی شده است».

وبگاه خبری-تحلیلی الخلیج اونلاین با بیان مطلب فوق، نوشت «منابع دیپلمات غربی تأیید کرده‌اند که گفت‌وگوهایی در سطح سران رده اول عربستان و امارات با مسئولان غربی بخصوص آمریکا در جریان است تا آنان (غربی‌ها) بن سلمان را به صدور دستور علیه خاشقچی و قتل و کشتار وحشیانه او متهم نکنند. این در حالی است که ولی‌عهد سعودی همچنان از دادن هر امتیازی به ترکیه برای دور کردن این اتهامات از خود، امتناع کرده است». 

بیشتر بخوانید:

قطع همکاری شرکتهای بزرگ با عربستان به خاطر خاشقچی +عکس

چه کسانی قربانی بن سلمان می‌شوند؟

این منابع که خواسته‌اند هویتشان فاش نشود، گفته‌اند که عربستان و امارات بر این توافق کرده‌اند که «فردی، فدا شود». احتمالا این فرد یا افراد «در رأسشان سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی باشد و اتهام‌شان این باشد که این عملیات را بدون اطلاع سران سعودی انجام داده‌اند». 

این منابع توضیح دادند که «سران امارات هم به رسانه‌های تحت امر خود مثل اسکای نیوز عربی و شخصیت‌های معروف در شبکه‌های اجتماعی دستور داده‌اند که به مسئله بپردازند و اتهامات را متوجه ترکیه و قطر کنند و حتی این را مطرح کنند که ربودنش خاشقچی کار این کشور است تا اتهامات از بن سلمان دور شود». 

در همین راستا، «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات در توییتر خود با عربستان اعلام همبستگی کرد و نوشت «با عربستان سعودی هستیم همیشه چون این کشور همیشه در کنار شرافت، عزت، ثبات و امید بوده است». 

خبرنگاران مقابل کنسولگری سعودی در استانبول؛ آخرین مکانی که خاشقچی زنده دیده شد

دستور بن سلمان به برادرش برای بازگشت از آمریکا به ریاض

طبق گفته این منابع «ولی‌عهد سعودی، گزینه‌های زیادی در اختیار ندارد تا این بحران بی‌سابقه در تاریخ عربستان را مدیریت کند. همین امر سبب شده تا از برادرش بخواهد که بسرعت به عربستان برگردد تا در این خصوص و کمک گرفتن از روابط او در آمریکا، برای حل بحران کمک بگیرد. 

خالد بن سلمان پسر شاه سعودی و برادر ولی‌عهد عربستان، سفیر کشورش در آمریکاست. 

به گفته این منابع، با گسترش دایره درخواست‌ها برای بازخواست بن سلمان در صورت اثبات دخالت او در پرونده خاشقچی، خالد بن سلمان آمریکا را به دستور برادرش ولی‌عهد، ترک کرد نه به درخواست مقامات آمریکایی. 

هنوز روشن نیست بن سلمان دقیقا چه کسانی را احتمالا قربانی خواهد کرد و منابع غربی به اسامی این افراد اشاره نکردند اما «قطعی است که محمد العتیبی کنسول عربستان و سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی در رأس این لیست قربانی هستند زیرا سرویس‌های اطلاعات غربی یقین دارند که این دو اطلاع داشته و حتی بر روند بازداشت و قتل خاشقچی نظارت داشته‌اند».

الخلیج اونلاین نوشت: اطلاعات ما با شبکه سی.ان.ان نیز تطابق دارد. ولی‌عهد سعودی با کاخ سفید تماس گرفته و گفته که ریاض در [حادثه] ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی، نقشی نداشته است. یک منبع پنجشنبه (۱۹ مهر) به سی.ان.ان گفته که «بن سلمان با جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تماس گرفته تا اتهامات به خودش درباره مسئله خاشقچی را رد کند. کوشنر حلقه تماس اصلی بن سلمان با کاخ سفید است». 

بن سلمان به تماس با کوشنر بسنده نکرده. او همچنین با مایک پامپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا تماس گرفته و در این خصوص صحبت کرده است. 

الخلیج اونلاین نوشت: به نظر می‌رسد ریاض در بالاترین سطوح، برای دور کردن اتهام دخالت در ربودن خاشقچی و قتل او بخصوص شخص بن سلمان در موضع بسیار سخت و تحت فشار قرار گرفته است. با آنکه مقامات سعودی در ابتدا خود را کنار کشیدند و لجالجت نشان دادند، اما ریاض در حال تلطیف فضا است و گفته که با ترکیه کمیته مشترک تشکیل می‌دهد و این در زمانی رخ داد که ترکیه گفت «ادله قاطع» درباره کشته شدن خاشقچی در اختیار دارد. 

خاشقچی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار عربستانی که سال ۲۰۱۷ اندکی بعد از ولی‌عهد شدن محمد بن سلمان از عربستان رفت و مقیم آمریکا شد، روز سه‌شنبه دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، دیگر دیده نشد که از آنجا خارج شود و عربستان از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی و ادعا می‌کند او از کنسولگری خارج شده اما ترکیه می‌گوید قراین نشان می‌دهد که او به دستور مقامات سعودی کشته شده است. 

منبعی مسئول در عربستان سعودی شامگاه جمعه از موافقت ترکیه با پیشنهاد کشورش درباره مشارکت ریاض در تحقیقات پرونده «جمال خاشقچی» استقبال کرد و آن را «مثبت» خواند و گفت که به توانایی تیم مشترک ترکی-سعودی و همکاری اعضای این تیم در مأموریت محوله، «اعتماد کامل» دارد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه (بیستم مهرماه) در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع نوشت مقام‌های ترکیه‌ای به دولت آمریکا گفته‌اند که فایل‌های صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که ثابت می‌کند جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول شکنجه شده، سپس به قتل و سرانجام تکه تکه شده است. به گفته مقامات، فایل صوتی مدرکی است که به نحوی «متقاعدکننده‌تر و وحشتناک‌تر» از شواهد دیگر، نشان می‌دهد تیم سعودی مسئول قتل خاشقچی است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    10 2
    عربها ازاین سناریوهازیادچیده اندحتماباهماهنگی کسی این مسئولیت رابعهده میگیرد وپول کلانی به جیب میزندودستگیری وچه بسا زندانی ظاهری تاآبها ازآسیاب بیفتد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    1 4
    ترکها از قتل خاشقچی در سفارت اطلاع داشتند اما دنبال جمع کردن مدرک علیه دشمن دیرینه شان یعنی بن سلمان بودند که بن هم مشاوران درست حسابی نداشت از این به بعد عربستان به گاو شیری ترکها نیز تبدیل خواهد شد اردوغان قطعا دست بردار نیست و باید مقامات ایران به اردوغان بگویند باید پرونده قتل خاشقچی به دادگاه لاهه برود تا این دادگاه حکم دهد
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      6 0
      دقیقا از کجا اطلاع داشتن؟
  • DE ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    1 0
    كوري عصا كش كوري دگر شده است ،
  • ج د ا IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    6 2
    امارات خطاب به عربستان : با عربستان سعودی هستیم همیشه چون این کشور همیشه در کنار شرافت، عزت، ثبات و امید بوده است = بله در کنار شرافت و عزت و ثبات و امید بوده اند نه داخلش / یعنی بی شرف و بی ثبات و ذلیل و نا امید هستند /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس