محمد بن سلمان نمایه

بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند که نحوه برخورد بن‌سلمان با پرونده‌های مختلف وجهه خارجی عربستان را در معرض تهدید قرار داده و تاثیر منفی بر مناسبات بین المللی ریاض داشته است.

سرویس جهان مشرق - محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از زمان تصدی این منصب با مجموعه‌ای از بحران‌ها در عرصه داخلی و خارجی مواجه بوده است. بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند که  نحوه برخورد وی با پرونده‌های مختلف وجهه خارجی کشور را در معرض تهدید قرار داده و تاثیر منفی بر مناسبات بین المللی ریاض داشته است. 

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی در این خصوص می نویسد که بحران کنونی در خصوص ربوده شدن جمال خاشقچی و کشته شدن وی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه را نیز باید به لیست بلند بالای بحران‌های فراروی دوره ولیعهدی محمد بن سلمان اضافه کرد. 

کریستین اولریشسن تحلیلگر دانشگاه رایس آمریکا معتقد است که این رویکرد در واشنگتن ایجاد شده که عربستان سعودی تحت سرکردگی محمد بن سلمان در معرض اقدامات متهورانه‌ای قرار گرفته و تفکر خاصی بر روی عواقب اقدامات وی صورت نمی گیرد. این اقدامات را می‌توان در محاصره اقتصادی قطر یا بازداشت سعد حریری یا بروز اختلاف میان این کشور با کانادا مشاهده است. این موارد در  شرایطی برشمرده شده که حتی صحبت از جنگ یمن نیز از سوی این تحلیلگر بین‌المللی مطرح نشده است. 

بحران دیپلماتیک بی‌سابقه میان عربستان سعودی و کانادا بعد از توییت سفارت کانادا در آگوست گذشته که در آن درخواست آزادی فوری فعالان حقوق بشر در  عربستان سعودی مطرح شده بود، یکی از این موارد است. 

پیش از این نیز بحرانی در مناسبات عربستان با آلمان پیش آمده بود که در نتیجه اظهارات زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان صورت گرفت. در پی این اظهارات ریاض سفیر خود در برلین را فراخواند. این مقام آلمانی از سیاست عربستان در خصوص سرنوشت سعد حریری نخست وزیر لبنان انتقاد کرده بود. 

در همین رابطه ولیعهد عربستان سعودی در پی اقدام به بازداشت نخست‌وزیر لبنان در اکتبر سال گذشته و اجبار به استعفای وی از ریاض مورد انتقادات گسترده قرار گرفت. اتفاقی که تنها با میانجیگری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به پایان رسید و سعد حریری موفق به ترک ریاض شد. 

در خصوص مداخله عربستان سعودی در جنگ یمن باید گفت که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر، عربستان و امارات را به انجام جنایت‌های جنگی در یمن و جنایت های مختلف ضد افراد بازداشت شده در زندان های محرمانه خود متهم می‌کنند. گزارش‌های این سازمان تاکید می‌کند که عربستان عامل مهاجرت اجباری صدها هزار نفر از غیر نظامیان یمنی شده و ساکنان این کشور را در معرض گرسنگی و بیماری قرار داده است. 

به اعتقاد این شبکه قطری، در موضوع محاصره اقتصادی دولت قطر و تجاوزهای صورت گرفته در عرصه‌های اجتماعی و حقوقی و اقتصادی نیز تمام دنیا این اقدامات را رد کردند، مگر دولت‌هایی که منافع آنها با عربستان و امارات در هم آمیخته است. 

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از معمای قتل مرموز «جمال خاشقجی»/ ماموریت تیم عملیات ۱۵ نفره سعودی در استانبول چه بود؟ +عکس و فیلم

** دست چدنی عربستان 

در عرصه داخلی نیز سیاست دست چدنی محمد بن سلمان در قبال مخالفان دولت با واکنش منفی گسترده مواجه شده و موج عظیمی از خشم و نارضایتی در محافل عمومی و  موسسات حقوق بین‌الملل ایجاد شده است. 

این اتفاق به ویژه زمانی تقویت شد که ده‌ها تن از شخصیت‌های سعودی از شاهزادگان و بازرگانان بازداشت شده و در هتل ریتز کارلتون به اتهام فساد در حصر قرار گرفتند.

همچنین بازداشت‌های گسترده زنان فعال در عرصه حقوق زنان از ماه می گذشته با اعتراضات گسترده مواجه شده است.  این در حالی است که ده‌ها تن از مفتیان و روحانیون تفکر وهابی و دانشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز بازداشت شده و در شرایط  سختی به سر می‌برند.  حتی برخی گمانه‌زنی ها وجود دارد که از اعدام احتمالی این افراد حکایت دارد. 

ربوده شدن جمال خاشقچی که سه‌شنبه گذشته در استانبول اتفاق افتاد، مناسبات میان ترکیه و عربستان را تهدید می‌کند. تحلیلگران هشدار می‌دهند که در صورت اثبات کشته شدن وی عواقب خطرناکی در انتظار مناسبات ریاض و آنکارا است که  پیش از این هم روابط خوبی نداشتند. 

بسمه مومنی استاد دانشگاه واترلو کانادا  در این خصوص تاکید می‌کند که در صورت اثبات مرگ خاشقچی وجهه ولیعهد عربستان سعودی بیش از پیش در آمریکا و جهان غرب مخدوش خواهد شد. وی همچنین پیش‌بینی کرد که مناسبات ترکیه و عربستان نیز در نتیجه این اتفاق با تنش مواجه شود. 

جیمز دارسی تحلیلگر غربی معتقد است که موضوع خاشقچی عواقب و پیامدهای زیادی در خارج از عربستان خواهد داشت. علاوه بر این که مشکلات زیادی در یمن  پیش روی این کشور قرار دارد. همچنین  این خطر ریاض را تهدید می کند که کشورهای مختلف به دنبال بسیج افکار عمومی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ریاض باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جاوید بن سلمان GB ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    واقعا از این بشر لذت میبرم . قدرت رو که با اقتدار و زور به دست گرفت و الانم این روزنامه نگار کودن رو گرفت وسط سفارت تکه تکه کرد و پرتش کرد تو چمدون که خط و نشون رو برای بقیه مخالفانش کشیده باشه . مرد خودتی . بقیه اداتو در میارن مشتی . منتظر ایستگاه فضایی سعودی و زرادخانه قدرتمند خاندان آل سعود هستیم .
    • غدیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      56 3
      یادمه وقتی النمر اعدام شد همین روزنامه نگار توییت زد که برخورد قاطعانه دولت عربستان با مخالفان بوده و حالا خودش هم قربانی همین رفتار وحشیانه شد جالبه خواهیم دید روزی رو که این سگ وحشی قلاده بریده پاچه امثال تو مزدور رو هم بگیره و اونوقت همینطور که به این روزنامه نگار میخندیم آی به امثال تو مزدور هم میخندیممممم اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      10 0
      زرشک
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      3 0
      شعور نعمتي كه خدا به هر كسي نميده.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      7 7
      فقط موندم چرا مشرق این سوراخ های بخش رای دهی رو نمیبنده تا اینطوری یه دیوانه به خودش مثبت هزارتایی نده.
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      0 0
      تو چه میدونی قدرت و اقتدار چیه طبق تعریف حقوقی ان اقتدار قدرتیه که از راه مشروع بدست اومده متاسفم برا تو و اونایی که نظر سخیفتو تایید میکنن..
  • سوگند خورده امریکا US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    صحیح ترین بیان ترامپ استفاده از همین اصطلاح " ملت تروریست " علیه شما ملت ایران بود . امید است با تجهیز ارتش خاندان آل سعود به مدرن ترین تسلیحات هسته ای . شر ایران از سر منطقه و جهان کم شود .
    • محمد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      39 0
      موشکهای ایرانه که تو کله تو بی سواد وترامپ دیوونه فرود میاد
    • بنده خدا IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      29 0
      چيزي تا نابودي آل سعود نمونده ان شاء الله
    • حزب الله هم الغالبون IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      35 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه توهم با همین خیالات خوش باش دیر نیست روزی که با غرش موشک های ایران از خواب بپری جو جوه سعودی
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      7 0
      زرشک
    • آرمانی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      50 0
      تو همون جاوید بن سلمان در پست بالایی هستی. با توجه به فاصله زمانی کوتاه بین دو کامنتی که گذاشتی و همچنین لایک‌های تقلبی که اضافه کردی این موضوع رو به راحتی فهمیدم. تو نه در بریتانیا هستی و نه در امریکا. بلکه در ایران با فیلترشکن وصل میشی. مزدور بدبخت. همه از عربستان متنفرند و تو کاسه لیسی میکنی؟
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      0 0
      تومثل اربابت آل سعودوحشت ملت ایران وموشکهای دفاعی سپاه داریدامثل ترامپ دیوانه شدیداخلاق ومنطق رامی کشیدوامثال بی وجدانی مثل سگ ازآل سعوددفاع میکنی.
  • حسین PL ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    23 1
    اسم حکومت سعودی را باید گذاشت حکومت جاهلیت
  • US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    6 0
    قتل ها رو کنترات بدن شماها بدون ردپا و حرفه ای
  • DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    16 0
    پادشاهی ترور
  • حق گو US ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    3 0
    سخن من به روح پلید خاشقجی نژاد پرست : ای کشته که را کشتی تا کشته شدی زار --- تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت
  • نصیر IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 0
    مشرق سایت شما به صورت قطعی لایک های اون هک شده وگرنه یک هزار لایک به بن سلمان رو باید در تاریخ سایت انقلابی مشرق
  • منتظر IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    4 0
    سایت محترم مشرق نیوز، متاسفانه سیاست درستی در مورد انتشار نظرات خوانندگان خود ندارید، اینکه اولین کامنت جعلی بوده و برای برانگیخته شدن احساسات منتشر میشود و معمولا مخالف رای اکثریت میباشد مشهود است، دفاع از حق و حقیقت با صحنه سازی نمیشود. دوستدار دوستان خدا منتظر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس