توکلی

سیستمی که در حال حاضر عمل می شود قابل دفاع نیست، چون من با مسئولین بانک مرکزی صحبت کردم و گفتم طبق قانون شما باید رابطه ریال و ارزهای خارجی را ثابت نگه دارید ولی ثابت نیست و درحال بالا رفتن است.

به گزارش مشرق، دکتر مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم تهران ری و شمیرانات در مجلس مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» از لزوم شناسایی شفافیت در سیستم گفت:
شفافیت چه در سیستم بانکی داخلی و چه در سیستم بین المللی باشد، کسی ضرر نمیکند.


شفافیت باعث می شود معلوم باشد که این پول از چه منشا برداشته شده و به کدام بخش رسیده و چطور میخواهد هزینه شود. من حتی به عملکرد مجلس نیز انتقاد دارم.


این تحقیق و تفحص از مجلس باید صورت بگیرد، یعنی دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات حاضر شوند و بررسی کنند که سال فلان کل بودجه مجلس چقدر بوده و الان که سال ۹۷ هست، چقدر هست، و بعد ببینیم چه کردیم.


یک نورافکن در بسیاری از تاریکی ها باید روشن شود، حتی در مجلس.


وی همچنین درمورد به حداقل رساندن رانت گفت:کل سیستم فساد برانگیز نیست ولی زمینه هایی که در این ساختار چیدمان شده این بحث را پیش می آورد.


بی تعارف، دولت ما دولت نفتی است و اداره ی کشور به این شکل خیلی سخت نیست.


و ما می خواهیم که سال به سال کشور از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد.


مقتضای دولتهای نفتی رانتی بودن است. که در این مورد باید واقعا فکر کرد.


و نکته دوم در این خصوص دولتی بودن است.


ما باید هر چه بیشتر دولت را لاغر کنیم. در صورتی که دولت فعلی چاق تر نیز شده است.


وی در بخش دیگری از صحبت هایش از شفافیت حقوق گفت:
بحث حقوق های نجومی یکی از ثمراتش می توانست این باشد که (در صورتی که با وجود قانونی شدن هنوز این اتفاق نیفتاده است.) حقوق ها به صورت شفاف در سامانه ای اعلام شود، که هر کسی در هر رده ای چقدر حقوق می گیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این موضوع فقط به حقوقها منتهی نمی شود، حسابها و املاک و... جز موارد نجومی بوده و هستند.


مثلا در مورد املاک شهرداری تهران ۲بار در مجلس رای نیاورد و مجلس ما نیز بی تقصیر نیست.


دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» در پاسخ به سخنان دکتر کواکبیان گفت: بحث شفافیت خیلی جدی است و شفافیت اثر بازدارنده دارد یعنی پیشگیری میکند اگر شفافیت وجود داشته باشد.


احساس راحتی را باید از مفسدها گرفت که همیشه احساس رنج کنند و باید هزینه ی فساد را برای آنان زیاد کرد.


شفافیت فقط به حقوق و دستمزد نیست که البته خیلی مهم است و در برنامه ششم این موضوع تصویب شده ولی متاسفانه دولت در سال گذشته در این مورد عمل نکرد و با پیگیری دیده بان شفافیت حرکتهای کمی صورت گرفت ولی درحال حاضر ۷ماه از سال میگذرد و این مورد هنوز اجرا نشده است و به این معنی است که سیستم اداری ما ظرفیت کافی، انگیزه کافی و اراده ی کافی برای انجام این کار ندارد.


و باید از طریق نمایندگان و سازمانهای مردم نهاد و علما و هر کسی که تریبونی در اختیار دارد مطرح شود تا این عمل صورت بگیرد.


دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت مهمان سه شنبه برنامه پیشران از راهکار رانت ارزی گفت: سیستمی که در حال حاضر عمل می شود قابل دفاع نیست، چون من با مسئولین بانک مرکزی صحبت کردم و گفتم طبق قانون شما باید رابطه ی ریال و ارزهای خارجی را ثابت نگه دارید ولی ثابت نیست و درحال بالا رفتن است. تا چند برسد شما قبول میکنید راه حل شما غلط است؟اگر درست بود که بالا نمی رفت.متاسفانه سکوت کردند.


وی در ادامه افزود: اطلاعات شفاف جلوی بسیاری از مفاسد را میگیرد و اطمینان خاطر ایجاد میکند و دست دزدها را رو میکند و تخلفات را آشکار میکند و مواردی دیگر از این قیبل.


هم سیستم میتواند فساد زا باشد که درحال حاضر سیستمی که هست فسادآفرین هست و هم شفافیت که بخشی از سیستم سالم هست اگر نباشد مشکل آفرین خواهد بود.


برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ff IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    1 0
    تا قيمت ارز پايين نيايد, اميدى به کاهش قيمت کالاها نيست. فساد در کشور ما کم بود!!!!حالا با چهار برابر شدن قيمت ارز وحشتناک تر هم شده. شما را به خدا براى افسارگريختگى نرخ ارز کارى بکنيد
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    0 0
    ارز رو مي برن 20 هزار تومن بعد يهو ميارن 15 تومن بعد ميشه وضعيت عالي از جانب اونا در كل در اين سيتم كسي پاسخگو نيسا الا مجلس و اينكه انگار دوستان تشريف ندارن در زمان حال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس