کد خبر 900829
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
image.jpeg

مهدکودک‌ها با توجه به شهریه‌ای که دریافت می‌کنند دارای امکانات متفاوتی هستد اما تمامی آن‌ها برای رسیدن به استانداردهای آموزشی باید معیارهای مشخصی داشته باشند.

مهدکودک دوره‌ی آموزشی مخصوص کودکان است. مهدکودک در تمام زمینه‌های عاطفی، ذهنی، جسمانی و اجتماعی روی کودکان تاثیر می‌گذارد. در این دوره به کودکان پایه و اصول مفاهیم مهم برای شروع زندگی در اجتماع و نحوه یادگیری مطالب در مدرسه آموزش داده می‌شوند. هر چند ثبت نام کودکان در مهدکودک کاملا اختیاری است؛ اما بسیاری از والدین، کودکان خود را به آن‌جا می‌فرستند.

چرا والدین باید کودکان خود را به مهدکودک بفرستند؟

رفتن به مهدکودک برای کودکان قدم مهمی محسوب می‌شود؛ چرا که به آن‌ها کمک می‌‎کند تا توانایی ساختن آینده‌ای موفق را به‌دست آورند. در مهدکودک کودکان از لحاظ ذهنی و جسمی رشد می‌کنند. آن‌ها توانایی درک کردن، حل مسئله، استفاده از وسایل و کارگروهی را می‌آموزند. از طرفی مهم‌ترین نکته این است که کودکان یاد می‌گیرند که چگونه ارتباط مفید با دیگران برقرار کنند. همچنین تاثیر مهدکودک در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان بر کسی پوشیده نیست.

احساس کودک نسبت به مهدکودک

بسیاری از والدین به دلیل این‌که مهدکودک فواید و مزایای زیادی برای کودکان دارد تمایل دارند تا در هر شرایطی فرزندان‌شان را به مهدکودک بفرستند؛ در حالی که کودکان اگر ترسی نسبت به مهدکودک داشته باشند نه تنها مطالب و مفاهیمی را یاد نمی‌گیرند بلکه دچار مشکلات روحی و روانی نیز می‌شوند. به‌همین دلیل بهتر است قبل از فرستادن کودکان به این محیط آموزشی، آن‌ها را با نحوه فعالیت مهدکودک و فضای آن آشنا کرد.

وظایف مربی مهدکودک

افرادی که در مهدکودک وظیفه آموزش به کودکان را برعهده دارند با نام مربی مهدکودک شناخته می‌شوند. مربی وظایفی در مهدکودک دارد که عبارتند از:

1 آموزش به کودکان با استفاده از وسایل بازی و دیگر ابزارهای آموزشی

2 تشویق و ایجاد انگیزه در کودکان برای یادگیری بیشتر

3 صحبت و ارائه مشاوره به والدین درباره میزان پیشرفت کودکان

4 کنترل کودکان در مهدکودک و حضور و غیاب آن‌ها

5 نظارت بر وضعیت بهداشت کودکان

6 تهیه، تنظیم و بررسی برنامه روزانه و هفتگی کودکان

7 داشتن مهارت سازماندهی و مدیریت زمان

ویژگی‌های مهدکودک استاندارد

مهدکودک‌ها با توجه به شهریه‌ای که دریافت می‌کنند دارای امکانات متفاوتی هستد اما تمامی آن‌ها برای رسیدن به استانداردهای آموزشی باید معیارهای مشخصی داشته باشند.

سیستم آموزشی متناسب کودکان

یکی از نکاتی که هر مهدکودک باید آن را رعایت کند داشتن سیستم آموزشی مناسب و هوشمند است. استفاده از وسایل بازی، کار با شخصیت‌های کارتونی و برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، از جمله مواردی هستند که باید در هر مهدکودک مد نظر قرار داده شوند.

امنیت

علاوه بر سیستم آموزشی، مهدکودک‌ها در مدت زمانی که کودکان در آن‌جا حضور دارند مسئول حفظ جان آن‌ها نیز می‌باشند.  در مهدکودک مواردی اعم از نصب دوربین مداربسته در تمامی نقاط، بررسی وضعیت سلامتی کودکان، کنترل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به‌صورت روزانه و خودداری از استفاده از وسایل تیز و برنده باید رعایت شوند.

سن مناسب کودکان برای مهدکودک

تحقیقات نشان داده است که رشد عاطفی و عقلی کودکان از سه سالگی شروع می‌شود، بنابراین عموما خانواده‌ها کودکان خود را از سه سالگی به مهدکودک می‌فرستند. از طرفی بعضی از والدین به دلیل مشغله کاری و زندگی، کودکان خود را از سنین پایین تر و یا از دوران نوزادی به مهدکودک‌ می‌سپارند.

خدمات تکمیلی مهدکودک‌ها

بیشتر مهدکودک‌ها علاوه بر فعالیت‌های آموزشی که ارائه می‌دهند، خدمات دیگری نیز دارند.

سرویس رفت و برگشت

مهدکودک‌ها برای آسایش، آرامش و رفاه خانواده‌ها و کودکان از سرویس‌های حمل و نقل استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها در درب منزل، کودکان را سوار کرده و پس از اتمام ساعت مهدکودک آن‌ها را به خانه‌شان بر می‌گردانند.

سرو غذا و میان وعده

هر چند بعضی از مهدکودک‌ها سرو غذا را جزء برنامه اصلی خودشان نمی‌دانند؛ اما برنامه غذایی کودکان در مهدکودک زیر نظر کارشناس تغذیه تنظیم می‌شود و ممکن است با توجه به شرایط فیزیکی هر کودک با دیگری متفاوت باشد.

برگزاری کارگاه‌های مادر کودک و روانشناسی

مهدکودک‌ها علاوه بر فوایدی که برای کودکان دارند در بسیاری از جنبه‌ها به والدین نیز کمک می‌کنند. برگزاری کارگاه‌های مادر و کودک یکی دیگر از فعالیت‌های مهدکودک‌هاست. در این کارگاه‌ها والدین درباره نحوه فعالیت کودکان‌شان در مهدکودک مطلع می‌شوند. همچنین مطالب آموزشی و روانشناسی در زمینه نحوه آموزش و تربیت کودکان را می‌آموزند و می‌توانند مشکلات‌شان را با فرزندان رفع نمایند.

اردوهای تفریحی و علمی

از آن‌جایی که دیدن مکان‌های جدید برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است؛ برپایی اردوهای تفریحی یکی دیگر از خدمات تکمیلی مهدکودک‌ها به‌شمار می‌رود. در این اردوها با در فراهم کردن کلیه نکات ایمنی کودکان به محل‌‎هایی مانند موزه و یا باغ وحش برده می‌شوند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلا مانع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    متاسفانه بهزیستی در واگذاری مجوزها باند بازی مافیائی می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس