خاشقجی نمایه

گفته شده در حادثه مربوط به ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، یکی از نزدیکان ولی‌عهد سعودی در همان روز به کنسولگری عربستان در استانبول رفته و مشخص شده است که او کیست.

به گزارش مشرق، حادثه «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار معروف سعودی که از چهارشنبه دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شده است، هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند. 

گفته شده، همزمان با روز حادثه (ظهر چهارشنبه دوم اکتبر) پانزده نفر وابسته به عربستان سعودی از حداقل دو کشور مختلف وارد ترکیه شده و مستقیما به کنسولگری عربستان رفته سپس ساعاتی بعد به همان کشورها بازگشته‌اند.

منابع امنیتی در ترکیه شامگاه شنبه تأکید کردند همزمان با حضور خاشقچی در کنسولگری سعودی، ۱۵ نفر که در بینشان مقام‌های سعودی نیز حضور داشتند، با دو هواپیما وارد استانبول شده‌اند و هر ۱۵ نفر سپس عازم کشورهایی شده‌اند که از آنجا آمده بودند.

بیشتر بخوانید:

فیلم لحظه قتل «خاشقجی» موجود است

حساب کاربری «مجتهد» در شبکه اجتماعی «توییتر»، معروف به افشاگر اسرار خاندان آل سعود، هفتم اکتبر (پنج روز بعد از حادثه) نوشت «یکی از پانزده نفری که مقامات ترکیه گفتند، هم‌زمان با ناپدید شدن خاشقچی وارد ترکیه سپس خارج شده‌اند، شخصی بسیار نزدیک به محمد بن سلمان (ولی‌عهد سعودی) است که احتمال می‌رود او مدیر عملیات بوده است. اگر چنین خبری صحت داشته باشد، به معنای شیوه غیرحرفه‌ای است که عملیات انجام شده چرا که او به احمق بودن معروف است و البته با نامی دیگر وارد ترکیه شده است». 

جمال الشیال خبرنگار الجزیره انگلیسی نیز امروز سه‌شنبه در توییتی نوشت که 15 نفری که ساعاتی پس از ناپدید شدن خاشقچی وارد کنسولگری عربستان شده، با دو هواپیما یکی به دبی و دیگری با جت اختصاصی به مصر رفته و از آنجا به عربستان رفته‌اند. الشیال می‌گوید، این افراد با آنکه در هتل‌های نزدیک به کنسولگری چهار شب اتاق رزرو کرده بودند، اما همه‌شان کمتر از 24 ساعت در استانبول ماندند و ترکیه را ترک کردند. 

توییت جمال شیال خبرنگار الجزیره انگلیسی


کریستین تری‌برت محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی در توییتی به نقل از روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه نوشت که مسیر هواپیماهای حامل 15 نفر به این شکل بوده است: پرواز HZSK1 ریاض به استانبول - دوم اکتبر که همان روز از استانبول به مصر بازمی‌گردد. پرواز HZSK2  ریاض به استانبول دوم اکتبر که همان روز به دبی بازمی‌گردد. پرواز مقصد دبی، روز بعد سوم اکتبر به ریاض می‌رود.

مجتهد امروز سه‌شنبه در توییتی دیگر نوشت «ترک‌ها اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد یکی از آن پانزده نفر شبیه به فرد بسیار نزدیک به بن سلمان است. این اطلاعات با اطلاعات قبلی من [مجتهد] درباره اینکه آن شخص همان روز آمریکا را به مقصد ترکیه ترک کرده، تطابق دارد». 

هم‌زمان اکانت توییتری «مفتاح» در این خصوص نوشت: آیا یکی از آن پانزده نفر که گفته می‌شود وارد کنسولگری شده و نزدیک به بن سلمان است، همان سعود القحطانی است که قبلا در توییتی اعلام کرده بود که پرونده ترورها دوباره باز شده است؟». القحطانی هفدهم اکتبر سال گذشته (2017) در پاسخ به معارض سعودی «سعد الفقیه» که گفته بود «با بی‌تدبیری آل سعود و  بن سلمان بچه؛ حوثی‌ها آمده‌اند تا دروازه‌های نجران و جیزان. آنان در مقایسه با قبل از جنگ دهها برابر قوی‌تر شده‌اند» که سعود القحطانی در پاسخ به او تهدید کرده بود «خفه شو. پرونده ترورها دوباره باز شده است. منتظر باش». 

القحطانی: پرونده ترورها دوباره باز شده. منتظر باش


سعود القحطانی، مشاور دیوان سلطنتی با رتبه وزیر، ناظر کل مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای دیوان سلطنتی است که قبلا مشاور حقیقی دفتر ولی‌عهد (عبدالله بن عبدالعزیز در سال 2003) و مشاور دفتر رؤسای مختلف دیوان سلطنتی بوده است. 

هنوز تحقیقات در خصوص هویت پانزده نفر وارده شده به کنسولگری ادامه دارد. شبکه خبری الجزیره امروز گزارش کرد که دادستانی ترکیه در پی اتمام تحقیقات احتمالا پانزده نفر را به عاملیت در ناپدید یا کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی متهم خواهد کرد. 

تصویر یکی از پانزده نفر هنگام ورود و خروج از کنسولگری

شبکه خبری الجزیره نوشت که در تحقیقات به عمل آمده، تعداد خودروهای وارد شده و خارج شده از کنسولگری احصاء شده که چهار دستگاه آن بیش از بقیه مشکوک بوده و این چهار خودرو مسیرهای غیرمعمول را طی کرده‌اند. دو خورو که بیش از دیگر خودروها مشکوک بوده تا چند ساعت از طریق دوربین‌های مداربسته دنبال شده‌اند اما از یک جا به بعد دیگر قابل رد یابی نبوده و پس از چند ساعت به کنسولگری بازگشته‌اند. روشن شدن مقصد این خودروها سرنخ‌های روشن‌کننده‌ای به دست خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس