کد خبر 900715
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
خاشقجی

کاربر توییتری معروف به «مجتهد» می‌گوید، جزئیاتی که ترکیه در نتیجه تحقیقات در خصوص سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی ناپدید شده در کنسولگری عربستان در استانبول منتشر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، حساب کاربری «مجتهد» در شبکه اجتماعی «توییتر»، معروف به افشاگر اسرار خاندان آل سعود، در جدیدترین خبرها از وضعیت جمال خاشقچی، نوشت که به نظر می‌رسد یکی از نزدیکان محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان دخالت دارد

مجتهد امروز سه‌شنبه در رشته توییتی نوشت: به نظر می‌رسد جزئیاتی که ترکیه [درخصوص سرنوشت جمال خاشقچی] اعلام خواهد کرد برای پایان سیاسی محمد بن سلمان کافی است. شاید کار به آنجا هم برسد که موضعی بین‌المللی علیه عربستان شکل بگیرد که دولتی قانون شکن است و بن سلمان مجرم تحت پیگرد دادگاه جنایی بین‌المللی [لاهه] قلمداد شود. چه بسا این مسئله سبب شود دولت آمریکا و [دونالد] ترامپ از [ادامه حمایت از] بن سلمان چشم‌پوشی کنند یا حتی خود را از او خلاص کنند که دچار دردسر نشوند.


ورودی کنسولگری سعودی در استانبول (محل حادثه)

روز چهارشنبه دوم اکتبر نامزد جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی اعلام کرد که نامزدش برای یک کار اداری به کنسولگری ریاض در استانبول مراجعه کرده، اما دیگر از ساختمان خارج نشده است. در حالی که مقام‌های ترکیه‌ای سه روز بعد گفتند قرائن حاکی از کشته شدن خاشقچی است، مقام‌های سعودی مدعی شده‌اند که از سرنوشت خاشقچی بی‌اطلاع هستند و او از کنسولگری خارج شده است. 

مجتهد در ادامه به اسناد ترکیه در این خصوص اشاره کرد و نوشت: بر خلاف آنکه مقامات ترکیه اسناد و اطلاعات کافی دارند، اما درنگ کرده‌اند تا روند حقوقی، قضایی و اطلاعاتی مسئله تکمیل شود تا گزارش نهایی محمد بن سلمان را با ادله قانونی معتبر و قابل دفاع در محاکم قضایی، محکوم کند.

به گفته مجتهد «دو دلیل سبب تسریع در حصول نتیجه تحقیقات شده است. اول حماقت گروه مجری حادثه و استفاده از شیوه‌های ابتدایی در پنهان‌کاری که بسادگی می‌شود رد آن را زد؛ دوم، تجربه‌ای که ترک‌ها در امور امنیتی و اطلاعاتی به دلیل مواجهه با کُردها، داعش و سرویس اطلاعات سوریه و دیگران دارند». 

طبق ادعای مجتهد «بن سلمان این روزها در حالتی از نگرانی، اضطراب و استرس است و از نوع درخواست‌های ترکیه دریافته که آنکارا اطلاعات کاملی در اختیار دارد ولی آنچه بیشتر او را ترسانده، آمریکایی‌هاست که دلایل محکمه‌پسندی به دستشان رسیده و سبب می‌شود ترامپ از دفاع از او ناتوان باشد و نگران لحظه‌ای است که ترامپ [از حمایت] از او دست بشوید». 

در ادامه خبرها از پانزده نفری که گفته می‌شود روز حادثه وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده‌اند، مجتهد نوشت که «یکی از اطلاعاتی که به دست ترک‌ها رسیده، تصویر یکی از آن پانزده نفری است که همزمان با حادثه وارد کنسولگری شده‌اند و فردی نزدیک به محمد بن سلمان است و قبلا گفته بودم که او روز حادثه از آمریکا عازم ترکیه شد». 

در ادامه توضیحات مجتهد آمده است که «سایر اعضای آل سعود در نگرانی و استرس و ترس از آینده حکومت به سر می‌برند و در میان خودشان از "جوان سبُک‌سر"ـی حرف می‌زنند که با قتل جمال خاشقچی در کنسولگری، حکومت آنان را نابود می‌کند.

حادثه خاشقچی آنقدر بزرگ شده است که دامنه نگرانی از آن به سازمان ملل و «عفو بین‌الملل» و دولت آمریکا هم کشیده است. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از مفقود شدن روزنامه‌نگار معارض سعودی، گفت که این حادثه را به دقت دنبال می‌کند و برای رسیدن به پاسخ، دستور آغاز تحقیقاتی را در استانبول داده است.

بعد از گذشت نزدیک به یک هفته از انتشار گزارش‌ها درباره خاشقچی و واکنش‌های متعدد به آن، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «مایک پنس» معاون وی نیز تصمیم گرفتند به آن واکنشی نشان دهند.

ترامپ طی سخنرانی در جمع خبرنگاران کاخ سفید، در پاسخی مبهم به سوال درباره سرنوشت خاشقچی، گفت: « من درباره این موضوع نگران هستم. داستانهای بدی درباره آن وجود دار دوست ندارم درباره آن بشنوم، امیدوارم به زودی(سرنوشتش) مشخص شود. در حال حاضر کسی چیزی درباره آن نمی‌داند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با درخواست از جامعه جهانی برای پایان دادن به سکوت خود در برابر نقض آزادی بیان در عربستان سعودی، اعلام کرد: «اگر کشته شدن خاشقچی صحت داشته باشد، جنایت اعدام در خارج از چارچوب قانونی محسوب خواهد شد... جامعه جهانی باید هرچه سریعتر از سعودی‌ها بخواهد، درباره سرنوشت وی توضیح دهند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    4 0
    قورمه قورمش کردن. یاد و نامش گرامی.
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
      2 0
      الکی حرف نزن!!! عربستان و متحدان غربی و شرقیش آدمای خوبی هستن و اصلا کارهای بد نمی کنن. مگه نمی بینی ظریف و روحانی چقدر به اونا اعتماد دارن و به حرفهاشون احترام میذارن. لابد میخوای بگی اعضای دولت خدای نکرده بیسوادن یا ...............
    • مهربان IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
      2 0
      قصابی که شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر را قورمه قورمه کرد و اینان می خندیدند، هم بلا را سر خودش آورد، انشالله نوبت بن سلمان هم می رسد.
  • US ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    1 0
    دور تا دور سفارت عربستان توسط دروبين كنترل ميشه دولت تركيه تمامي انها را داره و منتظره ببينه عربستان چي ميگه دولت تركيه به دو صورت برخوردخواهد كرد اول گرفتن امتياز از دولت عربستان در مقابل سكوت و دوم افشاگري توسط اسناد موجود فكر كنم با اين روش دوم باعث رسوايي حكومت عربستان بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس