کد خبر 900553
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۱
شهرداری

ماندن یا رفتن شهردار تهران به یکی از دغدغه‌های اصلی شهر تبدیل شده است و این روزها شایعات مختلفی درباره گزینه جایگزینی شهردار مطرح می‌شود.

به گزارش مشرق، بیش از یکسال از مدیریت شورای پنجم بر کلان شهر تهران می‌گذرد و در این مدت شهر تهران در تغییر و تحول مدیران جدید در شهرداری تهران بوده است به نحوی که ۴ شهردار و سرپرست شهرداری در ساختمان بهشت حضور یافتند.

بیشتر بخوانید:

رد ادعای رئیس دیوان محاسبات درباره شهردار تهران

پس از کش و قوس‌های فروان درخصوص استعفای نجفی شهردار سابق تهران، محمد علی افشانی که از ابتدای آغاز به کار شورای پنجم نامزد سکانداری شهرداری تهران بود از بین ۴ گزینه انتخاب شد و از اردیبهشت ماه کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

طولی نکشید که بحث ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی به قوت بیشتری مطرح  و نهایتا این موضوع به قانون تبدیل شد و این سوال پیش آمد که آیا شهردار تهران نیز جزو بازنشستگان محسوب می‌شوند یا خیر؟ 

در پاسخ به این پرسش محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: نامه‌ای به وزیر کشور ارسال شده و در آن به دلایل بازنشسته نبودن شهردار پرداخته شده است و ما معتقدیم که شهردار مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود. البته از معاونت حقوقی رئیس جمهور و دیوان محاسبات نیز پرسش خواهیم کرد که اگر جواب‌ها متفاوت باشد در خواست استفساریه می‌کنیم.

محمد علی افشانی شهردار تهران نیز در پاسخ به این پرسش می‌گوید تابع قاون هستم، اگر بگوید بمان می‌مانم و اگر هم بگوید نمان از شهرداری تهران خواهم رفت.

در نهایت عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشوری در گفت‌وگویی تلویزیونی آب پاکی را بر دستان شهرداری و شهروندان تهرانی ریخت و گفت: شهردار تهران هم جزو قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید برود.

اما اعضای شورای شهر تهران برخلاف اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشوری نظر دارند. آنها معتقدند که شهردار می‌تواند بماند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اظهارات عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور  گفت: ما منتظر نشر وزیر کشور هستیم و در این خصوص تصمیم گیر نهایی وزیر است امیدوارم زودتر نظر خود را اعلام کند.

جلسه‌ای برای انتخاب شهردار نداشتیم

زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این پرسش که دیوان محاسبات اعلام کرده شهردار تهران باید پست خود را به دلیل بازنشسته بودن  ترک کند و مکتوب این موضوع به شهرداری اعلام شده است،‌گفت:‌شهرداری این موضوع را استعلام نکرده که به شهرداری پاسخ دهند، شورای شهر تهران به وزارت کشور نامه نوشته و منتظر پاسخ وزارت کشور در خصوص ماندن یا نماندن شهردار تهران هستیم.

وی ادامه داد: فعلا دیوان محاسبات نظر خود را اعلام کرده ولی هنوز وزارت کشور نظر نداده است. ما به وزارت کشور نامه زده‌ایم و با دیوان محاسبات در ارتباط نبوده‌ایم.

نژاد بهرام با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌های حقوقی و با رعایت قانون برای حفظ افشانی شهردار تهران استفاده می‌کنیم،‌گفت: اما اگر در نهایت قانون ما را مکلف کند شهردار تغییر می‌کند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گزینه‌ای هم برای شهرداری انتخاب کرده‌اید، گفت:‌برای انتخاب مشکلی نداریم اما ما از افشانی شهردار تهران تا آخرین لحظه حمایت می‌کنیم و اگر قانون بازنشستگی مشمول شهردار شود، تمکین می‌کنیم.

انتخاب شهردار تهران قوانین خاص دارد/قانون بازنشستگی شامل افشانی نمی شود

و محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شهرداری تهران هم در این خصوص گفت: نظر شخصی بنده این است که بر اساس اسناد حقوقی و اظهار نظر حقوقدانان ممتاز کشور قانون منع بکارگیری مشمول شهردار تهران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر به وزیر کشور نامه نوشته و در آن استدلال های قانونی گفته شده است،‌گفت: این قانون نه تنها شامل شهردار تهران بلکه شامل سایر شهرداران هم نمی‌شود و جای تأمل جدی دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس مستندات قانونی خود را اعلام کردیم، گفت:‌آنها نیز این موضوع را پذیرفتند.

سالاری ادامه داد: حال اینکه مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مرتبط اعتقاد دارند این قانون شامل شهردار می‌شود بحث دیگری است و ما به عنوان شورا تابع قانون هستیم و بر اساس استنادات قانونی مدارک خود را اعلام کردیم.

وی با تأکید بر این موضوع که انتخاب شهردار تهران قوانین خاص دارد گفت:‌این را هم بگویم که شهردار به مدت ۴ سال انتخاب می‌شود و در کل به نظر می‌رسد که قانون منع بکارگیری شامل شهردار تهران نمی‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تأکید کرد: به هر حال باید مطالبات و درخواست‌ها مسیر قانونی خود را طی کند و اگر نیاز باشد از مجلس استفساریه می‌گیریم و تا کنون هم منتظر وزیر کشور هستیم.

سالاری گفت: اگر در نهایت اعلام کنند که شهردار مشمول قانون می‌شود، بلافاصله برای انتخاب شهردار جدید اقدام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که گزینه‌ای برای شهرداری در نظر گرفته‌اید گفت: ۲۱ عضو شورا همه تصمیم دارند از محمدعلی افشانی شهردار تهران حمایت کنند و فعلاً ورود به موضوع گزینه نداشته‌ایم.

رد ادعای رئیس دیوان محاسبات/ شهرداران بازنشسته نمی شوند

داریوش قنبری مشاور پارلمانی شهردار تهران که سابقه حضور در مجلس شورایب اسلامی را دارد  با اشاره به صحبت‌های عادل آذر رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران می‌شود و همچنین پاسخ کتبی در این باره به شهرداری داده شده است، گفت: پاسخی به شهرداری نیامده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با  عدم شمولیت شهرداران در قانون منع بکارگیری بازنشستگان قانون صراحت دارد به هر حال شهرداران اساساً استخدام نمی‌شوند و بحث بازنشستگی آنها مطرح نیست.

وی بیان کرد: شهرداران برای دوره ۴ ساله و از سوی شورای اسلامی شهر تهران انتخاب می‌شوند.  شورای شهر می‌تواند فردی را انتخاب کند که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت باشد بنابر این بحث استخدام مطرح نیست؛ در نتیجه بحث بازنشستگی شهردار هم معنا و مفهومی ندارد.

مشاور پارلمانی شهردار تهران گفت: استدلال‌های خود را مبنی بر اینکه قانون بازنشستگی شامل حال شهردار نمی‌شود را ارائه کرده‌ایم؛ شورا هم نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه با نهادهای ذیربط داشته اشت. 

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها هم نامه‌نگاری‌هایی با مجلس در این باره انجام داده است، گفت:‌امیدواریم کار به نتیجه برسد.

قنبری با تأکید بر این موضوع که افشانی شهردار تهران اعلام کرده در مجموع مطیع قانون است،‌گفت: اما تأکید می‌کنم انتخاب شهردار قانون خاص خود را دارد.

وی ادامه داد:‌در قانون آمده است که شهردار نباید کمتر از ۲۵سال سن داشته باشد اما سقف سن در نظر گرفته نشده است.

قنبری در خصوص شامل شدن قانون بازنشستگی برای معاونین و مدیران شهرداری گفت: قانون شامل حال آنها می‌شود و فقط در مورد شهردار موضوع متفاوت است.

مشاور پارلمانی شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از مدیران،‌کارمندان شهرداری مشمول این قانون می‌شوند گفت: آمار دقیقی نداریم اما اعلام شده در کل کشور حدود ۲۰۰ نفر شامل این قانون می‌شوند.

قنبری در خصوص زمان خروج مدیران بازنشسته از شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون عمل می‌شود و تا هنگامی که فرجه قانونی آنها به اتمام نرسیده از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند.

حال با تمام این اوصاف آیا شهرداری تهران پنجمین شهردار را در مدت یکسال به خود خواهد دید، تکلیف پروژه‌های عمرانی و عقب ماندگی شهر چه می شود؟ شهردار بعدی چه برنامه‌هایی را برای شهر تهران دارد؟ اولویت‌های جدید چه خواهد بود و دیگر سوال‌هایی که به شهر و شهروندان مرتبط می شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    4 2
    بعد از قالیباف انگار کرسی شهرداری تهران قصد پذیرش هیچ کسی رو نداره ، حتمأ فهم این کرسی از بعضیها بیشتره!!!!!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    2 1
    شورا های شهر باید منحل شود و انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم جای ان را بگیرد. به جای شورای شهر شورایی متشکل از روسا یا نمایندگان دستگاههای کشور مانند فرمانداری دادگستری نیروی انتظامی وزارت راه و غیره بر رفتار شهردار نظارت کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس