کد خبر 900490
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
اردوغان نمایه

بعد از اقدام یک‌جانبه رئیس‌جمهور ترکیه در شکل دادن به توافقی با روسیه برای ممانعت از عملیات ارتش سوریه در ادلب، اکنون گفته می‌شود وی خیالاتی را حول استفاده از آنها در سر می‌پروراند.

به گزارش مشرق، وبگاه «دیلی بیست» در یادداشتی به بررسی تلاش «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای نجات دادن تروریست‌ها و معارضان سوری از عملیات آزادسازی ادلب پرداخته و تحلیل کرد که وی قصد دارد از آنها به سود خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

واکنش قاطع ارتش سوریه به نقض آتش بس

دیلی بیست با پرسیدن این سوال که اردوغان چه فکری در سر خود دارد که به ۱۰ هزار عنصر مسلح القاعده‌ای وعده راه خروج از ادلب در صورت خلع سلاح را می‌دهد، نوشت: «نشانه‌ها حاکی از آن است که اردوغان می‌خواهد از آنها برای مقاصد خود استفاده کند و نهایتا آن‌ها را علیه مبارزان کُرد (در شمال سوریه) که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند به کار ببرد».

این وبگاه ادعا کرد که اردوغان قصد دارد تروریست‌های هیأت تحریر الشام (جبهة النصره سابق) را ابتدا به منطقه‌ای نزدیک مرز ترکیه منتقل کند و سپس آنها را در شهر «عفرین» که چندی پیش در جریان عملیات «شاخه زیتون» به تصرف ترکیه درآمد، مستقر سازد.

دیلی بیست سپس با اشاره به اظهارات «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، گام بعدی نقشه اردوغان را استفاده از این تروریست‌ها برای پاکسازی شهر «منبج» از نیروهای یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) عنوان کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «البته اردوغان آنقدرها هم ساده و بی‌تجربه نیست که چنین بار سنگینی را بدون محاسبات سنجیده، روی دوش خود بگیرد. در حقیقت، او و سرویس‌های امنیتی‌اش سابقه طولانی در همکاری با جهادی‌های سوری از جمله افراطی‌ترینِ آنها را در کارنامه خود دارد».

البته هیأت تحریر الشام هنوز با این تصمیم ترکیه موافقت نکرده ولی ۱۲ گروه تروریستی دیگر شامل «احرار الشام»، «نورالدین زنکی» و «اخوان المسلمین» به چتر نیروهای تحت فرماندهی ترکیه درآمده‌اند که شامل نیروی انسانی ۱۰۰ هزار نفری می‌شوند.

این در حالی است که ترکیه به صورت نمادین در تاریخ ۳۱ اگوست ۲۰۱۸ (۹ شهریور) هیأت تحریر الشام را به لیست گروه‌هایی که از نظر خود تروریستی است اضافه کرد. اما تروریست‌های این گروه به خاطر امتیازهایی که آنکارا از زمان آغاز بحران سوریه به آنها داده (از جمله عبور و مرور بدون مشکل از مرز سوریه و ارائه حمایت‌های تسلیحاتی و مالی) به قدری زیر دِین ترکیه قرار دارند که نمی‌توانند به راحتی و علنا با این طرح اردوغان مخالفت کنند.

طبق توافقی که ماه گذشته بین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او در «سوچی» حاصل شد، منطقه‌ای غیرنظامی در داخل منطقه کاهش تنش ادلب تشکیل خواهد شد. گروه‌های تروریستی و افراطی از جمله هیأت تحریر الشام نیز موظف شدند که تا ۱۰ اکتبر به همراه تسلیحات سنگین خود از این منطقه خارج شوند.

پیشتر روزنامه «ینی شفق» گزارش داده بود که ارتش ترکیه به ۵۰ هزار عنصر مسلح ارتش آزاد، مستقر در مناطق شمالی سوریه از جمله عفرین، اعزاز، جرابلس، الباب و الرأی دستور داده که برای مقابله با نیروهای سوری و مداخله در عملیات ادلب، آماده باشند.

خبرگزاری آناتولی نیز امروز (دوشنبه) مدعی شد که معارضان و ترویست‌های سوری طبق توافق ترکیه و روسیه، به همراه سلاح‌های سنگین خود از منطقه غیرنظامی ادلب خارج شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 2
    به نظر من کار اردوغان اگه بخواد اون ده هزار تروریست رو بدون جنگ از مقابل ارتش سوریه از ادلب خالیبکنه برای جنگ با تجزیه طلبهای کرد تحت امر امریکا در سوریه کار بسیار مناسبی هست
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 1
    هنوز نفهمیدی؟
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    اگه این کار رو بکنه فکر جالبیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس