کد خبر 900240
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
خبر ویژه

روزنامه دولتی ایران به قلم عباس عبدی، به مغالطه درباره FATF و فرافکنی در زمینه شفافیت پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عباس عبدی می‌نویسد: «چند روز پیش در جلسه‌ای بودم که آقای محترمی که کارشناس FATF بود و در حدود سه ربع ساعت توضیح مفصلی درباره آن داد، تقریباً همه افراد تعجب می‌کردند که واقعاً در چه جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی افراد با الحاق به چنین نهادی مخالفت می‌کنند.

جالب این بود که فرآیند الحاق به FATF در زمان دولت اصولگرا و با حمایت شورای امنیت ملی وقت آغاز شد و لایحه آن در سال ۱۳۸۹ تهیه و ارسال شد. ولی اکنون همان افراد در حال سنگ‌اندازی هستند... آقایان اصولگرا اگر صداقت دارند، بفرمایند کجا بودند آن زمان که در دولت اصولگرا لایحه تهیه و ارائه کردند. حتی برنامه عملیاتی این الحاق در سال ۱۳۹۰ تهیه و به تصویب نهایی رسید.


مخالفت با FATF مطلقاً ربطی به کمک‌هایمان به گروه‌های مقاومت ندارد که الحاق به آن موجب جلوگیری از این کمک شود. این نهایت بی‌اطلاعی از ماجرا است. مگر الان که به این سازمان‌ها یا هر سازمان دیگری کمک می‌شود، از طریق نظام بانکی انجام می‌شود؟ مثلاً آیا از حسابداری وزارت امور خارجه ایران و بانک مرکزی به معاونت مالی حزب‌الله در لبنان پول می‌دهند؟!


پس مشکل کجاست؟ مشکل در قاچاق کالا و مواد مخدر و رشوه و پورسانت و امثال این است. اجازه دهید روشن‌تر صحبت شود. در نهاد مربوط و از طریق پیگیری حساب‌های مشکوک متوجه می‌شوند که یک خانم خانه‌دار در بلوچستان طی سه سال ۷۱۰ میلیارد تومان گردش پول داشته است.

از نظر FATF بانک باید برای این گردش پول بزرگ و غیرمعقول توجیه داشته باشد. هیچ خانم خانه‌داری نمی‌تواند چنین گردش مالی را در شرایط عادی داشته باشد. پس او مورد شک است و باید قضیه روشن گردد. از نظر قوانین جاری، وزارت اقتصاد باید شواهد و قراینی را دال بر متخلف بودن او ابراز دارد تا دادگاه رسیدگی کند. ولی FATF این را نمی‌پذیرد... روشن است که اینها همه پول سیاه است. تمامی فساد موجود در کشور در ذیل و درون شبکه پولی در بانک‌ها گردش دارد.»


درباره این یادداشت چند نکته قابل تأمل است:


۱- تنظیم و اصلاح قوانین داخلی در زمینه مبارزه با پولشویی و قاچاق و جرایم سازمان یافته یا تأمین مالی تروریسم (طبق نیازها و مصالح داخلی) یک بحث است و تن دادن به دیکته‌های یک گروه مافیایی وابسته به آمریکا موضوع جداگانه‌ای است. آنچه از ۲ سال پیش با امضای اکشن پلی مدنظر FATF اتفاق افتاده، غالباً عمل به ۳۷ دیکته از ۴۱ دیکته FATF در موضوعات ضد امنیت و منافع ملی است تا جایی که بر همین اساس در برخی بخشنامه‌های ابلاغی به بانک‌ها، از آنها خواسته شده با افراد و نهادهای داخلی تحریم شده از سوی سازمان ملل و حتی «وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا» همکاری نکنند یا به عبارتی تحریم کنند. این نهادها، سپاه پاسداران، قوه قضائیه، صدا و سیما، وزارت اطلاعات و ارشاد را شامل می‌شود.


۲- امثال عباس عبدی اگر حریت و استقلال داشتند و درباره دعاوی شفافیت و مبارزه با تخلفات مالی صداقت به خرج می‌دادند، باید گریبان مدیران دولتی قاصر یا مقصر در واگذاری رانت ۱۸ میلیارد دلاری (۱۵۰ هزار میلیارد تومانی) و رانت‌های دولتی بازار خودرو و سکه و... را می‌گرفتند و توضیح می‌خواستند نه اینکه توسط کارشناسان جزء همان‌ها در کمتر از ۴۵ دقیقه ضربه فنی و تبدیل به ماله‌کش FATF شوند. امثال او چرا از مدیران ذی‌ربط در دولت نمی‌پرسد که چرا به مکانیسم‌های شفافیت در معاملات و مالیات و دریافتی‌ها و حقوق تن نداده‌اند؟ یا چرا با مغالطه می‌گویند نمی‌خواهیم به حساب مردم (بخوانید مجرمان و متهمان اقتصادی دانه‌درشت) سرک بکشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 4
    این اقا با توجه به سوابق قبلی اش فرد انقلابی بوده است و حالا چرا دارد ادرس غلط میدهد...........و که باعث وبانی مشکلات دوسال اخیر افراد که نوک پنجه مخملی دشمن بطور پراکنده در بازار دانسته ویا ندانسته وارد سیستم بازار از روی سود جویی و یا از روی غرض ومعاندی با انقلاب اسلامی در شکل کتالیزور و دلا ل های اصلی دشمن که چوب لای چرخ اقتصاد مردم گذاشتن و مشکلات معیشتی و سختی و رنج فراوان به مردم تحمیل کردند همان کاری که در زمان رزمندگان اسلام در دفاع مقدس در حال جنگ با صدام بودن در پشت جبهه افرادی با احتکار و ایجاد گرانی بازار همسوی با دشمن بودند...... و در عصر حاضر فعلی خصوصا در سال 96 و 97 با التهاب کاذب نرخ طلاوسکه و ارز خطرش از تحریم های ترام ملعون بالاتر بود وانان را خوشحال نمود که در داخل کشور عده ای با به راحتی اب در اسیاب دشمن ریختن که به لطف خدا وصبوری مردم و دستگاه قضایی و سپاه مردم وبسیج و امنیتی این مفسدان اقتصادی را جمع کردن از سطح بازار وهنوز هم بازار نیاز به مدیریت دلسوز و نظم وانظباط وحذف واسطه گری از جامعه ودلا های سود جو که افت اقتصاد در همه زمینه ها مسکن خودرو در میادین تره بار و میوه لاستیک و پوشاک نوشت افزار و کاغذ و صنایع غذایی و دارو ..... که با وجود دلال ها بازار را ناهنجار و زندگی مردم را فلج میکنند وبا شایعه افکنی کار دشمن را راحت تر میکنند
    • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      1 0
      این بابا تمام اطلاعات نیروهای مسلح را در اختیار امریکا و اسرائیل قرار داد.اگر اعدام شده نبود الان باید 7 تا کفن پوسانده باشد نه اینکه اظهار نظر ضد کشور بکند.
  • فريور IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    0 0
    يارو اصلا نمي داند چه خبر است چون به أو ديكته شده يا بايد مخالفت كند يا موافق باشد چون برايش گفته اند اينكار را بكن ديگه نمي فهمد چه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس