تضمین خاتمی

برخی معتقدند عدم ارائه تضمین کتبی از سوی اصلاح‌طلبان برای FATF، به دلیل سابقه خسارت‌بار آنها در قبال تضمین‌هایی است که پیش از این به افکار عمومی داده بودند.

سرویس سیاست مشرق - «تضمین دادن» یکی از مهمترین ملاک‌های شناخت سیاسیون، احزاب و طیف‌هاست.

تضمین، نشان می‌دهد که یک جریان سیاسی تا چه اندازه به تحلیل خود معتقد است و از طرفی در هنگام غلط شدن تحلیل خود و یا اثبات غلط بودگی راه‌های رفته‌اش چطور در مقابل افکار عمومی رفتار می‌کند!؟ فرافکنی می‌کند یا عذرخواهی و اینکه از ابتدا قصدش فریب مردم بوده است یا چیز دیگر؟

*تضمینی که محمدرضا خاتمی در شب انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ داد

«محمدرضا خاتمی» فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های ستادی این جریان خاص سیاسی، در گرماگرم فعالیت‌های انتخاباتی سال ۹۶ و در هنگامه تبلیغات بزرگ اصلاح‌طلبان برای رأی‌آوری مجدد رئیس‌جمهور روحانی، در صحبت‌هایی پرطمطراق که بازتاب وسیعی در رسانه‌های چپ داشت به حمایت از رئیس‌جمهور روحانی پرداخت و در اصلی‌ترین بخش‌های این اظهارات با بیان اینکه «ما تضمین روحانی هستیم» گفته بود: آنچه سبب می‌شود ما مطمئن باشیم که آقای روحانی در دولت دومش دولت بهتر و کارآمدتری از دولت اول خواهد داشت، اعتقاد و باور به خودمان است که می‌توانیم خواسته خودمان را محقق کنیم. [۱]

البته چیزی که خاتمی گفته بود، گوشه‌ای از تضمین‌های اصلاح‌طلبان درباره روحانی بود و آنها پیش از این با رفتارهایشان و با سخنانی مثل ما «فدائیان روحانی» هستیم، ما به راهی می‌رویم که روحانی بگوید [۲] و با «تَکرار می‌کنیم» تضمین‌های لازم را برای او به مردم داده بودند...

اما این عشق سوزان، از صبح فردای انتخابات ۹۶ تماماً از سوی اصلاح‌طلبان تکذیب شد.

و نه تنها تکذیب شد بلکه اصلاح‌طلبان در قبال تضمین‌هایی که داده بودند هم سکوت کردند و لام تا کام به روی مبارک نیاوردند که همین تضمین‌ها روحانی را در دامن مردم گذاشته بود.

*روحانی به ما رودست زد؛ او زمین می‌خورد.../ تکلیف تضمین اصلاح‌طلبان کِی روشن می‌شود!؟

چپ‌ها که از صبح فردای انتخابات بنای ناسازگاری با روحانی را گذاشته بودند، از این گفتند که روحانی تغییر کرده و ما برای همین از او انتقاد می کنیم!

این در حالی بود که روحانی نه تنها هیچ تغییری نکرده بود بلکه حرف‌هایش و کابینه‌اش نسبت به دولت یازدهم چپ‌تر نیز شده بود.

او هنوز هم منتقد فعالیت‌های موشکی بود، هنوز هم بر توافق با خارجی‌ها اصرار داشت و هنوز هم اسحاق جهانگیری را در سمت معاون اولی، محمدباقر نوبخت را در کسوت سخنگویی و افرادی مثل علی ربیعی یا همان برادر عباد معروف و رضا صالحی‌امیری را در نزدیکی خود داشت.

مع‌الوصف اما اصلاح‌طلبان سخن دیگری می‌گفتند...

آنها حالا از این می‌گویند که ما مسئول عملکرد روحانی نیستیم، روحانی به ما رودست زده است [۳]، روحانی باید استعفا کند، روحانی از رأی مردم پاسداری نمی‌کند، او زمین می‌خورد [۴]، روحانی آرای مردم را سوزانده است و غیره.

و جالب آنکه ستاد جریان چپ، به هیچ وجه به آنهمه تضمین‌های جورواجور و مختلفی که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ به مردم و افکار عمومی داده شد؛ هیچ اشاره‌ای نمی‌کند و موضعی گرفته است که انکار مردم یا اصولگرایان بودند که می‌گفتند «ما تضمین روحانی هستیم»!

اولین و آخرین تضمین.../ عبرت‌گیری اصلاح‌طلبان از تجربه تلخ تضمین، برای پرونده FATF

آنچه گفته شد، آخرین و شاید هم اولین تضمینی بوده است که اصلاح‌طلبان در طول حیات سیاسی خود به مردم و افکار عمومی دادند اما اکنون لام تا کام درباره آن سخنی نمی‌گویند.

تضمینی در شب انتخابات که دولت اعتدال را در دامان مردم گذاشت اما امروز اینطور می‌گوید که مسئول اتفاقات پیشامده در اقتصاد نیست، با لحنی حتی غیرمؤدبانه به روحانی می‌تازد و هیچ پرداخت و تعریفی هم درباره ماهیت و فرجام تضمینی که در شب انتخابات پیرامون روحانی به مردم ارائه کرد؛ ندارد.

برخی معتقدند این سکوت محض، باعث در هم تنیدگی بیشتر سرنوشت روحانی و اصلاح‌طلبان خواهد شد.

پیش از این و در ماجرای تصویب FATF نیز آگاهان سیاسی از ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان خواستند که در این باره به مردم تضمین بدهند اما دولت چنین کاری نکرد و چپ‌ها هم از این کار استنکاف کردند. حتی عباس عبدی نیز طی اظهاراتی از این گفت که این منتقدان FATF هستند که باید تضمین بدهند نه ما! [۵]

شاید به دلیل سابقه‌ای که در شکست تضمین خود در قبال روحانی داشتند...

***

۱_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۲_ https://www.isna.ir/news/۹۴۰۹۰۳۰۱۷۱۳/

۳_ mshrgh.ir/۸۹۹۴۷۰

۴_ mshrgh.ir/۸۹۸۷۴۳

۵_ mshrgh.ir/۸۹۹۷۹۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    11 0
    شب انتخابات که دولت اعتدال را در دامان مردم گذاشت؟ اسمش چی بود؟ یکی بگه دیگه
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      5 0
      کریمی قدوسی در اجتماع انقلابیون قم: معرفی دو نفر خائن در بیانات اخیر رهبری مصداق فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب که "دشمن می خواهد ملت ایران را به این جمع بندی برساند که در کشور بن بست است و هیچ راهی جز زانو زدن و تسلیم شدن در مقابل امریکا وجود ندارد. من صریحاً اعلام می کنم، کسانی که در داخل، این فکرِ مطلوب و محبوب دشمن را ترویج می کنند، در حال انجام دادن بزرگترین خیانت در حق کشور و ملت هستند." دو نفر هستند!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      4 0
      ‏رهبر انقلاب: ‏"آن ⁧ #روشنفکرنمای ⁩ راحت‌طلب و ریاکار و منافق که اساساً دشمنی آمریکا را انکار میکند و این دشمنی را نمیفهمد و نسخه‌ی ⁧ #تسلیم ⁩ در مقابل آمریکا را برای ملّت و دولت مینویسد، مرد این میدان نیست؛ اگر عامل دشمن نباشد، حدّاقل مردِ میدانِ مهمّ پیشرفت کشور نیست" ‏طرف گرفته مطلب را؟
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    2 6
    من که دارو گران شده را بدبختی مردم بیمارستانها را. خدا کمک مردم کنه وعض خرابه
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      2 0
      "وضع" درسته. این گرونی ها، سواد مردم رو هم دچار مشکل کرده.
    • حمید رضا IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      1 0
      خدا خیرت بده ! ما که از بخش اول جملت هیچی نفهمیدیم !
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    10 0
    چیزی بهتر نشده همه چیز بدتر شده
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    4 0
    باید تیتر بزنید عبرت مردم
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    3 0
    خوب کمک کردند تا انقلاب نابود شود اما چه چیزی به جایش به مردم خواهند داد؟
    • سید IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      3 0
      خاک بر سر اصلاح طلبان تهوع آور با این سخنان شرم آورشان
  • ارمین AE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    13 0
    خیلی عجیبه دولت و مجلس به بهانه حل مشکلات اقتصادی و گرفتن بهانه از دشمن تمام خطوط قرمز را زیر پا می گذارند و از دست کسی کاری بر نمی اد برجام و fatf و بعدی چی باشه خدا میدونه واقعا چه باید کرد؟؟؟ ایا در سه سال اینده که از عمر دولت باقی مانده چیزی از عناصر قدرت ایران باقی میمونه؟؟؟ شک ندارم پروژه بعدی اقایان موشک و حضور منطقه ای است
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    2 0
    آیت الله بهجت(ره): تا وقتی جاسوسی و رشوه‌خواری بین ما هست، نمی‌توانیم مملکت را اصلاح کنیم! مملکتی در آن، جاسوس، یا رشوه‌خوار، رشوه‌ده، واسطه باشد، [آیا] ممکن است کسی بگوید برویم اصلاح بکنیم؟ محال است، بدتر می‌کنیم. [بلکه ابتدا باید جلوی جاسوسی و رشوه‌خواری را بگیریم].
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 2
    عربستان یک مخالف خودش رو در کنسولش در استانبول کشته . چرا این خبر مهم رو نمیدی برادر؟ همه دنیا دارند این خبر رو در رأس اخبارشون میدن غیر از شما .
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    1 0
    موافقان و مخالفان FATF قبل از هر چیز بروند و متن 130 صفحه ای توصیه نامه FATF را بخوانند ، بعد قضاوت کنند که آیا با شرایط فعلی امکان و زیرساخت لازم برای اجرای آن در ایران وجود یا نه. نپذیرفتن FATF بد است ، ولی پذیرفتن آن و عدم اجرایش بدتر است. پس مسئولیتی را که نمیتوانید انجام دهید ، به گردن نگیرید
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    3 0
    علیه این جماعت که دلار 3600 تومانی را 20000 هزارتومان کردند به کجا باید شکایت کرد...
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    3 0
    دشمن سربازان خود را در مجلس و دولت هلی برد کرده اونوقت ما در مرزها به دنبال دشمن فرضی هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس