کد خبر 900046
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
قاتل خاموش حریف زوج جوان نشد

هر ساله تعدادی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۷۰ درصد از این مرگها در نیمه دوم سال به‌وقوع می‌پیوندد.

به گزارش مشرق، همه‌ساله همزمان با فرا رسیدن روزهای سرد سال، استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی افزایش پیدا می‌کند و عدم رعایت نکات ایمنی در راه‌اندازی، نصب و استفاده از این وسایل می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد یا حتی به مرگ بینجامد.

بنابر آمار پزشکی قانونی در سال 1396 در مجموع 766 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که 546 مورد (یعنی حدود 70 درصد) از این مرگها تنها مربوط به نیمه دوم سال بود که در نیمه دوم سال گذشته بیشترین آمار گازگرفتگی با 153 فوتی در بهمن ماه به‌ثبت رسید.

استان تهران بین استانهای کشور بیشترین آمار قربانیان حوادث ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را دارد به‌طوری که در سال گذشته 191 نفر در استان تهران به‌علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختند.

رعایت بایدها و نبایدها در استفاده از وسایل گازسوز و رعایت نکات ایمنی می‌تواند جان مردم را در مقابل این قاتل خاموش نجات دهد.

استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش، به‌کارگیری روشنایی گازی به‌مدت طولانی مخصوصاً در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، استفاده از آبگرمکن‌های دیواری و زمینی که به دودکش مناسب مجهز نیستند، خودروی روشن در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب محیط، نقص فنی در وسایل گرمازا و نیم‌سوز بودن ذغال چوب، نقص فنی در شبکه تهویه (لوله‌کشی آبگرمکن‌ها، بخاریها، شومینه‌ها) و... از جمله راه‌های تولید گاز مونوکسید کربن در ساختمانها است.

اما برای درامان‌ماندن از این گاز خطرناک و کشنده بایدها و نبایدهایی وجود دارد که در ادامه آمده است:

* برای تأمین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله‌ای نباید متوسل شد، چنانچه اصول ایمنی را نمی‌دانید از کارشناسان فن، یاری بگیرید.

* برای منازل و فضا هیچ‌گاه از بخاری بدون دودکش استفاده نکنید چون به‌طور حتم باعث تولید مونوکسید کربن می‌شود و در صورت بسته بودن فضا مسمومیت با سرعتی بیشتر و شدیدتر ایجاد می‌شود.

* هرگز از بخاریهای دستی برای گرم کردن هوای حمام استفاده نکنید؛ چرا که محیط حمام کوچک است و اکسیژن محیط نیز بر اثر بخارآب به سطوح بالا رانده می‌شود و در نهایت بر اثر سوختن ناقص و ایجاد گاز CO مسمومیت قطعی خواهد بود.

* در صورت استفاده از وسایل گرمازای دودکش‌دار، حتماً دودکش‌ها کاملاً معاینه و بررسی شود معمولاً مسدودبودن دودکشهای دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به‌خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود.

* دودکشهای غیرثابت (غیردیواری) حتماً کنترل شود، این دودکشها باید از مواد غیرقابل اشتعال و گالوانیزه (زنگ‌نزن) ساخته شده و مقاومت فیزیکی مناسبی داشته باشند، این نوع دودکشها باید حتی‌المقدور کوتاه، مستقیم و در محل اتصالات کاملاً محکم و غیر قابل نفوذ باشد و کلاهک آنها حداقل 60 سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر باشد.

* دودکشها به‌ویژه در مورد شومینه‌ها را هر سال بررسی و از دوده تمیز کنید.

* اتصالات دودکشها و سراسر آن باید از هرگونه نقص و نشت گاز حفاظت شود.

* استفاده مشترک از دودکش بسیار خطرناک است و دودکشهای فلزی باید در مسیر خود با بستهای مخصوص محکم شده باشد به‌نحوی که از جداشدن اتصالات جلوگیری شود.

* قطر دودکش، طراحی آن، مسیر عبور و... باید با توجه به ظرفیت محاسبه و اجرا شود.

* از وسایل پخت‌وپز برای گرمایش استفاده نکنید.

شهروندان می‌توانند پیش از نصب و استفاده از وسایل گازسوز با مراجعه به نزدیکترین ایستگاه‌ آتش‌نشانی محل سکونت از کارشناسان آتش‌نشانی درباره نصب و راه‌اندازی این وسایل مشاوره بگیرند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 0
    برق را ارزان کنید ملت به جای بخاری گازی ، بخاری برقی بذارن . والله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس