نوبخت و جهانگیری

دولتمردان یک به یک بعد غیبت شش ماهه به صحنه آمدند و از مردم به خاطر مشکلاتی که در این مدت آنان را آزار داده عذرخواهی می کنند.

سرویس سیاست مشرق - نوسانات قیمت ارز که بر سایر کالاها تاثیر مستقیم داشت و به افزایش سرسام‌آور برخی از کالاهای اساسی از جمله مسکن و خودرو انجامید، چند وقتی است که با کاهش قیمت ارز مرحله جدیدی را آغاز کرده است. سقوط قیمت دلار بسیاری را امیدوار کرده است و حالا پس از ۶ ماه از شروع التهابات بازار ارز مقامات دولتی یک به یک روی صحنه می‌آیند و از مردم بابت مشکلاتی که در نیمه اول سال اخیر پیش آمده عذرخواهی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

بازخوانی وعده‌های جهانگیری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی

ضرورت عذرخواهی از بسته قبلی و رفع ایرادات بسته ارزی جدید

در ابتدا این «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت روحانی بود که در در آیین افتتاح ۱۷۰۰ فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی کشور از مردم عذرخواهی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش زیادی از مسائل و مشکلات ناشی از فشارهای روانی است و عده ای تلاش می‌کنند از این شرایط سوء استفاده کنند، گفت:

« من از مردم بزرگوار به خاطر وجود برخی مشکلات عذرخواهی می‌کنم و به مردم اطمینان می‌دهم که مدیریت کشور و در راس آن مقام معظم رهبری بصورت شبانه روزی تلاش می‌کنند تا بتوانیم مشکلات و مسائل را از پیش روی کشور برداریم.»[۱]

پس از آن «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی سابق دولت از مردم به خاطر مشکلات پیش آمده در این چند ماه عذرخواهی کرد

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور یادآور شد:

«از تولیدکنندگان بابت شوکی که به بازار وارد شد و برای برخی واحدها ایجاد مشکل کرد، عذرخواهی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا به‌سرعت مشکلات برطرف شود.»[۲]

نوبخت ضمن عذرخواهی از مردم و تولیدکنندگان بابت نوسان قیمت‌ها گفت:

«ما بابت نوسانات قیمت در مدت اخیر شرمنده مردم هستیم.»

اما موضوع اصلی اینجاست که چرا دولتمردان در حال حاضر که قیمت ارز تا حدودی پایین آمده به روی صحنه آمدند و از مردم عذرخواهی می‌کنند. این در شرایطی است که در این چند ماه مطالبه عمومی از دولتمردان این بود که لااقل درباره اوضاع به وجود آمده جوابگو باشند. اما حتی دولت در این روند جایگاه سخنگو را خالی کرد و خالی گذاشت.

البته بایستی گفت اگرچه دولتمردان سعی در دلجویی از مردم بعداز این شش ماه سخت و نفسگیر را دارند اما بازهم بازار به رویه معمول خود بازنگشته است. به باور بسیاری از اقتصاددانان حتی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت دلار اگرچه با کاهش قیمت روبرو شده است اما آنقدر ارزان نشده تا تولید کننده به فعالیت تولیدی و سود حاصل از آن امیدوار باشد. از سوی دیگر بی‌ثباتی و عدم تعادلی که در بازار با نوسانات بالا و پایین رفتن نرخ ارز در حوزه اقتصادی کشور بوجود آمده است، امکان و اجازه سرمایه گذاری و کار و فعالیت اقتصادی را نمی‌دهد و تا شرایط به ثبات بازار نرسد ریسک‌پذیری تولید و عرضه کالا بسیار زیاد است و در این شرایط تولید کنندگان بیشتر بایستی با سرمایه خود به نوعی قمار کنند تا اینکه بخواهند کار تولیدی انجام دهند.

به نظر می‌رسد زمانی عذرخواهی دولتمردان می‌توان به غیر از جنبه نمادین آن رنگ واقعیت به خود ببیند که دولتمردان تمام تلاش خود را صرف ثابت و پایین نگاه داشتن نرخ ارز بکنند و بازار رنگ آرامش و ثبات را به خود ببیند.


[۱] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۹۸۶۳۰

[۲] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۹۹۶۰۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    34 1
    آیا با عذرخواهی مسئولین مشکل حل می شود؟!!!! تاوان خسارت های وارد به مردم را چه کس باید بدهد ؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      8 1
      حالا اگر ژاپن بود مسئول مربوطه بعد از عذر خواهی 20 دقیقه جلوی دوربین خبرنگارها برای ملتش تعظیم و احترام میکرد سپس استعفا میداد و بعد هاراگیری ( خود کشی با خنجر) میکرد. درس بگیرید ای مسئولین خمود خواب آلود .
    • ج د ا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      7 0
      فریب عذرخواهی اینها را نخورید اینها فریبکاری علنی است به دلیل اینکه اولا عذرخواهی میکنند ولی تقصیرها را هم گردن رهبری انداخته اند و خود را مبری از این وضعیت کشور میدانند و دوما در انتخابات بعدی قصد شرکت و پیروزی دارند و برای تاثیرات روانی بر مخاطبان و رای دهندگان تصمیم گرفتند چنین عملی انجام دهند / مبادا گول حرف ها و عذرخواهی آنها را بخورید و دوباره مملکت را دو دستی تحویل اینها بدهید که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد ///
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    36 0
    چند تا دلفین جای اینها منصوب میشدند بهتر عمل میکردن
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      10 0
      موافقم
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    35 1
    چرا به عذرخواهی قانعیید؟ چرا نباید استعفا دهند؟ چرا مثل کره ایی ها و ژاپنی ها خودشان را نمی کشند؟ چرا نباید به خاطر خراب کردن ایران و خانه مردم محاکمه شوند؟ کجایند این فعالان مجازی که زر زیادی میزدند؟
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    22 0
    قبلش کجا بودین داشتین از خجالت خانواده و آقازاده ها و دورکبریها در میومدین از آب گل آلودی که کردین خوب استفاده کردن دوستان؟
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      7 0
      قبلش داشتن دلار می خریدن و می فروختن ...
  • سوخته IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 0
    شرمتان باد تا روز قیامت چنان به ریشه اسلام زدید که خدا می داند حالا معیشت مردم بماند
  • سوخته IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    11 0
    تمام آنهایی که به خائنین رای دادن شریک کارهای اینها هستند
  • AE ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    6 0
    اگر غیرت داشتند... باید از خجالت می مردند باید سکته و سنگ کوب میکردند نه این که بعد از ۶ ماه با یک عذر خواهی ساده سرو ته قضیه را ماست مالی کنند . ..
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    9 0
    باور کنید پینوکیو بهتر از اینها کشور رو اداره می‌کرد.
  • محسن IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    8 0
    شرم؟! کدوم شرم؟!
  • احمد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    فشار روانی و... بهانه نخ نمایی است دیگر ملت بی عرضگی وبی تدبیری مسئو لین را برنمی تابند
  • کری IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    خلایق هر چی لایق خودتون به این بی کفایت ها رای دادید حالا بخورید اینها خودشون هر کدام چند تا و.. کارخونه دارن دلشون به حال مردم نسوخته و....
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    شما با دروغ رای جمع کردید /مردم یادتان هست /حالا بعد از گند کاری عذر خواهی مشکلی را حل نمی کند باید استعفائ بدهید
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    شما با دروغ رای جمع کردید /مردم یادتان هست /حالا بعد از گند کاری عذر خواهی مشکلی را حل نمی کند باید استعفائ بدهید
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    شما با دروغ رای جمع کردید /مردم یادتان هست /حالا بعد از گند کاری عذر خواهی مشکلی را حل نمی کند باید استعفائ بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس