کد خبر 899761
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
تهران قدیم

تهران برخلاف تمام جاذبه‌هایش دیاری است فراموش شده. دیگر کمتر کسی است که روایت‌های این شهر را بداند.روایت زندگی رمضون یخی، گذر لوطی صالح، هفت‌کچلان، دروازه دولاب به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش مشرق، شورای شهر تهران در سال ۹۵، ۱۴ مهر را به عنوان روز تهران انتخاب کرد.

به گفته مورخین ٢٣٠ سال قبل، آقا محمد خان قاجار، روز یکشنبه ۱۱ جمادی‌الثانی ۱۱۶۴ خ. همزمان با عید نوروز در کاخ گلستان تاج سلطنت ایران را بر سر گذاشت و تهران را به عنوان پایتخت کشور معرفی کرد همچنین طبق اصل چهارم متمم قانون اساسی مشروطه پایتخت ایران تهران است.

تهران برخلاف تمام جاذبه‌هایش دیاری است فراموش شده. دیگر کمتر کسی است که روایت‌های این شهر را بداند.

روایت زندگی رمضون یخی، گذر لوطی صالح، هفت‌کچلان، دروازه دولاب و... حالا اسامی کوچه‌ها و محلات هم چنان تغییر کرده که دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد. به این ترتیب بعید نیست که تا یک دهه دیگر، این نام‌ها و این قصه‌ها، کاملا از حافظه تاریخی این کلانشهر کهن پاک شود.

از محمدبن حماد طهرانی به عنوان نخستین طهرانی معروف تاریخ ( قرن سوم هجری)، از خانه های زیرزمینی شبیه به سوراخ موش کورش، از حصار ٤٦٣ ساله صفوی اش، از لعنت شدن طهران توسط شاه عباس کبیر، از چهارباغ عباسی و چنارستان صفوی اش، از اردوهای نظامی متعدد نادرشاه در طهران، از اقامت طولانی مدت کریمخان زند در تهران، از پایتخت شدن آن توسط آغامحمدخان قاجار، از حصار ناصری، از دروازه هایش، از محلات قدیمی اش و... کمتر یاد شده  و تقریبا به باد فراموشی سپرده شده است.

محمد علی افشانی شهردار تهران به مناسب روز تهران ، به تهران گردی در تهران پرداخت. شهردار تهران این بازدید را از ری آغاز کرد و گفت:ری به واسطه تاریخ چند صد ساله‌اش آبروی تهران است و باید فرهنگ آن درست شود.

تهران یک شهر مظلوم است و جور بیکاری، فقر، خشکسالی، تفاوت فرهنگی و قومی و پس‌لرزه‌های سیاسی کشور را بر دوش می‌کشد ولی در عین حال پتانسیل‌های عظیمی در خود دارد. 

ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس در این باره گفت:‌  روز تهران یک اقدام بسیار خوب برای معرفی شهر است و باید بتوانیم زیبایی‌ها و جذابیت‌های تهران را به مردم جهان معرفی کنیم. 

وی ادامه داد: از جنوب تهران که به سمت شمال می‌رویم و همچنین نگاهی به غرب و شرق می‌ اندازیم؛ می بینیم  که شهرری سیمای باعظمت تاریخی تهران است و پتانسیل‌های زیادی برای اینکه به مکان توریستی تبدیل شود در آن وجود دارد.

خداکرمی گفت: در مرکز شهر آثار فاخری در پوسته مدرن شدن است و پتانسیل‌ها و جذابیت‌هایی برای ثروت‌آفرینی دارد. 

عضو شورای شهر تهران افزود: در غرب تهران ردپای صنعتی شدن کشور آشکار است و همچنین ردپای بی‌انصافی در محیط زیست تهران نمایان است. 

وی با بیان اینکه شمال تهران همچنان یکی از زیباترین منظره‌های جهان را در خود جای داده است گفت: در ست است تخریب های در دامنه البرز رخ داده است اما همچنان شکوه البرز و طبیعت دامنه‌های البرز وجود دارد و باید اینها را به جهان معرفی کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که برندسازی تهران همچنان مغفول مانده است، گفت: باید در این زمینه مردم هم  کمک کنند؛ بازار تهران می‌تواند یک برند تجاری، صنعتی و مدرن باشد.

 تهران در طول تاریخش همواره میزبان همه اقوام در سراسر کشور بود به گونه‌ای که بارها عنوان شده است که تهران 40 تکه است. از گذشته تهران مأمن و پناهگاه همه ایرانیان بود. به عنوان مثال در زمان حمله مغول به ری بسیاری از ساکنان ری به تهران فرار کردند.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران  در این باره گفت:  تهران سرمایه‌های انسانی بسیاری دارد که برخی از آنها همچون دکتر انوار شناخته شده است اما بسیاری دیگر از سرمایه‌های شهر شناخته شده نیستند که روز تهران فرصت مناسبی برای شناساندن آنها و تقدیر از زحمات‌شان است.

وی گفت: در نامگذاری روزی به نام یک شهر، در تقویم رسمی کشور تهران پیش قدم بوده است به گونه‌ای که 14 مهر ماه روز تهران نامگذاری شده و چه خوب می‌شود که سایر شهرها و کلانشهرها نیز در راستای این مهم گام بردارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در روز 14 مهر موزه‌ها و خانه موزه‌های متعلق به میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رایگان باشد گفت: همچنین کمپین رسانه‌ای روز تهران با هشتک روز تهران و هشتک تهران ایرانیان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ستاد گردشگری شهرداری، تورهای تهرانگردی برگزار می‌کند و همچنین شهرداری تهران برنامه های زیادی در این روز برگزار می کند.

 مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: قرار است در موزه‌های موسیقی، آب، گرافیک، فرش، مینیاتور، دکتر معین و باغ موزه قصر مجموعه برنامه‌های فرهنگی برای آشنایی شهروندان با هویت تاریخی تهران برگزار شود. 

وی ادامه داد: محوطه بیرونی برج طغرل، باب همایون، تئاتر شهر و برج آزادی نیز میزبان برنامه‌های روز تهران خواهند بود. 

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به محتوای ویژه برنامه‌های روز تهران که روز یکشنبه 15 مهرماه برگزار می شود، گفت: قرار است در این روز توضیحاتی درخصوص علت و ضرورت نام گذاری روز تهران به مخاطبان ارائه و در کنار آن از مفاخر و مشاهیر مرتبط با تهران تجلیل شود. برگزاری مراسم آیینی همچون پرده خوانی یا شاهنامه خوانی، خاطره گویی از احوال قدیم تهران، نمایش فیلم مرتبط با تهران، پذیرایی با قهوه به دلیل تقارن این روز با روز جهانی قهوه و بیان پیشینه قهوه خانه در ایران از برنامه هایی است که به مناسبت روز تهران اجرا می شود.

بسیاری از آثار تاریخی در تهران به فراموشی سپرده شده است و باید این مکان ‌ها باید دوباره احیا شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    تهرانی که حتی شهردارش تهرانی نیست، چگونه انتظار دارید گذشته ی تهران به فراموشی سپرده نشود..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس