کد خبر 899585
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
حسین راغفر

اقتصاددان اصلاح طلب در مورد تبعات پیوستن به FATF گفت: آن ها پس از تصویب این طرح فشار خواهند آورد که مثلا حزب الله یک گروه تروریستی است و این موضوع انتها نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، حسین راغفر در گفتگوی رادیویی با اشاره به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: در مورد این کنوانسیون اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. خوشبختانه در مناظرات انتخابات آمریکا این موضوع مطرح شد که چه کسانی گروه های تروریستی مانند داعش و حتی طالبان را ایجاد کردند و این مسئله شناخته شده ای است اما موضوع این است که ابزارهای تبلیغاتی در دنیا در دستان آن ها است.

این اقتصاددان اصلاح طلب عنوان کرد: اروپایی ها نیز برای گفت وگو با ایران قبلا تعهداتی که آمریکا به دنبال آن است، از ایران می خواهند و همان طور که رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده بود، به زودی شرط هایی از جمله حذف برنامه موشکی برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران ایجاد خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین پولشویی دنیا در خود آمریکا در دهه های 50 رخ داد. بعضی از ایالت های آمریکا مانند «دنور» به پولشویی معروف هستند. همچنین انگلستان یکی از بزرگترین پولشویی های دنیا را در اختیار دارد؛ در جزیره ای به نام «جرزی» دو برابر کل گردش مالی سوئیس پولشویی انجام می شود. همچنین اسرائیل نیز شناخته شده است که پول های کثیف را می گیرد و پول را جای دیگری تحویل می دهد.

بیشتر بخوانید:

دولت به FATF تعهد داده که تعریف تروریسم را عوض کند

راغفر تاکید کرد: ایران باید انتخاب کند که از این شبکه مالی جهانی دور بماند و یا اینکه خودمان را با مناسباتی که برای جهان ترسیم کرده اند، تطبیق دهیم.

وی البته هشدار داد: آن ها پس از تصویب این طرح فشار خواهند آورد که حزب الله یک گروه تروریستی است و این موضوع انتها نخواهد داشت و نظام تصمیم گیری باید در این مورد تصمیم بگیرد.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم با اشاره به گروه اقدام مالی (FATF) گفت: این گروه  وضعیت مالی و اقتصادی کشورها را در حوزه پولشویی و احتمال آلودگی به تامین مالی تروریسم را گزارش می دهد. تا دو سال پیش ایران و کره شمالی در لیست سیاه این گروه قرار داشت اما با توافقاتی که بین ایران و سازمان شده است، به حالت تعلیق درآمده ایم.

وی با بیان اینکه برای پیوستن ایران به اقدام گروه مالی، 41 شرط گذاشته بودند، عنوان کرد: از این شرط ها، چهار شرط قانون است و بقیه آن ها اقدامات اجرایی است که دولت طبق گزارشات، همه را اجرا کرده است. از چهار قانون ذکر شده، دو قانون داخلی بود و دو قانون مربوط به کنوانسیون بود؛ نخست پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته یا همان پالرمو و دوم کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

وی با اشاره به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، عنوان کرد: این کنوانسیون تنها قانون از قوانین چهارگانه است که در مجلس تصویب نشده زیرا خیلی مورد اختلاف است. بیشترین مورد اختلاف بر سر این موضوع است که تروریسم را چه کسی تعریف می کند و مبنای تعریف تروریسم چه چیزی است. دومین موضوع این است که پیوستن و خارج شدن از آن به لحاظ حقوقی چه مشکلاتی برای ایران از نظر روابط مالی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: در صورت تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی مبارزه با تروریسم بعضی از نهادها و اشخاص داخلی ایران، جزو گروه های تروریستی محسوب می شوند یعنی حتی روابط مان را با بر فرض محال با حزب الله هم قطع کنیم، برای روابط داخلی خودمان نیز با مشکل بر می خوریم. به عنوان مثال چون صدا و سیما از نظر آمریکایی ها یک گروه تروریستی است، نمی توانیم به کارمندان این نهاد حقوق بدهیم. در حقیقت این کنوانسیون کشور را با مسائلی پیچیده و گسترده روبرو می کند و برای ایجاد روابط اقتصاد احتمالی با برخی از خارجی ها، باید روابط مالی خودمان را در تنگنا قرار دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    4 0
    نیمه پنهان برجام چه بوده خدا داند! تقریبا دنبال صفر شدن بودجه همه بخش های ارزشی در کشور هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس