ویکتور بونداروف

رئیس کمیته امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه شمار تلفات ارتش روسیه در عملیات ضدتروریستی این کشور در سوریه طی سه سال گذشته را ۱۱۲ نفر عنوان کرد.

به گزارش مشرق، «ویکتور بونداروف» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه دیروز (یکشنبه)، ارتش روسیه طی سه سال گذشته در عملیات ضدتروریستی در سوریه ۱۱۲ نفر از نیروهای خود را از دست داده است.

این سناتور ارشد پارلمان روسیه که فرمانده سابق نیروهای هوافضای این کشور نیز بوده است، به خبرنگاران گفت: «تا امروز، شمار نیروهای مسلح روسیه که در سوریه جان باخته‌اند ۱۱۲ نفر است که حوادث رخ داده درباره هواپیماهای «آنتونوف-۲۶» و «ایلوشن-۲۰» حدود نیمی از این رقم را به خود اختصاص داده است».

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به حمله سپاه به مقر تروریست‌ها در سوریه

اعلام شمار تروریست‌های کشته شده در پی حملات روسیه در سوریه

وی افزود: «میزان تجهیزات از بین رفته روسیه در این عملیات شامل ۸ هواپیما، ۳ بالگرد و احتمال یک یا دو نفربر زرهی و خودروی زرهی است.»

بونداروف در ادامه یادآوری کرد که طی نخستین سال از آغاز جنگ افغانستان حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نظامی شوروی سابق جان باختند و دست‌کم ۶۰ تانک، ۴۰۰ خودروی زرهی، ۱۵ هواپیما و ۹۷ بالگرد نیز از بین رفتند.

این سناتور ارشد روس همچنین آمار مربوط به تلفات و خسارات ارتش روسیه در سال‌های گذشته در مبارزات ضدتروریستی در سوریه را با آمار ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا مقایسه کرد و گفت: «اجازه دهید این آمار را با آمار مربوط به «غرب پیشرو» طی سه سال آغاز جنگ عراق از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مقایسه کنیم. در این زمان ائتلاف آمریکا ۲ هزار و ۵۱۵ نفر از نظامیان خود از جمله ۲ هزار و ۳۰۹ آمریکایی، ۱۰ تا ۲۰ تانک آبرامز، دهها نفربر زرهی و دست‌کم ۵۰ خودروی رزمی «بردلی»، ۱۵ هواپیما و حدود ۸۰ بالگرد را از دست داده بود».

وی تأکید کرد: «عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه نشان داد که ما فراگرفته‌ایم که چطور عملیات جنگی انجام دهیم. چرا که در اصل، معیار اصلی مهارت نظامی پیروزی در جنگ نیست بلکه هزینه‌ای است که در مدت زمان عملیات جنگی کشورها پرداخت می‌کنند».

عملیات در سوریه، روسیه را از سیل تروریست‌ها در امان داشته است

این سناتور ارشد روس همچنین گفت: «عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه از این کشور در برابر جریان تروریست‌ها به داخل روسیه حفاظت کرده و این در شرایطی است که اطلاعات بدست آمده نشان داده بسیاری از تروریست‌ها پاسپورت روس داشته‌اند».

بونداروف علاوه بر این تأکید کرد: «زمانی که ما عملیات علیه تروریسم بین‌المللی در سوریه را سه سال پیش آغاز کردیم، بیش از دو سوم اراضی این کشور تحت کنترل نیروهای داعش، جبهه‌النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی بود که جان و مال مردم این کشور را تهدید می‌کردند... این گروه‌ها تنها در خاورمیانه فعال نیستند و اعضای آنها نیز صرفا از میان اتباع کشورهای عربی نیستند».

وی به نقل از داده‌هایی که ستاد کل ارتش روسیه منتشر کرده، گفت، «حدود ۴ هزار تروریستی با پاسپورت روس و در حدود ۵ هزار شهروند جمهوری‌های شوروی سابق در این مدت برای گروه داعش جنگیده‌اند... اغلب آنها آموزش‌های حرفه‌ای دیده و به خوبی آماده سلاح به دست گرفتن هستند. تمام افرادی که پاسپورت روسیه را داشتند، می‌توانستند در هر زمانی وارد این کشور شوند. حالا چرا ما نباید با تروریسم بین‌المللی در خارج از مرزهای خود بجنگیم در صورتی که این سیل ممکن است هنوز هم به سمت کشور ما جریان پیدا کند».

این مقام روس افزود: «تمام اینها به این معنی است که دو اتفاق بسیار مهم رقم خورده است: ما سوریه را از چنگال تروریست‌ها آزاد کردیم و از روسیه نیز محافظت کردیم».

نیروی هوایی روسیه از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه وارد مبارزات علیه تروریسم بین‌المللی شد. در حال حاضر نیروها و تجهیزات روسیه در دو پایگاه هوایی «الحمیمیم» و دریایی «طرطوس» مستقر است.

نابودی ۸۵ هزار تروریستی در سوریه در عملیات نیروی هوایی روسیه

رئیس کمیته امنیتی و دفاعی روسیه همچنین تأکید کرد، حدود ۸۵ هزار نفر از نیروهای تروریستی در حملات هوایی نیروهای ارتش روسیه طی سه سال گذشته در سوریه کشته شده‌اند.

فرمانده سابق نیروهای هوافضای روسیه ادامه داد: «طی سه سال گذشته، دهها هزار اهداف تروریستی شامل انبار مهمات، مراکز کنترل و فرماندهی نیروهای تروریستی منهدم شده است. علاوه بر این، حدود ۱۰۰ هزار تروریستی نیز در این عملیات نابود شده‌اند که از این تعداد ۸۵ هزار نفر در عملیات نیروهای هوافضای روسیه و با استفاده از تسلیحات هوایی نقطه‌زن با دقت بالا به هلاکت رسیده‌اند».

این سناتور ارشد روسیه ادامه داد: «نیروهای هوافضای ما به انجام حملات نقطه‌زن خود علیه اهداف تروریستی در سوریه ادامه خواهند دارد».

این مقام روس همچنین گفت، نیروهای ضربت روسیه موفق شده‌اند حملات تروریست‌ها را متوقف کرده و مواضع آنها را بشکنند و فرصتی را برای تسلط نیروهای دولت سوریه بر مناطق تحت کنترل تروریست‌ها فراهم کنند. «این مأموریت‌ها محقق شده است و اکثریت بخش‌های اراضی سوریه از چنگال تروریست‌ها آزاد شده است و من اطمینان دارم که در مدت کوتاهی در آینده تمام تروریست‌های باقیمانده در سوریه به طور کامل نابود خواهند شد».

عملیات سوریه، روسیه را برای تهاجم احتمالی ناتو آماده کرد

وی علاوه بر این به موضوع منافع ژئواستراتژیک روسیه در عملیات ضدتروریستی در سوریه اشاره و تأکید کرد که این منافع کاملا مشخص است چرا که روسیه موفق شده از این طریق مواضع خود در خاورمیانه را تقویت کرده و جایگاه خود در بازار انرژی جهانی را حفظ کند.

بنا به تأکید این سناتور ارشد روس، عملیات نیروهای ارتش روسیه در سوریه همچنین به روسیه کمک کرده تا اراده و خواست نظامی خود را به نمایش بگذارد.

بونداروف همچنین گفت:‌ «این مسئله باید در نظر گرفته شود که در عملیات ضدتروریستی در سوریه، روسیه توانسته تعداد زیادی از تسلیحات نظامی و جنگ‌افزارهای خود را نیز آزمایش کند. این موضوع در کنار اراده نظامی‌ای که ارتش روسیه در این عملیات نشان داد می‌تواند کشور ما را حتی در برابر تلاش‌ها برای تهاجم احتمالی کشورهای ناتو نیز آماده کند».

این فرمانده سابق نیروهای هوافضای روسیه علاوه بر این تأکید کرد: «علاوه بر تمام اینها، روسیه در این عملیات دو پایگاه نظامی در سوریه تأسیس کرده است: در حمیمیم و در طرطوس. آمریکا در حال حاضر صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد در حالی که ما تمام نیروهای خود را از کشورهایی که کمک کردیم تا با مهاجمان به خاک خود مبارزه کنند، خارج کرده‌ایم. زمانی که ما نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنیم مواضع خود را در منطقه مربوطه از دست می‌دهیم و میدان را برای آمریکایی‌ها باز می‌کنیم».

وی افزود: «به دلیل اراده سیاسی و رهبری فعلی روسیه، کشور ما از چنین اشتباهاتی خودداری کرده و ادامه حضور ارتش روسیه می‌تواند به ایجاد ثبات در اوضاع سوریه کمک کند و شرایط را برای احیای پس از دوران جنگ فراهم کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس