اردوغان نمایه

رئیس‌جمهور ترکیه طی اولین سخنرانی در ساختار جدید پارلمان تحت حکومت ریاستی، درباره مسائل مختلفی از جمله تحریم‌ها علیه ایران و مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه صحبت کرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) با انتقاد از تهدید آمریکا به تحریم این کشور به خاطر تداوم روابط با ایران، تاکید کرد که تهران نباید از هیچ مسئله منطقه‌ای کنار گذاشته شود.

اردوغان طی اولین سخنرانی در ساختار جدید پارلمان ترکیه به عنوان رئیس‌جمهور تحت نظام جدید ریاستی، گفت: «تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نادرست هستند. تهران نباید از مسائل منطقه کنار گذاشته شود».

بیشتر بخوانید:

اردوغان: تهدید ایران به تحریم ناعادلانه است

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه واشنگتن با درگیر شدن در جنگ‌های تجاری جهانی، اعتبار خود را از دست داده، توضیح داد: «معتقدم دولت آمریکا نهایتا ذهنیت نادرست خود از کشور ما را اصلاح می‌کند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تلاش‌ها برای تقویت جو مثبت همکاری با روسیه، افزود: «توافق با روسیه برای تشکیل یک منطقه غیرنظامی در ادلب، به محقق شدن امیدها برای قانون اساسی جدید سوریه و برگزاری انتخابات عادلانه کمک می‌کند».

اردوغان درباره اقدامات برای تامین امنیت مرزهای جنوبی ترکیه در برابر نفوذ تروریست‌ها نیز گفت: «هدف ما پاکسازی کامل سنجار و کوهستان قندیل از سازمان‌های تروریستی جدایی‌طلبانه است».

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر هم در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفته بود با وجود تحریم‌های آمریکا به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد.

طی یک ماه اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۵.۹۸ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز ۲۳ مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس