لوگو سینمایی

آنچه که بخشنامه کردیم بیشتر درباره مسوولیت‌پذیری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌هایی بود که اجازه می‌دادند هر فردی که در آن فیلم دخیل بوده، تکه‌ای از فیلم را که حتی در نسخه نهایی نیست، منتشر کند.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر خبری توسط سازمان سینمایی منتشر شد که براساس آن تبلیغات فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی قانون‌مند می‌شود.

در سه سال اخیر به‌واسطه گسترش فضای مجازی در بین ایرانیان، پیج‌هایی در اینستاگرام و کانال‌هایی در تلگرام راه‌اندازی شدند که درواقع یک رسانه سینمایی مجازی بودند. این رسانه‌ها عمدتاً به‌صورت غیررسمی فعال بودند به‌گونه‌ای که حتی در مرجعی ثبت نشده و صاحبان آن نیز مشخص نبودند. این پیج‌ها و کانال‌ها به مرور مخاطبان بیشتری پیدا کردند و از طریق همین مخاطبان، درآمد قابل توجهی از محل تبلیغات آگهی فیلم‌ها و سریال‌ها به‌دست آوردند. قیمت نسبتاً ارزان، عدم محدودیت در انتشار مدیا و همچنین بازتر بودن فضا به نسبت رسانه‌های رسمی موجب این شد که تهیه‌کنندگان فیلم‌ها، توجه ویژه‌ای به تبلیغات در این فضا داشته باشند. اخیراً خبری رسمی از جانب سازمان سینمایی درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی در این بستر منتشر شد که قدمی به سمت نظام‌مند شدن فعالیت این رسانه‌ها بود.

تبلیغات‌بامجوزرسمی
آقای محمدرضا فرجی با ابلاغ بخشنامه‌ای به پخش‌کنندگان سینما اعلام کرد هرگونه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی منوط به کسب مجوز و اخذ تعهدنامه تبلیغات از تهیه‌کننده و پخش‌کننده اثر است. به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای طی نامه‌ای خطاب به آقای علی سرتیپی، رییس کانون پخش‌کنندگان و توزیع فیلم و ارسال تصویر تعهدنامه تبلیغات در فضای مجازی اعلام کرد: نظر به اقدامات اخیر بعضی از دفاتر پخش فیلم یا صاحبان آثار، درخصوص تبلیغات غیرمجاز و غیرمتعارف که بعضاً از صحنه‌های حذف شده فیلم ‌یا ترانه‌های غیرمجاز به منظور تبلیغ در شبکه‌های مجازی با هدف جذب مخاطب و تماشاگر اقدام نموده‌اند، به پیوست تصویر تعهدنامه تبلیغات در فضای مجازی جهت مزید اطلاع و ابلاغ به کلیه دفاتر تولید و پخش فیلم ارسال می‌گردد. وی در ادامه این ابلاغیه افزود: با توجه به اینکه مسوولیت‌های ناشی از اکران و نمایش فیلم در سینماهای کشور بر عهده تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم است، مسوولیت‌های مطروحه در نامه فوق‌الذکر متوجه ایشان بوده و حسب ضوابط و مقررات پاسخگو خواهند بود. فرجی تاکید کرد: بدیهی است این اداره کل پس از ابلاغ این دستورالعمل، نسبت به تخلف احتمالی عوامل فیلم‌های سینمایی بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه در این خصوص اقدام لازم به عمل خواهد آورد. گفتنی است، در تعهدنامه تبلیغات در فضای مجازی تهیه‌کننده، پخش‌کننده با حضور در اداره کل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی متعهد و ملتزم به رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط درخصوص پخش هرگونه تبلیغات در فضای مجازی بوده و الزام به اخذ مجوزهای لازم برای مواد تبلیغی همچون تیزر، آنونس، عکس، پوستر و... بر اساس آخرین نسخه فیلم دارای پروانه نمایش از سینمای حرفه‌ای خواهند بود و در صورت تخلف و پخش و یا اقدام بدون مجوز، سازمان سینمایی مجاز است در راستای جلوگیری از نقض قوانین و سیاست‌های سازمان امور سینمایی نسبت به توقیف یا جلوگیری از اکران سینمایی، پخش نمایش خانگی و توزیع فیلم مذکور در داخل و خارج از کشور اقدام نماید.

قانون‌ را دور می‌زنند!
خبر منتشر شده برخی سؤالات را درباره جزییات این اقدام ایجاد می‌کرد. از طرفی قانون فوق صرفاً به یک طرف این ماجرا، یعنی صاحبان آثار محدود بود و درباره رسانه‌های مجازی منتشرکننده این تبلیغات اشاره‌ای نکرده بود. برای اطلاع از جزییات این قانون و سوالاتی دیگر با محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای گفت‌وگویی انجام دادیم. آقای محمدرضا فرجی درباره علت عدم پرداخت به مسوولیت رسانه‌ها در این قانون به «صبح‌نو» گفت: این موضوع احتمالاً قدم بعدی ما دراین قانون باشد. آنچه که بخشنامه کردیم بیشتر درباره مسوولیت‌پذیری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌هایی بود که اجازه می‌دادند هر فردی که در آن فیلم دخیل بوده، تکه‌ای از فیلم را که حتی در نسخه نهایی نیست، منتشر کند. گاهی به بهانه تبلیغ یک فیلم اقداماتی صورت می‌گرفت که به هیچ‌وجه ضابطه‌مند نبود. 
فرجی افزود: وقتی که درباره علت رفتارشان سؤال می‌کردیم، یا وقتی می‌گفتیم برای مثال این پلان که یک خانم خوانندگی می‌کند اصولاً در فیلم شما نیست؛ می‌گفتند ما این کار را نکردیم! خب این رفتار به نوعی گول زدن مخاطب است. به نحوی این کار دور زدن قانون و مخاطبان بود.

مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای درباره نقطه شروع این قانون بیان کرد: از چند وقت پیش به طور جدی این موضوع را پیگیری کردیم. دیدیم فلانی عکس خانمی را در حال خوانندگی در تیزرش گذاشته که مربوط به بخش حذف شده فیلم است! بعداً این کار را تکذیب کردند اما به هرحال مشکلاتی را ایجاد کرد. برخی از مخاطبان خیال می‌کردند برای نخستین‌بار یک خانم به این شکل درحال خوانندگی نمایش داده شده و پیرو همین به تماشای فیلم می‌نشستند.

محمدرضا فرجی با اشاره به عدم مسوولیت‌پذیری برخی از تولیدکنندگان دراین‌باره توضیح داد: بخشی از این مشکل به عدم مسوولیت پذیری دوستان بازمی‌گردد. آن‌ها خیال می‌کنند چون فضای مجازی آزاد است هرکار باید بکنند. البته ما تاکید کردیم اقدام ما به هیچ عنوان محدودیت نیست. ما به هیچ‌عنوان با انتشار بخش‌هایی که در نسخه نهایی فیلم است مشکلی نداریم. برخی اقدامات مصداق کلاهبرداری است و ما در پی جلوگیری از آن هستیم.

فرجی با اشاره به لزوم شناسنامه‌دارشدن رسانه‌های مجازی سینمایی گفت: شناسنامه‌دار شدن کانال‌ها و پیج‌های مجازی قطعاً لازم است. باید این اقدام درست صورت بگیرد. این موضوعی است که در جلسه مدیران مطرح خواهد شد. باید دوستان در سازمان سینمایی قدری این موضوع را جدی‌تر بگیرند. شاید این کار در ابتدا منتقدانی داشته باشد و گمان شود ما در پی محدود کردن سینما در فضای مجازی هستیم درصورتی که به هیچ‌عنوان این موضوع درست نیست. ما تبلیغات را محدود نکرده‌ایم، فقط می‌خواهیم همان چیزی که واقعاً در فیلم وجود دارد تبلیغ شود، نه اینکه ترانه فلان خواننده زیرزمینی را روی تبلیغ فیلم بگذارند.وی با مثال از فیلم «هزارپا» ادامه داد: دور زدن قانون اقدام نادرستی است. سازندگان فیلم هزارپا درابتدا گفتند می‌خواهیم در کنار تیتراژ عکسی را قرار دهیم، ما هم اجازه دادیم. سپس گفتند چند پلان را استفاده می‌کنیم که در فیلم هم وجود دارند. اما بعد دیدیم این پلان‌ها در فیلم نبوده‌اند. این یک کار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بود. مجبور شدیم درخواست حذف‌شان از تیتراژ را بدهیم.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس