نوزاد

امروز هفت مهر ۹۷ است و به دلیل شیک بودن تاریخ، بسیاری مادران از هفته‌های قبل در صف انتظار قرار گرفتند تا نوزادشان امروز متولد شود.

به گزارش مشرق، «فرزندم در تاریخ 96/6/6 به دنیا آمده است»، «تاریخ تولد فرزندم 97/7/7 است» اینها جملاتی است که برخی والدین و مادران باردار با افتخار آن را بیان می کنند، مد جدیدی که یکی دو سالی است باب شده و والدین به دنبال تولد فرزندشان در تاریخ تولد شیک و خاص هستند، برخی تاریخ های رُند را انتخاب می کنند و برخی والدین به دنبال آن هستند که هر طور شده نوزادشان در روزی که خودشان متولد شده اند یا در روزی مانند سالگرد ازدواجشان به دنیا بیاید و این  فرای همه مدهای لاکچری بازها از جمله تزئین اتاق زایمان مادر باردار است.

بیشتر بخوانید:

تلاش عجیب مادران برای زایمان در تاریخ‌های خاص

امروز تاریخ خاص و به اصطلاح شیک و لاکچری در سال ۹۷ است، ۹۷/۷/۷ تاریخی که بر اساس اخبار رسیده به دست ما موجب شلوغی بخش های زنان و  اتاق های عمل در برخی بیمارستان های خصوصی شده است، از طرفی برخی پدر و مادرها به دلیل اینکه سه عدد هفت در تاریخ امروز وجود دارد و هفت را عدد خوش شانسی می دانند، اصرار دارند که نوزادشان امروز متولد شود.

فاجعه دستکاری تاریخ تولد و خطر مرگ نوزاد

متاسفانه این  انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رّند می کنند تا جایی که  این مسئله واکنش معاون بهداشت وزیربهداشت را در پی داشت و آن را فاجعه نامید.

رئیسی در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: سزارین الکتیو یا اختیاری در جامعه رواج پیدا کرده است که باید به عنوان چالش جدی به آن نگاه کنیم‌؛ زایمان‌ باید به صورت طبیعی باشد، متاسفانه شاهد آن هستیم که  که برخی والدین تمایل دارند تاریخ تولد نوزادشان را خود انتخاب کنند و در نظر می گیرند که نوزادشان در روز ازدواج یا تاریخ های ویژه ای به دنیا آید و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می کنند اما دستکاری تاریخ تولد فاجعه بوده و این گونه رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.

مد جدید تاریخ تولد خاص در ایران

اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان؛ درباره خبر ازدحام در برخی بیمارستان‌ها به منظور زایمان زودرس در تاریخ 7/7/1397 گفت: متأسفانه در دو سه سال اخیر تغییر فرهنگی در کشور ایجاد  شده است که والدین دوست دارند تاریخ تولد نوزادشان در روز ویژه‌ای باشد.

وی ادامه داد: این مسئله در سال گذشته بسیار مشاهده شده ما تلاش کردیم فرهنگ‌سازی کنیم و از متخصصان زنان درخواست کردیم که زیر بار فشار خانواده‌ها برای زایمان زودرس در تاریخ خاص نروند.

فواید زایمان به موقع  و خطرات زایمان زودرس

موسوی با بیان اینکه زایمان زودرس به سلامت جنین  آسیب وارد می‌کند، گفت: وقتی زایمان در زمان فیزیولوژیک خود شروع می‌شود جنین تکامل پیدا کرده است و بر اثر درد ماده‌ای در خون مادر ترشح و موجب تکامل ریه جنین می‌شود.

رئیس انجمن متخصصین زنان ادامه داد: انقباضات شکمی مادر در زمان زایمان فیزیولوژیکی به تخلیه آب ریه جنین کمک می‌کند و نوزاد با شرایط بهتری متولد می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی اجازه داده نشود که پروسه فیزیولوژیک زایمان اتفاق بیفتد اختلالات تنفسی پس از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و نیاز است که نوزاد را به دلیل نارس بودن در دستگاه قرار داد.

چرا برخی نوازادان به روش سزارین متولد می شوند؟

رئیس انجمن متخصصین زنان با بیان اینکه مادران باردانی که نوزادشان به روش سزارین متولد می شوند، در سه دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: دسته اول مادران بارداری هستند که به دلیل فشار خون بالا یا در خطر بودن سلامت جنین به تشخیص پزشک مجبور به انجام سزارین اورژانسی می‌شوند که در این موارد انتخاب تاریخ و تولد به وسیله پدر و مادر ممکن نیست.

وی ادامه داد: دسته دوم مادران بارداری هستند که حاملگی دوم یا چندم آنهاست و  انتخاب تاریخ تولد بیشتر در این دسته از مادران باردار ممکن است و  تاریخ تولد نوزاد بر اساس اولین سونوگرافی و زمان عادت ماهانه خانم تعیین می‌شود.

موسوی افزود: باید توجه داشت که در این گروه از خانم ها نوزاد حتما باید 39 هفته و 3 روز سن داشته باشد تا خطری سلامت جنین را تهدید نکند با این حال احتمال نارسایی در دستگاه تنفسی نوزاد وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصین زنان تأکید کرد: از نظر تکاملی بین جنین 39 هفته با 38 هفته تفاوت بسیاری وجود دارد، دوران بارداری 40 هفته است و همه هفته‌ها و روزها در تکامل جنین تأثیرگذار هستند و نباید جنین را از تکامل طبیعی محروم کنیم.

وی با اشاره به دسته سومی که مادرانی هستند که سارین انتخابی را برای تولد نوزادشان انتخاب می کنند، گفت: در این گروه مادران باردار بدون هیچ دلیل منطقی و علمی درخواست سزارین می‌کنند و  متأسفانه به دلیل  فرهنگ غلطی که در کشور به وجود آمده است برخی مادران تلاش می کنند تا نوزادشان زودتر از  موعد و در تاریخ خاص متولد شود.

سلامت نوزادتان را فدای تاریخ تولد خاص و شیک نکنید

موسوی تأکید کرد: از خانواده‌ها و به ویژه مادران باردار درخواست می‌کنیم سلامت نوزاد را فدای تولد در تاریخ شیک و قشنگ نکنند، چرا که این یک  فرهنگ نادرست در ایران است و هیچ جای دنیا این مسئله را ندیده ایم، مادران باردار اجازه دهند همه چیز روال عادی خود را طی کند زیرا این به نفع  سلامت مادر و نوزاد است.

موسوی تأکید کرد: باید تلاش کنیم فرهنگ غلط درخواست سزارین را در ایران از بین ببریم زیرا سزارین انتخابی روشی ایده‌آل برای زایمان نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    28 3
    ابله ها در تحریم هم ول کن نیستند.البته اینها همون ها هستند که در این وضعیت پول پارو می کنند
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    14 2
    ینی خاک
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    5 1
    قبلا داشتن شماره موبایل یا شماره پلاک ماشین روند مد می دانستیم اکنون تاریخ تولد ها را...!!! چه میدونیم شاید در آینده تاریخ فوت ها را مد روز بدانیم...!!!؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    5 1
    تاریخ تولد من 5 تا عدد جورواجوره !!رند بودن دردسرهای زیادی داره مثلاخیلیهازود بخاطر می سپرن درصورتی که تاریخ تولد در تمام مدارک یک فرد هست..
  • حسین PL ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    19 4
    وقتی پیامبر گفت در آخرالزمان جاهلیت برمیگرده دیگه چطور میخواستید بشه؟ اونهایی که اینطور رفتارها و عقاید را دارند با اعراب جاهلیت محشور میشن و حتی بد تر از اونها چون اون بیچاره ها پیامبر و امامی ندیدند ولی اینها پیام رسول الله و ائمه بهشون رسیده و باز این سبک زندگی را برگزیدند. باید به معیارهای اسلامی انسانی و الهی برگشت و گرنه خدای ناکرده روسیاه از دنیا میریم.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    2 19
    خداییش تاریخ تولد رند، شیک نیست؟
    • سردار ها از پا نمیفتند IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      0 0
      نه آدم تربیت کردن خیلی شیک تر است
  • سید رضا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    12 2
    مردم در تهیه ارزاق معمولی خود مانده اند ! آنوقت این مرفعین بی درد ! فکر چه چیز هایی هستند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس