تصویر حیرت انگیز از آب خوردن مورچه

این به سبب دقت و ظرافتی و تنوعی است که در هر موجود زنده ای به کار رفته است موجودات بزرگ و کوچک، سنگین و سبک و نیرومند و ناتوان، همگی در آفرینش برای خداوند یکسانند.

مشرق- امام علی علیه السلام:

روزی مورچه تضمین گردیده، و غذاهای متناسب با طبعش آفریده شده است. خداوند منّان از او غفلت نمی کند، و پروردگار پاداش دهنده محرومش نمی سازد، گر چه در دل سنگی سخت و صاف یا در میان صخره ای خشک باشد.

اگر در مجاری خوراک و قسمتهای بالا و پایین دستگاه گوارش و آنچه در درون شکم او از غضروف های آویخته به دنده و شکم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، اندیشه نمایی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی شده و از وصف او به زحمت خواهی افتاد. پس بزرگ است خدایی که مورچه را بر روی دست و پایش بر پاداشت، و پیکره وجودش را با استحکام نگاه داشت، و در آفرینش آن هیچ قدرتی او را یاری نداد، و هیچ آفریننده ای کمکش نکرد.

اگر راههای اندیشه ات را در نوردی تا به پایانه های آن رسی، هیچ دلیلی تو را جز به این رهنمون نشود که آفریننده مورچه همان آفریننده درخت خرما است و این به سبب دقت و ظرافتی است که جداسازی هر چیزی از چیز دیگر و پیچیدگی و تنوعی است که در هر موجود زنده ای به کار رفته است موجودات بزرگ و کوچک، سنگین و سبک و نیرومند و ناتوان، همگی در آفرینش برای خداوند یکسانند.

متن حدیث: 

...مَکْفُولٌ بِرِزْقِهَا مَرْزُوقَةٌ بِوِفْقِهَا لَا یُغْفِلُهَا الْمَنَّانُ وَ لَا یَحْرِمُهَا الدَّیَّانُ وَ لَوْ فِی الصَّفَا الْیَابِسِ وَ الْحَجَرِ الْجَامِسِ وَ لَوْ فَکَّرْتَ فِی مَجَارِی أَکْلِهَا فِی عُلْوِهَا وَ سُفْلِهَا وَ مَا فِی الْجَوْفِ مِنْ شَرَاسِیفِ بَطْنِهَا وَ مَا فِی الرَّأْسِ مِنْ عَیْنِهَا وَ أُذُنِهَا لَقَضَیْتَ مِنْ خَلْقِهَا عَجَباً وَ لَقِیتَ مِنْ وَصْفِهَا تَعَباً فَتَعَالَی الَّذِی أَقَامَهَا عَلَی قَوَائِمِهَا وَ بَنَاهَا عَلَی دَعَائِمِهَا لَمْ یَشْرَکْهُ فِی فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ وَ لَمْ یُعِنْهُ عَلَی خَلْقِهَا قَادِرٌ

وَ لَو ضَرَبتَ فی مَذاهِبِ فِکرِکَ لِتَبلُغَ غایاتِهِ ما دَلَّتکَ الدَّلالَةُ إِلاّ عَلی أَنَّ فاطِرَ النَّملَةِ هُوَ فاطِرُ النَّخلَةِ لِدَقیقِ تَفصیلِ کُلِّ شَی ءٍ و َغامِضِ اختِلافِ کُلِّ حَیٍّ وَ مَا الجَلیلُ وَ اللَّطیفُ وَ الثَّقیلُ و َالخَفیفُ و َالقَویُّ وَ الضَّعیفُ فی خَلقِهِ إِلاّ سَواءً؛

"نهج البلاغه، خطبه ۱۸۵"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    18 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    13 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    16 0
    روزی مورچه تضمین گردیده و غذاهای متناسب با طبعش آفریده شده است. خداوند منّان از او غفلت نمی کند، و پروردگار پاداش دهنده محرومش نمی سازد، گر چه در دل سنگی سخت و صاف یا در میان صخره ای خشک باشد
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      5 0
      یا کریم
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    6 0
    اگر درباره قسمتهای بالا و پایین دستگاه گوارش و آنچه در درون شکم او از غضروف های آویخته به دنده و شکم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، اندیشه نمایی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی خواهی شد/ موافقم
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    5 0
    چه عکس جالبی گذاشتید
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    3 0
    عجب.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    4 1
    یا علی مدد
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    مورچه مگه غضروف و دنده داره؟
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      3 0
      دانشمندان به تازگي كشف كردند كه بدن مورچه با اسكلت استخواني سختي پوشيده شده كه بدن ضعيفش را از هرگونه آسيبي محافظت مي كند. ولي اين پوشش استخواني در حين قراردادن آن زير فشار به راحتي خردشده و مانند يك تكه شيشه مي شكند.حقيقت خرد شدن و له شدن مورچه را كه در حال حاضر كشف شده، قبل از 14 قرن قرآن كريم آن را از زبان يك مورچه براي ما نقل كرد. “سبحان الله العزیز الحکیم !”
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      1 0
      اولین ماده شیمیایی است كه مورچه در صورت احساس خطر از خود ترشح می كند. و آن را می توان به عنوان آژیر خطر دانست. مورچه ها با دریافت این ماده شروع به جمع شدن در یك نقطه می كنند و منتظر رسیدن بقیه علامت ها می شوند و این شبیه اولین مرحله است كه توسط مورچه در جمله "ای مورچه ها" گفته شد. سپس مورچه دومین ماده شییایی hexanol را ترشح می كند. با دریافت این ماده مورچه ها شروع به دویدن در تمامی جهت ها می كنند تا منبع این ماده را پیدا كنند. مورچه ای كه ماده شیمیایی را ترشح می كند باید مسیری را كه بقیه مورچه ها باید از آن كنار بروند را معین كند و این كاری است كه مورچه حضرت سلیمان انجام داد و از بقیه مورچه ها خواست كه وارد لانه هایشان بشوند و گفت: "به لانه هایتان وارد شوید" و این دستوری از گوینده است و به بقیه می گوید كه به طرف لانه هایشان بروند. بنابراین باید مسیر را مشخص كرده باشد و این شبیه هدایت مورچه ها می باشد. Undécanoneسومین ماده ای است كه مورچه ترشح می كند. این ماده نشان دهنده عامل خطراست و چیزی كه مورچه در سومین عبارت گفت "مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند" می بینید كه چه قدر مطابقت و سازگاری دارد؟ در این مرحله مورچه ها آماده مواجه با خطر می شوند. پس ماده چهارم چه می شود؟ درمرحله چهارم مورچه اخطار دهنده ماده شیمیایی مخصوصی را ترشح می كند كه butylocténal نام دارد. توسط این ماده گوینده دستور دفاع می دهد و نوع دفاع را تعیین می كند. بنابر این در عبارت آخر می گوید "و خود آگاه نباشند "با این كار مورچه از وارد شدن بقیه مورچه ها به مرحله حمله جلوگیری می كند كه می توانست منجر به مرگ شود.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      4 0
      مورچه ها ریه (شش) ندارند.اکسیژن از طریق سوراخ های کوچک و ریزی که در سرتاسر بدن آنها وجود دارد وارد شده و دی اکسید کربن نیز از طریق همین منافذ خارج می شوند.هیچ رگ خونی ای در آنها یافت نمی شود.قلب شامل یک تیوب طویل است که خون بدون رنگ آنها را از سر به متازوم پمپ کرده و از آنجا مجددا به سر باز می گرداند. سیستم عصبی در مورچه ها شامل یک طناب عصبی طویل است که آن نیز از سر تا انتها ادامه دارد و در این مسیر انشعاباتی را به سایر اعضای بدن عصب رسانی می کند و تقریبا شبیه نخاع در انسان می باشد.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    3 0
    سبحان الله
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    3 0
    الله اکبر
  • AE ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    1 0
    الحمدلله القادر المتعال
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    1 0
    عالی بود. شکرا لله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس