کری

خبرها نشان می دهد که همچنان دولت به در اعتماد به آمریکا دخیل بسته است و شاید از همین رو شاهد نوعی سستی، کُندی و اهمال از طرف دولت در مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا هستیم.

سرویس سیاست مشرق - شواهد تاریخی گذشته‌ی بسیار نزدیک به وضوح پیش روی ما قرار دارد که در سال 91، حکومت حزب دموکرات آمریکا به رهبری باراک اوباما بود که تحریم‌های هوشمند را علیه کشورمان کلید زد. در نگاه خصمانه دمکرات‌ها همین بس که حتی وقتی برجام با دولت دمکرات‌ها بسته شد و ایران تعهدات خود را بی کم و کاست و پیش انجام دادیم، به دستور اوباما بیشترین سنگ‌اندازی سر راه روابط بانکی ما و همکاری تجاری ما با خارجی‌ها انجام گرفت.

حال از گوشه و کنار شنیده‌ می‌شود که بخشی از بدنه دولت و مدیران اجرایی، که تا قبل از این همه امور کشور را به «برجام» گره زده بودند و هیچ‌گونه تدبیری برای خروج احتمالی امریکا از آن نیاندیشیده بودند، حال در محافل خصوصی و نیمه خصوصی صحبت از این می کنند که باید تا «انتخابات نوامبر» آمریکا صبر کنیم. در ماه نوامبر قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا صورت بگیرد و بنا بر گمانه‌زنی‌ها، دمکرات‌ها بخت بالایی برای در اختیار گرفتن اکثریت کنگره دارند.

برای نمونه، علی اکبر مهرابی،  اقتصاددان و فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه مون پلیه فرانسه و استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در مصاحبه با سایت «90 اقتصادی» (3 مهر) گفت:

" شنیده‌ام که در برخی جلسات خصوصی دولتی‌ها گفته شده است بگذارید ببینیم در انتخابات آتی کنگره آمریکا چه اتفاقی می افتد ... مسئولین نباید یک اشتباه را دوبار تکرار کرده و بار دیگر در انتظار انتخابات کنگره آمریکا باشند، منوط کردن مسائل کشور به نتیجه انتخابات کنگره آمریکا کار اشتباهی است، زیرا حتی اگر دموکرات‌ها هم بر سر کار بیایند برای ما فرقی ندارد."[1]

علی اکبر مهرابی

این استاد اقتصاد تاکید کرد:

" در سیاست خارجی آمریکا یک مرکز فرماندهی وجود دارد که آن هم خارج از دولت آمریکا است و همگی باید از آن تبعیت کنند، تنها فرقش این است که آقای ترامپ زمخت‌تر از بقیه است."

مهرابی در نهایت توصیه‌ای را کرد که سال‌هاست منتقدان دولت فریاد زده‌اند:

" ما نباید دست روی دست بگذاریم تا ببینیم که نتیجه انتخابات کنگره چه خواهد شد بلکه باید خودمان دست به کار شده و تصمیمات درست بگیریم، در این صورت اگر نتیجه انتخابات خوب بود بهره برداری خود را می‌کنیم در غیر این صورت هم ضربه‌ای نخواهیم خورد."

این در حالی است که «محمود سریع‌القلم»، که از او به عنوان مشاور ارشد سیاسی روحانی و یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های فکری بر روحانی نام برده می شد، در اوایل تیرماه امسال، در مصاحبه با نشریه «اندیشه پویا» گفت:

" همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود. من متعجبم که چرا موضوع به جامعه دقیق منتقل نشد؟ چرا خیلی صریح به افکار عمومی گفته نشد که ما با آمریکا چندین مسئله اختلاف‌برانگیز داریم و چرا نگفتیم که خیلی از این مسئله‌ها را نمی‌توانیم حل کنیم اما مسئله هسته‌ای را می‌توانیم حل کنیم؟ "[2]

محمود سریع القلم

او هم به عنوان کسی که سال‌ها در آمریکا تحصیل و پژوهش کرده و سیاست آمریکایی را می شناسد، درباره سیاست‌های کلی امریکا چنین گفته است:

" اگر کسی آمریکا را بشناسد می‌داند که در سیاست‌گذاری‌های دولت و حاکمیت آمریکا نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه، جایگاه یهودیان آمریکا بسیار تعیین کننده است و موضع آن‌ها در بیست سال اخیر ثابت بوده است. آن‌ها می‌گویند که آمریکا و ایران نمی‌توانند مسائل‌شان را در حوزه‌های هسته‌ای، اقتصادی و تاریخی مثل بیست و هشتم مرداد و گروگان‌گیری حل کنند و به مسئله اسرائیل نپردازند آن‌ها مدعی‌اند که هیچ کدام از این موضوعات حل نمی‌شود مگر این که آن موضوع مدنظر آن‌ها هم حل شود."

این مشاور سیاسی سابق روحانی، تلویحا رییس جمهور و وزیر خارجه را نسبت به سیاست آمریکا ناآگاه دانست:

"‌ ساده‌انگارانه بود که تصور می‌کردیم اگر در مسئله هسته‌ای با آمریکا توافق کنیم، آمریکایی‌ها اعم از خزانه‌داری و کاخ سفید و کنگره آمریکا دیدگاه‌شان را نسبت به ما تغییر می‌دهند و تحریم‌ها تخفیف پیدا می‌کند، این دیدگاه رومانتیک شاید ناشی از فقدان شناخته آمریکا بود."

البته محمود سریع‌القلم را با هیچ عنوان نمی توان با برچسب «دلواپس» تخطئه کرد و او را به «جهنم» حواله داد!

لازم به ذکر است که در 24 شهریور، که «مایک پمپیو» در سخنرانی خود گفت که «جان کری» در آخرین دیدار خود با ظریف به او گفته " صبر کنید تا این دولت کنار برود. " این موضوع تا الان از طرف ظریف یا وزارت خارجه تکذیب نشده است. [3]

اما در کمال تاسف، با توجه به اظهارات دکتر مهرابی و سایر گزارش‌هایی که می رسد، همچنان دولت به درِ اعتماد به آمریکا دخیل بسته است و شاید از همین رو شاهد نوعی سستی، کُندی و اهمال از طرف دولت در مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا هستیم، آن هم با این امید واهی که شاید روی کار آمدن دموکرات‌ها به عنوان اکثریت در کنگره، ورق دشمنی ایالات متحده علیه ما را برگرداند.

روحانی، ظریف و عراقچی و سایر دولتیانی که چنین دیدگاهی دارند، باید همین یک سوال ساده را جواب بدهند که همین حالا، دموکرات های حاضر در کنگره، اگر مخالفت جدی با اقدامات نامشروع و غیرقانونی ترامپ در بازگرداندن تحریم‌های ثانویه داشتند، چرا ما هیچ خبری از مخالفت جدی یکی از نمایندگان دمکرات کنگره در مخالفت با تحریم‌های ایران ندیده‌ایم؟

در شرایط «تعلیق» نگه داشتن مملکت به امید آزمودن آزموده‌های شکست‌خورده و مکرّر، قطعا تبعات و عواقب سنگینی بر ملت ایران تحمیل می کند. در شرایط جنگ اقتصادی، دیگر هیچ‌نوع اهمال و سستی که مبنای آن «اعتماد» به دشمن است، به هیچ دلیلی پذیرفته نیست. اکنون وقت عمل است.


[1] http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2266943

[2] https://www.farsnews.com/news/13970409000945

[3] http://www.bartarinha.ir/fa/news/774629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • GB ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    43 1
    خوب یک فکری بکنید به حال این اقایان تا کی ملت را می خواهند دنبال خود بکشند بس است دیگه
    • آرش فکورو فانی در خدا IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      1 1
      خدایا به هر که دوست می داری بیاموز که عشق از زندگی کردن بهتر است و به هر که دوست تر می داری بچشان که دوست داشتن از عشق برتر
    • آرش فکورو فانی در خدا IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      3 1
      الهی با که گویم غم دل جز تو که غمخوار منی
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      1 0
      دلا تا کی در این زندان فریب این و آن بینی یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی
  • sadegh IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    31 1
    اگر مجلس و سایر نهاد ها دولت را وادار به انجام وظایف ذاتی اش از قبیل کنترل نرخ ارز نکنند مردم خود دست به کار خواهند شد.
  • پسر IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    48 1
    عجب از این بی خردی که اسم خودشان گذاشتن سیاستمدار
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    10 1
    خرشان باشد سالم
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    14 2
    ترامپ امروز گفت بعد تحریم های نفتی آبان ماه سراغ تحریم های سنگین تر خواهیم رفت یعنی مدل کره شمالی که محاصره کردن زمینی هوایی و دریایی ایران توسط ارتش امریکا هست این دولت به طرز عجیبی داره وقت می خره برای ترامپ! در حالی که باید شش ماه پیش از برجام و حتی ان پی تی خارج میشد بحرحال تهدید حمله اتمی به اسراییل برای امریکا موضوع کوچکی نیست چون کل برنامه خلع سلاح ایران بعد برجام برای امنیت اسراییل هست
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      33 2
      اشتباه مثبت دادم . عزیزم! کشور نقطه کره شمالی رو با ایران پهناور مقایسه کردن ،علامت اینه که میخوای بازی دربیاری! امریکا عرضه داشت وقتی عراق وافغانستان رو گرفته بود ورسما اعلام کرد میاد ایران رو بگیره !دست از پا خطا میکرد.اون زمان هم 7.5تریلیون دلار خرج کرد که به ایران برسه وترامپ رسما اعلام کرد که به هیچی نرسیدند.امریکا عرضه داشت در سوریه غلطی میکرد.تنها امید امریکا پادوهای داخلیش هستند
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    43 1
    حتی اگر دموکرات ها بیان دوباره خواهند رفت امریکا ول کن ایران نیست تا مثل اردن مصر عراق و افغانستان در ایران پایگاه نزنه ول کن نیست
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    35 1
    اینها جز پیاده نظام کدخدا در کشور نیستند.هر چه او گفت ،همان میکنند !
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    3 7
    سوراخ دعاگم کردید. همه کاره ترامپه بریدپابوسش
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    11 0
    دولت احمق کارای داخلیت بکن اگه کمک خارجی شد بهتر نشد که تاثیر نزاره انقد مثل بچه کوچلو کشور نچرخون ببینم میتونید بعد 1400 حکومت شیعه تشکیل شد با احمق بازی ها به زمین بزنید
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      0 0
      شما یک دوره ی فشرده ی زبان فارسی بگذرون تا اینقدر غلط غلوط ننویسی .
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    28 0
    تمام این سال ها ، توجه و تمرکز مملکت به غرب بود حتی هسته ایی و هوافضا(غیررسمی) را هم دادیم رفت در عوض غرب چند تا دونه هواپیما به عنوان تیتاب بهمون داد معنی واضحش اینه که چند سال وقت مملکت سوخت اینکه می بینید مشکلات از در و دیوار مملکت بالا می ره بخاطر اینه که این سال ها به تولید داخلی ، ظرفیت های داخلی ، ظرفیت های منطقه ایی ، ظرفیت کشورهای دوست و مشترک المنافع و ... فکر نکردیم به فکر توسعه بخش کشاورزی و دامی خصوصا در ضروری ها نبودیم به فکر بومی سازی حداکثری بخش دارو و درمان نبودیم به فکر محیط زیست و آب و برق و خصوصا انرژی های نو نبودیم به فکر بومی سازی حداکثری در بخش هایی مثل خودرو و خصوصا سنگین ها نبودیم الویت حمل و نقل مملکت را خرید هواپیما از غرب گذاشتیم به فکر ایجاد و تقویت سیستم های دفاعی مملکت در بخش اقتصادی مثلا مبادلات غیردلاری نبودیم و ... یعنی کل فلسفه مملکت داری این بوده مثل مارکوپولو سفرها را بین پایتخت های اروپایی آغاز کنیم تا اونا بیان بجای ما برای مملکت ما کار کنند !!! آن هم غرب با تاریخ واضح قبل و بعد انقلاب و جوک اینکه کماکان هم اصرار شدید داریم !!! قضیه خری است که هویج را جلویش قلاب کرده اند هویج را می بیند اما هر چه می رود فاصله اش با هویج همان است !!!! وضعیت مملکت بشدت حاوی جوک های تلخ است .
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    23 0
    اصلاح طلبان کشور و ملت را گرفتار بی تدبری خود کرده و بشدت و حدت خسارات غیر قابل جبرانی زده اند..
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    13 0
    اصلاح طلبان کشور و ملت را گرفتار بی تدبری خود کرده و بشدت و حدت خسارات غیر قابل جبرانی زده اند..
  • محمد IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    2 35
    همتون برید گمشید مردم دیگه هیچ کدومتون قبول ندارن ظلم و ظالم رفتنیه انشاالله
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      0 0
      همه بدبختی ما مردم از خودمان است؛ تا این فهم نشود بد بخت خواهیم ماند.
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    2 12
    جنگ با اسرائیل را کنار بگذارید با اونا دوست نباشید ولی جنگ هم نکنید مثل بقیه کشورهای اسلامی
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    17 1
    بدبخت ملت ، چه گیری افتادیم از دست این دولت ، از نمایندگان مجلس هم امیدی نیست ، به بن بست رسیده ایم ، هر اتفاقی بی افته امریکا حمله هم بکنه این دولت بازم دنبال مذاکره و وقت کشی و توافقه ، اینا دیگه چه ادم های هستند
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
      2 0
      چون نمی خواهند از این درآمد عظیم کشور دلاری خرج کشور شود
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    9 0
    از زمان مک فارلین وکلید وکیک در تعللند ! تازگی نداره!
  • یه نفر که این روزا مثل بمبه IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    22 1
    تا درس عبرتی شود برای 23 ملیون بیغرتی که سر در اخور بی بی سی ها دارن . ... این ملت باید نابود بشه و یه نسل جدید وبا غیرت بیاد تا بشه کشور رو از نو ساخت فاتحه کشور سالهاست خونده شده همون زمانی که شعار توسعه و تعامل با کدخدا و کدخدا زادگان میدادند .... همینطور دنبال شد تا الان الان راهی ندارن برای پیش بردن نظم نوین کدخدا یان باید تا لباس زیر ناموس این مردم هم رحم نکنند این اولشه یه عده هم بنشینند و درون مسجد سخنرانی کنند زکی اون داره اسب تورواشو با سرعت توی کشور داره میبره جلو یه عده همهی میگن صبر کنید و دولتو حمایت کنید عمو اگر با اینها برخورد نشه تا لباس زیرتونم کار دارن و درش میارن از تنش چی میگین شماها اونها مامور به اجرای نظم نوین کدخداشون هستند حالا هی بگین امضای کری تضمین است و دل بستن به کریو اوباما . به امید اون 23 ملیون بیغرت نباشین چون همونها خودشون عامل گرون شدن دلار سکه ارز ماشین و پوشک و احتکار هستند شما بروید نگاه کنید ببینید چه کسانی حمله کردن برای ثبت نام خودرو .تا کی باید خودمون رو به خریت و بی خیالی بزنیم
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    7 0
    به نظر میاد مسئولین فعلی کل کشور رو رها کردن و چشمشون به دنبال توافق با اروپاست، کل کشور رو خوابوندن و تمام نیروی خودشون رو دارند صرف مذاکره های تق و لق با اروپا می کنند، به عبارت دیگه رها کردن نقد و چسبیدن به نسیه.
  • AE ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    1 5
    من سیاسی نیستم اما واقعا خنده ام میگیره شما ایرانی ها بدون نفت چه طور می خواهید ادامه بدید!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اکبر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    11 0
    مگر وظیفه سپاه حفظ امنیت داخلی کشور نیست تیم روحانی دارد کشور را به فنا می دهد فکر می کنید مردم چقدر دیگر تحمل می کنند اخر بپا می خیزند وبه سرنوشت حکومت پهلوی دچار می شوید با این تفاوت که کشور هم تکه تکه می شود تا دیر نشده فکری کنید
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    با حرکت کلبینه شیخ کلید احتمال دریافت دلار حق ماموریتی بیشتر میشود
  • سید رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    امضای کری ؛ سند است ! البته برای حفظ امنیت اسرائیل !!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    کسی که در خیالات غوطه ور باشد و به امید کلید جادوگری، بگذار برای همیشه بخوابد، چون راه دیگری جز خیالبافی ندارد.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    ای کسی که همیشه تکرار می کردی تکرار می کنم ببین چیکار کردی
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    0 0
    راه حل چیست باا روحانی یا بدون روحانی? لطفا یکی توضیح بده چطور شرایط درست میشه ا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس