کد خبر 896306
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
کنکور نمایه

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از طرح جدید نمایندگان برای حذف کنکور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح مصوبه سال ۹۵ مجلس اصلاح می شود.

به گزارش مشرق، قاسم احمدی لاشکی اظهار داشت: طرح مجلس به نوعی اصلاحیه است بر آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی که در ۲۶ اردیبهشت ۹۵ به تصویب رسیده بود. البته پیش از آن مصوباتی در سال های ۸۶ و ۹۲ نیز داشتیم اما این طرح جدید، مصوبه آخر را اصلاح می کند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ۲مسئول درباره آزمون دختر وزیر بهداشت

وی گفت: جزئیات طرح این است که تا زمانی که در سه پایه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ در مقطع متوسطه دوم امتحانات نهایی برگزار نشود، سوابق تحصیلی برای دانش آموزان به صورت مثبت درنظر گرفته شود. از تاریخی که امتحانات نهایی و استاندارد برای این سه پایه برگزار شود، می توان تاثیر سوابق تحصیلی را به صورت قطعی درنظر گرفت.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مراحل نهایی اش را طی می کند و به زودی به هیات رئیسه مجلس و اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی ارائه می شود و پس از کنترل نهایی، این طرح با دو فوریت به صحن علنی مجلس می رود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ما با حذف کنکور موافق هستیم. کنکور را موضوع خوبی برای کشور نمی دانیم و علاقمند هستیم که حذف شود اما برخورد احساسی با این موضوع را نمی پسندیم و تا جایگزین مناسب برای کنکور نداشته باشیم حذف اش را به هیچ عنوان عاقلانه نمی دانیم.

وی افزود: سالی نزدیک به یک میلیون نفر با یکدیگر در کنکور رقابت می کنند و ما در نهایت افراد را بر اساس میزان دانسته هایشان در مراکز آموزش عالی توزیع می کنیم. ولی اگر قرار باشد صرف سوابق تحصیلی را حساب کنیم آیا سوابق تحصیلی در حال حاضر موجود است؟ در حالی که این سوابق موجود نیست.

احمدی لاشکی گفت: امسال اولین سالی است که نظام جدید آموزش پرورش (سیستم ۶-۳-۳) آمده و کامل شده است. دوره متوسطه سه پایه دارد پایه ۱۰، پایه ۱۱ و پایه ۱۲. در همین زمان حتی یک درس برای سوابق تحصیلی این دانش آموزان وجود ندارد. تازه قرار است خردادماه امتحان نهایی برای یک سری دروس در پایه ۱۲ برگزار شود.

وی اضافه کرد: آیا امتحانات استاندارد خواهد بود؟، آیا سلامت امتحانات تامین خواهد شد؟ آیا در این امتحانات نحوه تصحیح اوراق به صورت یکنواخت خواهد بود؟ بنابراین باید اشکالات را مورد توجه قرار دهیم. اینکه تاثیر را قطعی لحاظ کنیم برای دانش آموزان کار عاقلانه ای نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • UA ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    0 0
    آفت آموزش در کشور ما، معضل کنکور است. تنها راه مقابله با مافیا و غول کنکور این هست که حداقل 60 درصد دبیرستانهای ایران تبدیل به هنرستان شوند و به همین ترتیب 60 درصد دانشگاه های ایران (دولتی و آزاد) تبدیل به هنرسراهای آموزش شغلی یا هنرورزی یا چیزی شبیه آن شوند. واقعا سوال اصلی اینست چرا اصلا اینهمه دانشگاه و دانشجو داریم؟ آیا همه برای تحصیلات عالیه ساخته شده اند؟!!! نتیجه کار این شده که در سالهای اخیر مهندسین زیادی تولید کردیم که حتی یک انتگرال ساده بلد نیستند بگیرند!! چرا؟ چون ظرفیت دانشگاه ها (آزاد و دولتی و پیام نور و غیرانتفاعی و ...) را به حدی افزایش دادیم که هرکس ثبت نام کند قبول میشود با هر رتبه ای. بعد از چند سال هم بیکار تحویل جامعه میدهیم که به هیچ دردی نمیخورند بخصوص در رشته های علوم انسانی. بسیاری از دانش آموزان به این دلیل به سمت دبیرستان میروند که در مناطق اطراف منزل آنها هنرستان وجود ندارد. برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال باید در همان دوران هنرستان به آنها شغل یاد داد و آن را در مرحله هنرسراها (به منزله تحصیلات تکمیلی برای هنرستانها) تکمیل کنند. در اینصورت دیگر خودبخود معضل و بساط کلاسها و کتابهای تست زنی و سوالات کنکور و کلاسهای خصوصی جمع میشوند. همه مشاغل برای دریافت مجوز باید دارای تحصیلات هنرستانی و هنرورزی مربوطه باشند مانند نجاری، آرایشگری، تعمیرات موبایل، وسایل برقی و بنایی و برقکاری وتاسیساتی و .... و برای بانوان هم رشته های اشتغال آفرین مربوطه مانند خیاطی و هنرهای دستی و خدمات بهداشتی و ... حذف فیزیکی کنکور ممکن نیست چراکه دارای نقاط قوتی هم هست مانند ایجاد عدالت آموزشی و رقابت عادلانه در همه نقاط کشور که چنین چیزی در دنیا کم نظیر هست. لذا راه حل، پاک کردن صورت مسئله نیست (حذف کنکور) بلکه ترمیم و تدبیر آن هست (یعنی با کاهش تقاضا بوسیله تبدیل دبیرستانها به هنرستان).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس