حاشیه‌های دربی ۸۶

پرسپولیسی‌ها در حالی در مرحله‌ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف السد قطر می‌روند که این بازی تحت‌الشعاع دربی بزرگ پایتخت است.

به گزارش مشرق، پرسپولیس با یک بازگشت رویایی در ورزشگاه آزادی توانست خود را برای دومین سال پیاپی به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا برساند. سرخپوشان پایتخت که از جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات محروم بودند، حالا باید در این مرحله به مصاف السد قطر بروند؛ تیمی که در مرحله یک چهارم نهایی دیگر تیم پرطرفدار تهرانی، استقلال را حذف کرده است.

این دو تیم البته در این فصل لیگ قهرمانانان آسیا با هم همگروه هم بوده‌اند که پرسپولیسی‌ها در بازی رفت در دوحه ۳ بر یک مقابل میزبان خود تن به شکست دادند و در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی با گل به خودی‌ای که مرتضی پورعلی گنجی به السد زد، موفق شدند با یک گل این تیم قطری را شکست دهند و به عنوان تیم اول به مرحله‌ی یک هشتم نهایی صعود کنند.

بازی رفت نیمه نهایی دو تیم در حالی روز دهم مهرماه برگزار می‌شود که پرسپولیسی‌ها در روز پنجم مهرماه باید در یکی از مهمترین بازی‌های فصل برای هوادارانشان به مصاف استقلال تهران بروند. بازی با استقلال، بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را برای پرسپولیسی‌ها تحت‌الشعاع خود قرار داده است. با توجه به اینکه پرسپولیس در کمتر از یک هفته دو بازی مهم مقابل استقلال در لیگ برتر و السد در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا دارد، دو برش از بازی‌های مهم دو تیم در آسیا که در فاصله‌ی کمی بعد از دربی برگزار شده را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دربی بی روح قبل از فینال در آسیا

پرسپولیسی‌ها که یکبار قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شده بودند، در فصل ۹۳-۱۹۹۲ دوباره توانستند به فینال این رقابت‌ها برسند. سرخپوشان تهرانی در آن دوره از رقابت‌ها باید در فینال به مصاف تیم یوکوهاما مارینوس یا همان نیسان ژاپن می‌رفتند. بازی فینال به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد و سرخپوشان پایتخت باید در بازی رفت در شهر یوکوهاما با نیسان بازی می‌کردند. پرسپولیسی‌ها که در تاریخ یازدهم دی ماه آن سال باید به مصاف استقلال در سوپرجام تهران می‌رفتند، بیست و هفتم دی ماه هم بازی رفت خود را باید مقابل نیسان برگزار می‌کردند. تلاش دو تیم در آن دربی بی روح که آخرین دربی بزرگ ایران قبل از سقوط عجیب و بحث برانگیز استقلال به دسته سوم بود، گلی به همراه نداشت و دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند.

پرسپولیسی‌ها بعد از تساوی در دربی در بازی رفت خود در ژاپن توانستند نتیجه‌ای قابل قبول بدست آورند. آن‌ها با نتیجه‌ی یک بر یک نیسان را متوقف کردند تا امید زیادی برای دومین قهرمانی خود در جام در جام آسیا داشته باشند. تک گل پرسپولیس در آن بازی را حسن شیرمحمدی به ثمر رساند و ژاپنی‌ها یک پنالتی را هم در آن بازی از دست دادند. با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها در بازی رفت نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته بودند و در بازی برگشت با یک تساوی بدون گل هم قهرمان می‌شدند اما شاگردان علی پروین در بازی برگشت و در ورزشگاه آزادی با نتیجه‌ی یک بر صفر مقابل ۱۰۰ هزار طرفدار خود بازی را واگذار کردند. 

نیمه نهایی آسیا بعد از خشن‌ترین دربی

استقلالی‌ها که دو بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده‌اند، در فصل ۹۹-۱۹۹۸ بار دیگر به فینال این رقابت‌ها رسیدند. آبی پوشان پایتخت که در آن روزها زنده‌یاد ناصر حجازی را روی نیمکت خود می‌دیدند، در تاریخ بیستم فروردین ماه ۱۳۷۸ باید به مصاف پرسپولیس می‌رفتند و در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه همان سال باید در مرحله‌ی نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا با دالیان چین بازی می‌کردند. دربی دو تیم در ورزشگاه آزادی به تساوی یک بر یک انجامید. در آن بازی ابتدا در دقیقه‌ی چهارم مهدی هاشمی‌نسب پرسپولیسی‌ها را پیش انداخت و بعد از آن فرد ملکیان در همان نیمه‌ی اول کار را به تساوی کشاند. گل فرد ملکیان در حالی به ثمر رسید که استقلالی‌ها حدود ۴ سال بود نتوانسته بودند در دربی به پرسپولیس گل بزنند و آن گل رکورد گل نزدن آن‌ها در دربی را شکست. آن بازی تنها دربی‌ای بود که در آن مهدی هاشمی‌نسب برای پرسپولیسی‌ها گلزنی کرد اما پرسپولیس نتوانست رقیب سنتی خود را شکست دهد. اخراج سه بازیکن در آن دربی  آن را به خشن‌ترین دربی تاریخ هم تبدیل کرد. محمد نوازی و رضا حسن‌زاده از استقلال و نعیم سعداوی از پرسپولیس در آن بازی اخراج شدند. این بازی هم چندان جذاب نشد، پرسپولیس از قهرمانی خود مطمئن بود، استقلال هم به آسیا فکر می کرد و دو تیم خیلی به آب و آتش نزدند.

استقلالی‌ها کمتر از ۳ هفته بعد از آن دربی، در نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا مقابل دالیان چین که رضا شاهرودی چپ‌پای شناخته شده‌ی فوتبال کشورمان را هم در ترکیب خودش داشت، توانستند با زدن گل طلایی ۴ بر ۳ به پیروزی برسند و راهی بازی نهایی شوند. آبی‌پوشان در فینال مقابل جوبیلو ایواتای ژاپن در ورزشگاه آزادی نتوانستند به پیروزی برسند و قهرمانی در آسیا را مقابل دیدگان هواداران خود از دست دادند.

تاریخ نشان می دهد هر موقع دربی قبل از یک بازی آسیایی حساس برگزار شده بود، بازی چندان جذاب نبوده و با تساوی به پایان رسیده است.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس