علی باقری کنی

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای در برنامه "رو در رو" با رد ادعای مخالفت احمدی‌نژاد با مذاکره با آمریکا، جزئیات مذاکرات عمان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، علی باقری عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای در برنامه "رو در رو" با رد برخی ادعا ها مبنی بر مخالفت محمود احمدی‌نژاد با مذاکره با آمریکا در عمان، جزئیات آن مذاکرات را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

ناگفته‌هایی از مذاکرات ایران و آمریکا در دوره احمدی‌نژاد/ واسطه عمانی مذاکرات که بود؟

متن بخشی از اظهارات علی باقری در برنامه رو در رو به شرح زیر است:

مجری: دبیرخانه شورا چه شخص دکتر جلیلی چه شما و چه اعضای تیم مذاکره کننده با این راهبرد که همزمان برویم با آمریکا در عمان مذاکره بکنیم کامل مخالف بود؟

باقری: با این مسیری که آقای صالحی رفت بله.

مجری: بعد حالا نمی دانم شما ملاحظه کردید یا نه؟ اخیرا در رابطه با بحث مذاکرات عمان خیلی ادعاهای مختلفی شده است.مثلا من خاطرات آقای صالحی را که خواندم ایشان مفصل بحث می کند همان طور که شما می گویید می گوید این در واقع خدا از من قبول کند. یعنی در واقع نگاهشان این است که من خیلی کار خوبی کردم هم زمان رفتم کانال مذاکره با آمریکا را فعال کردم که حالا ماجرایی دارد. می گوید یک نفری آمد پیغام داد برای ما. گفتیم چه قدر خوب. به آقای ولایتی گفتیم، آقای ولایتی بیشتر استقبال کرد بعدش هم رفتیم با رهبری چانه زدیم و این مسیر را بردیم جلو.

هم زمان در رابطه با بحث مذاکراتمان آقای احمدی نژاد هم خب می گوید من کاملا مخالف بودم. یکی فیلمی هم اخیرا از ایشان منتشر شده است در جمع دانشجو ها می گوید که کار اشتباهی بود من مخالف مذاکره بودم. از آن طرف یک سری روایت های دیگری هم هستش که نه آقای احمدی نژاد نه تنها بدش نمی آمده بلکه مشوق آقای صالحی هم در این قضیه بوده است ولی خب الان که بحث مذاکره با آمریکا در جامعه آن اعتبار اجتماعی اش از بین رفته است آقای احمدی نژاد مثلا وانمود دیگری دارد در این باره یعنی مثلا ادعای دیگری دارد.شما به عنوان معاون دبیر شورا ، کسی که بالاخره در بطن مذاکرات بودید و از آن طرف هم طبیعتا در جریان این قضیه قرار گرفته بودید بگویید تا جای ممکن و اون قدری اش را که گفتنی هستش بگویید آقای باقری.چون الان روایت های مختلف ممکن است باعث شود اصلا تحریف تاریخ صورت بگیرد.

باقری: اینکه عرض به حضور شما که دو تا نکته من عرض می کنم. نکته اول اینکه در اظهار نظرهای ایشان این بود که دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی یعنی آقای جلیلی نامه نوشتند برای اینکه مذاکره با آمریکا انجام بشود. همچین چیزی اصلا واقعیت ندارد. یعنی اصلا همچین چیزی که دبیرخانه یا آقای جلیلی بیایند نامه بنویسند که مثلا توجیه بکنند باید مذاکره دو جانبه با آمریکا انجام بشود این ناشی از شاید مثلا یک غفلت باشد یک کسی که این حرف را می زند. این حرف صد در صد نادرست است.

مجری: البته یک جای دیگری هم ایشان می گوید تنها کسی که مخالف بود یعنی تنها جریان همان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود ولی یک جای دیگر می گویند مثلا مذاکرات با ایشان هماهنگ می شد

باقری: نکته بعد اینکه حالا اینکه آقای احمدی نژاد مخالف مذاکره با آمریکا بوده اند خب هر کسی باید از نفس خودش خودش روایت بکند حالا خلاف بودن و نبودنش هم روز قیامت معلوم می شود ولی من یک سوال برایم مطرح است و آن این است که آقای صالحی وزیر خارجه پیشنهادی آقای احمدی نژاد بودند ایشان معرفی کردند به مجلس دیگر، مجلس که به ایشان تحمیل نکردند. ایشان آقای صالحی آن هم در یک کار به این مهمی تخلف کرده از نظر رییس جمهور و همچنان وزیر مانده است؟ خانم دستجردی نمی دانم در یک جایی یک چیزی یک حرفی بر علیه کسی یا حرفی یک کسی را گوش نکرده بود سریع برداشتند او را. یعنی در عزل وزیر که یکی از ویژگی های آقای احمدی نژاد این بود که شوخی با کسی نداشت.

بعد آن وقت یک کسی بیاید راجع به مهمترین مسئله کشور که از این مهمتر مسئله ما نداشتیم دیگر . بحث هسته ای و بالاخره تحریم ها و اصلا همه کشور بالاخره متوجه این موضوع بود بعد یکی کسی آن هم در مقام وزیر خارجه علی رغم مخالفت رییس جمهور بیاید برود یک کاری را انجام بدهد بعد هم رییس جمهور همین جوری بنشیند نگاه کند؟ بعد هم مثلا چند سال. اگر آقای احمدی نژاد واقعا این نگاهشان بوده است به نظر من آن وقت در آن چیز ی خللی وارد می شود  چون آقای احمدی نژاد یکی از برندهاش این بود که آدم مقتدری بود. قاطع بود. یک چیزی که مثلا باور داشت عمل میکرد این پس معلوم می شود که نه همچین چیزی یک مقداری دچار مشکل می شود.حالا اینکه خود ایشان اعتقاد شخصی اش چی بوده است می گویم این را باید خود ایشان چیز بکند و روز قیامت معلوم می شود. ولی من راستش این را خیلی نمی توانم

مجری: یعنی شما یک شواهد تاریخی که نشان می دهد ایشان مخالفتی نداشته با بحث مذاکرات

باقری: مخالفت داشت؟ خب وزیرش بود ایشان. نگاه کن یک وقت یک کس دیگری بود می گفت آقا یک کس دیگری از یک جای دیگری دارد مذاکره می کند من هم قبول ندارم مثلا. ولی ایشان وزیر شما بود شما بگو آقا این کار را نکن. می گوید نه من می خواهم این کار را بکنم شما هم می نویسی بسمه تعالی عزل. چه طور مثلا یک وزیر خارجه را روی هوا عزل کردید این را روی زمین عزل می کردید کاری نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    2 0
    صالحی به دستور رهبری وارد فاز مذاکره با آمریکا شد، قطعأ احمدی نژاد قادر نبود عین دستجردی با ایشان رفتار نماید. ولی اگر دستور رهبری در میان نبود و صالحی به صلاحدید شخصی خود این کار را انجام می داد، قطعأ احمدی نژاد ایشان را برکنار می کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس