کد خبر 895536
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
پرویز تأییدی

«پرویز تأییدی» هنرمند سینما، تئاتر و بانی تئاتر تلویزیونی در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مشرق، پرویز تأییدی متولد ۱۵ مرداد ۱۳۱۶، کارگردان، نویسنده، مدرس و مترجم ایرانی، پیشکسوت تئاتر و یکی از بانیان تئاتر تلویزیونی بود که در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند در تهران کار هنری را در دبیرستان و با تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد. دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از آلمان است و فعالیت هنری را با کارگردانی، بازیگری، نویسندگی تئاترهای تلویزیونی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمایش نویسان مشهور جهان اشاره کرد.

وی در آمریکا الفبای بازیگری به شیوهٔ استانیسلاوسکی را آموخت. اولین نقش عمده‌اش در تئاتر در نمایش «پدر» اگوست استریندبرگ بود. از دیگر نمایش‌هایش می‌توان به نمایش‌های «زیبای بی اعتنا» و «آخرین نوار کراپ» اشاره کرد. بعد در دوبلهٔ چند فیلم شرکت کرد. سپس به آلمان رفت و پس از گرفتن فوق لیسانس از آلمان به ایران بازگشت و به تدریس رشته‌های بازیگری، فن بیان و کارگردانی در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک مشغول شد.

تأییدی سپس به تهیه و کارگردانی تئاترهای تلویزیونی و صحنه‌ای و ساختن فیلم‌های مستند و داستانی در تلویزیون پرداخت. در زمینه ترجمهٔ کتاب‌های تئاتر و سینما نیز فعالیت می‌کند. وی برادر مهران تأییدی (فیلمساز) است.

وی کارگردانی فیلم هایی چون «آخرین مهلت» و «حمله خرچنگ ها» را بر عهده داشته و در عرصه فیلم کوتاه نیز آثاری همچون «بناهای تاریخی ایران»، «هنر فرش ایران»، «خاک»، «باد» و «آتش» را ساخته است.

از فعالیت‌های مرحوم تاییدی در عرصه ترجمه نیز می‌توان به «شب‌های کابیریا» اثر فدریکو فلینی، «سکون» اثر اینگمار برگمان، «تودهٔ هیزم» اثر آگوست استریندبرگ، «فرشتهٔ آبی» اثر یوزف فون اشترنبرگ و «همشهری کین» اثر اورسون ولز و کتاب «کار هنرپیشه بر نقش» اثر استانیسلاوسکی اشاره کرد.

از فیلم‌های کوتاه نیز می‌توان به بناهای تاریخی ایران، پرده‌برداری، رنگ نقش دیوار، سیزدهم هجری/شیراز، خاک، آب و گُل، باد، آتش، زیبای بی اعتنا و هنر فرش ایران نام برد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس