کد خبر 895120
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
دادگاه نمایه

از اول سال تاکنون ۴۵ پرونده تخلف کارمندان مالیاتی ثبت شده و در آرا صادر شده حکم اخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی وجود دارد.

به گزارش مشرق، محمد حسن بازیار  در پاسخ به این سوال که اخیراً نامه‌ای از شما منتشر شد مبنی بر اینکه روابطی میان برخی کارمندان سازمان مالیاتی و مؤدیان در قالب مشاوره یا استخدام برای تنظیم دفاتر و اظهارنامه حاکم است و نسبت به آن هشدار دادید، آیا طرح جامع مالیاتی توانسته منجر به کاهش روابط فیزیکی کارمندان و مؤدیان در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شود، اظهارداشت: متصدیان طرح جامع مالیاتی باید نسبت به این موضوع آمار دهند. نامه‌ای که منتشر شد براساس دستورالعمل ابلاغی سال ۸۲ در رابطه با مشاوره و یا استخدام کارمندان توسط مؤدیان بود که کارمندان ضمن خدمت از هرگونه مشاوره و پذیرفتن دفتر نویسی ممنوع بوده و برای تأکید و یادآوری مجدداً آن را ابلاغ کردیم.

بیشتر بخوانید:

بدهی مالیاتی گریبان‌گیر فدراسیون‌های ورزشی شد

۴ هزار شرکت کاغذی برای فرار از مالیات

کارمندان مالیاتی مجاز به ارائه مشاوره مالیاتی نیستند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که یادآوری مجدد احتمالاً حکایت از افزایش آمار تخلفات دارد، تصریح کرد: هیأت رسیدگی سازمان مالیاتی از تاریخ ۹۵.۷.۱ تشکیل شده و سابقه میزان تخلفات را در اختیار نداریم که بتوان مقایسه کرد و قبلاً در دستگاه دیگری بود. تأکیدمان بر این است که دریافت هرگونه وجه از سوی کارکنان سازمان مالیاتی تخلف و ممنوع بوده و به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: پرونده‌هایی که در هیأت تخلفات داریم حداکثر ظرف ۳ ماه منجر به صدور حکم می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور در مورد آنکه بالاترین رأی صادر شده در این هیأت چه بوده است، گفت: بالاترین حکم صادره تاکنون انفصال دائم از خدمات دولتی و اخراج نیز داشتیم. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۹۰ پرونده منجر به رأی شده که در آنها اخراج و انفصال از خدمت نیز وجود دارد.

بازیار با اشاره به اینکه اصولاً چگونه می‌توان افراد را شناسایی کرد و راهکار این بحث چیست؟ گفت: برای این موضوع ۲ واحد تخصصی داریم. ۱- حراست که در ادارات سراسر کشور به لحاظ نوع کارشان به موضوعات اشراف دارند، ۲- دادستان انتظامی مالیاتی نیز پیگیری می‌کند و دادیاران مقیم در ادارات با روش‌ها و ارتباطاتی که دارند با مردم رابطه برقرار کرده و اطلاعات لازم را کسب خواهند کرد.

وی افزود: همچنین سربازان گمنام نیز در این خصوص حمایت و همکاری خوبی دارند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشوردر پاسخ به این سوال که همه موارد گفته شده براساس موردی و دریافت اطلاعات است بنابراین بستری شفاف وجود ندارد، گفت: دفاتر یاد شده در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و دستگاه‌های بیرونی نیز موارد را بررسی می‌کنند.

این مقام مسئول مالیاتی در مورد سال ۹۶ چه میزان پرونده در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری وجود دارد، عنوان کرد: تعداد پرونده‌ها زیاد است و هرگونه نقض قانون را تخلف می‌دانیم، شاید متخلف فرد سالمی باشد اما قانون را نقض کرده باشد. در این میان کسانی هستند که عامدانه مرتکب خلاف می‌شوند و وجه من‌غیرحق را گرفته‌اند که در این زمینه ۸۰ پرونده ثبت شده است. این به غیر از آراء صادر شده مربوط به سال‌های قبل است. برای سال ۹۷ نیز تاکنون حدود ۴۵ پرونده به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری واصل شده است.

بازیار با بیان اینکه مدت زمان رسیدگی به تخلفات از تفهیم اتهام تا ابلاغ به متهم ۶۰ تا ۷۰ روز است، یادآور شد: بالاترین رقم دریافت شده از سوی افراد متخلف ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.

وی به زمینه و بستر بروز تخلفات اداری اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل ارتکاب تخلف بحث رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی است که میان کارمند و مؤدی ارتباط برقرار می‌شود و اگر فرایندها سیستمی باشد و مستندات و اطلاعات کافی در پرونده‌ها استفاده شود تخلفات اداری کاهش خواهد یافت.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: یکی از وظایف ما تلاش در جهت پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی است و با تجاربی که داریم باید بتوانیم مجاری و بستر تخلف را مسدود کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس