کد خبر 894689
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
طالبان

به‌دنبال پیشنهاد اخیر پارلمان افغانستان برای اصلاح پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، گروه طالبان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پیمان مجوزی برای جنایات آمریکا در افغانستان محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، اخیرا شماری از اعضای پارلمان افغانستان خواستار اصلاح پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شدند که این موضوع واکنش گروه طالبان را نیز بر انگیخته است.

گروه طالبان در این بیانیه پیشنهاد اصلاح پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را دسیسه برای تداوم آن دانست و بر لزوم لغو هر چه سریعتر این پیمان با آمریکا تاکید کرد.

این گروه تصریح کرد که پیمان امنیتی مجوزی برای تداوم جنایات نظامیان آمریکایی و بمباران وحشیانه مردم افغانستان از سوی ارتش آمریکا است.

طالبان تاکید کرد که این پیمان هیچ مبنای قانونی ندارد و بر دولتی تحمیل شده است که مشروعیت ندارد و از خواسته‌های مردم افغانستان نمی‌تواند نمایندگی کند.

بر اساس این بیانیه، پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را از لحاظ شرعی، منطقی مردود و مغایر با قوانین بین‌المللی است زیرا زمین و فضای افغانستان در اختیار آمریکا قرار دارد و جز بدبختی نتیجه‌ای برای مردم این کشور نداشته است.

به نظر گروه طالبان، نیروهای آمریکایی بر اساس این پیمان عملیات‌های نظامی خودسرانه را در این کشور انجام می‌دهند و به جان و مال غیرنظامیان افغان آسیب می‌زنند.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان، رهبران سیاسی و اعضای پارلمان افغانستان، دولت آمریکا را به حمایت از گروه تروریستی داعش و جنگ افروزی در کشورشان متهم می‌کنند.

زیرا پس از امضای پیمان امنیتی با آمریکا، وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم‌تر شده است و نیروهای آمریکایی به طور آشکار از گروههای تروریستی در این کشور حمایت می‌کنند.

در پی افزایش حملات گروه تروریستی به اهداف غیرنظامی در افغانستان اخیرا شماری از اعضای سنا، مقامات سابق دولت، رهبران سیاسی و  اعضای پارلمان افغانستان به لزوم بازنگری و یا حتی لغو پیمان امنیتی با آمریکا تاکید کردند.

پیمان امنیتی بین کابل-واشنگتن سال 2014 میلادی با وجود مخالفت مردم افغانستان پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به امضا رسید.

با این حال، نمایندگان پارلمان افغانستان بارها آمریکا را به عدم اجرای تعهدات و نادیده گرفتن منافع ملی افغانستان متهم کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس