سردار  اشتری نمایه

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: باب شهادت در نیروی انتظامی بسته نشده است، برای اینکه هر روز با اشرار و گروهک‌های تروریستی در مرزها و مجرمان در داخل شهرها روبه‌رو هستیم. همکاران ما نیز ب

به گزارش مشرق؛ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم دفاع از مرزهای زمینی و دریایی کشورمان قرار دارد و از این رو باب شهادت همچنان در این نیرو باز است و هر ساله شاهد به شهادت رسیدن تعدادی از مرزبانان، افسران و کارکنان ناجا در ماموریت‌های مختلف اعم از حراست از مرزها، مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، تعقیب مجرمان و... از جدار مرزها تا مرکز شهرها هستیم. خط شهادت از کوران حوادث انقلاب و عملیات‌های دوران دفاع مقدس تا به امروز در نیروی انتظامی استمرار دارد و پیشکسوتان جهاد و شهادت در حفظ روحیه ایثار و شهادت در این سازمان بزرگ انتظامی نقش مهم و اثرگذاری دارند. از این رو به گفت‌وگو با سردار سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

سردار در ابتدا بفرمایید که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس چه نقش مهم و اثرگذاری داشته است؟

یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و عرصه نظم و امنیت را گرامی می‌دارم و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری دارم.

در خصوص نقش نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس کمتر گفته شده است و سخن درباره این موضوع نیازمند زمان زیادی است که این کار هم باید توسط مجاهدان آن دوران صورت بگیرد، اما اجمالاً باید گفت که نیروی انتظامی پس از دفاع مقدس و از ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته‌های انقلاب اسلامی به وجود آمد. لذا هرگاه از نقش نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس صحبت می‌کنیم، منظور نقش این سه سازمان در دفاع مقدس است.

اولین شهدای دفاع مقدس، شهدای ژاندارمری هستند

نیروهای ژاندارمری در تمامی مرزهای میهن ایران اسلامی حضور داشته و به حفاظت از مرزها می‌پرداختند و زمانی که جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق با پشتیبانی استکبار جهانی آغاز شد، نخستین نیروهایی بودند که با دشمن درگیر شدند و به مقابله پرداختند. باتوجه به اینکه انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده بود و شاید آمادگی‌های لازم برای حفاظت از مرزها به وجود نیامده بود، اما نیروهای ژاندارمری علیرغم اینکه عده و عُده معدودی داشتند همچون یگان آماده به رزم در برابر دشمن ایستادگی و جانفشانی کردند و نخستین واکنش و دفاع را در قالب عملیات تاخیری و پرده پوشش به انجام رسانند تا اینکه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزها وارد عمل ‌شدند. ارتش بعثی نیز در هجوم زمینی، ابتدا به پاسگاه‌های مرزی حمله کرد و اولین شهدای دفاع مقدس شهدای ژاندارمری هستند.

شهید سبحانی از شهدای ژاندارمری است که در یکی از پاسگاه‌های سوسنگرد خدمت می‌کرد و اکنون نیز مزار این شهید در شهر سوسنگرد و در یادمانی که به نام همین شهید ساخته شده، است. موقعی که عراقی‌ها به سوسنگرد رسیدند، شهید سبحانی به تنهایی در مقابل دشمنان ایستادگی کرد و با اقداماتی که انجام داد، چند ساعتی تاخیر در عملیات آن‌ها به وجود ‌آورد تا نیروهای رزمنده برسند و دفاع کنند. او نگذاشت تا بعثی‌ها به سرعت به اهداف خود دست یابند اما در نهایت با تنی مجروح به اسارت دشمن درآمد و آن کوردلان تن مجروح او را به تنه نخلی بستند و به آتش کشیدند و سپس به شهادت رساندند.

نیروی انتظامی نمونه‌های مشابه دیگری از این فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها البته در اشکال مختلف دارد که نشان می‌دهد ماموران سه سازمان به خصوص ژاندارمری نگذاشتند دشمن بعثی به راحتی وارد شهرهای میهن اسلامی شود و امروز تمام نقاط کشور در اختیار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و دفاع مقدس تنها جنگی است که دشمن نتوانسته وجبی از خاک میهن‌مان را جدا کند.

تقدیم 8500 شهید به انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس

پس از آنکه سازمان رزم جنگ شکل گرفت و یگان‌ها در مناطق مرزی استقرار یافتند و به مقابله با دشمن بعثی پرداختند، نیروی انتظامی در قالب آن سه سازمانی که ذکر شد، تیپ‌های موسی بن جعفر (ع) و قوامین و لشکر روح الله را تشکیل داد و در جبهه‌های نبرد حضور یافت. از این رو نیروی انتظامی ضمن حفظ امنیت شهرها در آن دوران، نیروهایش در قالب یگان‌های عملیاتی تا پایان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند و حدود 8 هزار و 500 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند که این تعداد نشان می‌دهد که نیروی انتظامی برای حفظ استقلال و کیان کشور تا پای شهادت ایستاده است.

این را هم باید ذکر کرد که برخی از کارکنان نیروی انتظامی در استان‌ها به قرارگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران مامور بودند.

وقتی که به سوابق و اسناد تاریخی نظر می‌اندازیم یا اینکه پای صحبت‌های پیشکسوتان دفاع مقدس می‌نشینیم، به نقش مهم و اثرگذار ژاندارمری، شهربانی و کمیته‌های انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس به خوبی پی می‌بریم.

مقابله با دشمن بعثی و منافقین از مرزها تا شهرها

در خصوص نقش شهربانی در آن دوران هم باید گفت که برقراری امنیت شهرها برعهده شهربانی بود. در آن دوران که دشمن بعثی ما در مرزهای جنوبی و غربی به خود مشغول کرده بود، شهرهای ما به دلیل اقدامات خرابکارانه و تروریستی منافقین و گروهک‌های ضدانقلاب ناامن بود و با وجود اینکه سازماندهی خوبی هنوز برای مقابله با اقدامات ناامن‌کننده به وجود نیامده بود، اما ژاندارمری در مقابله با این توطئه‌ها نقش بی‌بدیلی ایفا کرد. کمیته‌های انقلاب اسلامی نیز در کنار ژاندارمری در برقراری امنیت شهرها، روستاها و جاده‌ها در آن دوران نقش داشتند.

یکی از ویژگی‌های ممتاز نیروی انتظامی نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادها این است که باب شهادت همچنان در این سازمان باز است و هر ساله تعدادی از کارکنان ناجا در راستای انجام ماموریت‌ها و برای حفاظت از مرزها و برقراری امنیت کشور به شهادت می‌رسند. نیروی انتظامی چه مقدار توانسته و تلاش کرده است تا از تجربیات دوران دفاع مقدس در انجام ماموریت‌ها و عملیات‌های انتظامی مورد استفاده قرار دهد؟

ما تمام تلاش‌مان را به کار بسته‌ایم تا بنا بر فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت به فراموشی سپرده شوند، یاد و خاطره مجاهدت‌های آنان را زنده نگه داریم و نگذاریم فراموش شوند. پیشکسوتان جهاد و شهادت، سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

یکی از وظایف سازمان‌های نیروهای مسلح به خصوص نیروی انتظامی این است که ابتدا تمامی پیشکسوتان خود در دوران دفاع مقدس و پس از آن را شناسایی و از آنان تجلیل کند. سپس از نظرات، تجارب، اندیشه‌ها و اندوخته‌های آنان استفاده کند و به حمایت مادی و به خصوص معنوی از آنان بپردازد. نیروی انتظامی به دلیل اینکه کارکنان زیادی دارد و از تنوع ماموریتی گسترده‌ای برخوردار است، نیازمند بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان دفاع مقدس است.

به هر طریقی که ممکن است باید از تجربیات پیشکسوتان بهره برد؛ ممکن است این کار با بیان خاطره یا تالیف کتاب و یا بیان اندوخته‌های نظامی و انتظامی صورت بگیرد، اما آن چیزی که لازم است و باید حتماً صورت بگیرد، حضور پیشکسوتان در جمع دانشجویان و افسران و کارکنان جوان نیروی انتظامی است. این پیشکسوتان می‌توانند به تبیین تاریخ دفاع مقدس، دهه 60، تهدیدات گذشته و عبور از مشکلات امنیتی و انتظامی برای کارکنان نیروی انتظامی که به تعبیر فرمانده معظم کل قوا مجاهدان فی سبیل الله هستند، بپردازند.

دعوت از پیشکسوتان دفاع مقدس

ما از پیشکسوتان دفاع مقدس دعوت می‌کنیم تا به مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی در جمع دانشجویان انتظامی و همکاران بنده در مراکز مختلف و استان‌ها حضور یابند و به بیان تجربیات خود بپردازند یا اینکه سخنان و خاطرات خود را به رشته تحریر درآورند یا اینکه آن‌ها را ضبط کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

پیشکسوتان سرمایه عظیمی برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف به خصوص نیروهای مسلح و نیروی انتظامی هستند که ما باید به بهترین وجه از آنان استفاده کنیم و اگر نکنیم، کفران نعمت است و دچار خسران شده‌ایم.

البته باید عنوان کرد که پیشکسوتان دوران دفاع مقدس خود مشتاق حضور در جمع‌های دانشجویی و کارکنان نیروی انتظامی هستند و هر بار هم که از آنان دعوت کرده‌ایم و یا درخواستی داشته‌ایم، به خوبی استقبال کرده‌اند و با روی گشاده ما را به خدمت پذیرفته‌اند؛ اما ما باید اهتمام بیشتری نسبت به آنان داشته باشیم و از نظرات آنان بهتر بهره بگیریم.

به نظر شما ترویج فرهنگ دفاع مقدس تا چه مقدار می‌تواند در دستیابی به اهداف ماموریتی نیروی انتظامی به خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد؟

علت پیروزی ملت بزرگ ایران و رزمندگان اسلام در دفاع مقدس، ایمان به خداوند و لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود. ایمان، جهاد در راه خدا و تبعیت از ولایت، رمز موفقیت ما بود.

در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و زیرساخت‌هایمان نسبت به دشمن بعثی که مورد حمایت کشورهای استکباری بود، کمتر بود و دفاع در آن شرایط که انقلاب نیز به تازگی به پیروزی رسیده بود، بسیار سخت بود و تمام قواعد نظامی و بین‌المللی گویای این بود که چنین کشوری توانایی ایستادگی در برابر دشمن ندارد؛ اما ما با ایمان به خدا و تبعیت از ولی فقیه، مجاهدانه ایستادیم و پیروز شدیم.

رزمندگان چه در سپاه، چه در ارتش و چه در سازمان‌های نیروی انتظامی، بیانات و فرمان‌های امام خمینی (ره) را با جان و دل عملی می‌کردند. امروز هم هر کسی که نیت الهی داشته باشد، با روحیه جهادی عمل کند و منویات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار بدهد و دستورات ایشان را مطاع بداند، حتماً موفق خواهد شد. در عرصه‌های مختلف دفاعی و غیردفاعی همچون پزشکی و هر جایی که موفقیتی به دست آورده‌ایم به برکت روحیه جهادی بوده است. روحیه جهادی نیز صرفاً متعلق به کسانی نیست که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند، بلکه هر آن کسی که فرهنگ دفاع مقدس را سرلوحه خود قرار دهد و از رزمندگان پیروی کند، دارای روحیه جهادی و انقلابی است. این روحیه را دهه هفتادی‌ها، هشتادی‌ها و نسل‌های آینده نیز می‌توانند به همراه داشته باشند.

کارکنان نیروی انتظامی دارای روحیه جهادی هستند

باب شهادت در نیروی انتظامی بسته نشده است، برای اینکه هر روز با اشرار و گروهک‌های تروریستی در مرزها و مجرمان در داخل شهرها روبرو هستیم. همکاران ما نیز با همان روحیه جهادی دوران دفاع مقدس به انجام خدمت در بخش‌ها و ماموریت‌های مختلف می‌پردازند که در انجام این ماموریت‌ها موفق شده‌اند و به پیروزی‌هایی دست یافته‌اند. برخی از همکاران ما نیز در انجام ماموریت‌ها به شهادت نائل می‌شوند که این بالاترین پیروزی برای ماست. شهدای نیروی انتظامی در راه خدا و خدمت به مردم، جان خود را فدا می‌کنند و سعادتمند می‌شوند. خوشا به حالشان.

ما هر جا که به روحیه رزمندگان دوران دفاع مقدس تاسی کرده‌ایم، موفق شده‌ایم؛ مهم هم نیست که فرد مسئولیت بزرگ و کلانی داشته باشد، بلکه در یک شهر و روستا نیز اگر این روحیه حاکم شود، موفقیت‌ها نمایان خواهد شد. لازم است روحیه جهادی در بین آحاد مردم و مسئولان کشورمان به خصوص در سازمان‌های نیروهای مسلح و انتظامی تقویت و حفظ شود. این کار حتماً برکت الهی به همراه خواهد داشت و خداوند تبارک و تعالی برکات خود را نصیب ما خواهد کرد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و عرصه نظم و امنیت و هدایت‌ها و حمایت‌های فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای مشغول خدمت به مردم است و نقش مهمی در برقراری امنیت در اقصی نقاط کشور از مرزها تا شهرها دارد. کارکنان و افسران ناجا بحمدالله با توسل به ائمه اطهار (ع) و توکل به خداوند و داشتن روحیه جهادی، در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که نتیجه آن امنیتی است که امروز مردم ما شاهد آن هستند.

بنده نیز از همکاران عزیز و محترمم به دلیل داشتن این روحیه جهادی متشکرم و از آنان تقدیر می‌کنم. ضمن اینکه باید از پیشکسوتان نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کنم که آغازگر این روحیه جهادی در نیروی انتظامی بوده‌اند و از آنان درخواست می‌کنم که تا بیشتر تلاش بکنند و شاهد موفقیت‌های بیشتر و سریعتر نیروی انتظامی باشیم.

ایثار و شهادت در مرزها جاری است

در پایان باید عنوان کنم که یکی از جلوه‌های حفظ روحیه ایثار و شهادت در بین کارکنان نیروی انتظامی، در مرزبانی جمهوری اسلامی ایران است.

دشمن با حمایت از گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب در چند ماه اخیر تحرکات خود را در مرزهای کشور افزایش داده است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    5 6
    دلاوران نگاهبان مرزها و حریمهای امن مردم ایران خداوند نگهدار شما - بمیرد بمیرد دشمن خونخوار شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس