اخبارویژه

سخنگوی ثبت احوال به خبر تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها برای دور زدن افکار عمومی واکنش نشان داد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

ارائه اطلاعات صرافان به FATF /همدستی در تحریم‌ها و گران کردن ارز!


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید اطلاعات صرافی‌های کشورمان به FATF داده شده است!


علی‌اصغر یوسف‌نژاد به جام‌جم گفت: بحران ارزی در شش‌ماهه گذشته ناشی از تصمیمات ‌اشتباه اقتصادی بود، ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF بخشی از بحران ارزی را شامل می‌شود اما بخشی دیگر ناشی از تصمیمات ‌اشتباه دولت بود که بازار را بر هم زد.


وی با بیان اینکه تصمیمات تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون چندین بخشنامه برای ارز صادر شد که این کار باعث می‌شود تا روند تجارت به سختی انجام شود.


وی در پاسخ این پرسش ‌که آیا از ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF خبر دارید یا خیر گفت: بله اما بهتر است خیلی در مورد جزئیات آن صحبت نکنیم و به حد خبری که منتشر شده اکتفا کنیم.


یک نماینده دیگر مجلس نیز ضمن تایید ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF، اظهار داشت که به علل امنیتی ترجیح می‌دهد درباره این مطلب مصاحبه نکند.


جام‌جم با تاکید بر نقش FATF در آشفتگی بازار ارز نوشت: بخش اعظم مبادلات ارزی کشورمان در وهله اول از طریق بانک‌ها و در گام دوم توسط صرافی‌ها انجام می‌شود؛ اما در شرایط تحریمی که کار با بانک‌های ایران برای خارجی‌ها محدود می‌شود، صرافی‌ها نقش بیشتری پیدا می‌کنند، چراکه صرافی‌ها خصوصی هستند و محدودیت‌ها و تحریم‌ها که عمدتا علیه بانک‌ها و تراکنش‌های رسمی ایران اعمال می‌شود را ندارند.


بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی، راه‌های دور زدن تحریم‌های بانکی را که در سال‌های قبل از برجام مورد استفاده قرار می‌گرفت، مسدود کرده است. یکی از این راه‌ها، استفاده از ظرفیت صرافی‌ها بود. از آنجا که ایران مورد تحریم بانکی قرار گرفته بود، در دوره پیش اکثر نقل و انتقالات مربوط به صادرات و واردات کشور از طریق صرافی‌ها انجام شد، اما در سال جاری صرافی‌ها نیز با مشکل مواجه شدند.


به نظر می‌رسد اطلاعاتی که FATF به‌دست آورده، نقش مهمی در این زمینه داشته است. رئیس‌ آمریکایی FATF نیز که در ماه‌های اخیر با سفرهای دوره‌ای به کشورهای شریک تجاری ایران، تلاش بسیاری برای اعمال تحریم‌ها کرده، چند روز پیش از موفقیت آمریکا در به هم ریختن بازار ارز ایران خبر داده بود.


مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا که بطور همزمان ریاست «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» را به عهده‌دارد، مسئول اصلی احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام است.


یادآور می‌شود جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای به رحمت‌ا... اکرمی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشت: واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و طبق تعهدات ایران در FATF فهرست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داده که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌ها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است.


صادرات ایران به عراق 5 برابر صادرات به 28 کشور اروپایی


بررسی آماری نشان می‌دهد مجموع صادرات کالا و خدمات ایران به عراق، 5 برابر صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است. شاید این راز تحرکات اخیر برای تخریب روابط ایران و عراق است.


روزنامه فرهیختگان در این زمینه می‌نویسد: ایران سومین تامین‌کننده نیاز بازار کالایی (غیرنفتی) عراق پس از ترکیه و چین است. در سال 96 عراقی‌ها حدود 14/5 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را خریداری کرده‌اند که در مقایسه با خرید فقط سه درصد از کالاهای غیرنفتی ایران توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، صادرات به عراق رقمی بسیار چشمگیر است.


همکاری‌های مشترک در زمینه خدمات فنی و مهندسی، همکاری در زمینه صادرات برق، همکاری‌های گسترده و بسیار نزدیک امنیتی در دوره پساصدام و مخصوصا همکاری دو کشور برای از بین بردن داعش و همچنین تحرکات جدایی‌طلبانه در کردستان عراق، وجود ارتباطات بسیار گسترده و اشتراکات فرهنگی و مذهبی عمیق، موجب حساسیت دشمنان این دو کشور شده است که بیش از پیش درصددند مانع ادامه این همکاری‌ها شوند.


بررسی داده‌های آماری گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از دومیلیارد و 762 میلیون دلار در سال 1387  به پنج‌میلیارد و 150 میلیون دلار در سال 90، پنج‌میلیارد و 949 میلیون دلار در سال 92 و 6 میلیارد و 424 میلیون دلار در سال 96 رسیده است. این میزان یعنی صادرات 6/4 میلیارد دلاری در سال 96 به عراق، ایران را پس از ترکیه با بیش از 9 میلیارد دلار و چین با 8/4 میلیارد دلار در رتبه سوم مبادی وارداتی عراق قرار می‌دهد.


برای تصور میزان اهمیت بازار عراق در تجارت خارجی ایران همین مقدار کافی است که بدانیم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال 96 تقریبا 4/1 برابر صادرات غیرنفتی ایران به کل 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در همین سال است (صادرات 6 میلیارد و 425 میلیون دلاری به عراق در مقابل یک‌میلیارد و 549 میلیون دلار به اروپا). همچنین عراق پس از چین که 9 میلیارد دلار و امارات که 6/7 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران را می‌خرند، سومین خریدار کالاهای ایرانی با 6/4 میلیارد دلار است. درآمد حاصل از خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق نیز 3/4 میلیارد دلار است. صادرات برق به عراق نیز، درآمدی 2 میلیارد دلاری را جذب کرده است. از سوی دیگر، 32 درصد کل گردشگرانی که به ایران می‌آیند و هزینه می‌کنند، عراقی هستند.



وقتی نظارت کافی وجود ندارد خود مردم درِ شورای شهر را گل می‌گیرند!


محافل رسانه‌ای مختلف معتقدند فقدان نظارت، برخی شوراهای شهر را به فساد و سقوط کشانده است.


«راه دانا» در این زمینه نوشت: چند ماهی است که اخبار و حواشی زیادی شوراهای شهر استان‌های مختلف در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و به سوژه داغ رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. اخباری که خبر از تخلفات اخلاقی و اقتصادی در بین اعضای شورای شهر می‌دهد.


از جمله این اخبار می‌توان به خبر دستگیری عضو شورای شهر مشهد در پارتی مختلط ‌اشاره کرد.


این فرد که به همراه جمعی از زنان و مردان بدپوشش در یک پارتی شبانه در یکی از باغات اطراف مشهد حاضر شده بود دستگیر شده و در این محل انواع بطری‌ها و مشروبات الکلی کشف و ضبط شد.
اخیراً هم خبر دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای شهر استان تهران در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد. اواخر مرداد ماه بود که استانداری تهران از بازداشت 9 نفر از اعضای شوراهای استان تهران به علت تبانی، سوءاستفاده از موقعیت شغلی و اعمال خارج از روابط قانونی خبر داد.


 هفته گذشته نیز رسانه‌ها از بازداشت ‌5 عضو شورای شهر بابل به علت تخلفات اقتصادی خبر دادند. نخستین جلسه رسیدگی به موارد مطروحه اعضای شورا همان روز در یکی از شعب دادگاه کیفری استان مازندران برگزار شد.


 امام جمعه بابل «فساد جنسی» را به عنوان اتهام اعضای بازداشت شده شورای شهر بابل اعلام کرد و گفت: «این افراد در شورای شهر با همکاری برخی از افراد در بیرون، گردن کلفتی کردند، زنی را در این رابطه به فحشا کشاندند و دام پهن کردند، پول‌های کلانی برای حذف فیلم‌های غیراخلاقی خود رشوه دادند. اعضای شورا به هم رحم نکردند. یکی ٣٧٠ میلیون، یکی ۴۵٠ میلیون تومان و یکی دیگر یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای محو فیلم هزینه داد.»


پس از انتشار این اخبار توجه بسیاری از اهالی رسانه و کاربران شبکه‌های اجتماعی به مسئله احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای شهر جلب شده است، انتخابات شوراها انتخاباتی است که شورای نگهبان بر آن نظارتی ندارد و امر نظارت در این انتخابات بر عهده مجلس گذاشته شده است. عده‌ای عدم نظارت کافی و سیاسی‌کاری در بررسی کاندیداها را علت اصلی ورود چنین افرادی به شورای شهر می‌دانند.


خبر آن‌لاین سایت نزدیک به دولت نیز در گزارشی نوشت: از بابل تا زابل، از کرمانشاه تا بروجرد، در چهارگوشه کشور، این روزها شوراهای شهر حال و روزگار خوشی ندارند. این‌طور که از شواهد پیداست، شوراهای شهر و روستا در مسیر سراشیبی قرار گرفته‌اند.


در روزهای اخیر اخبار تکان‌دهنده‌ای از رسوایی اخلاقی در شورای‌شهر بابل منتشر شده است. 4 یا به روایتی 5 نفر از اعضای شورای این شهر به همراه 2 نفر بیرون از شورا (برادر یکی از اعضای شورا و شهردار سابق این شهر) با برقراری روابط غیراخلاقی با یک زن که گفته می‌شود آتلیه عکاسی و فیلمبرداری دارد، فضای افکار عمومی این شهر را به تشنج کشیدند.


بروجرد از استان لرستان هم دچار بحران مدیریت شهری است. شورای این شهر بیش از 2 ماه است تشکیل جلسه رسمی نداده و دعوا بر سر برکناری شهردار و تعیین شهردار جدید، همچنان ادامه دارد.
کلان‌شهر کرج هم در دوره شورای پنجم دچار تنش‌های زیادی در مدیریت شهری شده است. این نهاد شهری از ابتدای دوره پنجم (شهریور 96) تاکنون 3 شهردار را انتخاب و مجبور به استعفا کرده است.
ماجرای پرسر و صدای کشف اختلاس چند میلیاردی در مدیریت شهری زابل، آنچنان تنش‌زا بود که منجر به بی‌اعتمادی شهروندان آن خطه نسبت به منتخبان خود شد. شهردار زابل به همراه چند تن از همکارانش بازداشت شد.


اختلاس چند میلیاردی در شهرداری، کبریتی بود که به ناگاه بشکه باروت خشم مردم را منفجر کرد و آنها با حضوردر مقابل ساختمان شورای شهر، تجمع بزرگی را ترتیب دادند. پس از آنکه یکی دو ساعت، شعارهای تند و تیز علیه اختلاس و دزدی و فساد مالی سر دادند، بلوک و سیمان آوردند و ورودی شورای شهر را تیغه گرفتند و یکی دو شهروند زابلی هم در اعتراض به عملکرد ضعیف این نهاد، تابلوی شورای شهر را با گِل، پوشاندند و رسانه‌ها هم خبر نوشتند: مردم زابل، شورای شهر را گِل گرفتند. اختلاس مشابهی نیز در شورای شهر مرودشت رخ داده است.



کرباسیان: هنوز مفهوم جنگ اقتصادی را درک نکرده‌ایم


وزیر معزول اقتصاد می‌گوید هنوز نقشه تحریم  و جنگ روانی دشمن را درک نکرده‌ایم.


کرباسیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این روزها بیشتر بین مردم هستم و در دیدارهای کاری هم افرادی که حضور پیدا می‌کنند، راحت‌تر از گذشته صحبت می‌کنند. از سر کنجکاوی‌ و نگرانی با دقت بخش مهمی از تحلیل‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در رسانه‌ها را می‌خوانم. فضای عمومی جامعه یعنی درک مردم از وضعیت اقتصاد به شدت منفی شده و البته که فشارهای اقتصادی شدیدی روی دوش طبقه متوسط و طبقه محروم وجود دارد. نقطه قابل تامل اینکه بحران جدی و بزرگ جامعه، فاصله طبقاتی است. دو تصویر پیش روی آن‌هاست که یکی دلالت براین دارد که مثلا فلان کالای مصرفی نایاب شده و دیگری نشان می‌دهد که خودروی گرانقیمت در خیابان ویراژ می‌دهد. به طور مشخص در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم. همانطور که نویسنده کتاب «هنر تحریم» گفته بود، مکانیزم‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که کالاهای لوکس بدون مشکل به کشور سرازیر شود ولی کالاهای عمومی به سختی تامین شود. تعارض این وضعیت ذهن مردم را آزار می‌دهد.


به نظر می‌رسد هنوز مفهوم «جنگ اقتصادی» را درک نکرده‌ایم چراکه دقیقا در همین دوران نهاد قانون‌گذار کشور روزهای تعطیلات را پشت سر می‌گذارد و نمایندگان محترم که دغدغه مردم و آینده اقتصاد کشور را دارند، فعلا در دسترس نیستند.


کرباسیان البته توضیح نداده که چرا رأسا در زمان مدیریت وزارت اقتصاد  و امور دارایی، کمتر به درک مردم از مشکلات و نیز تدارک دشمن برای جنگ روانی و تحریمی اهتمام داشت. به عنوان مثال چرا وزارت اقتصاد و دارایی برای مدیریت تقاضای مصنوعی (مهندسی شده) از طریق ابزارهایی مانند شفافیت معاملات و مالیات بازدارنده تأکید نکرد؟!



سولانا: اروپا به خاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستد


مسئول اسبق سیاست خارجی اروپا تصریح کرد: اروپا چاره‌ای جز پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد.


در حالی که برخی محافل غربگرا به دروغ چنین القا می‌کنند که اروپا مقابل تحریم‌های آنها می‌ایستد، خاویر سولانا گفت اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا سر خم می‌کند.


شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با عنوان «حامی توافق هسته‌ای ایران می‌گوید اتحادیه اروپا به ناچار در برابر تحریم‌های آمریکا سر خم می‌کند» نوشت: سولانا که از ترویج دهندگان قدیمی دیپلماسی با ایران است، گفت نفوذ مالی آمریکا به این معنا است که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دورزدن تحریم‌ها محکوم به شکست است.


سولانا در مصاحبه‌ای در مادرید و درباره موفقیت اقدامات اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها گفت: «کاش می‌توانستم پاسخ مثبت دهم. اما قدرت وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم معاملات انجام شده به دلار به شکل موثری چنین طرح‌هایی را نابود می‌کند.


بلومبرگ نوشت: فرانسه و آلمان می‌گویند به دنبال راه‌هایی برای دور زدن مجازات‌های آمریکا هستند و «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه ماه گذشته به تلاش برای «ایجاد یک ابزار مالی مستقل اروپایی یا فرانسوی- آلمانی» برای جلوگیری از مشکلات در برابر اقدامات آمریکا اشاره کرد.


سولانا افزود: وقتی توتال خارج می‌شود خودتان دیگر نقش‌آفرینان کوچک‌تر را تصور کنید.


سولانا به علت سفر به ایران در فهرست سیاه وزارت امنیت داخلی آمریکا قرار دارد و به همین دلیل از سفر به آمریکا منع شده است.


براساس قوانین جدید دولت آمریکا، سولانا باید برای ورود به آمریکا درخواست روادید بدهد چرا که پیشتر چندین بار به ایران سفر کرده است.


این قانون برخلاف روند برجام و در دوره اوباما تصویب و برای اجرا امضا شد. سولانا از سال 1999 تا 2009 مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پیش از آن از سال 1994 دبیرکل ناتو بود.

خراسان

9 فرمان دولت به وزرا برای مقابله با فساد اداری

طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، با فهرست 9 اقدام مهم و اساسی در راستای تحقق برنامه پاسخ گویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری، از آن ها خواسته شده مواردی چون تدوین برنامه کنترل فساد اداری را از طریق وزارت دادگستری، افزایش اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری و استقرار نظام سنجش فساد اداری در ادارات را با همکاری سازمان اداری و استخدامی و نیز تقویت نهادهای مدنی و رسانه ها برای مشارکت موثر در پیشگیری و مبارزه با فساد اداری را به کمک وزارتخانه های کشور و دادگستری اجرایی کنند.

تذکر شدید درباره ارائه صورت حساب سفید به ادارات

بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از فعالان و تشکل های بخش خصوصی، به آن ها تذکر داده شده با توجه به وصول برخی گزارشات مبنی بر صدور صورت حساب صوری یا بعضا صورت حساب سفید و تحویل آن به کارپرداز یا کارکنان بخش های مالی برخی ادارات دولتی، مخاطبان باید توجه داشته باشند علاوه بر بایگانی کردن یک نسخه از صورت حساب های فروش یا خدمات، در صورت کشف جرم، فروشنده نیز به عنوان معاونت در جرم تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

ایران

تکذیب درگیری میان زائران ایرانی و شهروندان عراقی در کربلا

خبر اول اینکه، یک فرمانده نیروهای امنیتی عراق، ادعای درگیری میان زائران ایرانی و شهروندان عراقی در کربلا را که یکی از شبکه‌های خبری عراقی  منتشرکرده بود تکذیب کرد. به گزارش ایسنا   فرمانده ستاد عملیاتی فرات میانه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ستاد فرماندهی فرات میانه خبر شبکه الشرقیه را به طور کامل تکذیب می‌کند. در ستاد ما هیچ گونه اتفاقی ثبت نشده است و تاکنون هیچ شکایتی از این نوع نداشتیم. رئیس پلیس کربلا هم با صدور بیانیه مشابهی، درگیری میان زائران ایرانی و شهروندان عراقی را تکذیب کرد و گفت: ما حق واکنش قضایی به رسانه‌های که چنین اخباری را منتشر می‌کنند  داریم، رسانه‌ها در این شرایط باید در انتشار اخبار دقت کنند و اخبارشان را از منابع موثق نقل کنند.

ادعاهای وزیر خارجه مراکش علیه ایران

خبردیگر اینکه ، وزیر امور خارجه مراکش در گفت‌وگویی درباره دلایل قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران، ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کرده است. به گزارش تابناک، «ناصر بوریطه» ادعا کرده که تهران در پی نفوذ در این کشور بوده و افزوده: وابسته‌ای فرهنگی از سوی ایران در رباط داشتیم که به بهانه برگزاری مراسم فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب به شهرهای کوچک مراکش سفر می‌کرد و کتاب‌هایی را به جوانان مراکشی می‌داد. بعد متوجه شدیم او به جوانان مراکشی بورسیه تحصیلی از سوی ایران می‌دهد. ما  تا 120 جوان را شناسایی کردیم که به آنها بورسیه تحصیلی در قم داده ‌شده است. از 2009 تا 2016 ما روابط خود را با تهران بر سر این بورسیه‌های تحصیلی قطع کردیم. وی گفته: ایرانی‌ها جمعیت پراکنده مراکشی‌ها در اروپا از جمله بلژیک را هدف قرار داده‌اند، چون اروپا به ما اجازه فرستادن ائمه سنی به اروپا را نمی‌دهد، جوانان ما در اروپا به لحاظ دینی به خود واگذار شده‌اند. اکنون این جماعت از سوی ایرانی‌ها و افغان‌ها به سمت اسلام شیعه سوق داده می‌شوند. بوریطه ادعا کرده: همه منابع مالی ایران از مسیر حزب‌الله در حال سرمایه‌گذاری مجدد در آفریقاست. ایران در حال خرید هتل، سوپرمارکت و مانند آن است؛ پس اقدامات ایران در جنوب صحرا را دست کم نگیرید، بویژه اقدامات مالی ایران را.

 پرونده عضو کانون معلمان به دادگاه تجدید نظر رفت

شنیدیم که حسین تاج، وکیل محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان استان تهران اعلام کرده پرونده وی برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به شعبه 36 دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی سید احمد زرگر ارجاع شد، اما هنوز تعیین وقت نشده است. به گزارش ایرنا، حبیبی، اردیبهشت 97 در تجمعات هفته معلم بازداشت شد.  تاج درباره پرونده اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان هم گفت: موکلم همچنان در زندان به سر می‌برد و پیگیر روند درمان او هستیم؛ البته مسئولان در این باره قول مساعد داده‌اند.

شکایت وکیل هنگامه شهیدی از قاضی پرونده

دست آخر اینکه، وکیل مدافع هنگامه شهیدی از طرح شکایت علیه قاضی رسیدگی کننده به پرونده موکلش خبر داد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: پس از ارسال پرونده به دادگاه، به عنوان وکیل مدافع خانم شهیدی مراجعه کردم ولی قاضی دادگاه وکالتم را قبول نکرد و به همین دلیل  علیه این قاضی که به طورغیرقانونی وکالت وکیل دادگستری را نپذیرفته  هم در دادسرای کارکنان دولت و هم در دادسرای انتظامی قضات شکایت کردم.

آرمان

مشکلات دانشجویان ستاره‌دار حل شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی گفت: پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی هستیم و تلاشمان این است که شامل تخفیف و عفو شوند. فاطمه سعیدی درباره پیگیری وضعیت تحصیل دانشجویان ستاره‌دارگفت: مرتب پیگیر وضعیت دانشجویان هستیم، به وزارت علوم و اطلاعات هم نامه داده‌ایم که باتوجه به این شرایط وضعیت دانشجویان حل شود تا بتوانند تحصیل کنند؛ مثل این که نتایج خوبی در بر داشته است.وی درپاسخ به سوالی مبنی بر این که لایحه جدید دولت درخصوص تحصیل دانشجویان بازمانده از تحصیل چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: امیدوارم هرچه زودتر این لایحه به صحن بیاید و به نظر هم می‌رسد نمایندگان استقبال خوبی از آن به عمل بیاورند. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با این لایحه مشکلات دانشجویان برای همیشه حل شود و ما دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

روحانی و آبه دیدار می‌کنند

خبرگزاری کیودو خبر داد: نخست‌وزیر ژاپن اواخر ماه جاری میلادی در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. یک منبع دولتی ژاپن اعلام کرد که قرار است شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور اواخر ماه جاری میلادی و به دنبال اجرای دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در نیویورک با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان دیدار کند. به گفته این منبع دولتی، ژاپن امیدوار است که روابط خود با ایران را حفظ کند، چرا که به واردات نفت خام کشورمان وابسته است. قرار است این دو مقام ارشد برای ششمین سال متوالی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود با یکدیگر دیدار کنند. بر اساس اظهارات این منبع آگاه، آبه به دنبال آن است که درباره توقف واردات نفت به دنبال درخواست آمریکا، از سوی طرف‌های ژاپنی با روحانی گفت‌وگو کند.

سرنوشت استیضاح دو وزیر

عضو هیأت رئیسه مجلس درباره آخرین وضعیت استیضاح آخوندی، اظهار داشت: طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه هنوز به هیأت رئیسه مجلس ارائه نشده است. علی اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه ممکن است نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح این وزیر باشند، ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح استیضاح بعد از ارائه به هیأت رئیسه، اعلام وصول شده و برای رسیدگی در اختیار کمیسیون مربوطه قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها استیضاح شریعتمداری در مجلس مطرح است، تصریح کرد: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از ارائه به هیأت رئیسه، جهت بررسی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده است.یوسف‌نژاد بیان کرد: هفته آینده، طرح استیضاح وزیر صنعت در دستور کمیسیون صنایع و معادن قرار می‌گیرد و اگر 10 نفر از نمایندگان متقاضی این استیضاح بر نظر خود باقی بمانند، در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.

تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها

سخنگوی ثبت احوال به خبر تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها برای دور زدن افکار عمومی واکنش نشان داد. سیف‌اله ابوترابی گفت: مخاطب اداره ثبت احوال عموم مردم هستند. افراد بی سواد، باسواد، پولدار، فقیر همه و همه جزو مراجعه کنندگان به ثبت احوال هستند و ما وظیفه ارائه خدمات یکسان به تمام افراد را داریم. وی افزود: برای تعویض نام خانوادگی قوانین خاصی مطرح است و تنها کسانی می‌توانند نام خانوادگی خود را تغییر دهند که نام خانوادگی مناسبی ندارند؛ در غیر این صورت با درخواست تعویض نام خانوادگی موافقت نمی‌شود.ابوترابی خاطر نشان کرد: درصورت تعویض نام خانوادگی، در قسمت توضیحات شناسنامه نام خانوادگی قبلی و تعویض نام خانوادگی قید می‌شود.

تهدید شرکت‌های همکاری‌کننده با ایران

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد واشنگتن با کشورهایی که همکاری اقتصادی با ایران دارند، برخورد خواهد کرد. وی در حساب توئیتری خود نوشت از تاریخ چهارم نوامبر قوانین جدیدی علیه کشورهای همکاری کننده با ایران در زمینه اقتصادی اجرا می‌شود. به ادعای پمپئو شمار زیادی از کشورهای مذکور در حال خروج از ایران و قطع همکاری با این کشور هستند. این در حالی است که دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته به شیوه‌های مختلف خواستار گفت وگو و مذاکره با ایران شده؛ اما به دلیل پیمان‌شکنی‌های گذشته به ویژه در موضوع برجام، با مخالفت مقام‌های کشورمان مواجه شده است.

روس‌ها قابل اعتماد نیستند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به تلاش روس‌ها برای جبران کاهش تولید نفت اوپک تاکید کرد که به صفر رسیدن تولید نفت ایران یک آرزوی محال است. بهروز نعمتی اظهارکرد: تلاشی که شاهد آن هستیم، این است که می‌خواهند تولید نفت ایران کاهش یابد ولی شرایط بازار و مجموعه عوامل باعث می‌شود این توفیق برایشان حاصل نشود.وی افزود: من نمی‌دانم آقای نواف (وزیر انرژی روسیه) به دنبال چیست، از یک طرف می‌خواهند سهم اوپک را یک میلیون بشکه افزایش دهند و از طرفی می‌خواهند کاهش تولید نفت اوپک را جبران کنند، البته روس‌ها همیشه به دنبال این بوده‌اند که از فرصت‌های مختلف به نفع خود استفاده کنند. وی در پایان اظهارکرد: روس‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید به دنبال منافع خود باشیم و نباید همه کارت‌هایمان را برای روس‌ها روی میز بگذاریم، چرا که آن‌ها خیلی قابل اعتماد نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    اصول گرایان نیازی به تعویض نام ندارند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    282 0
    خب آقازاده ها نام خانوادگي مناسبي ندارند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    237 1
    مثلا سيف همه را به ياد ... مي اندازد يا عارف همه را به ياد خواننده لس انجلسي و يا ژن خوب مي اندازد و... خاوری یا فریدون یا صندوق ذخیره فرهنگیان
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    299 0
    به جای اینکه کارشون رو متوقف کنند، دنبال راه حل می گردند!
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    319 0
    پیشنهاد اقازاده ها نام فامیلی خودرا از اسامی زیر انتخاب نمایند : غارتگران بیت المال - زیاده خواهان - مفسدین اقتصادی - رانت خواران - ویژه خواران - زمین خواران - جنگل خواران - کوه خواران - متجاوزین به حریم رودخانه ها و منابع طبیعی - و....
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
      12 0
      ایران خواران
    • DE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
      3 0
      مثلا برادران ... به جز جفر
  • US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    6 0
    من شنیدم یکی اسمشو کرده محمد انوری. درسته؟
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    6 0
    اگر مملکت دنبال منافع ملی خودش بود که کار به اینجا نمی کشید.
  • DE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    خخخخ
  • مهدی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    توجه فرمایید .در قاموس اصلاحات. شخص عارف پاکدست ترین آدم انهاست . خوب. همین پاکترین ، پسرش صاحب همان گفتمان. ژن خوب و بعد در زمانی که عارف وزیر مخابرات دولت خاتمی بوده همین پسر امتیاز ایرانسل را بدست می اورد والله ادم از این جماعت عجیب وغریب قی می کند
  • مهران IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    4 0
    کد خدا رو ببین ، ده رو بچاپ
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    15 0
    از رییس جمهور یادگرفتن
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    14 0
    نام هم عوض کنند خودشان درافکارمردم باقی میمانند مگرروحانی وفریدون عوض نشد ولی خاطرات ظلمی که روحانی به ملتش کرد درخاطره ها میماند
  • M.sh IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    2 0
    رسیدیم به مرحله الفرار!!!
  • DE ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    3 0
    تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها.-. یاد ضرب المثل بسیار معروف فارسی افتادم. خر همون خره ولی پالانش عوض شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس