کد خبر 894024
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
فدراسیون فوتبال

پرطرفدارترین ورزش ایران حال و روز مشخصی ندارد.

به گزارش مشرق، فوتبال ایران روزهای پر التهابی را سپری می‌کند. هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ امارات مشخص نشده و فدراسیون فوتبال نتوانسته قرارداد کارلوس کی‌روش را تمدید کند. از طرفی به زودی قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش هم اجرایی می‌شود و با توجه به اجرای این قانون در آینده‌ای نزدیک، ادامه کار مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال هم با ابهامات زیادی روبرو است. یک روز صحبت از این می‌‌شود که فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیر دولتی است و رییس این فدراسیون از این قانون مستثنی می‌شود و اگر دولت دخالتی در تغییر دادن رییس فدراسیون فوتبال کند، فوتبال ایران مانند سال ۲۰۰۶ که بعد از جام جهانی تعلیق شد، تعلیق می‌شود. یک روز هم صحبت از این می‌شود که رییس فدراسیون که در گذشته ۵۰ درصد جانبازی نداشته، می‌تواند با گرفتن ۵۰ درصد جانبازی‌اش در فدراسیون فوتبال بماند. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که مهدی تاج باید از فدراسیون فوتبال برود. 

مهلت ۶۰ روزه

در روزهای گذشته بسیاری از مقام های سیاسی کشور تاکید کردند که بازنشستگان باید از دستگاه‌های دولتی بروند و سازمان بازرسی کل کشور مهلتی ۶۰ روزه برای اجرای این دستورالعمل تعیین کرده است. مدیران وزارت ورزش هم پیگیر هستند تا قانون جدید بازنشستگی در ورزش هم اجرا شود. مدیر دفتر امور مشترک فدراسیون های وزارت ورزش و جوانان امروز اعلام کرد وزارت ورزش از این قانون تبعیت خواهد کرد.

سید محمد شروین اسبقیان درباره برنامه وزارت ورزش و جوانان پس از تایید قانون جدید بازنشستگی از سوی شورای نگهبان و اقداماتی که این وزارت باید در روزهای آتی انجام دهد در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «ما در حال حاضر منتظریم تا از سوی رئیس‌جمهور این قانون به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود که وزارت ورزش و جوانان نیز جزو این دستگاه‌ها است. ما هم به قوانین جاری کشور احترام می گذاریم و از همه مقررات تمکین می کنیم اما تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای به صورت رسمی از سوی رئیس جمهور به دست ما نرسیده است. پس از آنکه ابلاغ به دستمان برسد باید اقدامات لازم را بر اساس قانون تا مدت ۶۰ روز انجام دهیم».

حدود ۲۰ رئیس بازنشسته در فدراسیون های ورزشی حاضرند، با توجه به اینکه قانون جدید شامل حال دبیران، اعضای هیات رئیسه فدراسیون ها، معاونان وزارت می شود، شاهد یک خانه‌تکانی عظیم در ورزش کشور خواهیم بود.

فدراسیون فوتبال یکی از جاهایی است که در تیررس این قانون است، مهدی تاج(رئیس) و اکثر اعضای هیات رئیسه فدراسیون بازنشسته‌‌اند و چند روزی است که صحبت از رفتن آنها می‌شود.

این قانون چند استثناء هم دارد. جانبازان بالای ۵۰ درصد در صورت بازنشسته بودن می‌توانند به حضور خود در دستگاه‌های دولتی ادامه دهد. هفته گذشته عنوان شد که مهدی تاج مدارکی دارد که نشان می‌دهد درصد جانبازی اش ۵۲ درصد است. این خبر اما تائید نشد.

راهکار دیگر فدراسیون نشینها این است که فدراسیون فوتبال را یک نهاد غیر دولتی معرفی کنند تا مشمول قوانین کشور نشوند. از طرفی به حساسیت فیفا در زمینه ورود دولت به امور فدراسیون اشاره می‌کنند.

در یکی دو روز گذشته مباحث مختلفی در این زمینه انجام شد. چند صاحب نظر در عرصه ورزش مانند محسن صفایی فراهانی و مصطفی هاشمی طبا معتقدند که نمی توان فدراسیون را نهاد غیردولتی نامید.

فدراسیون فوتبال همواره از دولت کمک مالی گرفته و سازمان بازرسی کل کشور معتقد است هر مجموعه‌‌ای که یک ریال هم از دولت کمک بگیرد مشمول قوانین این سازمان خواهد شد. از طرفی اساسنامه فدراسیونهای ورزشی را دولت تائید می‌کند و بعید است که فدراسیون فوتبال بتواند خود را از زیر چتر قانون بازنشستگی خارج کند.

تاج، علی کفاشیان و حیدر بهاروند همه بازنشسته‌اند و باید دید وزارت ورزش چه برنامه ای برای این مدیران فدراسیون دارد؟

موضع وزارت ورزش

آنچه مسلم است این است که ماندن در دایره‌ی قدرت ورزش برای هر کسی حائز اهمیت است و در این راه از هیچ تلاشی هم دریغ نمی‌کند. اما آیا به واقع رفتن یا ماندن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال تاثیری در آینده‌ی پرطرفدارترین ورزش ایران دارد؟

با آمدن اجباری علی کفاشیان به فوتبال با معادلاتی که در پشت پرده اتفاق افتاد، روزهای خاکستری مدیریت فوتبال ایران بعد از دو عصر موفق مدیریت محسن صفایی فراهانی و محمد دادکان فرا رسید. اولویت‌های فوتبال ایران عوض شد و نتایج هم دیگر مثل گذشته نبود. بعد از اینکه کفاشیان بعد از دو دوره فدراسیون فوتبال را ترک کرد، نوبت به مهدی تاج رسید که بعد از سال‌ها حضور در مدیریت فوتبال ایران، رییس فدراسیون فوتبال شود. به راستی دوران مدیریت کفاشیان و تاج چه تفاوتی با هم داشته است؟ کدام یک از مشکلاتی که در زمان مدیریت کفاشیان در فوتبال ایران وجود داشت، در زمان مدیریت تاج حل شد؟

آن چیزی که مسلم است این است که در فوتبال کشور کمتر از انگشتان یک دست مدیران کاربلد داریم که این مدیران هم از دایره مدیریت در ورزش کنار گذاشته شده‌اند و تا زمانی که در فوتبال ایران سیستمی برای مدیریت حاکم نیست، جابه‌جایی یک نفر با فرد دیگر تحولی عظیم را به وجود نمی‌آورد؛ بودن یا نبودن یک شخص یا یک گروه در فوتبال نمی‌تواند موجب به وجود آمدن اتفاق‌های خوب برای پرطرفدارترین ورزش کشور شود و تغییر رییس فدراسیون فوتبال هم هیچ تبعاتی برای آینده‌ی فوتبال ایران ندارد. اگر تاج هم از فدراسیون فوتبال برود، نفر بعدی‌ای که رییس می‌شود هم مدیریتش با این روزهای فوتبال کشور تفاوتی ندارد و به همین دلیل وزارت ورزش نمی‌خواهد با هزینه دادن برای نگه داشتن مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال خود را مقابل سازمان بازرسی کل کشور قرار دهد.

مدیران وزارت ورزش در روزهای گذشته بارها اعلام کرده‌اند که از قانون منع استفاده از بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی تمکین می‌کنند. مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش هم به صورت غیر رسمی اعلام کرد درصد جانبازی مهدی تاج زیر ۵۰ درصد است. وزارت ورزش در واقع به صورت غیر رسمی موضع خود را در قبال فدراسیون فوتبال اعلام کرده است، آنها دنبال دردسر نیستند.

منبع: وب سایت برنامه نود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    امیدوارم این مشکل آقای تاج حل بشه و کیروش مربی ایران بمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس