کد خبر 893999
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
وزیر بهداشت1

در شرایطی که مردم جامعه از مسئولان سازمان غذا و دارو برای کمبود برخی اقلام دارویی انتظار پاسخ شفاف و قانع کننده دارند سخنگوی سازمان غذا و دارو تنها با صدور تکذیبیه، همه کمبودها را منکر می‌شود.

به گزارش مشرق، با توجه به نوسانات ارزی طی روزهای اخیر تعدادی از کالاهای مورد نیاز مردم با افزایش قیمت مواجه شده است، بازار دارویی کشور نیز از این التهابات ارزی در امان نماند و متاسفانه گلایه‌های مردم درباره کمبود و افزایش قیمت داروها طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

واکنش سازمان غذا و دارو به اظهارات آذری جهرمی

یک روز کمبود و افزایش قیمت داروهای بیماران خاص از درد و رنج‌های این افراد را افزایش می‌دهد و روز دیگر بیماران نیازمند عمل جراحی به دلیل کمبود داروهای بیهوشی با تأخیر در انجام عمل جراحی یا عدم پذیرش توسط مراکز درمانی مواجه می‌شوند.

در شرایطی که مردم جامعه از یکسو در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی هستند بروز مشکلات دارویی و درمانی به مراتب بر مشکلات جسمی و روحی آنها می‌افزاید. در شرایطی که بیماران و مردم جامعه توقع دارند پاسخ مناسبی از سوی مسئولان سازمان غذا و دارو دریافت کنند و دلیل بروز این مشکلات به درستی برای آنها تشریح و پاسخ قانع کننده‌ای دریافت کنند، سخنگوی سازمان غذا و دارو تنها یا صدور تکذیبیه سعی در قانع کردن بیماران دارد که در ادامه به مرور تعدادی از توضیحات وی می‌پردازیم:

کمبود داروهای شیمی درمانی

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران: داروی شیمی درمانی برای اینکه سندیت استفاده را کسب کند، باید مطالعات آزمایشگاهی را طی کند. در اینکه آیا این مطالعات آزمایشگاهی برای داروهای شیمیایی تولید داخل انجام گرفته یا خیر، تردید وجود دارد. مطالعات آزمایشگاهی باید در مراکز دانشگاه‌ها با کمک انجمن‌های علمی درگیر با سرطان صورت گیرد و در واقع مجوزهای لازم را بعد از طی این مطالعات کسب کنند، مطالعاتی که اثربخشی دارو را مشخص می‌کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: در این موارد باید قضاوت را به اهل فن واگذار کرد و پرسید و ارزش این گفتار و آشنایی گوینده با روال کارآزمایی بالینی و تایید داروهای مشابه سازی شده و ... از همین کلمات مشخص هست.

گران شدن داروهای بیماران تالاسمی

رییس انجمن تالاسمی ایران: تا دو ماه قبل داروی بیماران تالاسمی به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت اما اکنون بیمار باید برای هر ویال دارو مبلغ 1200 تومان را بپردازد و از آنجا که هر فرد باید صد عدد دارو را به صورت ماهانه مصرف کند تنها برای یک قلم دارو باید 120 هزار تومان پرداخت شود. این بیماران از هزینه‌های جانبی دیگری نیز برخوردار هستند که این موضوع فشار زیادی را به خانواده بیماران تحمیل می‌کند و همین مشکلات باعث شده از ابتدای سال 96 تاکنون 120 نفر از بیماران جان خود را از دست بدهند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: کسی که ادعا می‌کند مرگ‌ومیرهای بیماران تالاسمی ناشی از داروی ایرانی است و بر این ادعای واهی و بی‌پایه اصرار دارد، مجرم است. این اظهارات انگیزه‌ای جز تشویش اذهان عمومی را دنبال نمی‌کند.

کمبود داروی بیهوشی

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران : در حال حاضر گزارش هایی حاکی از کمبود داروهای بیهوشی در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: اگر در بیمارستانی در داروهای بیهوشی کمبود وجود داشت یا داروی موردنظر وجود نداشت، عمل‌های غیر ضروری را متوقف و به وقت دیگری موکول کنند.

افزایش دو برابری قیمت انسولین

 مدیرعامل انجمن دیابت ایران: داروی انسولین ایرانی برای بیماران دیابتی ابتدای امسال (1392) 3500 تومان قیمت داشته که بهای آن در دو، سه هفته اخیر به 12500 تومان افزایش پیدا کرده است. انسولین خارجی نیز که تا چندی پیش با قیمت 70 هزار تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر 170 هزار تومان قیمت دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: ادعای افزایش دو برابری قیمت انسولین را تکذیب کرد و گفت: سقف افزایش قیمت دارو در سال جاری حداکثر 9 درصد پیش‌بینی شده که البته شامل همه اقلام دارویی نمی‌شود.

در دسترس نبودن قرص والپروات 

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به یکی از مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی در دسترس نبودن قرص والپروات توسط مردم اعلام کرد: با وجود بیش از 220 هزار قوطی قرص والپروات سدیم ایرانی در شبکه توزیع کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

دارو برای بیماران خاص تالاسمی گران شده است

فاطمه هاشمی رفسنجانی مدیر بنیاد امور بیماری‌های خاص: چون مابه‌التفاوت ارز بالا رفته دارو برای بیماران خاص تالاسمی گران شده است. داروی دسفرال بیماران تالاسمی 50 هزار تومان بود که آن هم غیرقانونی بود به این دلیل که باید تمام داروهای تالاسمی رایگان باشد اما حالا باید برای همین دارو 500 هزار تومان پرداخت کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: قانون، وزارت بهداشت را موظف کرده است که حمایت بیمه‌ای را در صورت وجود داروی مشابه ژنریک، به داروی ژنریک معطوف کند. برای داروی آهن‌زدای بیماران تالاسمیک ایرانی هم حداکثر حمایت بیمه‌ای از محل منابع بیماران خاص و مابه‌التفاوت ارزی لحاظ شده است. با همه این موارد طی بخشنامه‌ای برای موارد خاص با صرفا با تشخیص پزشک معتمد، حمایت حداکثری از داروی دسفرال خارجی نیز لحاظ شده است و این موارد پس از تائید پزشک معتمد می‌توانند کماکان با پرداخت همان مبلغ 50 هزار تومان برای صد عدد دسفرال، داروی خارجی را تهیه کنند.

انتقاد وزیر بهداشت از سخنگوی سازمان غذا و دارو/ باید در اظهاراتش در مورد وجود کمبود دارویی مراقبت می کرد و اضطراب ایجاد نمی‌کرد

وزیر بهداشت: اگر در حوزه بیهوشی دارو نباشد پس باید عمل جراحی صورت نگیرد اما اگر از آمار اطلاعی داشته باشید خواهید دید که چند ده هزار عمل جراحی در کشور انجام شده است. آقای سخنگو باید در اظهاراتش مراقبت می‌کرد تا اضطرابی بوجود نیاورد. اینطور نیست که این داروها اصلا نباشد بلکه توزیع آن خصوصا در حوزه بیهوشی نامناسب بوده است. متاسفم که به جای اینکه دستگاه غذ او دارو مدعی باشد، شخصی مصاحبه کرد و سخنگو هم متاثر از اظهارات فرد صحبت‌هایش منعکس شد.

کمبود دارو از قبل هم بوده و این چیز جدیدی نیست. قبلا زیر 30 قلم کمبود داشتیم اما الان در 50 و یا 60 مورد کمبود وجود دارد. دلیل آن هم دو مورد بیشتر نمی‌تواند باشد؛ یا نقدینگی شرکت ها دچار مشکل شده و نتوانستند پول را از بیمه دریافت کنند یا وقفه ایجاد شده در آشفتگی های ارز باعث افزایش کمبود دارو شده است. البته این رقم نسبت به 15 هزار قلم رقمی نیست اما جزو داروهای حیاتی است و در حال تامین آن هستیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر در حوزه بیهوشی دارو نباشد پس باید عمل جراحی صورت نگیرد اما اگر از آمار اطلاعی داشته باشید خواهید دید که چند ده هزار عمل جراحی در کشور انجام شده است. آقای سخنگو باید در اظهاراتش مراقبت می کرد تا اضطرابی به‌وجود نیاورد.

اکنون که اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو با واکنش وزیر بهداشت مواجه شده است باید سخنگوی سازمان غذا و دارو از این پس به جای تکذیب هرگونه خبر در حوزه غذا و دارو به ارایه توضیحات قانع‌کننده خواهد پرداخت و نبض مدیریت بحران را در دست خواهد گرفت تا هم از تشویش و اضطراب در بیماران جلوگیری شود وهم مشکلات دارویی پیش آمده با اقدامات وتدبیر مسئولان از بین برود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس