شورای شهر نمایه

عضو شورا درجلسه امروز خطاب به هاشمی گفت: هر بلایی سرتان می آورند صدایتان در نمی آید اما انتظار داشتیم جلوی سانسور را بگیرید.

به گزارش مشرق، هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران برگزار شد.

در جریان هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، مجید فراهانی در خصوص اجرائی نمودن بند "د" ماده 2 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه واکنش نشان داد و خواستار تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می نمایند، شد.
وی در این رابطه گفت: «فساد» آزار دهنده ترین و مشمئز کننده ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران ؛شهروندان را آزار می دهد، دیو هفت سر فساد در شهرداری آنچنان در جای جای این سازمان عریض و طویل رخنه کرده است که متاسفانه در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه های اول را دارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش محسن هاشمی به اظهارات سراج درباره شهردار تهران

فراهانی افزود: در این میان برخی عناصر فاسد هم با خود فکر می‌کند باید از این نمد برای خود کلاهی ببافند، به همین دلیل پدیده رشوه رخ می‌دهد و برخی کارمندان با دریافت رشوه از مراجعین به نوعی سهم خود را دریافت کرده یا آنکه پارتی‌بازی می‌کنند، برای مقابله با این شرایط «شفافیت»،«شناسائی افراد فاسد» و «تشویق افرادی که تخلفات را گزارش می دهند» از مهم ترین پادزهرهاست.
رئیس کمیته بودجه و نظارت با اشاره به آیین نامه موجود، بیان کرد: بر اساس بند "د" ماده 2 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه" تشویق اشخاصی که تخلفات موضوع ماده (1) این آیین‌نامه را گزارش نموده وگزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی براساس آیین‌نامه شده باشد" باید توسط دستگاههای اجرائی از جمله شهرداری ها انجام گیرد، مطمئناً درصورت تحقق این بند زمینه های شناسائی افراد فاسد،رشوه گیر و متخلف بیش از پیش فراهم خواهد شد.

فراهانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که تنها مبارزه همه جانبه علیه فساد و رشوه می تواند اعتماد شهروندان را باز گرداند و در این میان مطالبه مردم برخورد با دانه درشت ها و نا امن نمودن فضا به گونه ای است که هیچ کس به خود اجازه فساد ندهد ،بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره « اجرائی نمودن بند "د" ماده 2 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می نمایند» به شهرداری تهران تذکر می دهم.
این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: امیدوارم با همراهی یکایک همشهریان خوبم زمینه های ارتقاء شفافیت،کاهش تخلفات و معرفی افراد متخلف و فاسد بیش از پیش فراهم شود و همه ما با مشارکت هم جریان مبارزه علیه فساد در شهرداری را به سرانجام برسانیم. در این میان اقدام قاطع،بدون اغماض و سریع دستگاههای نظارتی شهرداری و سایر نهادهای مسئول در رسیدگی به تخلفات می تواند امید بخش فردائی بهتر برای تهران زندگی باشد.

هیجانی شدن، دولتی شدن و سیاسی شدن، سه آسیب عزاداری‌های حسینی

همچنین محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: در ایام عزاداری سالار شهیدان قرار داریم، ایامی که جامعه ایران، فارغ از قومیت، مذهب و دین، شیفتگی و احترام خود را تقدیم سرورآزادگان جهان می کند. واقعه کربلا مختص شیعیان است، اما تعابیری که بزرگان اهل سنت، در تعظیم وتکریم حماسه حسینی دارند، کمتر از علمای شیعه نیست، هموطنان مسیحی، یهودی و زرتشتی ما نیز در تکریم و تعظیم و حرمت نهادن بر عزداری حسینی، احساسات زیبا و انسانی وصف نشدنی دارند که مجموعه این عواطف نشان می دهد کشور ما در دهه محرم به حسینیه ایران تبدیل می شود.

وی ادامه داد:البته شاید بتوان گفت برخی رفتارهای افراطی ما شیعیان، بخصوص در استفاده از ابزارها، اشعار و آواها، بیشترین آسیب را به عزاداری حسینی وارد می کند و به تعبیر شهید مطهری مظلومتر از خود امام حسین(ع)، عزاداری حسینی است که به دست ما تحریف شده است، البته مقصود شهید مطهری عمدتا نقد خرافات و تحریفات در روضه هاست که استفاده می شود تا بیشتر مردم را بگریانند؛ اما امروزه، دولتی کردن، هیجانی کردن و سیاسی کردن عزاداری حسینی سه آسیبی است که علاوه بر تحریفهای مورد نظر شهید مطهری عزاداری حسینی را تهدید می کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: از زمانی که امام باقر علیه السلام براساس سنت وقف، عزاداری حسینی را در صحرای منا بنیان گذاشت، 1300 سال می گذرد و در طول این مدت زمان طولانی، پرچم عزای حسینی، مردمی ترین عنصر در جامعه شیعه بخصوص ایرانیان عاشق اهل بیت بوده است. حتی در زمانهایی که حکومتهای مستبد، عزاداری و زیارت امام حسین را ممنوع اعلام کرده بودند ، شیعیان با دادن دست و اهدای دارایی ها و اموال خود، اجازه ندادند نوای قدسی یا حسین خاموش شود.

هاشمی افزود: هم اکنون نیز حضور هر ساله بیش از ده میلیون زائر اربعین در عراق بدون استفاده از امکانات حکومتی و صرفا براساس عشق وارادت مردم به اباعبدالله الحسین صورت می گیرد، بنابراین جریانی که می خواهد عزاداری اهل بیت را وابسته به دولت و بودجه دولتی کند، به جای خدمت، ناخواسته به آن آسیب می زند.

به گفته هاشمی ،دومین آسیب جدید ، برتری گرفتن هیجانات وشور خالی از معرفت و شعور دینی در برخی از هیئات وعزاداری هاست.

وی بیان کرد: استفاده از نواهای غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی واسلامی و تاسی از موسیقی های شبیه جاز برای عزاداری، یا بکار بردن اشعاری با سطح ادبیات و تعابیر نازل در حالیکه ادبیات فارسی گنجیه ای غنی وبی نظیر از ادبیات آیینی را در خود جای داده است، تکریم اهل بیت نیست، بلکه تخفیف آل الله است، رفتارهایی نظیر قمه زنی یا استفاده از ابزارهایی که به بدن فرد عزادار و کودکان آسیب می زند، مغایر با سیره وروش ائمه است.

وی ادامه داد: سومین آسیب، سیاسی کردن عزاداری هاست، زمانی که در روایات و فقه ما، باب حسینی برای همه ، حتی غیرمسلمانان گشوده است، چرا برخی مداحان وسخنران تعابیری بکار می برند که موجب گریزان شدن اکثریت جامعه از این نوع مراسم می شود؟، آیا هر شخصی که به عنوان خادمی و غلامی اباعبدالله افتخار می کند نباید طوری عمل کند که نسل جوان، نخبگان و همه اقشار جامعه جذب این مشعل هدایت و کشتی نجات شوند؟

رئیس شورای شهر تهران گفت: چرا با سیاسی و جناحی کردن مراسم عزاداری و بکار بردن تعابیری دور از تقوا و سیره اهل بیت، به جای جاذبه ، دافعه ایجاد می کنیم، انقلاب به تعبیر امام خمینی از دل محرم و صفر زاده شد و این تصور خطاست که ما با مصادره عزاداری حسینی برای یک سلیقه و کوچک کردن چتر عالمگیر عزای حسین بخواهیم به انقلاب و ولایت خدمت کنیم، این خدمت نیست خیانت است.
هاشمی بیان کرد: بخش فرهنگی مدیریت شهری، به جای وابسته کردن هیئات عزاداری، باید تلاش خود را در جهت تقویت فرهنگ اصیل عزاداری حسینی بکار بکار گیرد و در این راه از صاحب نظران، نخبگان و هنرمندان استفاده کند تا با فراگیر شدن فرهنگ حسینی در جامعه، بتوان فساد، ظلم و رانت و تخلفات را ریشه کن کرد و هدف حماسه عاشورا را محقق نمود و در این مسیر از همه اساتید حوزه و دانشگاه و محققین و اهل نظر دعوت می کنیم تا دیدگاه های ارزشمند خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند و بتوانیم گام کوچکی در راه این رسالت بزرگ برداریم.

حتی یک ریال درآمد از محل پارک حاشیه‌ای نداشته ایم

 محمد علیخانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت:از احضار جناب آقای میرلوحی به دلیل انجام مصاحبه و اظهارنظر در چارچوب انجام وظایف نظارتی و قانونی خویش ابراز تأسف می‌کنم.

وی ادامه داد: در ثانی گلایه شدید خودم را به خاطر کم‌لطفی وی در سانسور یادداشت اینجانب در گزارش عملکرد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل که در مجموعه‌ای اخیراً چاپ شده است اعلام می‌کنم، تفکر همه ما مبتنی بر آزادی بیان و اندیشه شکل گرفته و مغایر با حذف و سانسور است ما که به دیگران به خاطر حذف و سانسور انتقاد می‌کنیم نباید کاری انجام دهیم که بگویند اگر کار دست خود اینها باشد از همه بدتر عمل می‌کنند، البته از جناب آقای مهندس هاشمی هم گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع چرا اجازه چنین اقدامی را داده‌اند ...

عضو شورای شهر تهران گفت: جناب آقای هاشمی! شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمی‌آید اما انتظار دارم به خاطر جلوگیری از تضییع حقوق دیگران با این گونه موضوعات جدی‌تر برخورد  کنید.

وی ادامه داد: در اینجا متن کامل و بدون سانسور یادداشت مذکور را قرائت می‌کنم تا دوستان خودشان قضاوت کنند آیا سانسور این یادداشت درست بوده است یا خیر؟!

شورای پنجم؛ از گونه‌ای دیگر

دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش را می‌توان شورایی از گونه دیگر دانست چرا که پس از گذشت چهار دوره شورای اسلامی شهر لیست واحد امید شهر تهران با حضور حماسی مردم با اقبال عمومی روبرو شده و شورایی از گونه‌ای دیگر شکل گرفت. از همان آغاز، تفاهم و همدلی جهت ایجاد شهری برای زندگی در اندیشه اعضای محترم آن متبلور بود.

از وظایف اصلی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش می‌توان به انتخاب شهردار، تصویب طرح‌ها و لوایح و بودجه سالانه شهرداری و همچنین نظارت بر عملکرد مدیریت شهری اشاره کرد. هر یک از اعضای شوراهای اسلامی می‌توانند در تمامی مسائل مرتبط، اظهارنظر، تذکر و با ایراد سؤال نمایند. از سوی دیگر با وجود کمیسیون‌های تخصصی، تمرکز که هر یک از اعضا در حوزه مربوطه بیشتر خواهد بود و در کمیسیون‌ها مسائل و مشکلات با دید کارشناسانه‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، مستقیماً در دو حوزه تخصصی یعنی معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل‌ونقلنظارت و راهبری دارد. در حوزه فنی وعمرانی همواره با معاونین پیشین و فعلی در این حوزه‌ آقایان علیرضا جاوید،  پیروز حناچی و همچنین آقای  ایرج معزی، تعامل بسیار سازنده و مؤثری برقرار کرده است و امور مربوط به گونه‌ای مناسب در حال انجام می‌باشد و چشم‌انداز روشنی از تعاملات متقابل بین این معاونت و کمیسیون متصور است.

اما در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک

در این معاونت تاکنون آقایان مازیار حسینی و  محسن پورسیدآقایی مشغول به فعالیت بوده‌اند. در زمان آقای حسینی به عنوان معاون، سطح تعامل با کمیسیون قابل قبول بود. اما متأسفانه هم اکنون و در زمان آقای پورسیدآقایی با توجه به نگاه و تفکر خاص ایشان برخی موانع و مسائل عدیده‌ای صورت پذیرفته است. ترافیک و حمل‌ونقل کلان شهر تهران حوزه‌ای تخصصی و تعاملی است ولی بی‌توجهی به ایده‌های کارشناسی مشکلات بسیاری فراهم ‌آورده که به اختصار به برخی از این موارد می‌پردازیم:

* عدم تحقق حتی یک ریال درآمد از محل پیش‌بینی بودجه پارک حاشیه‌ای

در بودجه سال 97 مبلغ 950 میلیارد تومان درآمد اجرای پارک حاشیه‌ای برآورد گردیده است ولی تاکنون پس از گذشت حدود 4 ماه از سال که می‌بایست رقمی حدود 350 میلیارد تومان محقق می‌شد. متأسفانه از این ناحیه خسارت این چنین متوجه کسب درآمدهای شهری شده است.

* کاهش درآمد طرح ترافیک و نارضایتی اقشار مختلف

در موضوع طرح ترافیک به علت ارائه داده‌های نادرست مبنی بر آماده بودن زیرساخت‌های لازم، درآمد پیش‌بینی شده تا پایان دوره بیش از 470 میلیارد تومان در بودجه سال 97 مصوب شده است. ولی متأسفانه تاکنون حدود 40 میلیارد تومان تا زمان تهیه این گزارش تحقق یافته است و در صورت ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود تنها 50 درصد بودجه مصوب از این محل محقق شود. این گونه خسارت‌ها به درآمد شهری در حقیقت اتلاف منابع درآمدی کلان شهر تهران و شهروندان تهرانی است.

* عدم پذیرش نظارت کمیسیون و پاسخگو نبودن

عدم تعامل معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران منحصر به کمیسیون تخصصی نمی‌شود و متأسفانه این عدم تعامل در همکاری‌های میان بخشی نیز تأثیرات منفی بسیاری گذاشته است عدم همکاری با راهنمایی و رانندگی به طور مثال باعث گردید تا سطح کنترل رفت‌وآمد در محدوده ترافیک کاهش یافته و در میزان اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف کاهش چشمگیری مشاهده شد.

راهکار رفع این مشکلات تنها در سایه عمل به مصوبات قانونی، پاسخگو بودن و تعامل با تمامی دستگاه‌ها به خصوص پذیرش نظارت شورا امکان‌پذیر خواهد بود.

در مجموع می‌توان مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون را شامل موارد ذیل دانست: پیگیری تحقق مصوبه سال 1395 شورای اقتصاد جهت خرید 630 واگن برای متروی تهران و رسیدن آن به عقد قرارداد، تهیه و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل (1396-1400). پایش و اصلاح آمارهای مربوط به حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، نظارت و پیگیری مستمر عملکرد شهرداری و رسیدگی به پیشنهادات شهروندان، کارشناسی و ارائه پیشنهاد مربوط به ساماندهی پارک حاشیه‌ای شهر تهران و پیش‌بینی درآمد حدود 1000 میلیارد آن به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری و تصویب آن در بودجه سال 1397، تصویب نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک سال 97، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه تاکسی در سال 97، تصویب، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه اتوبوس در سال 97، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ بلیط مترو در سال 97، پیگیری ایمن‌سازی خط هفت مترو به منظور رفع خطرات احتمالی، پیگیری بازآفرینی و رونق مجدد پیاده‌راه 17 شهریور و میدان امام حسین (ع)، پیگیری طرح تعیین تکلیف گره‌های ترافیکی، پیگیری تدوین پیوست ترافیکی برای پروژه‌های بزرگ تجاری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه ایمنی و حمل‌ونقلدانش‌آموزان از طرف شهرداری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک و طرح جامع حمل‌ونقل ریلی.

شهرداری تذکر گرفت/ از طریق رسانه ها متوجه تغییرات ساختار سازمانی شهرداری شدیم

علی_اعطا؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تغییرات در ساختار_سازمانی شهرداری تهران" تذکر داد.

وی گفت: در روزهای اخیر از طریق رسانه‌ها از تغییراتی در ساختار سازمانی شهرداری تهران مطلع شدیم. این تغییرات در قالب تصمیم شورای اداری شهرداری تهران صورت گرفته که براساس قانون، خارج از حدود اختیارات این شورا است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در قالب این تغییرات سازمان نوسازی شهر تهران که ارتباطی کاملاً موضوعی و مأموریتی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری دارد از این حوزه منفک و به حوزه شهردار انتقال یافته است. مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه شهری ذیل معاونت مالی و اقتصاد شهری ایجاد شده است.
به گفته اعطا، مطابق ماده ۵۴ قانون شهرداری (اصلاحی ۱۳۴۵/۱۱/۲۷)، سازمان اداری شهرداری‌ها، به نسبت بودجه و درآمد و حجم کار شهرداری از طرف شهرداری با اطلاع انجمن شهر تهیه و پس از تصویب وزارت کشور به‌موقع اجرا گذاشته شود.

وی ادامه داد: بعد از این قانون، قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قوانین مربوط به شهرداری و نوسازی و عمران شهری در تاریخ ۱۳۵۱/۴/۷ به تصویب می‌رسد. بند ۲ این قانون به صراحت اعلام می‌کند، شهرداری پایتخت مجاز است موارد مذکور در بند ۸ ماده ۵۵ و ماده ۸۴ قانون شهرداری مصوب سال ۱۳۳۴ و مواد ۵۴ و ۱۱۱ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب سال ۱۳۴۵ را پس از تصویب انجمن شهر به‌موقع اجرا بگذارد.

اعطا بیان کرد: تبصره ذیل این قانون اضافه می‌کند: وزارت کشور می‌تواند به هر یک از شهرداری‌ها که مقتضی بداند اجازه دهد تمام یا برخی از مواد و تبصره‌های مندرج در این بند را پس از تصویب انجمن شهر مربوط به‌موقع اجرا بگذارد.

وی بیان کرد: همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید در قانون اخیر به صراحت و ۲ مرتبه تأکید کرده است که تصویب انجمن شهر لازم و شرط اجرای قانون است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب ۱۳۵۸/۸/۱۲ هیأت وزیران که شورای اداری شهرداری نیز به استناد مواد ۷۴ و ۷۵ آن تشکیل شده است، در ماده ۴ به صراحت اعلام می‌کند: " سازمان تفصیلی شهرداری با قید پست سازمانی با رعایت ماده ۱۱۲ قانون استخدام کشوری به تصویب انجمن شهر خواهد رسید."
وی اضافه کرد: شورای اداری شهرداری تهران مطابق بند ۴ ماده ۷۵ آیین‌نامه استخدامی صرفاً وظیفه «بررسی و تأیید سازمان تفصیلی شهرداری تهران و مؤسسات تابعه» را بر عهده دارد و ازآنجایی‌که تصمیماتی که در جلسه اخیر شورای اداری اتخاذ شده، خارج از حدود وظایف و اختیارات آن بوده است؛ از شهردار تهران انتظار دارد دستور توقف اجرای تصمیمات یاد شده را ابلاغ کند.

باید ۵۰ درصد جایگزین های بازنشستگان، جوانان باشند

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از استماع طرح یک فوریت الزام شهرداری به انتصاب جوانان در پست های مدیریتی با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان به لزوم جایگزینی این افراد با جوانان تاکید کرد.
وی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح است، اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما شهرداری ها ذیل این قانون تعریف شده اند و بدین ترتیب فهرستی از بازنشستگان توسط شهردار محترم به اعضای شورا ارسال شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: بدین ترتیب حدود ۱۷۰۰ نفر در کل کشور و مشخصا حدود ۲۰۰ نفر در ۴۳ شرکت و سازمان شهرداری و ۲۲ منطقه و معاونت مشمول این قانون می شوند و شهردار محترم درصدد جایگزینی است و در یک مقطع دو ماهه فرصت داریم که این ۲۰۰ نفر را جایگزین کنیم.

فراهانی بیان کرد: اهمیت و ضرورت این فوریت در این است که باید الزام داشته باشیم تا حداقل ۵۰ درصد این ۲۰۰ نفر از میان جوان باشند.
گفتنی است این طرح با ۱۴ موافق به تصویب شورای شهر تهران رسید.

بودجه غیرنقد شهرداری تهران محقق نشده است

مرتضی الویری در تذکرات پیش از دستور هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: عملکرد شوراها در دوره پنجم ستودنی است و بنده در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در هفته آینده در این خصوص صحبت خواهم کرد.

وی گفت: تذکر بنده در خصوص عملکرد بودجه غیرنقد است و در حال حاضر در اواخر شهریور ماه هستیم ولی بودجه سال 97 در این حوزه محقق نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: بودجه غیرنقد شهرداری تهران در سال 97 چهارهزار و 609 میلیارد از 17 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 260 میلیارد تومان آن تحقق یافته است.

الویری افزود:‌عدم توجه به بودجه غیرنقد می‌تواند باعث ضربه زدن به شهرداری شود.بی‌توجهی به عملکرد بودجه غیرنقد می‌تواند شهرداری را دچار مشکل کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  افزود: تاکنون سازوکار تحقق بودجه غیرنقد سال 97 اجرایی نشده است. و اگر مستلزم بازنگری و تغییر در بودجه غیرنقد هستند شهرداری با فوریت لایحه آن را تهیه و به شورا ارسال کند. در غیر این صورت دستورالعمل قبلی به قوت خود باقی خواهد ماند.

عده‌ای به دنبال زیر سؤال بردن جایگاه شوراها هستند

 احمد میرلوحی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: خطاب تذکر بنده به رئیس شورای عالی استان‌ها است چرا که باید از شوراهای شهر و روستا بیشتر حمایت شود و اخیرا با اتفاق‌هایی که در چند شورای شهر و روستا افتاده هجمه‌های سنگینی بر روی شوراها وارد شده است.

وی افزود:‌اخیرا 8 نفر از شوراهای استان تهران دستگیر شده‌اند و سخنگوی وزارت کشور نیز تخلفی از شوراهای چهارم اعلام کرد و حادثه شورای بابل نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در میان هزاران شورایی که در شهرها و روستاها فعالیت می‌کنند درصد کمی است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قصد دارند جایگاه شوراها را زیر سؤال ببرند، گفت: اگر عضو شورایی تغییر محل سکونت داشته باشد سلب عضویت می‌شود و دلایل متعددی برای سلب عضویت یک عضو وجود دارد ولی موج سنگینی در خصوص فضاهای شوراها ایجاد کرده‌اند در صورتی که این شوراها هستند که می‌بینند و در انضباط وامور شهر نقش بسزایی دارند.

میرلوحی گفت: رئیس شورای عالی استان‌ها اقدامات متناسبی را در خصوص کارآمدی شوراها انجام داده است و باید در دفاع از جایگاه شوراها اقدامات مؤثری را انجام دهد.

قول افشانی برای جبران حذف میدان قیصر امین‌پور

احمد مسجدجامعی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش، اظهار داشت:  از بنده برای حضور آریان در صحن علنی شورای شهر و تلاوت قرآن تشکر کردند و پیشنهاد دادند که این افراد در مراسم پیاده روی اربعین و قرائت قران حضور داشته باشند چرا که حضور این افراد بسیار تاثیرگذار است.

وی  ادامه داد:‌از شهردار تهران نیز درباره آنچه در خصوص میدان قیصر امین‌پور اتفاق افتاد و پیشنهادهایی را برای جبران دادند، تشکر می‌کنم ولی اولویت ما باید اصلاح هندسی معابر باشد و بیشتر به انسان‌ها و عابرین پیاده توجه شود نه خودرو.

عضو شورای شهر تهران افزود:‌تهران به شهری بی‌حافظه تبدیل شده است و باید نست به حفظ خاطره‌ها و حافظه این شهر اقدام شود.

مسجدجامعی گفت: از شهرداری دعوت می‌شود گزارش عملکرد یک ساله را در صحن علنی ارائه دهد.

وی گفت: امن نبودن تکایا و حسینیه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد چرا که بعضا این فضاها در کنار آتش قرار گرفته‌اند و باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ما در آسیب‌شناسی شهری و محیطی مسئولیت داریم و باید در این خصوص اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه از شهردار تهران تشکر می‌کنم چرا که قول دادند برای جبران حذف میدان قیصر امین‌پور اقدام خوبی انجام دهند، گفت: موضوع اصلی من در این تذکر این بود که نباید خودرومحوری حرف اول را بزند و برای خودروها خاطره و فرهنگ شهر را حذف کنیم.

افشانی دوباره تذکر گرفت

الهام فخاری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: به شهردار تهران در خصوص کندی و کاستی اصلاح و بهبود در حوزه زنان هم درون شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته و هم در گستره‌ی شهر تذکر می‌دهم.

وی ادامه داد: با این که شورای دوره پنجم با حضور ۶ نفر از زنان فعال اجتماعی سیاسی (۳۰ درصد لیست) شکل گرفته و با این که این لیست از پشتوانه برنامه‌ای و برنامه لیست امید برای اداره شهر برخوردار بوده و توجه و تاکید ویژه‌ای بر بهبود وضعیت زنان داشته و برخاسته از رای زنان و مردان شهر بوده، در طی یک‌ سال گذشته شهرداری تهران برنامه و تحول جدی در زمینه بهبود وضعیت زنان نداشته است.
فخاری افزود: گذشته از این، درون سازمان شهرداری ساز و کارهای عادلانه‌ای برای ارتقا، تصدی پست و انجام خدمت شغلی زنان به کار گرفته نشده و روشی برای مطرح شدن و پیگیری مسائل خاص تدارک دیده نشده است.

وی با بیان اینکه، بیرون سازمان شهرداری و در گستره شهری نیز برنامه و اقدام جدی برای بهبود امنیت فضاهای شهری با توجه ویژه به زنان صورت نگرفته است، گفت: همچنین جای افسوس است که در این مدت از توانایی‌های سمن‌های فعال در حوزه زنان در مدیریت شهری استفاده نشده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: طرح و برنامه مشخصی برای بهبود کیفیت زندگی زنان در شهر تا کنون ارائه نشده است و در این زمینه نظارت جدی بر عملکرد معاونت‌ها و مناطق بر اساس شاخص‌های سنجش‌پذیر انجام نشده است.

فخاری گفت: لازم به ذکر است وضعیت ستاد توان افزایی زنان سرپرست خانوار نیز بهبودی نشان نمی‌دهد.

شهردار تعیین تکلیف کند

افشین حبیب‌زاده در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس درخواست‌های بسیار زیاد شهروندان از حوزه معاونت نظارت، شاهد این امر هستیم که برخی از قراردادهای منعقده میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با مالکان املاک واقع در طرحهای توسعه شهرداری تهران در سال‌های گذشته تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات ایجاد شده برای ساکنان این املاک از قبیل فرسودگی و خرابی  تاسیسات و احتمال بروز آسیب برای ساکنان آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امکان فروش به غیر برای این املاک در شرایط فعلی وجود ندارد و با عنایت به اینکه بسیاری از مالکان املاک مقیاس پایین از طبقات محروم و آسیب پذیر جامعه بوده که دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند که با توجه به نوسانات اخیر اقتصادی دچار مشکلات حادتری در این زمینه شده‌اند، به نحوی که امکان جایگزین کردن معادل املاک فروخته شده خود را نیز در سایر مناطق ندارند.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: لازم است شهردار تهران پیگیری‌های لازم را نسبت به تعیین تکلیف قراردادهای مربوط به املاک کم مقیاس در مناطق محروم شهر به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار دهند.

افشانی تابع قانون است

محسن هاشمی در حاشیه هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش در جمع خبرنگاران درباره جلسه هم‌اندیشی صبح امروز اظهار داشت: هر دو هفته یک بار با حضور شهردار تهران جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود و جلسه هم‌اندیشی این هفته با حضور شهردار تهران برگزار شد.

وی بیان داشت: آخرین وضعیت بانک شهر، پروژه‌های عمرانی شهر و طلب شهرداری از بنیاد تعاونی سپاه از مواردی بود که در این جلسه بررسی شد.

هاشمی گفت: در جلسه امروز در خصوص انتصابات در شهرداری تهران نیز توضیحاتی ارائه دادند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در خصوص فعالیت شهردار تهران بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان شهردار تهران اعلام کرده است که تابع قانون است در صورتی که قانون به درستی تفسیر شود و در آخرین لحظه در شهرداری تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

هاشمی افزود: در خصوص ادامه فعالیت شهردار تهران با معاون وزیر کشور جلساتی خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس