کد خبر 893760
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
یادداشت نمایه

یک نماینده باید آزادانه عمل کند و به وظایف خود بپردازد اما این طور نباشد که بعد از رای دادن به موضوعی، برایش دردسر ایجاد و اسرارش فاش شود!

به گزارش مشرق، «حسن رضایی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت: 

شفافیت بدون شک مهم‌ترین مانع فساد است. بدون شفافیت، ایجاد سازمان جدید برای مبارزه با فساد، حجیم کردن ابعاد سازمان‌های فعلی، فراخ‌تر کردن حد آزادی رسانه‌ها و... هیچکدام قادر به ریشه‌کن کردن فساد نخواهد بود. فساد نوعی بیماری است که مانند هر بیماری دیگری، موثرترین راه مقابله با آن، از بین بردن زمینه‌های فسادخیز و پیشگیری از ایجاد فساد است. به عبارت دیگر، خلاف تصور عموم، مهم‌ترین نهاد مسؤول در زمینه برخورد با فساد، ابدا قوه قضائیه نیست، بلکه دولت و دستگاه‌های اجرایی هستند. مهم‌ترین نقش مجلس نیز در این زمینه در همین راستا قابل تعریف خواهد بود. مجلس اگر عزم برخورد با فساد را داشته باشد، باید تصویب قوانین شفافیت‌زا و پیگیری اجرایی شدن آنها را مهم‌ترین وجهه همت خود قرار دهد. طرح شفافیت آرای نمایندگان اما طی یک ماه اخیر به چالشی قابل تامل در همین زمینه بدل شده است.

بیشتر بخوانید:

اظهارات وزیر دادگستری به خط قرمزها برای برخورد با مفاسد

خجسته: ۱۶۰هزارخودرواحتکارشده است


طرحی که یک‌فوریت آن با ۱۶۰ امضا در دستورکار مجلس قرار گرفته بود، تنها با رای مثبت ۵۹ نماینده به فوریت آن روبه‌رو شد تا افکار عمومی از خود بپرسد نمایندگان دقیقا چرا با فوریت داشتن طرح شفافیت آرای خود مخالفند؟! و دیگر اینکه با این اوضاع، چگونه می‌توان به ایفای نقش مجلس در زمینه مبارزه با فساد امیدوار بود؟ شفافیت آرای نمایندگان، بیش از هر چیز، پاسخگو کردن نماینده در قبال موکلانش را به دنبال خواهد داشت و صبغه کارشناسی مصوبات مجلس را به اجبار بالا خواهد برد، چرا که نماینده می‌داند ممکن است در قبال رای خود به هر طرح یا لایحه، در حوزه انتخابیه‌اش مورد سوال قرار بگیرد، لذا در رای‌گیری‌ها دقت بیشتری به خرج خواهد داد. علاوه بر این، شفافیت آرای نمایندگان باعث خواهد شد مردم دقیقا بفهمند استخدام نمایندگان ادوار مجلس از سوی امثال بیژن زنگنه بر چه اساسی انجام می‌شود؟!


مردادماه ۹۶ زنگنه در صحن علنی مجلس گفته بود: «اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی، هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست!» طبق اعلام رسانه‌ها در همان مقطع، زنگنه ۲۴ نماینده ادوار مجلس را در وزارت نفت استخدام کرده بود! این درحالی بود که هم او مکرر از وجود نیروی مازاد در وزارت نفت و نداشتن برنامه استخدام جدید در این وزارتخانه سخن می‌گفت. اعتراضات مکرر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت نیز در این زمینه هرگز به جایی نرسید. در شرایط جدید و با رد شدن فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان، این طرح مجددا باید طی حداکثر ۶ ماه آینده دوباره در صحن علنی مطرح شود. برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس اما از هم‌اکنون دامن همت را بالا زده‌اند تا آنوقت هم مانع تصویب این طرح شوند.


علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که همواره از شجاعت و حریت نمایندگان می‌گوید، در همین زمینه طی یادداشتی می‌نویسد: «من با شفافیت حضور و غیاب‌ها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آرای آنها موافق نیستم، زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود. به همین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رای واقعی خود را اعمال نکند، در حالی که نماینده باید در ابراز رای خود آزاد باشد لذا اینجانب این طرح را امضا نکردم و به فوریت آن هم رای ندادم». موضع بالا به پایین مطهری در مواجهه با جامعه ایرانی و طرح اینکه: «جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است» را مشاهده کنید!


سیده‌فاطمه ذوالقدر، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز در همین زمینه می‌گوید: «جزو موافقان این طرح بودم و امضا هم کردم اما مخالف افشای اسرار نمایندگان هستم؛ نباید اینطور باشد که رای دادن درباره مطلبی بعدها به اهرم فشاری تبدیل شود.


یک نماینده باید آزادانه عمل کند و به وظایف خود بپردازد اما این طور نباشد که بعد از رای دادن به موضوعی، برایش دردسر ایجاد و اسرارش فاش شود». سوال این است که اگر یک نماینده مجلس شجاعت لازم برای ایستادن پای رای خود را نداشته باشد و نتواند در هر شرایطی از آن دفاع کند، اساسا حضورش در مجلس به کدام دلیل است و چرا نماینده مردم شده است؟ برخی دیگر از نمایندگان اصلاح‌طلب البته با این طرح موافقت داشته و ظاهرا از رای نیاوردن فوریت آن هم چندان خوشحال نیستند. رای نیاوردن فوریت این طرح مهم اما با توجه به ترکیب سیاسی مجلس نشان می‌دهد جمع‌بندی لیست امید روی هم رفته، مخالفت با شفافیت آرای نمایندگان بوده است. 

نمایندگان پیشنهاددهنده طرح البته با رای نیاوردن فوریت آن پا پس نکشیدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در همین زمینه نوشت: «راه‌حل جدید در پاسخ به دغدغه حامیان شفافیت؛ نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس آماده کرده‌ام که آرای نمایندگان و حضورشان در صحن علنی و کمیسیون‌ها روی سایت مجلس قرار گیرد؛ نمایندگان موافق، تا یکم مهر با پیامک اعلام کنند تا امضای‌شان را اخذ کنم. این دیگر نیاز به رای‌گیری در صحن علنی ندارد». چنین اقدامی البته با شناختی که ما از رئیس مجلس و هیات رئیسه آن داریم، بعید است به جایی برسد.

جالب اینکه یک بررسی کوتاه نشان می‌دهد نمایندگان در حالی با فوریت این طرح مخالفت کرده‌اند که در مصاحبه با رسانه‌های محلی حوزه انتخابیه خود، غالبا از آن اعلام حمایت کرده بودند! آقایان! اگر خجالت نمی‌کشید، لااقل بهانه‌جویی نکنید و صراحتا بگویید با شفافیت مخالفید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    دوست دارند لابی هایشان رو نشود !!!! و اطلاعات فاش نشه و خیانتها نمایان نشه !!!! وگرنه اگر در راه منافع مردم و ملی باشه که مردم مخالفت ندارند باهاشون ولی در غیر اینصورت میشه اهرم فشار مردم !!!!! جالبه که اینقدر واضح گفته اند خودشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس