روزنامه

«محمد توسلی» دبیر کل نهضت آزادی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «لااقل بیش از دو دهه است که دیگر گفتمان انقلاب جایگاهی ندارد و گفتمان اصلاحات مطرح است».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تاجزاده: برجام باعث آرامش اقتصادی در کشور شد!

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «برجام موفق‌ترین پروژه دیپلماسی کشور بوده است. امروز چرا ترامپ می‌گوید برجام نه؟ طبق تحلیل ترامپ اگر برجام نبود، جمهوری اسلامی چهار سال پیش ساقط شده بود. او می‌گوید اوباما ایران را نجات داده است. پس انتقاد من این نیست که برجام خوب نبود و راه را اشتباه رفته‌ایم تا همه تقصیرات را به گردن دولت بیندازم. آقای روحانی را از آن جهت مقصر می‌دانم که چرا از دستاوردهای دولت خود قاطعانه دفاع و کاسبان تحریم را افشا نمی‌کند. نتیجه برجام تثبیت حدوداً پنج ساله آرامش اقتصادی در کشور بود و یک میلیون بشکه فروش نفت ما را در دوران تحریم به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رساند.»

تاجزاده مدعی شده است که برجام باعث تثبیت حدوداً پنج ساله آرامش اقتصادی در کشور شده است. این ادعای مضحک در حالی است که دلار در دی ماه 94 حدود 3500 تومان بود و اکنون دلار حدود 15 هزار تومان است. همچنین قیمت مسکن در یکسال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته و اجاره بهای مسکن نیز در یکی دوسال اخیر نیز به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافته است. افزایش سرسام آور قیمت سکه و خودرو و برخی اقلام ضروری خانوار را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

مصطفی تاجزاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر از من بپرسید که ریشه مشکلات کجاست، می‌گویم سیاسی است. چرا؟ به‌دلیل اینکه اولین مشکل امروز ایران، مدیریتی است زیرا دایره ورود شایستگان را به حکومت روز به روز محدودتر کرده‌اند و نمی‌گذارند از نیروهای توانا چه متخصصان داخل و چه ایرانیان خارج از کشور استفاده شود. نمونه آخر آن کاوه مدنی است. به ایران آمد و ایده‌های بسیار خوبی در مورد محیط زیست داشت. دولت نیز از عملکرد او راضی بود؛ اما رسماً او را بیرون کردند».

تاجزاده از یک مدیر دوتابعیتی فراری و سرپل شبکه نفوذ دفاع کرده است. این در حالی است که کاوه مدنی معاون سابق سازمان محیط زیست فردی بود که در ظاهر کاملاً مورد اعتماد مسئولان دولتی بود اما نقش مهمی در تغییر نگرش مدیران کشور به مسائل محیط زیستی داشت. مدنی به عنوان سرپل نفوذ شبکه‌ای از جاسوسان- عناصری نظیر کاووس سید امامی- به دستگاه‌های اداری برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی، ایجاد انحراف در ریل‌گذاری‌های مربوط به آب و هوا، ترویج کوچ از روستا و نابودی منابع آبی  شناخته شده است. گفتنی است چندی پیش پس از آنکه ممنوع الخروجی کاوه مدنی با تقاضای معاونتی در وزارت اطلاعات حذف شد، وی از کشور گریخت.

** دبیرکل نهضت آزادی: گفتمان انقلاب جایگاهی در جامعه ندارد!

«محمد توسلی» دبیر کل نهضت آزادی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «لااقل بیش از دو دهه است که دیگر گفتمان انقلاب جایگاهی ندارد و گفتمان اصلاحات مطرح است».

توسلی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «نهضت آزادی هیچ‌وقت نگاه قدرت‌محور نداشته است، اگر ابتدای انقلاب هم مهندس بازرگان قبول مسوولیت کرده به عنوان تکلیف ملی بوده است. آن زمان هیچ گزینه‌ای جز بازرگان برای دوران گذار وجود نداشت. اگر در انتخابات بعدی هم حضور پیدا کردیم هدف‌مان حضور در قدرت نبود، هدف تقویت فرآیند گذار به دموکراسی بود».

گفتنی است اسناد لانه جاسوسی گوشه‌ای از پرده نفاق نهضت آزادی را بالا زده است. مشی نهضت آزادی به صراحت، بوی خیانت به ملت ایران و انقلاب اسلامی نوپای آنها را می‌داد. سران این گروهک در حالی که ملت انقلابی در حال جارو کردن بقایای رژیم سلطنتی بودند، می‌کوشیدند عوامل این رژیم را ابقا کنند و موتورحرکت انقلاب و انقلابی را خاموش سازند. آن‌ها در جریان جنگ تحمیلی صدام نیز، تبدیل به ابزار عملیات روانی دشمن برای ناامید کردن ملت ایران شدند

.

برخی سران نهضت آزادی و حزب مشارکت، طی دو دهه اخیر به تعامل و ارتباط نزدیک با سران احزاب مارکسیستی چپ نظیر فدائیان خلق، توده و حتی سازمان منافقین روی آورده‌اند.

بنابر مستندات موجود، سران نهضت آزادی با وجود تظاهر به اصلاح‌طلبی و قبول قانون اساسی، جزو هدایتگران اصلی آشوب‌های نیابتی 78 و 88 بودند.

لازم به ذکر است که گروهک‌هایی مانند نهضت آزادی و ملی-مذهبی آن‌گونه که مهندس سحابی هم روایت می‌کرد، در انتخابات 76 رأی سفید (تحریمی) دادند اما بعدها رأی مردم را مصادره به مطلوب کردند. مشابه همین رفتار مذبذب را درباره اصل انقلاب و سپس، تسخیر لانه جاسوسی و جنگ تحمیلی داشتند.

** از «سوپرمن جهانگیری» تا اعتراف به رانت چند هزار میلیاردی

روزنامه سازندگی در مطلبی در نقد انتخاب سیف به عنوان مشاور رئیس جمهور نوشت: «در ماههای اخیر نام سیف بیش از هر چیز نوسانات ارزی و افزایش ناگهانی قیمت دلار را به ذهن می‌رساند. اواسط فروردین امسال که قیمت دلار با رشد ناگهانی در بازار همراه شد، بانک مرکزی نرخ 4200 تومانی برای آن تعیین کرد. در حالیکه همان زمان اختلاف با بازار غیر رسمی حدود 2 هزارتومان بود. همین مسئله در کنار برخی برنامه‌ها مانند "ارائه ارز دولتی به تمام شرکت‌های وارداتی" باعث شکل گیری رانت 100 هزار میلیارد تومانی شد».

گفتنی است فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری که به «دلار جهانگیری» معروف شد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله روزنامه سازندگی، تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند. اما در عمل 18 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان بر باد رفت و رانتی 130 هزار میلیارد تومانی را در حلقوم مفسدان و رانت‌خواران دانه‌درشت ریخت.

حالا این روزنامه اصلاح طلب که مدافع تمام قد این اقدام اشتباه بود، ژست منتقد به خود گرفته و از وضع موجود گلایه می‌کند!

** جان کری معتقد است که باید برجام را در حوزه موشکی و منطقه‌ای ادامه می‌دادیم

روزنامه قانون در مطلبی نوشت: «صحبت‌های اخیر جان کری در خصوص برجام این است که ما هم دغدغه‌های ترامپ، دولت فعلی آمریکا را نسبت به ایران داشتیم و ایران را کشوری مشکل ساز می‌دانستیم منتهی برخورد با ایرانی که برنامه هسته‌ای نداشته باشد راحت‌تر است یا ایرانی که از برنامه هسته‌ای برخوردار باشد؟ پاسخ این است که برخورد با ایران بدون برنامه هسته‌ای راحت‌تر است. منطق جان کری این است که هدف ما از برجام، گرفتن برنامه هسته‌ای از ایران بود که بعد از آن با ایران برخورد کنیم. این موضوع سطحی است که ترامپ به آن توجه نکرده و از برجام خارج شد واینکه بتواند ایران را پای میز مذاکره بیاورد شانس کمتری دارد اماجان‌کری شانس بیشتری را داشت. هدف دولت اوباما با این سبک این بود که اهرم‌های قدرت ایران در حوزه‌های دیگر (منطقه و موشکی) را مانند برنامه هسته‌ای از ایران بگیرد».

گفتنی است «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا - دی ماه 95- در یادداشتی تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز- فروردین 95- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است! مدعی شد: «شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای است».

هدف دولت اوباما، برجامیزه کردن مؤلفه‌های قدرت ایران به سبک مذاکرات هسته‌ای بود. انتقاد دولتمردان سابق آمریکا به ترامپ این است که چرا با همان دست فرمان برجام، موضوع موشکی و منطقه‌ای ایران را ادامه ندادی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین PL ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    19 6
    روزنامه صبح برره شرف داشت نسبت به این نفوذ نامه های به اصطلاح اصلاح طلب.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    10 28
    ژنرال ظریف، مصدقِ زمان و امیرکبیرِ عصر ماست
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      14 7
      امیرکبیر نصف شب هم نیست چه برسد به عصر ما.
    • AE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      12 4
      اشتباه مثبت زدم ژنرال خونشونم نیست
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
      1 0
      چرا ؟ چون ریش بزی دارد فکر کردی پروفسوره ؟؟؟
  • آزاده IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    16 5
    بله این گفتمان نهضت ازادی و اصلاحات است است که میلیونها جان بر کف دارد و با یک سوت از ان جناب و هم قطارانشان طومار دشمنان و مخالفان را در هم میپیجند تنها مشکلشان این است که کمی ترسو هستند که ان هم با برطرف شدن گرانی پوشک حل خواهد شد
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    13 3
    منطق جان کری این است که هدف ما از برجام، گرفتن برنامه هسته‌ای از ایران بود که بعد از آن با ایران برخورد کنیم
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    17 1
    شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی را اعلام میکنند بعدش هم اگر بزنند زیرش هیچ کاری نمیتوانید بکنید احمقها. مثل هسته ای که زدن زیر توافق و ...
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    15 2
    شدت گرمای افتاب برجام باعث اختلال در مغز بیشتر اصلاح طلبها شده است.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    16 1
    اثر بیماری قیاس به نفس همینه
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    5 0
    برجام درس عبرته
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    2 0
    آغای نهضت مردم آزاری که تاریخ شماها باندازه میکروب فسیل شده هست . شما ها دیگه پاچه ما ایرانیان رو نگیرید ای گله پر از جاسوس تابلودار
  • ميلاد IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 1
    ژنرال مي خواي فقط احمدي نژاد ،كه هاله نور هم داره ! قطع نامه چيه ؟ نه منم ؟!
  • FR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 0
    دیشب حصارک کرج نبودی ؟
  • محمد جواد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 2
    گفتمان انقلاب اصلا از اول انقلاب برای نهضت آزادی وجود نداشت واعتقادی به انقلاب نداشتند آنها از اول دنبال گفتگو وسازش با آربابشان آمریکا بودند همان گونه که بختیار از مرز بازرگان با کمک بازرگان فرار کرد گفتمان انقلاب متلق به کوخ نشینان است نه یک مشت وازده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس