کد خبر 89356
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۸

بحث پليس و سازمان استاندارد‌سازي خودروهاي كشور بالا گرفته است، در شرايطي كه اين دو نهاد روي موج اظهارنظرهاي هم حركت مي‌كنند و يك روز سازمان استاندارد از شماره‌گذاري خودروهاي ممنوعه پليس خبر مي‌دهد و روز ديگر پليس مقابل اين خبر مي‌ايستد.

به گزارش مشرق به نقل از شرق، اسماعيل احمدي‌مقدم روز گذشته از سازمان استاندار مي‌خواهد، با جان مردم بازي نكند. به گفته او: «خودرويي كه قبلا اعلام شده بود، شماره‌گذاري نشود با تعيين مدت خاصي، از ما خواسته‌اند تا نسبت به شماره‌گذاري آن اقدام كنيم.»به گفته احمدي‌مقدم سازمان استاندارد در برابر برخي از خودروسازان سازمان كوتاه مي‌آيد: «در برخي موارد براي رفع مشكل ديگران قانون را اجرا نمي‌كند و به نفع خودروسازان مهلت تمديد مي‌كند، حال آنكه نمي‌توان با مصلحت انديشي و مدارا با جان مردم بازي كرد.»
 

كابوس هوو تمام نشده و اگر امروز اين كشنده در ايستگاه توقف خاك مي‌خورد، ولي پليس هنوز با سازمان استاندارد و صنايع خودروسازي كشور بر سر ورود سه خودرو به جاده‌هاي كشور چالش دارد. وي ‌خبر داد كه شماره‌گذاري فراز، وانت پيكان به آنها براساس دستور مقامات تحميل مي‌شود. عالي‌ترين مقام پليس كشور در شرايطي كه اعلام مي‌كند به وجود سياست خاصي در سازمان استاندارد اعتقاد ندارد، روز گذشته خبر از تحميل سه خودرو به پليس مي‌دهد: «وانت پيكان و خودرو فراز به پليس تحميل شد.»
 
كمتر روزي در همين چند سال گذشته بود كه مسوولان پليس روزنامه‌ها را ورق نزنند و با تيترهاي حوادث ناشي از وقوع تصادف هوو‌ها در جاده و برجاي گذاشتن كشته و زخمي‌هاي بي‌شمار مواجه نباشد. «15 كشته و مجروح در تصادف هوو، واژگوني هوو چهار كشته بر جاي گذاشت، برخورد هوو با اتوبوس 9 كشته و زخمي برجاي گذاشت. هوو باز هم ترمز بريد، 29 كشته و زخمي در تصادف آزادراه خرم‌آباد.»
 
همان زمان رسانه‌ها به هوو لقب ارابه مرگ دادند و پليس هم بدش نمي‌آمد اين اصطلاح را بارها و بارها در هشدار به ناقص بودن سيستم فني اين تريلر تكرار كند. كش و قوس‌ها ادامه يافت و سرانجام نقص فني هوو به اثبات رسيد، پليس تابلو ايست به تردد تريلر هوو نشان داد و صنعت خودروسازي ايران را به دردسر پيدا كردن نمونه ديگري از تريلرهاي كشنده مناسب و ارزان با جيب كاميون‌داران ايراني انداخت.
 
فراز به نام كشنده جديد وارد بازار شد، اما پليس باز هم قانع نشد. او در مقابل تمام تاييديه‌هاي سازمان استاندارد و مراكز تاييد فني خودروهاي خارجي ايستاد و به فراز هم روي خوش نشان نداد. اين چالش تا امروز ادامه دارد و اين داستان تبديل به تقابل دايمي پليس و سازمان استاندارد شد و بر همين منوال بود كه روز گذشته اسماعيل احمدي‌مقدم در همايش مناسب‌سازي رفتار پليس گفت: «در برخي از موارد مسوولان سازمان استاندارد با طلبكاري با ما برخورد مي‌كنند و مي‌گويند كه ما مسوول استاندارد هستيم. آنها با مماشات خود به خودروسازان فرصت مي‌دهند و از اين طريق از وظايف خود عدول مي‌كنند كه اين موضوع به هيچ‌وجه قابل‌قبول نيست.»
 
به گفته رييس پليس ناجا دريافت نشان استاندارد يعني دريافت حداقل‌هاي لازم براي ورود يك كالا به بازار بنابراين ضروري است، استانداردها هر ساله مورد بازنگري قرار گيرد: «اين در شرايطي است كه ما نه تنها استانداردها را در كشور افزايش نمي‌دهيم، بلكه به عقب حركت مي‌كنيم و از اين طريق مصيبتي بزرگ را رقم مي‌زنيم.» رفتار ضد و نقيض سازمان استاندارد كه علامت سوال ذهن اسماعيل احمدي‌مقدم شده موجب شد تا او بگويد: «در يك دستور‌العمل سازمان استاندارد وانت‌ پيكان و فراز را استاندارد ندانست، اما در يك بازه زماني كوتاه مجددا اين خودروها واجد شرايط دريافت استاندارد شده‌اند. اين تغيير رويكرد در سازمان استاندارد از نظر ما مورد قبول نيست.»

احمدي‌مقدم اذعان مي‌كند كه در كنار استاندارد نبودن برخي صنايع خودرو‌سازي برخي از مسيرها در جاده‌هاي كشور هم استاندارد نيست: «توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته آهنگ مناسبي به خود گرفته است اما هنوز برخي از مسيرهاي ما استاندارد نيستند، بنابراين اميدواريم در آينده نزديك تمام مسيرها به استانداردهاي ايمني نزديك شوند.»
 
البته اين مقام پليس مورد سوال هم قرار گرفت وقتي يكي از خبرنگاران پرسيد كه پليس در شماره‌گذاري برخي خودروها كه پيش از اين شماره‌گذاري آنها متوقف شده بود، كم‌كاري كرده است، احمدي‌مقدم گفت: «اين كم‌كاري به شرط آن است كه تعيين استانداردها بر عهده پليس باشد، اما در حال حاضر تعيين استانداردها بر عهده يك سازمان ديگر است و ما شاهد آن هستيم كه گاهی مماشاتي در ارتقا و رعايت استانداردها صورت مي‌گيرد.»
 
او معتقد است اگر در حال حاضر خودرويي كه قبلا اعلام شده بود شماره‌گذاري نشود با تعيين مدت خاصي، از ما خواسته مي‌شود كه نسبت به شماره‌گذاري آن اقدام كنيم، دست پليس نيز بسته نيست و در جايي كه پليس ببيند خودرو ناايمن است، اقدام مي‌كند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    مسئول استاندارد به دليل سهل انگاري در حفظ جان مردم بايد محاکمه و سريعا مجازات شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس