کد خبر 893502
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
محمد شریعتمداری نمایه

نکته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای برای تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک برخوردار است، تاکید وزیر صمت بر تعدیل تعرفه‌های واردات است.

به گزارش مشرق؛ گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری و باری اتوبوسی سرانجام به‌یقین تبدیل شد. چهاردهم شهریور بود که هیات دولت مصوبه کاهش تعرفه واردات انواع تایر به ۵ درصد را تصویب کرد، ‌ خبری که به‌سرعت رسانه‌ای شد اما چند روز بعد زمزمه‌هایی از مستثنی شدن تایرهای رادیال سواری از این مصوبه در محافل غیررسمی مطرح شد.

اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به خبرهای غیررسمی واکنشی نشان نداد اما پنج روز بعد محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کل گمرک و معاون امور اقتصادی و بازرگانی خود نامه‌ای را ابلاغ کرد که مشخص می‌کند واردات انواع لاستیک به کشور باید با تعرفه ۵ درصد انجام شود. در این نامه که با موضوع رفع مشکلات اجرایی تامین و ترخیص لاستیک نوشته‌شده، ‌ این‌گونه آمده است: «با عنایت به درخواست‌های مکرر مراجع ذیربط  کشور و اخبار و اطلاعات منعکس‌شده از استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت تامین حداکثری نیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر به انواع لاستیک سنگین و نیمه سنگین، ‌ مقررشده است تا در راستای تسهیل هر چه بیشتر در تامین نیاز کشور به انواع لاستیک برخی الزامات مدنظر قرار گیرد. یکی از این موارد الزام ثبت سفارش، ‌ تامین ارز و ترخیص این کالا به درج کد شناسه در سامانه‌های مربوطه برای لاستیک‌های مختلف است که تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.» وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین تمام ثبت‌سفارش‌های لاستیک تامین ارز شده قبل از این تاریخ را که به‌دلیل مشکلات فنی امکان ویرایش آنها در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت وجود نداشت، از قاعده اصلاح سیستمی ثبت سفارش مستثنی کرده است.

اما نکته‌ای که از اهمیت ویژه‌ای برای تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک برخوردار است، تاکید وزیر صمت بر تعدیل تعرفه‌های واردات است. دربند ۳ این نامه این‌گونه آمده است: «باتوجه به انتشار خبر تعدیل تعرفه‌ها بر روند ترخیص لاستیک، گمرک جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به ترخیص کالا با تعرفه ۵ درصد و اخذ تعهد تسویه‌حساب مطابق مصوبه اقدام کند.» در این بند وزیر صمت هیچ تاکید خاصی بر مستثنی کردن تایرهای رادیال سواری از تعدیل تعرفه‌های گمرکی نکرده است و خواستار تعدیل تعرفه‌ها بر روند ترخیص لاستیک شده است. این درحالی است که وزیر در ابتدای نامه خود نیز بر تامین نیاز کشور به انواع لاستیک تاکید کرده و هیچ‌گونه جداسازی ویژه‌ای برای گروه محصول‌های مختلف انجام نداده است.

با این حال تاکید وزیر بر اخذ تعهد تسویه‌حساب از واردکنندگان، باعث شده است تجار برای ترخیص کالاهای خود دچار تردید شوند. چراکه بر اساس ابلاغ شفاهی به این افراد، تجار تنها به‌شرطی می‌توانند تایر را با تعرفه ۵ درصدی وارد کنند که تعهدنامه‌ای در اختیار گمرک قرار دهند تا در صورت افزایش تعرفه‌ها در نخستین فرصت اقدام به پرداخت مابه‌التفاوت تعرفه کنند. موضوعی که باعث شده است واردکنندگان حتی در صورت واردکردن کالای خود به کشور نیز تمایلی به عرضه آن در بازار نداشته باشند!

منبع: دنیای خودرو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمدزاده IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 0
    خودشون هم نمی دونند چیکار می خوان بکنند، قیمت لاستیک سرسام آور گرون شده
  • احسان ناصر بابلی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 0
    الان با کاهش تعرفه ها لاستیک ارزون میشه؟
  • احسان ناصر بابلی FR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    0 0
    الان با کاهش تعرفه ها لاستیک ارزون میشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس