نجیب رزاق

نخست وزیر سابق مالزی اسنادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد وی در سال ۲۰۱۱ میلادی مبالغی را از خاندان آل سعود به عنوان رشوه دریافت کرده بود.

به گزارش مشرق، «نجیب رزاق» نخست وزیر سابق مالزی روز دوشنبه (دیروز) مدارکی را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرده است که اثبات می‌کند خاندان آل سعود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به وی (به عنوان رشوه) داده بود. 

به نوشته روزنامه «مالای میل»، بر اساس این اسناد معلوم می‌شود مبلغ ۲۰ میلیون دلار از حساب بانکی «ترکی الفیصل آل سعود» از شاهزاده‌های سعودی و ۸۰ میلیون دلار از حساب وزارت دارایی عربستان به رزاق داده شده بود. همچنین نامه‌ای از سوی یک شاهزاده سعودی دیگر در میان اسناد وجود دارد که در آن به هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری اشاره شده است. اسناد منتشر شده در حساب فیس بوکی شامل اسناد بانکی دیگری نیز می‌شود. 

رزاق گفته است این هدایای نقدی بعد از «بهار عربی» در غرب آسیا به وی داده شده است و ملک عبدالله در آن زمان زنده و بسیار نگران بود و کمک‌های مالی به سران و دولت‌های اسلامی می‌کرد تا از ثبات مطمئن شود. وی گفت پادشاه عربستان نگران وقوع «بهار مالزی» نیز بود.

رزاق گفته است از آنجایی که وی دیگر نخست وزیر نیست و ملک عبدالله دیگر زنده نیست، حس می‌کند زمان آن رسیده که این اسناد را منتشر کند. وی گفته است بیشتر این مبلغ برای حزب «باریسان ناسیونال» هزینه شده است که ائتلافی سیاسی در مالزی است. 

دو ماه پیش از این، کمیسیون ضدفساد مالزی از بازداشت نجیب رزاق به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه از عربستان خبر داد. رزاق در انتخابات روز نهم می سال جاری در رقابت با «ماهاتیر محمد» شکست خورد. چند روز بعداز این انتخابات، رزاق و همسرش به اتهام تخلف مالی ممنوع‌الخروج شدند. 

رزاق به ۴ جرم مرتبط با فساد مالی متهم و بعد از دستگیری در دادگاه حاضر شده بود که از آن جمله گرفتن رشوه از عربستان سعودی در انتخابات سال ۲۰۱۳ برای تبلیغات انتخاباتی است. رزاق همچنین پرونده فساد بزرگ دیگری با نام صندوق توسعه مالزی واحد موسوم به پرونده MDB۱ در جریان دارد که دولت مالزی در حال تحقیق و بررسی آن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس