کد خبر 892473
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
سفر عراقچی به کابل

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مشرق،  سید «عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار عبدالله ضمن ابراز علاقه مندی به تکمیل و امضای سند همکاری‌های جامع و ایجاد کمیته‌های پنج‌گانه کاری میان دو کشور؛ نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند را مهم خواند و گفت که امیدواریم این نشست، فرصت‌های تازه‌ ای را برای مردم،  سرمایه‌گذاران و بازرگانان سه کشور ایجاد کند.

ببینید:

عکس/ سفر عراقچی به کابل

وی تأکید کرد که افغانستان در سیاست خارجی‌ بر اساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و روابط میان دو کشور تحت تأثیر کشور دیگر نخواهد بود.

عبدالله گفت که تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی افغانستان بوده و در راستای مبارزه با تروریسم، همکاری‌هایی میان افغانستان و ایران وجود داشته است؛ اما تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

افزون براین عراقچی نیز در این دیدار گفت که به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین بحث و گفتگو در مورد سند جامع همکاری‌ها میان دو کشور به کابل سفر کرده است.

وی افزود: کار سه کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه برای دست‌یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک میان دو کشور نهایی شده است و کار روی دو کمیته دیگر ۹۰ درصد پیش رفته است.

عراقچی بر تداوم همکاری‌ بانکی و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد و گفت که هم اکنون مبادله اقتصادی میان ایران و افغانستان به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته وی، نهایی‌سازی و امضای سند همکاری‌های جامع، در روابط دو کشور «نظم نوین» و «شکوفایی» به وجود خواهد آورد.

عراقچی تأکید کرد که سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت است و از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

همچنین در این دیدار در زمینه همکاری دوجانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، بحث مهاجران، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس