کد خبر 892413
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
محمد درخشان

رئیس فدراسیون جودو گفت: بنده بازنشسته هستم و با استفاده از سهمیه ایثارگران آمدم و این پست را برعهده گرفتم و اگر قانوان اجازه نداد می‌روم.

به گزارش مشرق، تیم ملی جودو مردان و بانوان کشورمان با ترکیب 6 ملی پوش راهی هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی اندونزی شدند که در پایان این دوره از مسابقات یک مدال نقره و یک برنز دست آورد تیم ملی مردان و بانوان بود، در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات سرمربی تیم ملی طی دو روز به صورت مکرر از روی صندلی کوچ اخراج شد و حواشی فراوانی به وجود آمد، انصافا محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو بدون هیچ گونه سوء گیری و حمایت کردن از اشتباهات سرمربی تیم ملی، تصمیم داوران را صحیح اعلام کرد و حتی معتقد بود که اخطار داوران به ملایی نیز به هیچ عنوان ناداوری نبود.

گفت‌وگو با محمددرخشان رئیس فدراسیون جودو را در ادامه می‌خوانید:

 نظر شما در مورد برگزاری هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی چیست؟

برخلاف ذهنیتی که از قبل به ما داده بودند ما انتظار نداشتیم که میزبانی به این خوبی برگزار شود. میزبان مسابقات جودو را خیلی خوب برگزار کرد. محل استقرار و نحوه برگزاری و تجهیزات واقعا خوب بود و ما چیزی کم نداشتیم به نوبه خودم باید برای برگزاری مسابقات جودو به آنها نمره قبولی بدهم. 

 تیم ملی مردان و بانوان جودو با ترکیب 6 نفر راهی بازی‌های ‌آسیایی شد و یک مدال نقره و برنز بدست آمد آیا از نتیجه راضی هستید؟

واقعیت این است که ما می‌توانیم مدال‌های بیشتر و خوش‌رنگ‌تری را کسب کنیم همه واقعیت‌ها را از تلویزیون دیدند جواد محجوب در مسابقه‌ای که داشت می‌توانست حداقل اگر به فینال نرفت و در توانش بود می‌توانست به یک مدال برنز برسد. حداقل مقابل آن حریف ازبک می‌توانست برند ه باشد و شایستگی آن را نداشت اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که اینگونه نشد. سعید ملایی که با یک وازاری از حریف پیش بود صرفا به خاطر چند ثانیه بازی به ضرر سعید تمام شد اما با توجه به اینکه یک مهر ناامیدی روی پیشانی فدراسیون جودو خورده بود که این فدراسیون نمی‌تواند مدال بیاورد این دو مدال، نشان داد که جودو هم می‌تواند مدال بیاورد و هم بیشتر از این امکان‌پذیر است. خجسته نیز در بازی‌های آسیایی شکست خورد اما ما واقعا انتظار کسب مدال را از او نداشتیم. او یک ورزشکار رو به رشد، جوان و آینده‌دار است او را همراه تیم داشتیم و صرفا برای تجربه بود. او یک مسابقه داد و حذف شد. نمی‌توانم بگویم در مجموع رضایت صددرصد دارم اما فکر می‌کنم در یک حد قابل قبولی توانستیم نتیجه بگیریم. 

 داوران در فینال مبارزه سعید ملایی در ثانیه‌های پایانی به او یک اخطار دادند و همان اخطار باعث از دست رفتن مدال شد. برخی‌ها معتقد بودند که ناداوری بوده‌ است اما کارشناسان جودو مدعی شدند اخطاری که ملایی از سوی داوران گرفته درست است، نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

من موافق ناداوری در فینال مبارزه ملایی نیستم؛ بحث خطا نبود، سعید در چند ثانیه آخر باید به یک شکلی اداره می‌کرد اما بنا به دلایلی نتوانست آن چند ثانیه پایانی را مدیریت کند. من در اینکه در بازی سعید ملایی ناداوری رخ داده اعتقادی ندارم. سعید هم فن قشنگی زد و به او وازاری دادند که این درست بود هم اینکه اخطارهایی که به او دادند، درست بود. حتی غفور رئیس فدراسیون جهانی در حاشیه مسابقات گفت: این مسابقه را قزاقستان نبرد سعید باخت.

 آیا شما با توجه به مسئولیتی که در فدراسیون جهانی دارید، نمی‌توانستید برای اخطار سخت گیرانه‌ای که در ثانیه‌های آخر به ملایی دادند، رایزنی کنید تا این اتفاق رخ ندهد؟

 واقعا شرایط طوری بود که امکان رایزنی وجود نداشت. دو رئیس کمیته داوران و دیگر داورانی که در آنجا حضور داشتند اجازه نمی‌دادند که ما رایزنی کنیم. 

 محمد منصوری سرمربی تیم ملی در 2 روز متوالی 2 مرحله از روی صندلی کوچ اخراج شد. خیلی‌ها معتقدند اگر از لحاظ فنی اخراج او تاثیری روی بازیکنان نداشت اما از لحاظ روحی و روانی اخراج منصوری تاثیری منفی روی محجوب و ملایی گذاشت، آیا شما با این موضوع موافق هستید یا خیر؟

اول باید بگویم اخراج منصوری درست بود رای داوران درست بود، سابقه نشان داده است که مربی نباید این کار را انجام دهد. شاید کاری که منصوری کرد را کسی دیگر انجام می‌داد اخراج نمی‌شد اما چون منصوری این کار را تکرار کرد، داوران او را اخراج کردند. من فکر می‌کنم مربی باید از خودش یک چهره مسلط به رفتارش به نمایش بگذارد که در دید همگان به عنوان یک مربی متین و باشخصیت باشد. اگر یک مربی به عنوان مثلا یک مربی پر سرو صدا، هتاک، شلوغ و معترض به رای داوران باشد، این رفتارها باعث می‌شود اخراجش راحت‌تر باشد. این رفتارها پیش‌ زمینه ذهنی برای داوران به وجود می‌آورد ضمن اینکه دلیل اینکه در یک مسابقه این کار را کرده‌ایم و اخراج نشده‌ایم و شاید اینجا هم این کار را انجام دهیم و اخراج نشویم، اصلا صحیح نیست. اخراج منصوری درست بود چرا که مربی حق ندارد به رای داوران اعتراض کند. در مواقعی که اجازه دارد باید شاگردش را راهنمایی کند. طبیعتا وقتی یک مربی از بازی اخراج می‌شود، نمی‌تواند کنار شاگردش باشد و روی عملکرد شاگردش تاثیر می‌گذارد. 

 آیا منصوری همچنان سرمربی تیم ملی می‌ماند و با مربی ازبکی ادامه همکاری خواهید داد یا خیر؟

قرارداد آندره یکسال است و مدت زمان زیادی مانده. در صورت تفاهم طرفین قرارداد تمدید می‌شود. چون با توجه به تجربه و سوابقی که آندره دارد، می‌خواهیم تا المپیک 2020 او در کنار تیم باشد مخصوصا اینکه حقوق او را فدراسیون  جهانی پرداخت می‌کند. منصوری قدم‌های رو به جلو را خوب برداشته و ما یک ترکیب پرتعدادی از مربیان بدون حاشیه مثل محسن زکریا، مرادی، آندره،‌ مربی بدنساز، پزشک، فیزیوتراپ، روانشناس را در کنار تیم داریم. منصوری هم نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. طبیعتا ما انتظار داریم که منصوری با دیدن میادین بیشتر تجربه‌اش بیشتر شود. او اگر این مسیر را خوب طی کند، در آینده ما یک مربی خوب ایرانی خواهیم داشت. 

 حقوق آندره مربی تیم ملی جودو که از سوی فدراسیون جهانی پرداخت می‌شود، چقدر است؟

تقریبا 2700 دلار حقوق آندره است که تمام و کمال آن از سوی فدراسیون جهانی پرداخت می‌شود. 

 از جدا شدن جوجیتسو از فدراسیون جودو استقبال می‌کنید؟

ما در هر صورت تشکیلاتی داریم به نام فدراسیون جودو. اینجا فدراسیون جودو است و بارهایی که به ما اضافه می‌شود در واقع گرفتاری‌های ما را اضافه می‌کند. ما نمی‌خواهیم از شر جوجیتسو خلاص شویم و یا اینکه از دست جوجیتسو سیر شده‌ایم و بخواهیم آنها را بیرون بیندازیم ما معتقدیم برای اینکه هم ما بهتر بتوانیم کار کنیم و هم آنها، بهتر است که در وزارت ورزش و دستگاه تصمیم گیرنده ورزش یک تصمیم درازمدت گرفته شود. در مورد کوراش هم همینطور است. کوراش قدیمی‌تر است و عمق بیشتری دارد به نوعی این رشته مشکلاتش کمتر است اما کوراش هم به این شکل است باید برای آینده خود تصمیم‌گیری منطقی صورت بگیرد. اگر قرار است فدراسیون جودو مسئولیت آن را برعهده بگیرد، فدراسیون هم باید خود را آماده‌تر کند. در هر صورت تعیین تکلیف این رشته می‌تواند برای جودو هم یک فرصت باشد تا روی کارهای خود بیشتر متمرکز شود. 

 گویا قبل از اعزام جوجیتسو به بازی‌های آسیایی شما از مسئولان این رشته قول 3 تا 4 مدال را گرفته بودید، آیا این موضوع درست است؟

در جلساتی که قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی با دوستان داشتیم، پیش‌بینی‌هایی بود مبنی بر اینکه ما می‌توانیم سه تا چهار مدال کسب کنیم وجود داشت اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و ما مواجهه شدیم با اینکه تقریبا ما در هیچ وزنی هیچ دستاوردی نداشتیم. فقط تنها چیزی که می‌توانم بگویم به عنوان کسی که قیوم و سرپرست این رشته است، از مردم عذرخواهیم می‌کنم نتایج جوجیتسوراضی کننده نبود. 

 قانونی تصویب شده مبنی بر اینکه بازنشسته‌ها دیگر نباید در سازمان‌ها و فدراسیون‌ها فعالیت کنند، گویا شما با پست معاونت سازمان تربیت‌بدنی بازنشسته شده‌اید آیا این قانون شامل حال شما نیز می‌شود یا خیر؟

قانون که ابلاغ شود ما تابع قانون هستیم. متن قانون اگر ابلاغ شود طبیعتا همه چیز روشن می‌شود اما همانطور که شما گفتید، بنده بازنشسته هستم و با استفاده از سهمیه ایثارگران آمدم و این پست را برعهده گرفتم. اگر متن قانون هم چیزی را تکلیفکند و ابلاغ کند، ما براساس همان اقدام می‌کنیم. اگر متن قانون اجازه داد که ما در اینجا بمانیم مثل گذشته ادامه خواهیم داد، اگر قانون اجازه نداد می‌رویم و به کار و زندگی‌مان می‌رسیم. 

 شب قبل از آغاز مسابقات جودو مسئولان نادا به صورت سرزده وارد اتاق ملی‌پوشان شده‌اند و از آنها تست خون گرفتند! این موضوع شایعاتی را به راه انداخته و اگر ممکن است برای رفع این شایعات توضیحاتی را ارائه کنید.

طبق ضابطه و برنامه‌هایی که بود نه تنها از جودو، کوراش و جوجیتسو بلکه از دیگر رشته‌ها نیز تست دوپینگ گرفته می‌شود قانون این است که در حال حاضر که سعید ملایی نفر اول رنکینگ دنیا است از این به بعد ما باید محل تمرین، سکونت، مسافرت‌ها، مرخصی‌هایی که او می‌رود را به فدراسیون جهانی اعلام کنیم. موضوع تست تنها در این دوره نبود من به خاطر دارم حتی در آتن هم به صورت غافلگیرانه آمدند و تست دوپینگ گرفتند. درمورد بچه‌های ما هم به صورت طبیعی از مدال‌آوران و آنهایی که حتی مدال نیاوردند، تست گرفتند چه در دهکده و چه بعد از پایان مسابقات تست گرفتند و نتایج آنها اعلام خواهد شد. ما در مورد این موضوع نگرانی نداریم به خاطر اینکه بچه‌هایی که در تیم ملی جوجیتسو حضور دارند، احتمالا چون مقام نیاوردند در مسابقات تست دوپینگ گرفته نشده اما در رشته‌های دیگر 10 بار این تست تکرار شده است و موضوعی نیست که ما بترسیم. از اینکه از بچه‌های ما تست گرفته‌اند این اتفاقی است که به صورت طبیعی انجام می‌شود. اتفاقا هرچه بچه‌های ما رنکینگشان در جایگاه جهانی بالاتر برود، حساسیت روی آنها بیشتر می‌شود؛ مثلا محجوب اگر در رنکینگ جهانی دو تا سه رده صعود کند قطعاً روی او هم از سوی فدراسیون جهانی حساسیت‌ها بیشتر خواهد شد. 

 شنیده شده دو نفر از بازیکنان تیم ملی جودو به نام علیرضا خجسته و وحید نوری در ترکیب تیم ملی نابینایان و کم بینایان راهی بازی‌های پاراآسیایی شوند آیا این موضوع مشکلی برای آنها فدراسیون جودو و ملی پوشان اعزامی به همراه نخواهد داشت؟

 گفت‌ما طبق ضوابط کار می‌کنیم اگر بچه‌های یکه دار تیم ملی بزرگسالان ما حضور دارند به دلیل کم بینایی می‌توانند در تیم ملی کم بینایان حضور پیدا کنند اگر خلاف قانون نباشد ما اجازه می‌دهیم با این تیم راهی بازی‌های پارا آسیایی شوند، اما اگر مخالفتی وجود داشته باشد حتما جلوگیری می‌کنیم. 

 و صحبت‌های پایانی شما...

در مسیری که جودو به بازی‌های آسیایی ختم شد در جایی که ما هستیم را نقطه عطف می‌دانیم بازی‌های آسیایی یک ایستگاهی بود که عملکردها را بررسی کنیم. من فکر می‌کنم در این ایستگاهی که جودو حضور دارد با معدل قبولی حضور دارد و انشاءالله در المپیک 2020 هم موفق باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس