فاتح 110

یکی از نکات مهم که در این عملیات سپاه باید مورد توجه قرار داد، ارزش و برآورد دقیق اطلاعاتی آن است؛ درست در زمانی که سرکردگان اصلی تروریستها دور یک میز، گزینه های توطئه علیه ایران را بررسی می کردند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اوایل مرداد سال ۱۳۷۴ بود. آنطور که رسانه های غربی و منطقه ای نوشتند احمد کاظمی فرمانده متواضع اما مقتدر ایرانی با همراهی صدها رزمنده و دهها خودرو و تجهیزات زمینی، عازم یکی از خاص ترین ماموریت های سپاه پاسداران در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران شد. آنها از مرز ایران و عراق گذشته و به سوی کوی سنجق در منطقه اربیل در شمال کردستان عراق حرکت کردند. در سحرگاه روز ۵ مرداد، نیروهای سپاه با عبور از منطقه ای که پر از نیروهای اطلاعاتی نزدیک به تروریست ها بود، بدون آنکه آنها متوجه شوند به مقصد رسیده و یک پیام واضح و علنی را به اشرار و گروهک هایی که تا پیش از این و به کمک صدام و برخی سرویس های اطلاعاتی غربی، در تلاش برای ناامن سازی منطقه غرب و شمال غرب ایران بودند مخابره کردند: اینجا هستیم که بجنگیم یا صلح کنید و تسلیم شوید.

نیروهای ایرانی، اردوگاه مخالفان نظام در کوی سنجق را محاصره و پس از دو روز، بدون هیچ گونه درگیری آن جا را ترک کردند و هیچ کس آسیب ندید اما یک دستاورد بزرگ به همراه داشت؛ دستاوردی که تا سالها بعد پابرجا بود اما تازه از راه رسیده های شارژ شده با دلار و درهم، مجددا به فکر اجرای ماموریت های دیکته شده افتادند. اواخر تیرماه امسال بود که در حمله مسلحانه گروهک های تروریستی در نزدیکی روستای دری از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان، ۱۱ نفر از فرزندان بی گناه کشورمان شهید شدند و از همان زمان، همچون هجوم وحشیانه داعشیان به پایتخت، ندا و درخواست انتقام و پاسخ سخت، بیش از گذشته شنیده می شد.

وعده انتقام فرمانده سپاه به تروریست‌ها:

سرلشکر جعفری: ضربه‌ای هم وزن ۱۱ شهید مریوان به تروریست‌ها می‌زنیم

تصاویر اولیه ای که در صبح دیروز شنبه از شمال غرب کشور در شبکه های اجتماعی منتشر شد، ابتدا تعبیر به رزمایش پدافندی شد و کمی بعد، مشخص شد موشک های زمین به زمین سپاه، پاسخ محکمی به آنهایی دادند که شبانه و در اقدامی کور، جوانان بی گناه کشور را می کشند و این بار، پاسخ شان را در دل روز می بینند.

بر این اساس، روز شنبه ۱۷ شهریور ماه و در پاسخ به جنایات های گروهک تروریستی دموکرات کردستان، یکی از مقرهای این گروه توسط مورد حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت که در طی آن محل برگزاری جلسه سران این گروهک مورد اصابت و باعث هلاکت ۱۶ نفر از اعضای این گروهک از جمله شماری از اعضای کادر رهبری آن شد. سپاه در بیانه رسمی خود به استفاده از ۷ فروند موشک کوتاه برد زمین به زمین اشاره اما نوع آنها را مشخص نکرده است.

ارزش بالای اطلاعاتی پاسخ موشکی سپاه

یکی از نکات مهمی که در این عملیات محکم و پر از دستاورد سپاه پاسداران باید مورد توجه قرار داد، ارزش و براورد دقیق اطلاعاتی آن است. درست در زمانی که کادر رهبری و سرکردگان اصلی گروهک تروریستی حزب دمکرات کردستان دور هم جمع شده بودند، اطلاعات دقیق این نشست شامل مکان و زمان آن در اختیار سپاه قرار گرفته است. با توجه به اینکه ممکن است به علت گستردگی ارتباطات امروزی از طریق اینترنت و تلفن همراه، هرگونه تحرک نیروهای کشورمان با اطلاع رسانی به تروریست ها همراه شود، سرعت عمل نیروهای شلیک کننده یک رکن اساسی است.

شناسایی محل برگزاری نشست دیروز تروریست ها با کمک پهپادهای سپاه

با این حساب، پاسداران انقلاب فرصت زیادی برای انجام عملیات موشکی نداشتند بویژه آنکه باید از قبل، مختصات، تعداد آتش بارها و موشک های در نظر گرفته شده، اماده پرتاب می شدند و این بدین معناست که علاوه بر سرعت عمل خارق العاده نیروها جهت لو نرفتن عملیات، آمادگی آنها موقوف به یک روز و دو روز نبوده و آنها در هر زمان چنین شرایطی را برای پاسخگویی، تدارک دیده بودند.

در عین حال، شلیک موشک ها که از منطقه ای مشرف به تردد عمومی صورت گرفته، نشان داد سپاه آنقدر به نتیجه و عملکرد موشکی خود اطمینان داشته که از منطقه ای که امکان تصویربرداری و تردد افراد عادی در آن فراهم بوده، اقدام به چنین عملیاتی کرده است.

سه کاندیدا برای حمله به تروریست ها

تصاویر پخش شده از زمان شلیک موشک و دیده شدن شمای کلی از موشک های پرتاب شده، سرعت و نوع دود منتشره از آنها، استفاده از سوخت جامد در موشک های مورد استفاده را اثبات می کند، لذا بر اساس خط سیر پروازی موشک ها می توان به سه گزینه مورد استفاده در این عملیات اشاره کرد.

1- زلزال؛ برد مناسب، کلاهک قوی

راکت سوخت جامد زلزال، شناخته ‌شده ترین، دوربردترین و قوی ترین سلاح راکتی ایران است که در اوایل دهه ۷۰ ساخته شد و از آن به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی اطراف ایران نام برده می شود. «سردار سرلشکر جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست خبری خود در شهریور ماه ۱۳۹۱ اعلام کرد دقت راکت ‌های ۳۰۰ کیلومتری زلزال به به زیر ۵۰ متر رسیده است یعنی می توان اینگونه تفسیر کرد که عملا زلزال، از راکت تبدیل به موشکی قابل هدایت شده بود.

دستیابی به راکت های سوخت جامد کوتاه برد، یکی از اهداف اولیه برنامه موشکی کشورمان از اواسط جنگ تحمیلی بوده که گفته می شود در این راستا اولین راکت از این نوع با برد ۱۷۰ کیلومتر آزمایش شده و بعدها از لحاظ برد و محموله جنگی، در چند نسل توسعه یافته است.

برای اولین بار، در رزمایش پیامبر اعظم ۶ بود که این راکتها از روی لانچرهای ۳ تایی شلیک شد که این امر شلیک تعداد بیشتری از موشک‌های زلزال در مدت زمان کم را امکان ‌پذیر کرده و موجب می‌شود تا تعداد موشک‌ های بیشتری برای پرتاب در آن واحد آماده شوند.

اما در جریان بازدید ۲ ساعته فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، که در اردیبهشت سال ۹۳ صورت گرفت، موشک «زلزال بارشی» نیز رونمایی شد و برای اولین بار به نمایش درآمد. ۳۰ بمب ۱۷ کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می ‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین هم مناسب است. با نصب سر جنگی های بارانی بر روی موشک زلزال که در بازدید رهبر انقلاب به نمایش درآمد، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

راکت های زلزال یا همان موشک زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند که بر این اساس، یکی از گزینه های محتمل برای شلیک به سمت تروریست های مذکور نیز همین موشک بود.

2- فاتح ۱۱۰ ؛ برادر خوش‌سابقه ذوالفقار

یکی از گزینه های در دسترس و آماده برای پرتاب در این چنین شرایطی موشک کوتاه برد فاتح ۱۱۰ است. فاتح ۱۱۰ در حقیقت حاصل تلاش های مهندسان ایرانی از دهه ۱۳۸۰ شمسی بر اساس راکت غیر هدایت شونده زلزال است که نتیجه آن توسعه موشک های فاتح ۱۱۰ در چندین گونه مختلف با ماموریت های مختلف مثل ضد اهداف زمینی، ضد کشتی و ضد رادار شده است. یکی از اعضای خانواده این موشک ذوالفقار نام دارد که حدود ۷۰۰ کیلومتر برد دارد و در جریان حمله به گروه تروریستی داعش در شرق این کشور مورد استفاده قرار گرفت. خانواده موشکی فاتح، خلیج فارس، هرمز و ذوالفقار معمولا از سرعت حدود ۳ ماخ برای حمله به اهداف بهره می برند.

نمایی واضح از شلیک موشک فاتح در روز گذشته به سمت مقر تروریست ها

فاصله از نطقه شلیک تا هدف مورد نظر بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر تخمین زده می شود که کاملا در دسترس موشک فاتح ۱۱۰ است. البته تصاویر مربوط به محل برخورد موشک که پخش شده است نشان دهنده استفاده از سر جنگی با قدرت کم تر نسبت به نمونه های استفاده شده در خانواده فاتح ۱۱۰ است. این خانواده موشکی معمولا از سرهای جنگی نیم تنی بهره می برند که قدرت تخریبی بسیار بالاتری نسبت به آنچه در منطقه هدف دیده شد دارند. در صورت استفاده از موشک فاتح ۱۱۰ باید گفت احتمالا از سر جنگی بسیار سبک تری استفاده شده است که احتمالا دلیل آن جلوگیری از خسارات جانبی بوده است.

فیلمی از شلیک موشک‌های سپاه به سمت مقر تروریست‌ها در شمال عراق

تصاویر منتشره از رسانه ملی نشان داد برادر خوش سابقه موشک ذوالفقار (که تروریست های داعش را در دیرالزور سوریه مورد اصابت قرار داد) این بار نیز خوش درخشیده و موفق ظاهر شده است.

3- فجر ۵؛ گزینه تازه وارد اما با سابقه

از دیگر گزینه های مورد نظر برای این حمله، راکت های سری فجر بود. مشخصا نمونه های اولیه راکت فجر که غیر هدایت شونده بوده و برای آتش باری کلی در یک منطقه بزرگ به کار می روند نمی توانند انتخاب مناسبی برای این حمله باشند. اما چندی پیش وزارت دفاع از نسخه هدایت شونده این راکت به عنوان فجر ۵ سی با کالیبر ۳۳۳ میلی متر رونمایی کرد. وزن سر جنگی و برد این راکت هدایت شونده تا به امروز اعلام نشده است. البته خانواده راکت فجر دارای یک نمونه دو مرحله نیز است.

نوع دو مرحله ای از فجر ۵ نیز تاکنون در چند نمایشگاه عمومی معرفی شده است که بیشتر از ۹ متر طول داشته، به صورت تک فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می شود. گفتنی است پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می دهد بطوری که این موشک در زمان ۳۵ تا ۴۵ ثانیه به بیشینه برد خود می رسد. این راکت به برد نهایی ۱۹۰ کیلومتر رسیده و ارتفاع اوج آن ۵۸ کیلومتر و شعاع مرگباری سرجنگی از انوع انفجاری شدید آن بالغ بر ۱۰۰ متر است. این راکت نیز از روی پرتابگری مستقر بر کامیون های مشابه موارد قبلی شلیک می شود.

فجر ۵ دو مرحله ای

این احتمال وجود دارد که سیستم هدایت گری که بر روی راکت فجر ۵ سی پیاده شده است بر روی نوع دو مرحله ای آن نیز نصب شده باشد و در جریان این حمله برای اولین بار به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته باشد.

هرچه هست، دقت موشک های شلیک شده که دقیقا اتاق محل برگزاری نشست سرکردگان گروهک تروریستی را نشانه گرفته می تواند پاسخ مناسبی به منتقدان و افراد کم اطلاع از توان موشکی کشورمان باشد و نشان دهد اگر برخی کشورهای منطقه و قدرت های فرامنطقه ای، افسانه ها و فیلم ها و حتی مستندهایی را درباره دقت و توان موشکی خود می سازند و آنرا گزینه روی میز برای مقابله با اقتدار جمهوری اسلامی می نامند، این بار موشک های سپاه دقیقا روی میزی فرود آمد که اطراف آن در خصوص توطئه چینی علیه نظام و انقلاب سخن می گفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 29
  • بچه تهران IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    سپاه ترکوند و پوکوندشون. خیلی حال کردم
    • ساسان IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      زیاد با سپاه حال نمیکنم اما این کارشون ایول داشت بنظر میرسه باید رو سر جنگی و قدرت انفجار موشکها بیشتر کار کنن دمشون گرم
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      درود بر موشک های سپاه درود بر سرداران سپاه مرگ بر منافق
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      موشک با سرجنگی 13 تنی بزنید تو سرشون...
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      367 نفر از کومله ها منفی دادند آب رو بریزید همونجا که ...:))
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      عالی بود درود بر بچه های سپاه
    • حسین PL ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      بچه های ارتش و سپاه فدایی دارید.
    • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      دمش گرم دقیق زد وسطشون
    • ناشناس IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      انشالله بزودی شاهد هدف قرار گرفتن تروریست ها در جنوبشرق باشیم
    • CA ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      25 41
      چرا یه موشک فیلد شد؟؟؟وقتی راکت دقیق داریم علت استفاده از موشک چیه؟!؟!
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      با سلام و بادرود فراوان بر فرزندان راستین و از جان گذشته سپاه که علاوه بر دشمنان خارجی آماج زخم زبان های دزدان و ابله هان هوادار آنها قرار می گیرند ولی چنان کار می کنند که هدف را با اختلاف حداکثر 3 متر بزنند ولی موشک های امریکایی و کدخدای ابله در فرودگاه سی فور با چند کیلومتر اختلاف روستاهای اطراف پادگان را زدند . تا کور شود هر که در او غش باشد . یا حسین (ع)
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      49 17
      فقط به این منفی ها دقت کنید کاملا معلومه که بی خودیه ربات
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      10 28
      دوران این کارهای نمایشی بی فایده گذشته است
    • انشالله شیعه IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      33 1
      دوران بزن در رویی تمومه
  • دموکرات IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    البته سقف اتاق محل برگزاری نشست سرکردگان گروه را زده اید نه خود اتاق را
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      خفه کار کن
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      پس کجا رو باید بزنه سقف رو باید میزد دیگه
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      عزیزم سوسک که نیست از لای درب بره تو اتاق . موشکه . چقدر خنگی تو خخخخخخخخ
    • حران US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      ما یه مثالی داریم میگیم سقفو رو سرتون خراب میکنیم (شنیدی دیگه) این همونه کوچولو
    • BG ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      پژاکی احمق موشک از اسمون میاد تو ساختمون چشمه اب نیست که اززیر زمین بره تو
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      سری بعد شیا کنیم راضی میشی؟ :))
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      البته دقت کنی اتاقو زدن نه سقف رو
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      خوبه سقف زده 15 تا سگ به درک واصل شدن و 40 تا سگ دیگه زخمی
    • نسل سوم IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      آب رو بریز اونجایی که میسوزه
    • ناشناس IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      سقف تجزیه طلب ها رو آورد پایین
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      50 91
      یه غلطی کرد مثل اربابان کثیفش همون موشک نثار تو و بدبختهای وحشی حزبت
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      13 21
      میخواستی کجا بزنه
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    خداییش بد کار نکرده موشکی ایران . حالا هرچند من خودم موافق نظام نیستم زیاد اما موشکی ایران تکه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    به قرآن لذت بردم. زنده باد سپاه پاسداران. کاش من هم یک سپاهی بودم.
  • یک اصلاح طلب IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    من یکی که چیزی نفهمیدم از این گزارش
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      وای اگه بفهمی چه می شه.. نه عزیر دل برادر خودتو زدی به نفهمی
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      اصلاح طلاب ها اساسا در فهم مشکل دارند
    • حجت IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      67 7
      فشار نیار زیاد. هنگ می کنی می مونی رو دست ترامپ
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      24 3
      چون تو یه اسلاحتلب احمقی اینو می فهمی که
  • عباس فدايي مردآبادي IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    دمت گرم سپاه
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    34 76
    دو تا کلاش نی کوف به من بدید من همه سران کومله و دموکرات از کت بسته میارم تحویل میدم. برو بابا
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      بابا حاج قاسم دسه ما هم رو بگیر
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    آرامشی که ما مردم از برخی کارهای سپاه پیدا میکنیم اینجور جاهاست. مجلس و داعش. کردستان و موشک . داعش و وسوریه
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    65 کلیومتر که دقت نمیخواد مشرق پفیوز احمق
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      63 96
      دقت راکت ‌های ۳۰۰ کیلومتری زلزال به به زیر ۵۰ متر رسیده است یعنی می توان اینگونه تفسیر کرد که عملا زلزال، از راکت تبدیل به موشکی قابل هدایت شده بود.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      دقیقا بگو کجات داره میسوزه
    • KZ ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      تو حالا چرا سوختی چشم کسانی که نمی توانند ببیند کور باد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      89 58
      کاش تو هم بین کوموله ای ها بودی
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      98 38
      موشک جای دیگه رو زده تو چرا میسوزی !؟
    • GB ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      85 29
      تا کور شود هر انکه نتواند دید ....
    • رضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      شصت و پنج کیلومتر تو خاک عراق . حداقل صدو پنجاه تا هم از پایگاه تبریز تا مرزه . پس میشه دویست و پونزده کیلومتر . شما اگه بازم قبول نداری میتونی حمله پارسال به داعشو بررسی کنی و دقت موشک های واقعا نقطه زن رو ملاحظه بفرمایی . یاشاسین ایران یاشاسین حزب الله
    • salam IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      میگم اگه یک کم خون ایرونی تو بدن بی رگت باشه میگی دستشون درد نکنه ولی ظاهرا خون ..تو رگهاته فقط مثل اصلابت ..
    • زانیار IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      45 4
      تو موقع غذا خوردن قاشق رو نکن توی دماغت 65 کیلومتر پیش کشت
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      23 2
      معلومه بد سوختی حرومزاده
    • ج د ا IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      7 2
      پفیوز تو هستی و هم کیشانت و همفکرانت و دوستانت ///
    • رهگذر IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      6 1
      خیلی مشخصه که یک جات آتیش گرفته که از این ادبیات استفاده می کنی ....
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    كاش يه سپاه تو اقتصاد داشتيم............
  • محسن IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    29 13
    با سلام موشک ها پشت سر هم شلیک شد در حالیکه این عکس شما بیانگر اینه که یک فاتح شلیک شده و باقی فاتح ها هنوز برای پرتاب زاویه نگرفته اند بنابراین به نظر من فجر 5 بودن نه فاتح. آخه حیف نیست فاتح رو تو همچین بردی استفاده کرد....همون فجر 5 هم زیادیشون بوده نیازی به فاتح نیست
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    19 20
    راکت فجر ۵ دو مرحله ای بوده
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      2 2
      احتمالا فاتح بوده
  • US ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    74 6
    مشرق قسمت جالب داستان این بود که تو فیلمی که خود اعضای حزب دموکرات کردستان گذاشته بودند از گودال در حیاط معلوم بود که موشک با نهایت 2 متر تا 3 متر خطا به هدف خورده. موشک قشنگ در حیاط فرود اومده بوده. البته قدرت تخریب موشک به نظر من باید بیشتر بشه.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      64 10
      قدرت تخریب عمدا به خاطر عدم تلفات غیر نظامی کم انتخاب شده
    • GB ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      هفت تا شلیک شده که فقط دو تا به هدف خورده
  • ناشناس US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    کلا از ۷ تا موشک ۲ تاش بیشتر نخورده
    • US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      29 3
      اهداف متنوع بوده شامل محل جلسه که در فیلم میبینی ، محل انبار مهمات و محل کمپ آموزشی این تروریستها که در جای دیگری قرار دارد.
    • عباسی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      8 2
      اطلاعات دقیق شما از کجاست که مطمئن هستی 2 تاش به هدف خورده
    • DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      8 2
      این موشک ها مجهز به سیستم خودکشی هستند و در فاز نهایی پرواز اگر محاسبات کامپیوتر موشک نشان دهد که به هر دلیلی با خطای بیش از مثلا 200 متر ( این عدد بر اساس ماموریت و بافت منطقه هدف در موقع شلیک مشخص می شود) از نقطه هدف اصابت خواهد کرد، فرمان خودکشی صادر می شود تا از اصابت غیر دقیق و آسیب به بی گناهان و غیرنظامیان جلوگیری شود. ما در جنگیدن هم شرف داریم عزیزم، نه اینکه مثل آمریکاییها و صهیونیست ها و سعودی های وحشی بخاطر اهداف خودمون خشک و تر رو با هم بسوزونیم.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    79 17
    ایران سه منطقه را با موشک زده است اما فعلا فقط یک نقطه را اعلام کرد. در فیلمها هم معلوم است برخی موشکها دارند به سمت مناطق دیگر حرکت میکنند
    • DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      7 5
      درود بی کران به سپاهیان اینهمه تحهیزات داریم ولی, هواپیمای,تهران یاسوجو ثیدا نکردیم!!
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    90 8
    بقیه شون رو هم هرجا هستند بفرستید به درک بی شرفای وطن فروش رو
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    44 7
    باید 10 تا موشک با کلاهک 5 تنی میزدن . باید اونجا رو صاف میکردن .
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    86 6
    اگر برخی کشورهای منطقه و قدرت های فرامنطقه ای، افسانه ها و فیلم ها و حتی مستندهایی را درباره دقت و توان موشکی خود می سازند و آنرا گزینه روی میز برای مقابله با اقتدار جمهوری اسلامی می نامند، این بار موشک های سپاه دقیقا روی میزی فرود آمد که اطراف آن در خصوص توطئه چینی علیه نظام و انقلاب سخن می گفتند.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    81 5
    ای کاش یک موشک می زد با مقر اون مفسد های اقتصادی که اقتصاد را عامدانه به این وضع در آوردند تا جام زهر را دوباره تحمیل کنن.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    7 89
    مرگ بر ادبیات سلطنتی مشرق . شاه کار چه مضخرفیه دیگه .
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      15 3
      ازادبیات مشرق می نالید اقلا املاء کلمات را درست بنویسید .
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      20 4
      مرگ بر توی منافق کوردل که ذره ای غیرت نداری
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      9 4
      چرا از لغط شاه هراس داری شاهنامه ، شاهکار، شاهراه ، شاهدانه ، شاه پسند ، شاهانه ، شیرشاه ، شاهنشاه ، شهاب ، شهنام ، شهرام ، .......
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    27 10
    دم فاتح گرم دم اون بنزم گرم
  • بافقی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    98 13
    خدایا ترا بخاطر این همه عزت و غرور شکر می کنم خدایا بر دقت قدرت سرعت موشکهای ما برای خواری دشمنانت بیفزا .بخاطر داشتن ارتشی دلیر و سپاهی قدرتمند خدارا شاکرم اللهم لک الحمد .مهندسان طراحان فرماندهان خدا قوت .کور باد ان چشمی که این همه عزت و افتخار را نتواند دید.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    87 8
    سرجنگی 500 کیلوگرمی که می توانسته کل ساختمان را به هوا بفرستد برداشتند و شاید چیزی حدود یک پنجم تخریب را جایگزین کردند درواقع سپاه هدفش دادن پیام واضح بوده پیام اول به سران اقلیم کردستانه که فکری به حال تروریست های داخل منطقتون نکنید ما برای دفاع از خودمان محدودیت نخواهیم داشت این موشک ها ممکنه هر نقطه دیگر داخل اقلیم را هم نشانه بگیرد پیام دوم خطاب به تروریست هاست اینکه شما رو می بینیم تحرکات و رفتارهاتون زیرنظره اگر به حملات به مرز ایران ادامه دهید در امان نخواهید بود توبه کنید و جدا شوید و پیام سوم خطاب به کسانیست که درنظر دارند به این تروریست ها اضافه بشن که چیزی به اسم منطقه امن داخل اقلیم وجود ندارد جز گروه های معاند و ضدانقلاب باشید دیر یا زود افقی خواهید شد .
  • ایرانی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    47 8
    ماشاالله به این دقت
  • طاهر IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    31 4
    کاشکی یه دونه هم به اسرائیل میزد
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    10 0
    موشک با سرجنگی 13 تنی بزنید تو سرشون...
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    21 2
    واقعا که این کاربزرگ سپاه پاسداران قابل تحسین است . آفرین برشما . وچشم دشمنان داخلی وخارجی کور تاازحدقه دربیاد
  • FR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    10 1
    دمش گرم
  • محمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    18 11
    انشاءالله سپاه بی خیال کارهای دیگر بشه و تمرکزش بیشتر روی این حرام زاده های کومله و ... باشه . از سپاه همین کارا مورد انتظاره
  • یاعلی مدد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    45 5
    این قدرت نرم با قدرت سخت ترکیب شده دست مریزاد سردار حاجی زاده دست مریزاد بچه های موشکی سپاه
  • Mani IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    22 6
    دست خوش.به کوری اونایی که نمیتونن اقتدار ایران اسلامی رو ببینن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    30 3
    الله اکبر. خامنه ای رهبر. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حقیقتا نگین درخشان از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی .. سپاه فرزند صالح ملت شهیدپرور و انقلابه... دمش گرم
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    31 1
    ما برای فرود آوردن موشکهایمان بر فرق سر گروهکهای محارب که عین عقرب تو کشورهای همجوار لونه کردن نیاز به اذن اون کشور رو نداریم . چقدر شهید بدیم و دندون لای جگر بذاریم تا اون کشور همسایه مثلا کاری کنه . شما یا نمیخوای جلوی تروریستها رو بگیری یا نمیتونی که جفتش یکیه و نیروهای ایران خودشن باید این حشرات موذی رو محو کنن . پس لطفا نق و نق ممنوع
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    3 32
    از بازدید زیاد ملت معلومه شکمشون با مرغ کیلو 9800 و طلا و ارز نجومی کاملا سیره و دنبال موشک بازی هستند.
    • امین ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      14 2
      خطاب به 19:21، بدبخت، همین به قول تو موشک بازی نبود، تروریستها بلایی سر خودت و ناموست آورده بودند که در تاریخ نمونه نداشت، پس بهتره مسائل را با هم قاطی نکنی و دهن کثیفتو ببندی بدبخت احمق.
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      9 1
      اون قیمتهای سرسام آوری که گفتی شاهکار رفقای اشرافی اصلاح طلبته . سپاه هم به کوری چشم دشمنان داخلی داره طومار تروریستها رو در کشورهای همسایه برای همیشه در هم می پیچه . شما مشکلی داری ؟
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      7 1
      نه اینکه تو مرغ کیلویی پنج هزار تومان می خوری؟ پماد سوختگی جدید اومده برای فتنه گران.
  • ققنوس IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    15 2
    عالی بود درود برسونه غیور
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    16 1
    البته من هم خوشحالم ولی در فیلم و تصاویر فقط دو انفجار و دوجای انفجار دیدم . یکی چاله بزرگی بود که جلوی ساختمان این حرب منحوس بوجود امده است و ان یکی سوراخ سقف و تخریب یک باریکه از ساختمان . تکلیف 5 موشک دیگر چه شده است ؟ جای دیگر رازده و اعلام نکرده اند و یا خدای نکرده بقیه موشک ها درست کار نکرده و یا پدافندی چیزی انها را زده است ؟ در صورت مصلحت و امکان و بلامانع بودن به لحاظ مسائل امنیتی و داشتن اطلاعات لازم لطفا اطلاع رسانی بفرمایید . با تشکر
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      5 0
      چند هدف در چند نقطه بوده که مهمترینش همین مقر بوده است
  • مصطفی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    19 1
    ای کاش این تکرار رو میزد به ارائه دهنده لیست تکرار. خدایا ما رو از شر منافقین درتبعید و منافقین در وطن نجات بخش.امین
  • US ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    0 3
    سلام. نفس عمل که اعتماد به نفس بالا که نتیجه قاطعیت و اشراف اطلاعاتی است و صد البته حصول نتیجه که نابودی هدف است بسیار ستودنیست. دیگر نیازی به تمجید خبرنگاری نیست. به وضوح در فیلم ها یکی از موشک ها چند ثانیه پس از شلیک کاملا منحرف شد و در فیلم زمان برخورد , فقط 3 تا 4 انفجار را نشان داد که با فاصله زیادی از هم به وقوع پیوست.
  • محمد IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    2 52
    به نظر ذمن بهتره این کارها مخفیانه انجام بشه وخود نمایی نکنین چون وضع اقتصادی مناسب نیست اینها باعث خوشحالی مردم نمیشه.
    • US ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      28 0
      باعث خوشحالی من یکی که شد، چه جورم شد. جیگرم حال اومد این تروریست ها رو سپاه سر جاشون نشوند.
    • سینا IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
      11 0
      فردا میان میگن در حالی که وضع اقتصادی مردم خرابه و پوشک نیست سپاه موشک بازی میکنه نمیگن سربازا و هموطنان ما رو لب مرز میان شهید میکنن میرن این دوتا مسئله جدای از هم هست
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    3 1
    به نظرم سپاه خوبه گاهی صبر کنه و بعد خبر رو منتشر کنه. در این خبر همه ی دنیا فکر میکرد ما با پهپاد حمله کردیم نه موشک؛ خوب، چه اشکالی داشت میگذاشتیم همینجوری فکر کنن!!!
  • TR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    27 1
    درود از علوی های آناطولی به ایران و ایرانیان، خوب زدید، ان شاء الله که قسمت دیگر تروریستهای وابستهء گرگ مادر و کفتار هم شود
  • محمو IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    27 0
    درود بر سپاه و فرمانده معظم کل قوا
  • سید IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    4 1
    اخبار اصابت 2تا موشک رو نشون میده 5تا دیگش چی شد؟؟؟؟؟
  • US ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    32 0
    درود بر سپاه جاودان ايران كه وقتي گفت انتقام كشتار ناجوانمردانه تروريست ها را خواهد حرف خود را عملي كرد و اين بسيار مهم بود تا ديگران بدانند سپاهيان ايران اهل حرف زدن بدون عمل نيستند و به انچه ميگويند در زماني كه خود انرا انتخاب ميكنند عمل ميكنند ، من دست تك تك اين سپاه جاودان ميبوسم ،
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    0 9
    دورش زمین کشاورزی هست منظورت از خسارت جانبی چیه؟
  • ابوالفضل IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    8 1
    درود خدا بر شیرمردان میهن.
    • DE ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      1 4
      شیر ی حیوونه
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    5 0
    برای من فقط سوال اینه چرا ۷ عدد حالا که جمعشون جمع بود به جای ۷ تا مثلا ۱۵ تا موشک میزدین حسابشون رو میرسیدین
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    32 0
    با آمدن این مردک ترامپ بوی کباب به دماغشون خورده بود، نمیدونستن قراره خودشون کباب بشن. رفتن به درک.
  • مصطفی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    31 0
    بابا دست خوش، حالا قدرت موشکیت به کنار، قدرت اطلاعاتیت هم حرف نداره سپاه. یه دونه هم بزن ایران خودرو
  • هموطن IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    9 0
    خدایاشکر عاقبت دشمنان اینکونه رقم می خورد .دشمنان عبرت گیرند که فرصت کم است.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    18 0
    به امید موشک باران اسرائیل و پایگاه های آمریکا
  • ایلیا IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    35 0
    بی زحمت تا دستت روی ماشه است دو تا دونشم کادو بگیر بفرست انبار سایپا و ایران خودرو انشاالله از خجالت تون درمیام
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    30 2
    عالی بود. هر ایرانی غیرتمند چه موافق و چه مخالف دولت از این اقدام نیروهای مسلح خرسند است. تنها کسانی ناراحت هستند که بیگانه یا بیگانه پرست و خیانت کارند که البته حساب آنها جداست. از منظر هر ایرانی، تروریست های تجزیه طلب هیچ جایی در این مملکت ندارند.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    37 1
    درود خدا بر رزمندگان موشک زن که نه از کسی هراسی دارند و نه از کسی غیر از رهبر عزیز و فرمانده کل قوا اجازه می گیرند در عوض خاک بر سر محتکرین پوشک که دستور اربابان کثیفشان را اجرا می کنند و به بچه های معصوم هم رحم نمی کنند و این عین شقاوت است
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 1
    توی سایت وزارت دفاع وزن کلاهک موشک فاتح 450 کیاو گرم ذکر شده اما از عکسها وفیلم محل اسابت موشکها میشه فهمید حتی 45 کباو هم نیستندن واقعا چرا ؟؟؟
  • صداقت IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 2
    ایران نمی‌تواند به ماهواره اطمینان کند، چرا که در جنگ با اخلال روبرو می شود. بهترین کار استفاده از پهپاد است.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      0 1
      پهپاد با یک تیر جنگنده میاد پایین
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    6 1
    خدا لعنت کند کسی را که در ایام انتخابات اقتدار موشکی کشور را به بازی گرفت
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    3 0
    به جز موشک قاره پیما با کلاهک حداقل 5 تن متعارف واقعا قدرت تخریب موشک ها پایین هست
  • پویان مهر IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    28 1
    درود بر موشک های سپاه درود بر سرداران سپاه مرگ بر منافق
  • م-م IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    8 1
    خدایش تا حالا ایران به عنوان برادر بزرگتر کم حوصله به خرج نداده در رابطه با بعضی از این تجزیه طلبها .چون ما هنوز اونا را ایرانی می دونیم . چقدر دیگه تحمل و حوصله... خیلی نامردی بزنی و فرار کنی اونم هم وطن خودت رو. آخه چند بار..... ولی این قانونه ادب کردنه برادر کوچکتر خیلی پر رویی کرد چنان باید بزنی تو گوشش که صد دور دور خودش بچرخه .....
  • عباس ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    5 1
    دستشان درد نکند خدا را شاکریم که وضعیت صنعت نظامی کشور همانند صنعت خودرو نیست.
    • DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      3 1
      اگه سرنوشت موشکها دست دولت بود که تا حالا کادو پیچی شده بود با روبان قرمز و یک کل رز هم بالاش گذاشته بودن و به آنسوی آب فرستاده بودن همه رو حتی تا آخرین فشنگ . واسه همینه که موشک داریم ولی پوشک نداریم چون ساخت پوشک وظیفه ی دولت هست . کاشکی ساخت همین پوشک را هم به افراد صالح میدادیم !
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    5 2
    موشک ها نوش جون دمکرات و کومله
  • مهندس عمران IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    1 1
    تجربه عملیات یک سال پیش و امسال سپاه نشون میده ایران اگر موشک قاره پیمای متعارف با کلاهک حداقل 5 تن نره بازی رو باخته چون قدرت تخریب این کلاهک های موشک های کوتاه برد و میانبرد بسیار کم هست آنهم در مقابل اهداف غیر مقاوم سازی شده و غیر مسلح!!!!
  • اسلامی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    7 2
    این فقط یک تذکر بود
  • عباسی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    14 3
    سوال من از اونهایی که منفی دادند این هست که شما مگر غیرت ایرانی ندارید همین دموکراتها 2 ماه پیش 11 نفراز عزیزان ما رو شهید کردند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    4 1
    کلاهک این موشک ها چرا این قدر قدرت تخریبش کم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
  • بهزاد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    5 0
    یاشاسین
  • ان شالله شیعه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 4
    اگر سپاه نبود کشور هم نبود ...امام خمینی بر دشمنان ایران و ایرانی لعنت
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 1
    تو این حمله اول باید بمب افکن های سوخو ۲۴ ارتش که دقت فوق‌العاده دارن و تا ۹ تن مهمات حمل می‌کنند خیلی دقیق اتاق جلسه رو میزد و بعد وقتی باقیه حرامزاده‌های کومله میومدند جنازه هارو جمع کنن سپاه ۶ تا شهاب ۳ یا قدر میزد تا کاملا منطقه پاکسازی بشه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    2 1
    روبات درحال نظر منفی دادنه عزیزم
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 2
    روبات درحال نظر منفی دادنه عزیزم
  • ایلیا US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 8
    بی شرفتر از تو مشرق مادر نزاییده
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    4 1
    فیلم های که پهپادها گرفته بودند نشان داد که فقط یک کنج از قلعه مورد هدف قرار گرفته بود و موشک ها همه همون جا خورده اند این نشان میدهد که اولاً از محل اتاق جلسه سپاه اطلاع داشته دوم اینکه خطای موشک ها صفر بوده و دقیق به اتاق اصابت کرده.
  • امیر IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
    0 0
    همه تروریست ها فدای بچه مهندسای سپاه! بزنید تو سرشون که بی شرفا فقط بلند آدم بیگناه رو بکشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس